Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Portaaton vaihteisto portaat  (Luettu 13002 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Nyt kun mukaan saatiin army vehkeet, Scanian Sbat oli jo 80-luvulla paineilma ohjattu robottiloota.
Iso sähkökytkin millä valittiin suunta yms.
pessimisti ei pety!

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Nyt jäi pänni, mikä laatikko on xa 185 sessa? oliko eaton vai? Ei kovin paljoa netistä siitä asiasta, yi 20v kun ajoin semmosella ja sioin ne oli suht uusia

Editti allison

Viimeksi muokattu: 21.02.21 - klo:12:50 kirjoittanut klapikasa

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Specifications - Sisu XA-185
Model   Sisu XA-185
Use    Personnel Carrier
Made In   Finland
Curb weight   13,500 kg
Load carrying capacity   5,500 kg
Gross weight   19,000 kg
Traction system   6 x 6
In addition to the driver's seat
in the cockpit   2
the truck mode   12
Dimensions
length   7,34 m
width   2.88 m
height   3.18 m
Track width   2,40 m
wheelbase   1.90 + 1.90 m
Fuel tank capacity   145 + 145 l
Engine
make/model/approach   Valmet 612 DWI/4-T turbocharged
displacement/propulsion   7.4 l/diesel
max power/torque   185 kW/1050Nm
Transmission   Allison automatic MD 3560P,
Discount transmission   Katsa, 1 speed transmission
Differential locks   
Suspension type   leaf springs + fluid shock absorbers
Tire size/type   14 00 R20/156 g
Winch
type   Hydraulic
the attraction   80 kN
wire length   50 m
traction directions   front and back
Ground clearance   0.40 m
Approach angle   42 °
Departure angle   38 °
Water fording depth   1.80 m
Equipment   
Swimming Equipment   
anti-aircraft machine gun   NSV 12.7 mm

Tuon mukaan Allison kuten vanhemmassakin.
pessimisti ei pety!

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
https://www.youtube.com/watch?v=PLS-x0Lazz8

allison muuniin lukolla ja täyspowershifti

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
https://konedata.net/traktorit/john-deere/john-deere-1630-2130/

Mehuveto jontikka , ei ollu hyviä , kuulemma .
Hydroveto koski vain etupyöriä, kuulemma.

Juu tiedän , se lukee tuossa linkissä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
https://www.youtube.com/watch?v=PLS-x0Lazz8

allison muuniin lukolla ja täyspowershifti
On se portaaton vaan yksinkertainen ::)
pessimisti ei pety!

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Nyt kun mukaan saatiin army vehkeet, Scanian Sbat oli jo 80-luvulla paineilma ohjattu robottiloota.
Iso sähkökytkin millä valittiin suunta yms.

Eikös tuossa ollu Allisonin tekemä ihan normaali 5-lovinen automaattiloota muuntimella? Vaihdekepin tilalla oli tosiaan tuommoinen kierrettävä sähkökytkin. Lattiassa oli sitten vasemmalle jalalle nappi ("maastoajojarru") mikä laski jarrukelloihin 1,7 bar paineen, jolloin auto pysyi alamäessäkin paikallaan, jos ei painanut kaasua.

Viimeksi muokattu: 21.02.21 - klo:18:14 kirjoittanut ht

-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Portaaton vaihteisto portaat

Ja nytkö rupee traktoreissa olee samaa tasoisia laatikoita kuin volvon ishift tai jcb kuusportaiset jotka esm pyöräkoneissa?


Volvon iShift on "normaali" 3-lovinen kiinteillä välityksillä oleva kova loota. 2 aluetta ja puolittaja, eli 12 välitystä kaikkiaan. Tietokone, sähkö ja ilma hoitaa sitten vaihteen vaihdot ja kytkimen.
Uusimmissa puu/maansiirto/lavettiversioissa on sitten ryömintävaihteetkin.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Nyt kun mukaan saatiin army vehkeet, Scanian Sbat oli jo 80-luvulla paineilma ohjattu robottiloota.
Iso sähkökytkin millä valittiin suunta yms.

Eikös tuossa ollu Allisonin tekemä ihan normaali 5-lovinen automaattiloota muuntimella? Vaihdekepin tilalla oli tosiaan tuommoinen kierrettävä sähkökytkin. Lattiassa oli sitten vasemmalle jalalle nappi ("maastoajojarru") mikä laski jarrukelloihin 1,7 bar paineen, jolloin auto pysyi alamäessäkin paikallaan, jos ei painanut kaasua.
Mä en tarkkaan tiedä kun en Scania koulutusta saanut, kuskin tärkein varuste oli kuulakärkikynä millä tarvittaessa jotain paineilmaventtiileitä tökittiin jos ei liikkunut.
pessimisti ei pety!

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 628
  • Go ahead, make my day.
Vs: Portaaton vaihteisto portaat

Hydroveto koski vain etupyöriä, kuulemma.

Niin koski, niitäkin heikosti. Oikein tasaisella alustalla saattoi traktorin saada (siis saattoi jaksaa) pelkällä etuvedolla liikkeelle. Onnistui kun vaihdekeppiä tarjos "huulille", ilman kytkimen painamista, katkaisija kytki vedon hieman ennen hammaskosketusta. Apuveto lienee oikeahkompi termi systeemille, kuin neliveto. 3130 oli käytössä. Apuvedosta johtuen hydrauliikkapumpun tuotto tais olla jotain 100L/min tai enemmän.
So What?!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Portaaton vaihteisto portaat

Hydroveto koski vain etupyöriä, kuulemma.

Niin koski, niitäkin heikosti. Oikein tasaisella alustalla saattoi traktorin saada (siis saattoi jaksaa) pelkällä etuvedolla liikkeelle. Onnistui kun vaihdekeppiä tarjos "huulille", ilman kytkimen painamista, katkaisija kytki vedon hieman ennen hammaskosketusta. Apuveto lienee oikeahkompi termi systeemille, kuin neliveto. 3130 oli käytössä. Apuvedosta johtuen hydrauliikkapumpun tuotto tais olla jotain 100L/min tai enemmän.
Joo , ei hyvä vehje ollut . Tuosta suurempi versio yhdellä tutulla tai vieläkin olla aputraktorina . Vahvat nostolaitteet kuin mitkä ja siinä vissiin paineakkukin olemassa .
https://konedata.net/traktorit/john-deere/john-deere-4230-4630/
Kuvan kone ei ole hydraulisella etuvedolla .
Vaihteisto missä ilman kytkintä sai vaihteita vaihdettua ei loppujen lopuksi suosiota saanut suomessa .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 628
  • Go ahead, make my day.
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Tosta sun linkistä kattelin hydrauliikaan painetta; 155bar. Se tuli todettua hieman matalaksi. Kävi silleen, että Jukon 3m jyräkombiin hankittiin lisälaidat, sitten vaan kone kukkuroilleen täyteen  ja kylvämään... Ekan vedon päisteessä sitten ei kone noussutkaan ylös... Soittelin sitten Jukon huoltopäälikölle ja kysyin että paljonkos ootte laskeneet tarvittavan hydrauliikan painetta, jotta kone nousee lisälaidoillakin varustettuna? No, eivät olleet, eli eivät osanneet sanoa, paljonko mun pitäis ylipaineventtiiliä ruuvata jotta pääsis kylvöö jatkamaan. Enkä muista kuinka korkealle painetta nostin, mutta rupes kone kuitenkin nousemaan. Olipa tuokin aika yllätys...
So What?!

MaaJussi77

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 349
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Vaihteisto missä ilman kytkintä sai vaihteita vaihdettua ei loppujen lopuksi suosiota saanut suomessa .

Nyt en tajua? Ainahan vaihteet saa vaihdettua ilman kytkintä? Paitsi liikkeelle lähdettäessä ykkösen ja pakin?

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19862
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Vaihteisto missä ilman kytkintä sai vaihteita vaihdettua ei loppujen lopuksi suosiota saanut suomessa .

Nyt en tajua? Ainahan vaihteet saa vaihdettua ilman kytkintä? Paitsi liikkeelle lähdettäessä ykkösen ja pakin?

Juu se onnistuu ilman kaksoiskytkinvaihteistoakin hyvin, silloin kun kone rullaa sen verran aikaa, että kerkiää sovittamaan nopeuden valmiiksi seuraavaan pykälään. Mutta erityisesti traktorin vetäessä pehmeällä pellolla raskasta kuormaa, vaikka jankkuria, tai kynnössä, ei välttämättä saa vaihdetta silmästä, kun voima on täysillä, ja jos löysää kaasua ja onnistuu pudottamaan vaihteen pois kytkennästä, nyykähtää vauhti pysäyksiin välittömästi, päin vastoin kuin maantieliikenteessä. Silloin ei pysty ilman kytkintä saamaan oikein hyvin toista välitystä päälle.  Powershiftissa on aina jokin monilevykytkin  kytkemässä ja toinen irrottamassa, planeetapyörästöt ovat aina kosketuksessa,  tai joku jarrupanta aukeaa ja/tai kiristyy. Pieni luisto aina siinä tehdään, mutta ei jalkapolkimesta. Siksihän ne "pakat" kuluu ?

Joku rallivaihteisto on järjestetty eri näköiseksi kuin traktorin vaihde.  Voi olla, ettei semmoisia vaihteita saa edes valittua vapaasti, vaan on käytettävä järjestyksessä vain peräkkäisillä vaihteilla ?  Siinä ehkä se vaihde klopsautetaan päälle sen verran kovalla vauhdilla ja voimalla, ja ylöspäinvaihtohetkellä eikös sytytys katkota ihan hetkeksi, ettei tarvitse edes kaasua löysätä ? Jos se ralliauto kulkisi 8 - piikkinen jankkuri kuivassa savessa puolen metrin syvyydessä , luultavasti alkaisi tulla kulumaa kytkentäosiin, jos ilman kytkintä yrittäisi vaihtaa ? Ainakin saattaisi missata vaihteen tai pari joskus.

-SS-

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Vaihteisto missä ilman kytkintä sai vaihteita vaihdettua ei loppujen lopuksi suosiota saanut suomessa .

Nyt en tajua? Ainahan vaihteet saa vaihdettua ilman kytkintä? Paitsi liikkeelle lähdettäessä ykkösen ja pakin?
::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)

Krrooooaaah sano vaihteisto
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .