Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon  (Luettu 35134 kertaa)

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Eiköhän tuo ole normaalia sopimustoimintaa, ostaja ostaa sen määrän kuin tarvitsee.
Markkinataloudessa noin toimittu iät ja ajat.
Tämäkin aloitus hyvä todiste, jotta maitotalous harjoittelee vasta markkinatalouden
aakkosia.
Minkähänlainen itku ja parku,jos Eetunkin olisi pakko myydä kahukauroja joka toinen päivä? Eetulla ei ole markkinataloutta etes housuissa.

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21949
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Mitäs eroa sillä on koska ja useinko myyt, vai voiko maidon toimittamista meijeriin puhua edes myymisestä, lähinnä
sukupolvia kestäneestä nautinto-oikeudesta, vai useinko maidontuottaja itse soittaa meijeriin ja kyselee mitä
seuraavasta kuormasta saisi, ai jaa tarjoat viisi senttiä vähemmän kuin naapurille, no en mää sitten myy.
No sitä minäkin.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Loppukasvattamoiden kanssakin on melkeinen fiasko tulossa, osa oli ennen investointitukien hakukieltoakin laajennuslupia hakemassa. Ennusteen mukaan 2025 vuoteen lehmämäärä tipahtaa 40 000, nähdään melkonen vasikkapula, isojakin emonavetta investointeja suunnitteilla mullitiloilla, vasikkapulan torjumiseksi.  :-\
[/quote]

 Vaatii aikamoisen muutoksen asenteisiin, ajankäyttöön, pellonkäytöön. Jos on 300 sonnin loppukasvattamo, sinne menisi ehkä 100 emoa.  Sonneilla riittää ympäri vuoden kun ruokkii, kuivittaa jne, kaiken voi tehdä päivällä ja on melko yksinkertaista työtä. Emoilla tulee poikimiset ja niiden auttamiset, yksittäinen nysvääminen vasikan kanssa joskus. Nämä on sellaisia asioita mihin ei voi vaikuttaa koska tapahtuu. Toki talvi on helppoa ja kesällä on eri kuviot kun eläimet ovat laitumella

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1445
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Mitäs eroa sillä on koska ja useinko myyt, vai voiko maidon toimittamista meijeriin puhua edes myymisestä, lähinnä
sukupolvia kestäneestä nautinto-oikeudesta, vai useinko maidontuottaja itse soittaa meijeriin ja kyselee mitä
seuraavasta kuormasta saisi, ai jaa tarjoat viisi senttiä vähemmän kuin naapurille, no en mää sitten myy.
No sitä minäkin.

On tuo eläkkeellä olo varmaan raskasta kun pitää maidontuottajaa karehtia.

kissankello

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Voisko tää Eemeli vähän esittäytyä ja kertoa maataloustaustastaan, oon verrattain uusi palstailija enkä ole ihan päässyt vielä juoneen mukaan ;D Huomaan että mielipiteitä hänellä riittää ja sehän on terveessä keskustelussa enemmän kuin hyvä asia kunhan ne mielipiteet vaan osaa perustella.

Mitä tulee tähän sopimustuotantoon. Itse ymmärrän tarkoituksen Valion päätöksen takana, kaikki tietää että maitoa on liikaa jne ja jotain oli tehtävä. Se mikä minua ja varmaan montaa muutakin tuottajaa kismittää on se tapa jolla tämä pantiin käytäntöön. Itse näkisin asian niin että tämä olisi pitänyt aloittaa jotenkin porrastetusti ja ennen kaikkea nämä toimenpiteitä olisi pitänyt tehdä jo monta vuotta sitten kun kiintiöt poistui ja Venäjän raja meni kiinni yms. Montako isoa navettaa tässäkin välissä nousi (ja noita aika intensiivisesti kannustettiin yhdessä vaiheessa rakentamaan). Ei se ainakaan maitomäärää vähentänyt. Nyt ikäänkuin yritetään paikata tällä sopimustotannolla vahinkoa, jota ei voi tietenkään enää korjata.

Niinhän sitä sanotaan että ne jatkaa jotka pärjää ja ne jotka ei pärjää tippuvat jossain vaiheessa pois, mikä osaltaan voi tuoda lisää pelivaraa tuotantomielessä jäljelle jääville. Tosi asia kuitenkin on että joillekin joukosta putoajille tuotannon lopetus tulee olemaan karu asia josta ei niin vain sormia napsauttamalla selviä. Itse ainakin tunnen myötätuntoa kun ajattelee noita kurjempia ihmiskohtaloita. Sen vuoksi on vaikea ymmärtää tuota 'siitäs saitte maidontuottajat' ilkkumista. Vähän toivoisi enemmän inhimillisyyttä näihin kohtaamisiin oli se sitten täällä netin puolella tai "oikeassa elämässä".

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21949
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Jos ensin perehdyt maamme maatalouspolitiikkaan ja minkälaisen poliittisen suojelun varjolla maitotuotantoa
c-alueella on harjoitettu.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
ja sitä maitoahan voi säilöä tankissa oottamassa parempaa tajousta?   niinku pottuja laarissa.      ei taija ihan samalla lokiikalla moinen toimia..

kissankello

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Jos ensin perehdyt maamme maatalouspolitiikkaan ja minkälaisen poliittisen suojelun varjolla maitotuotantoa
c-alueella on harjoitettu.

Otitko tällä kommentilla siis kantaa noihin asioihin mitä itse tuossa kävin läpi?  :o . Rakentavaa on keskustelu...

//Lisäkysymys. Oletko siis nykyinen/entinen A/B tukialueen maidontuottaja vai mistä noin kitkerä asenne?

Viimeksi muokattu: 17.04.21 - klo:21:16 kirjoittanut kissankello

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21949
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Muistatko taannoinen maidon kriisituki, mutta vain c-alueelle, kertoo paljon periaatteesta.
Maidontuotanto ollut keskustalaisen maatalouspolitiikan pyhä lehmä.
Kukaan ei ole puuttunut valtaviin raivioihin, joita rajoittamalla tilanne varmasti olisi toinen.

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21949
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Aina, ihan aina jos ihmettelee c-alueen maitopolitiikkaa, nostetaan esille kateus.
Miksi auringonlaskun alaa pitäisi kadehtia.

kissankello

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Minä en mielestäni kateudesta ole ketään syyttänyt, ihmettelin vain kirjoitustesi kitkerää sävyä.

Erinomaisesti muuten kierrät kysymykseni, herää mielenkiinto että mistä se voi johtua? Aluksi turhautti mutta nyt alkoi huvittamaan  ;D

Jos maidontuotanto on kerran laskevan auringon ala, mitä sinä sillä päätäsi vaivaat ja täällä aikaasi tuhlaat...? Loppuu se maidontuotanto Suomesta kai ilman sinun hätäilyäsikin  :D

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Aina, ihan aina jos ihmettelee c-alueen maitopolitiikkaa, nostetaan esille kateus.
Miksi MAIDON TUOTANTOA pitäisi kadehtia.

Korjasin ja monen muun tavoin ihmettelen.

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21949
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Aina perännyt tasapuolista maatalouspolitiikkaa, jota mtk/kepu ei ole pystynyt tekemään.
Nyt se on tietysti muiden vika kun MINÄ en saa tehdä mitä haluan, tätähän tämä koko EU-aika.
Jos politiikka olisi ollut tasa-arvoisempaa, olisi huolehdittu jotta a-b-alueen maitotalousyrittäjien kohtelu olisi ollut tasapuolisempaa.
Nyt kun markkinatalous hiipii c-alueellekin, ollaan ihmeissään ja kummissaan.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Aina perännyt tasapuolista maatalouspolitiikkaa, jota mtk/kepu ei ole pystynyt tekemään.
Nyt se on tietysti muiden vika kun MINÄ en saa tehdä mitä haluan, tätähän tämä koko EU-aika.
Jos politiikka olisi ollut tasa-arvoisempaa, olisi huolehdittu jotta a-b-alueen maitotalousyrittäjien kohtelu olisi ollut tasapuolisempaa.
Nyt kun markkinatalous hiipii c-alueellekin, ollaan ihmeissään ja kummissaan.

Mikset saa tehdä mitä haluat? Vai onko haluissa tehdä jotain rikollista, sittenhän on aivan oikein ja ymmärrettävää ettei saa tehdä mitä haluaa. Mutta kai muuten saa, tai mä saan tehdä mitä haluan....

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21949
Vs: Näin valio hankkiutuu tuottajistaan eroon
Aloituksen otsikkokin tarkoita, etten saa tehdä mitä haluan. Joku rajoittaa kuningaskuntani toimintaa. Rukiinviljelyssä, jos teet aikaisin kesällä kylvettävästä sadosta sopimuksen, saat paremman hinnan kuin myöhemmin. Eipä ole paljoa pärmätetty, jota teollisuus hankkiutuu rukiinviljelijöistä eroon. Teollisuus turvaa vain raaka-aineen saantiaan, ei siinä sen kummempaa. Lopun hoitaa markkinatalous. Ala jolle markkinatalous vieras, pahoillaan kun ei saakaan tehdä mitä tahtoo.