Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jukolauta  (Luettu 5251 kertaa)

Juhak

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Jukolauta
Mulla Jukon ht3000 takapyöräkone, vm -98 Liekkö kellään enää tuollaista museovehjestä, jos on ollut tai ei kehtaa sanoa,voi vaikka sanoa että naapurilla on...kysymykseni on:

Mistä johtunee, että jättää välillä kokonaan kylvämättä. Joka pellolla viimekesänä koneen levyisiä , kylvämättä jääneitä kaistoja, sillä täällä.
Eli kun koneen laski työasentoon niin syöttö ei toiminut, joka kerta.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Jukolauta
Kyseisestä koneesta ei kokemusta. Mutta kannattaa katsoa voimansiirtolinja sieltä takapyörältä syöttörullille.
Minkälainen vedon katkaisu koneessa on? Kun kone nostetaan ylös, syöttö katkeaa.

Vanhoissa tumeissa oli sakarakytkin joka vanhemmiten kului ja alkoi hyppimään yli.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9762
Vs: Jukolauta
Ja konetta et oo vahingossa nostanut ? Itte joskus munannut Tumella nostamalla vähän konetta. Tai tarkoitus ollut nostaa lannoitevantaat vaikka jonkun  juurakon ylitte, mutta valinta kytkin ollutkin koneen nostolla. Kone nousee vähän mutta ei laske ennen kuin on nostettu täysin ylös, joten sakarakytkin ei olekkaan vetänyt. Luulisin että joku kytkin siellä Jukossakin on ja säätö liian tarkalla, siis jos kone alhaalla temppuilee. Ja kyllä mulla temppuili Tumessa ketjutkin, mutta kiristin rattaiden ja laakereiden vaihto kait poisti tämän ongelmat. Mutta pääsääntöisesti se kyllä lopetti kylvämisen täysin.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Jukolauta
Optiseedin jousen katkeaminen voi ilmeisesti pätkiä syöttöä.
Mystinen kesälaatumies

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Jukolauta
Optiseedin jousen katkeaminen voi ilmeisesti pätkiä syöttöä.

Juu niin pätkii. Mutta mielestäni silloin tulee nätisti ruudutettua peltoa jatkuvasti ja tuon vian pitäisi ilmetä kiertokoettakin tehdessä eikä vain kylvettäessä.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1543
Vs: Jukolauta
Minulla on kyllä Jukot vieläkin vanhempia, mutta kokemusta on myös jyräkombista.

Eri vaihtoehtoja: Massikka veturina teki sellaista, että jos laski koneen liian nopeasti, hydrauliikka lukittui. Konetta piti vähän nostaa, että sai laskettua alas asti. Ongelma ratkesi lisäämällä kuristin noston letkuun, jotta ei laskenut niin nopeasti. Vastaavaa ongelmaa ei muistaakseni ollut Fordissa. Samaa vikaa Massikassa oli nopeasti laskevaa kippiä laskettaessa.

Toinen vaihtoehto voisi olla säätö, jolla säädetään syötön katkaisukorkeus. Voi olla liikkunut väärään kohtaan tai taipunut. Jos säätö on ihan hilkulla, se voi jäädä menemättä rattaalle. Muistaakseni säätö oli joskus taipunut siten, että se välillä oli päällä, välillä ei. Juuri vastaavaan tapaan. Vai oliko tuo vika jo edellisessä koneessa...
Don Essex

himpula

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Jukolauta
Jos koneen oikeassa etukulmassa on syötön kytkevä ratas kääntyvän varren päässä, niin se saattaa joskus jumiutua jos ei ole hyvin rasvattu.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Jukolauta
Itsellä erimerkkisessä jyräkombissa oli samantyyppinen tapaus, ei selvinnyt mutta olin luullakseni pitänyt hydrauliikkavivusta kiinni kun kone heilahti töyssyyn ajaessa. Tuon jälkeen vaihdoin kylvimen siihen hydrauliikkalohkoon, jossa on kellunta työnnettäessä ääriasentoon eikä ole sen jälkeen käynyt: Päisteestä lähdettäessä "kahva täysin eteen".

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Jukolauta

Eri vaihtoehtoja: Massikka veturina teki sellaista, että jos laski koneen liian nopeasti, hydrauliikka lukittui. Konetta piti vähän nostaa, että sai laskettua alas asti. Ongelma ratkesi lisäämällä kuristin noston letkuun, jotta ei laskenut niin nopeasti. Vastaavaa ongelmaa ei muistaakseni ollut Fordissa. Samaa vikaa Massikassa oli nopeasti laskevaa kippiä laskettaessa.


Tuossa nopean laskun tökkäämisessä on luultavasti ollut kyse huonosti yhteensopivasta hydrauliikan pikaliitinparista. Kun öljy on liikkunut riittävän nopeasti niin liitinparin toinen puolisko lähtee öljyn mukana 'ryöstäytymään' kiinni kun toinen puoli ei pidäkään sen nastaa ehdottomasti auki. Pieni öljyn liikautus toiseen suuntaan (nostoliike) palauttaa taas tilanteen. Hitaammin liikkuva öljy ei saa vedettyä nastaa kiinni kun vastapuolen jousivoima vielä riittää pitämään sen auki.

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Jukolauta
Mulla jätti Elhon 3500 siemmenenkylyvökone kyluvämätä, tosin onneksi hoksin ennen kuin vaihatin maisemaa. Oli nimittäin unehtunut välillä laskea kone alas
Elämä on parasta kometiijjaa

rane

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Vs: Jukolauta
Kaksi vaihtoehtoa tullut itse kokeiltua kantapään kautta: syötön säätö väärä ja kerran oli pyöriltä koneelle päin tulevan ketjun hammaspyörä oli pyörähtänyt akselilla, ei välittänyt vetoa kuin satunnaisesti pieniä pätkiä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9762
Vs: Jukolauta

Eri vaihtoehtoja: Massikka veturina teki sellaista, että jos laski koneen liian nopeasti, hydrauliikka lukittui. Konetta piti vähän nostaa, että sai laskettua alas asti. Ongelma ratkesi lisäämällä kuristin noston letkuun, jotta ei laskenut niin nopeasti. Vastaavaa ongelmaa ei muistaakseni ollut Fordissa. Samaa vikaa Massikassa oli nopeasti laskevaa kippiä laskettaessa.


Tuossa nopean laskun tökkäämisessä on luultavasti ollut kyse huonosti yhteensopivasta hydrauliikan pikaliitinparista. Kun öljy on liikkunut riittävän nopeasti niin liitinparin toinen puolisko lähtee öljyn mukana 'ryöstäytymään' kiinni kun toinen puoli ei pidäkään sen nastaa ehdottomasti auki. Pieni öljyn liikautus toiseen suuntaan (nostoliike) palauttaa taas tilanteen. Hitaammin liikkuva öljy ei saa vedettyä nastaa kiinni kun vastapuolen jousivoima vielä riittää pitämään sen auki.

4240 Casen aikana muutaman kerran ihmettelin miten täysin ylös nostetun kipin saa laskemaan alas. Jos nosto tai paremminkin lasku tökki välillä niin tosiaan pieni nosto ylöspäin auttoi, mutta täysin ylhäällä keinot vähissä. Onneksi tuli puhetta K-maatalouden konekauppiaan kanssa ja se käveli varaosa hyllyn luo ja ojensi pallo "nastalla" olevan koirasliittimen kärryyn. Ja tosiaan sellainen pelasi aikoinaan Casen kanssa ja kaikkien muidenkin liittimien kanssa sen jälkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Jukolauta
Vanhassa Velsassa oli kippisylinterin juuressa ilmeisesti letkurikkoventtili jonka idea on liian suuren laskuvirtauksen tullessa pysäyttää lasku.
Tuo teki välillä samaa jos traktorissa oli riittävän väljä paluureitti öljylle ja kuorma päällä lähti laskemaan. *jynks* ja siihen pysähtyi. Korjaantui tietysti hiukan nostamalla ja laskemalla sitten hitaammin. Kerran se sitten sai jonkun paineiskun kun kippi oli täysin ylhäällä, nostaa ei enää pystynyt ja alas ei tietysti millään konstilla. Ainoaksi keinoksi jäi kannattaa lavaa toisella koneella ja kiertää sitä venttiliä vähän irti sylinteristä että paine pääsi sieltä pois. Oli vähän ärsyttävää ajella lava pystyssä kotiin remonttiin, onneksi oli pieni kärry ja mahtui johtojen ja linjojen alta menemään. Taisin poistaa koko venttiilin samalla kertaa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65402
Vs: Jukolauta
tuota venttiliä aikoinani ihmettelin kun moisesta kasasin vilja kärryä ja sit renki veti letkun sylkyn kupeesta irti.     ei enää kyllä kaipaa mut hetki meni löytää oikean kokonen nippa....

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5893
Vs: Jukolauta
Vanhassa Velsassa oli kippisylinterin juuressa ilmeisesti letkurikkoventtili jonka idea on liian suuren laskuvirtauksen tullessa pysäyttää lasku.
Tuo teki välillä samaa jos traktorissa oli riittävän väljä paluureitti öljylle ja kuorma päällä lähti laskemaan. *jynks* ja siihen pysähtyi. Korjaantui tietysti hiukan nostamalla ja laskemalla sitten hitaammin. Kerran se sitten sai jonkun paineiskun kun kippi oli täysin ylhäällä, nostaa ei enää pystynyt ja alas ei tietysti millään konstilla. Ainoaksi keinoksi jäi kannattaa lavaa toisella koneella ja kiertää sitä venttiliä vähän irti sylinteristä että paine pääsi sieltä pois. Oli vähän ärsyttävää ajella lava pystyssä kotiin remonttiin, onneksi oli pieni kärry ja mahtui johtojen ja linjojen alta menemään. Taisin poistaa koko venttiilin samalla kertaa.
Varsinkin jos viimeinen putki on ulkona ja siitä lähtee laskemaan lyö tyhjälläkin lavalla letkurikkoventtiilin helposti päälle.