Kokeilin nyt ohittaa kavennus/kääntöventtiilin ja kytkin letkut suoraan kääntösylinteriin. Nyt kääntö toimii sellaisella nopeudella kuin pitääkin, mutta suuntaa sylinterille ei kääntösylinterin päässä oleva venttiili osannut kääntää, vaan yläkuolokohdasta suunta kääntyi takaisin. Missä tuolla on paineen säätö?
Tuo monimutkaisempi venttiili siis on se johon kohdistuu nyt epäilykset. Täytyy ottaa vielä auki ja purkaa. Lisäsin sinne kupin alle jo eilen prikkojakin jotka pääkaran jousikuormaa säätää. Täytyy olla vielä jossain jokin ylipaineventtiili joka päästää läpi.
Ei siellä välttämättä mitään varoventtiliä ole (paitsi traktorissa). Tyypillisesti venttili on idealtaan tuon tapainen; se vaan vaihtaa paineen noustua riittävästi ja takaiskuventtilit lukitsevat sylinterin pitkään asentoonsa kunnes tulee uusi käsky:
https://www.salhydro.fi/files/PDF/VRASE.pdfEn osaa sanoa vaihtopaineen säädöstä, ohjeessa sanotaan että 'säädetään venttiilin painetta, ota yhteys jälleenmyyjään' :-/
Sinänsä joku jousikuormitteinen kara siellä sen suunnanvaihdon tekee, luultavasti jousivoiman lisääminen nostaa painearvoa jolla vaihto tapahtuu. Voisin arvata että jousen kiristäminen tai prikkojen lisääminen nostaa rajaa, kenties niin korkealle että traktorin max paine ei enää kunnolla edes riitä suunnan vaihtumiseen.
Sinänsä kuitenkin nyt kuulostaa että vaihto tapahtuu jos se kerran lähtee puolivälistä takaisin. Muutenhan se jäisi paikalleen siihen yläkuolokohtaan ja sylinteri yrittäisi aina vaan lyhentyä. Joko vaihto tapahtuu kuolokohtaan nähden väärään aikaan (liian aikaisin) tai sitten kääntöliike on yhä liian hidas (jolloin aurat eivät mene omalla vauhdillaan yli siitä 0-kohdasta). Venttiilihän ei tiedä kumpaan suuntaan siitä puolivälistä ollaan menossa, molemmissa tapauksissa sylinteriä vaan jatketaan niin pitkään kuin se menee. Oletus on että kääntöliikkeen jatkuvuus (inertia) vie aurat 0-kohdan yli ja venttiilin suunnanvaihdon jälkeen samalla alkava sylinterin piteneminen jatkaa kääntöä samaan suuntaan. Jos venttiili vaihtaa hiukan liian aikaisin niin kääntö pysähtyy ennen 0-kohtaa ja palaakin sinne lähtöpisteeseen. Paine nousee jo hieman ennen 0-kohdan saavuttamista koska vakiolitroilla geometria sylinterillä yrittää kiihdyttää kääntöä kun aletaan lähestyä kuollutta kulmaa - ja voima sekä tietysti paine nousee myös samaa funktiota noudatteen.
Jos traktorin tuotto on säädety liian pienelle niin aurat joko pysähtyvät puoliväliin jumiin tai jatkavat siitä satunnaiseen suuntaan.
Paljon ylimitoitettu tuotto voi ehkä nostaa paineen siellä suunnanvaihtoventtiilillä jo ennen 0-kohtaa niin ylös että venttili vaihtaa ennen aikojaan jolloin tullaan varmasti takaisin sinne mistä lähdettiin. Tuo on vähän sellainen henkimaailman systeemi silloin kun se ronaa.
Mulla kuumille öljyille säädetty sopiva tuotto (rauhallinen mutta toimiva kääntönopeus) on aamukylmillä aloittaessa toisinaan liian hidas ja kääntövirheitä tulee kunnes öljyt lämpenevät hieman. Ohjeen mukaan 15 l/min ja 150 bar riittävät. En ole koskaan kokeillut mitä vaihtoventtiilissä tapahtuu jos sinne yrittää työntää vaikka 200 bar 100 l/min mikä nyt vielä ½" liittimistä väkisin melkein menee. On siellä varmaan kuristuksia sopivissa paikoissa mutta ehkä noiden valmistusvuosina ei ihan kaikkeen ole osattu varautua...