Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon  (Luettu 35053 kertaa)

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Onhan se järkevää siirtää eläinyksikkö kohtaiseksi, järkevöittää peltotukia, kunhan siirtyy eläimille, tosin virkamiehet voi ihmetellä emojen korkeaa palkkiota, vaikka tuottaa vasikan vuodessa, sonnivasikka n. 800/lehmävasikka 400 eur.


2 viikkoisesta blondilehmästä vajaa 200, maitorotusonnista 250, bondisonnista 360€. Ihan kohtuullisesti sivutuotteesta joka juo noin 120-150litraa maitoa ennen lähtöään, verrattuna siihen että pitäisi isoa lehmää vuoden ja sitä vasikkaa puoli vuotta saadakseen muutaman satasen lisää tiliä.

Emohommahan perustuu tukiin, varsinkin peltopuolen, vielä jos luomutukien piirissä.  :-\

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5104
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
^
Noista raivioista ja niiden tukien saamiseen. Taitaa tuo mennä siten että jos nuo raiviot tulevat tukien piiriin niin kai sitä niukkuutta jaetaa kaikkien hehtaarien kesken,ei pelkästään ab-alueen. Ei täällä c alueellakaan hurraata huudeta välttämättä.
No juu ei varmaankaan. Todellisten hyötyjien piiri taitaa olla aika pieni..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1536
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Se olisi oikeus ja kohtuus että sellaiset pellot jotka on EU-aikana olleet viljelyssä, mutta syystä tai toisesta tippuneet järjestelmästä ja nykyisin viljellään niin saisivat täydet tuet. Nim. 30 ha vajakki peltoja.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9552
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Hyvin tuntui taas meijerin koejärjestelyt kannustavan laiduntamiseen. Toukokuun viimeinen ja kesäkuun ensimmäinen haku hinnoittelunäytteitä. No ei vaikuttanut mulle kun olin armotta aloituksessa myöhässä. Edellinen haku solut 62k ja tänään laidunpäivän ensimmäisen lypsyn lättypannu reilusti yli 250k. Nooh saataa koko tankki jo päästä alle 250.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3613
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Hyvin tuntui taas meijerin koejärjestelyt kannustavan laiduntamiseen. Toukokuun viimeinen ja kesäkuun ensimmäinen haku hinnoittelunäytteitä. No ei vaikuttanut mulle kun olin armotta aloituksessa myöhässä. Edellinen haku solut 62k ja tänään laidunpäivän ensimmäisen lypsyn lättypannu reilusti yli 250k. Nooh saataa koko tankki jo päästä alle 250.
Etsi syyllinen,niin ei tarvitse myöhemmin murehtia. Eipä tuo paljoa muuten vaikuttanut,rasvaa saa nyt kyllä käyttää reilusti.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9552
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Hyvin tuntui taas meijerin koejärjestelyt kannustavan laiduntamiseen. Toukokuun viimeinen ja kesäkuun ensimmäinen haku hinnoittelunäytteitä. No ei vaikuttanut mulle kun olin armotta aloituksessa myöhässä. Edellinen haku solut 62k ja tänään laidunpäivän ensimmäisen lypsyn lättypannu reilusti yli 250k. Nooh saataa koko tankki jo päästä alle 250.
Etsi syyllinen,niin ei tarvitse myöhemmin murehtia. Eipä tuo paljoa muuten vaikuttanut,rasvaa saa nyt kyllä käyttää reilusti.

Eiköhän syyllinen ole ihan sama kuin joka kesä. Laitumelle laitto - ihan normi homma.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3613
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Ne lehmät jotka reagoi muutokseen,reagoi myös kaikkiin muihin muutoksiin soluttelemalla.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9552
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Ne lehmät jotka reagoi muutokseen,reagoi myös kaikkiin muihin muutoksiin soluttelemalla.

Eka tankillinen laidun kaudella olikin parempi solujen osalta kuin luulin (207). Toinen näytti lättypannulla aika samalta, mutta katsotaan nyt ... Nyt täytellään kolmatta kertaa ja eka lypsyn jälkeen uskoisin lättypannulla pyöriteltynä olevan 100-150 välis joten ei aiheuta kait pelihousujen repimistä tai unettomia öitä.

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Valio toimii aivan oikein vähentäessään maitomäärää. Kannattaa jalostaa vai sen verran mikä kannattavasti onnistuu. Kitkaa on näköjään siitä että, meijjerin ja meijjerin omistajien tavoitteet eivät näköjään kohtaa. 

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64787
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
luonto taitaa auttaa valiota kun helteellä ei lehmät lypsä.      miten lie nuilla muilla meijereillä?        tuossa just laskin lehmät uutelle äpärelaitumelle ja hyin alkoi syönti, kun pilvipoutaa.  ja tuulinen paikka. 

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 369
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Olisiko Hankkijan tiellä

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9552
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
luonto taitaa auttaa valiota kun helteellä ei lehmät lypsä.      miten lie nuilla muilla meijereillä?        tuossa just laskin lehmät uutelle äpärelaitumelle ja hyin alkoi syönti, kun pilvipoutaa.  ja tuulinen paikka.

Kyllä laidunnus nyt tuntuu eläinrääkkäykseltä ( ja varmaan onkin). Mutta olen yrittänyt syöttää pystyyn paahtunutta italian raeheinää lehmille laitumella. Suurin osa huutaa päivät pitkät ja rauha palaa vasta kun ovat päässeet navettaan. Yön aikana syövät paalia navetassa saman verran kuin sisäruokintakaudella vuorokaudessa. No jauhoissa ja puolitiivisteessä tulee säästöä ja kiintiössä. Mun lehmät aloittaa pian sisäruokintakauden ... ei täs oo mitään järkeä , eikä kyllä laitumella oo enää syömistäkään. Rehun äpäres vähenee päivä päivältä, joten aitoja on sinne enää turha rakennella. Pöllyyttää silppurilla sitten joskus jos vettä tulee, jos ei tule niin eipä silläkään mitään lennä.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2854
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Lehmät on hyvä päästää pihalle jos mahdollista, ja on mielestäni väärin jos ovat aina päästään kiinni. Mutta ei kai kukaan vaadi että kurjalla kelillä olisi jotain kasvustoa syötäväksi?

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Oli hiljan mahdollisuus kurkistaa reilu 10 vuotta sitten rakennettuun navettaan. Verhoseinät olivat ylhäällä, iso viilennin potkuri sai ilman liikkeelle, ilma tuntui hyvälle. Eläimet olivat hyvinvoivan näköisiä. Ulkona oli jo sitten karummat olot.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9552
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
^^
Niin en tiedä miten mahdoton ilmasto tuollaisessa matalassa parsinavetassa olisi, jos lehmät olisi koko ajan sisällä. Nyt kaikki ovet on auki ja muutamia ikkunoita, mutta jos on tyven niin hiki virtaa. Mutta lehmälle ei varmaankaan niin pahat oltavat kuin tyynellä kelillä , paahtavassa auringossa laitumella. Ovat meinaan järjellisesti joskus aika tööt iltapäivisin.

Nooh mä oon laiduntanut aina, mutta nyt en kyllä nää asiassa järjen hitustakaan. No eipä kait näin kuumaa ja kuivaa kesää oo vielä koskaan ennen ollutkaan. "Tänään on odotettavissa ihana , poutainen ja lämmin päivä" sanoi Suvi Hartliinkin aamu ratiossa siinä jossain teinimäisen hihittelynsä välissä.