Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: echo575 - 17.02.21 - klo:09:59

Otsikko: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: echo575 - 17.02.21 - klo:09:59
Osaako joku selittää mulle, mitä meinaa, kun on tietty määrä portaita portaattomassa vaihteistossa?

Esim 4 ja 7 portaisen ero  ???
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 17.02.21 - klo:10:37
Ei kai portaattomassa vaihteistossa ole mitään portaita. Vai onko se niin, että jokaisen portaan väli säädetään hydraulisesti, jonka vuoksi tulee ajatus portaattomasta vaihteistosta. Jos näin, niin mitä enemmän portaita, sitä vähemmän hydraulista säätöä. Eli yksi porras on mekaaninen vaihde, jota luistatetaan hydraulisesti. Kai joku uusia traktoreita korjaava tietää.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: traktorikuski - 17.02.21 - klo:10:58
Traktori vai joku henkilöauto?

Traktorissa voi olla aluevaihteita, yleensä kai kaksi tai neljä.

Jossain variaattoriautoissa oli "sporttinen" manuaalimoodi keinotekoisilla kiinteillä vaihteilla. Sitäkin piti moduloida ettei variaattori kulu noista kohdista.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: metsajussi - 17.02.21 - klo:12:01
Ei kai portaattomassa vaihteistossa ole mitään portaita. Vai onko se niin, että jokaisen portaan väli säädetään hydraulisesti, jonka vuoksi tulee ajatus portaattomasta vaihteistosta. Jos näin, niin mitä enemmän portaita, sitä vähemmän hydraulista säätöä. Eli yksi porras on mekaaninen vaihde, jota luistatetaan hydraulisesti. Kai joku uusia traktoreita korjaava tietää.

Sitähän se, mekaaninen (käytännössä toki powershift-pakka tms) 'aluevaihde' jonka sisällä sitten säädetään portaattomasti. Tällä sadaan sen portaattoman säädön tekniikassa kierroslukua ja vääntömomenttia kulloinkin edullisemmalle alueelle kun iso valinta tehdään mekaanisesti.
Esim 1. porras 0 - 20 km/h ja toinen sitten 0 - 50 km/h. Hitaalla alueella sen portaattoman systeemin ei tarvitse vääntää mahdottomalla momentilla  jos kiskotaan kaikilla kilowateilla 5 km/h, eikä sen toisaalta tarvitse taipua hirmuiseen kierroslukuun kun ajetaan 50 km/h.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: -SS- - 19.02.21 - klo:11:56
Osaako joku selittää mulle, mitä meinaa, kun on tietty määrä portaita portaattomassa vaihteistossa?

Esim 4 ja 7 portaisen ero  ???

Puimureissa ennen oli yleinen kolmiportainen portaaton vaihteisto. Tarkoitti sitä, että joka vaihteella saatiin säädetyksi variaattorilla hitaammalle ja nopeammalle, ja suurempaa nopeusaluetta tarvittaessa käytettiin tuon kolminopeuksisen mekaanisen vaihdelaatikon vaihdekeppiä. Joissakin John Deereissa oli neliportainen portaaton vaihdelaatikko, joka erosi tuosta mainitusta kolmiportaisesta siinä, että siinä vaihdelaatikossa olikin neljä vaihdetta eikä kolme.

Fendt Vario taitaa vieläkin olla ainoa täysin portaaton portaaton vaihteisto, siinä myös pakki menee päälle mitään mekaanista välitysuhdetta muuttamatta. Fendtissäkin taitaa olla jokin mekaaninen nopeusalueen valinta, mutta kaipa se ainakin maantiealueella lähtee nollasta ja kiihdyttää osin pumppu-hydraulimoottorihydrauliikalla ja toisaalta samaan välitykseen kytketyllä hydrauliikan jarruttamalla planeettapyörästöllä. Fendt myös jakaa vetovoimaa etu-ja taka-akselinvedon välille suoraan tuosta variolaatikosta.

-SS-
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: der bauer - 19.02.21 - klo:13:19
Osaako joku selittää mulle, mitä meinaa, kun on tietty määrä portaita portaattomassa vaihteistossa?

Esim 4 ja 7 portaisen ero  ???

Puimureissa ennen oli yleinen kolmiportainen portaaton vaihteisto. Tarkoitti sitä, että joka vaihteella saatiin säädetyksi variaattorilla hitaammalle ja nopeammalle, ja suurempaa nopeusaluetta tarvittaessa käytettiin tuon kolminopeuksisen mekaanisen vaihdelaatikon vaihdekeppiä. Joissakin John Deereissa oli neliportainen portaaton vaihdelaatikko, joka erosi tuosta mainitusta kolmiportaisesta siinä, että siinä vaihdelaatikossa olikin neljä vaihdetta eikä kolme.


Onhan puimurin variaattori ja esim. JD portaattomassa paljon muutakin eroa.
Puimurissa, onko sitten kyseessä variaattori tai hydro malli niin kaikki puimurin liikuttamiseen tarvittava voima menee 100 prosenttisesti variaattorin tai hydr.moottorin läpi, ENNEN kolmenopeuksinen mekaaninen laatikko.
JD:n neliportaisessa taas on aina pohjalla mekaaninen voimansiirto, periaatteessa automaattivaihteisto mihin on lisätty hydrostaatti. Säätyvätilavuuksisen pumpun kulmaa muuttamalla, kiinteätilavuuksinen moottori pyörittää planeettapyörästön kehäpyörä(?) kulloiseen tilanteeseen vaaditulla nopeudella. Näin ollen hydrostaattinen osuus vaihtelee jatkuvasti.  Kun pumppu on nollakullmalla öljy ei liiku, silloin hydr.moottori jarruttaa planeettapyörästön kehäpyörä= voimansiirto on 100% mekaaninen.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: -SS- - 19.02.21 - klo:17:02
Osaako joku selittää mulle, mitä meinaa, kun on tietty määrä portaita portaattomassa vaihteistossa?

Esim 4 ja 7 portaisen ero  ???

Puimureissa ennen oli yleinen kolmiportainen portaaton vaihteisto. Tarkoitti sitä, että joka vaihteella saatiin säädetyksi variaattorilla hitaammalle ja nopeammalle, ja suurempaa nopeusaluetta tarvittaessa käytettiin tuon kolminopeuksisen mekaanisen vaihdelaatikon vaihdekeppiä. Joissakin John Deereissa oli neliportainen portaaton vaihdelaatikko, joka erosi tuosta mainitusta kolmiportaisesta siinä, että siinä vaihdelaatikossa olikin neljä vaihdetta eikä kolme.


Onhan puimurin variaattori ja esim. JD portaattomassa paljon muutakin eroa.
Puimurissa, onko sitten kyseessä variaattori tai hydro malli niin kaikki puimurin liikuttamiseen tarvittava voima menee 100 prosenttisesti variaattorin tai hydr.moottorin läpi, ENNEN kolmenopeuksinen mekaaninen laatikko.
JD:n neliportaisessa taas on aina pohjalla mekaaninen voimansiirto, periaatteessa automaattivaihteisto mihin on lisätty hydrostaatti. Säätyvätilavuuksisen pumpun kulmaa muuttamalla, kiinteätilavuuksinen moottori pyörittää planeettapyörästön kehäpyörä(?) kulloiseen tilanteeseen vaaditulla nopeudella. Näin ollen hydrostaattinen osuus vaihtelee jatkuvasti.  Kun pumppu on nollakullmalla öljy ei liiku, silloin hydr.moottori jarruttaa planeettapyörästön kehäpyörä= voimansiirto on 100% mekaaninen.

Variossa on nähtävästi myös voimansiirtoon suoraan kiinnitetty säätötilavuusmoottori, ja se hydrauliikalla pyöriteltävä planeettapyörästö tulee mukaan sitten kun momenttia tarvitaan.

(http://www.viistonninen.com/muut/koe/Vario.jpg)

Eli tuo I ja II on jokin mekaaninen esivalinta, mutta liikkeessä ja suunnanvaihdossa tuo alempi on säätötilavuusmoottori ja ylempi on säätötilavuuspumppu, joka tietyissä ajotiloissa sivuvaikutuksena lukitsee jonkun planeettapyöränosan, jolloin ollaan niikö suoravedossa tai jollakin välityksellä, mutta osaksi voidaan mennä hydrauliikalla. Liikkeellelähtö lienee hydraulisesti enemmät puolet. Näiden hydrauliikan ja planeettapyörävaihteen energianjaolla kai määritellään optimaalinen tila tuolle vaihteistolle.

Se patentoitu homma on tuo hydraulisen ja mekaanisen planeettavaihteen koplaus pumpun ja moottorin kautta. Onhan noita tehty jo yli 100000 kappaletta, että lastentaudit lienee juurittu pois.

-SS-
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Make - 19.02.21 - klo:17:34
Eikös tuo Varion idea ole alkujaan neuvostoliittolainen? Siellä ei vaan pystytty pieniin toleransseihin ja ohjauselektroniikkaan.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 19.02.21 - klo:17:45
Eikös tuo Varion idea ole alkujaan neuvostoliittolainen? Siellä ei vaan pystytty pieniin toleransseihin ja ohjauselektroniikkaan.

Foordeissa oli selec tai sinne päin oleva vaihteisto Seleg o speede , nyt meni lähemmäs , ei oikein kyllä vieläkään .
Suomessa ei tullut menestystä , huonot tiivisteet , väärät öljyt ja ajotapa rikkoi niitä .
Nesteellä oleva voiman siirto tuli alunperin panssarivaunuihin , jenkki keksintö .
Multipover tuli massikoihin , nestevedolla toimivia natikoita oli https://fi.wikipedia.org/wiki/International_Harvester_(traktori) tuo linkki ei ole niistä .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 19.02.21 - klo:18:23
Oliko niin että, varion pakki on täysin hydro?
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 19.02.21 - klo:18:49
Fordin Secet-O-Speed on powersift, Massikan Multipover on pikavaihde.
Ei mitään tekemistä portaattomuuden kanssa.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 19.02.21 - klo:19:31
Fordin Secet-O-Speed on powersift, Massikan Multipover on pikavaihde.
Ei mitään tekemistä portaattomuuden kanssa.
Nesteellä toimivia molemmat .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: -SS- - 19.02.21 - klo:19:53
Oliko niin että, varion pakki on täysin hydro?

Enpä varmasti menisi sanomaan, sillä se ylempi pumppu käännetään vinousasennossa pumppaamaan toisin päin vinoon, jolloin se hydraulimoottori alkaa pyöriä toisin päin, mutta myös planeettavaihde on edelleen mukana aivan symmetrisesti, joten isommilla nopeuksilla tulee varmaankin mekaaninen ylentävä välitys samalla tavalla mukaan kuin eteenpäin ajettaessakin. Mutta se peruutus on varmaan sillä peltoalueella vain, vaihtuu varmaan siinä suuntaa vaihdettaessa.

Voi olla tietenkin että se on vain ohjelmistolla rajoitettu se pakkinopeus. Kulkeehan Fendt sitä neljääkymppiä puolilla kierroksilla, että se huippunopeuskin lienee vain elektronisesti säädetty.

-SS-
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: traktorikuski - 19.02.21 - klo:21:25
Oliko niin että, varion pakki on täysin hydro?

Enpä varmasti menisi sanomaan, sillä se ylempi pumppu käännetään vinousasennossa pumppaamaan toisin päin vinoon, jolloin se hydraulimoottori alkaa pyöriä toisin päin, mutta myös planeettavaihde on edelleen mukana aivan symmetrisesti, joten isommilla nopeuksilla tulee varmaankin mekaaninen ylentävä välitys samalla tavalla mukaan kuin eteenpäin ajettaessakin. Mutta se peruutus on varmaan sillä peltoalueella vain, vaihtuu varmaan siinä suuntaa vaihdettaessa.

Voi olla tietenkin että se on vain ohjelmistolla rajoitettu se pakkinopeus. Kulkeehan Fendt sitä neljääkymppiä puolilla kierroksilla, että se huippunopeuskin lienee vain elektronisesti säädetty.

-SS-

Joku urban legend että pakki olisi pelkästään hydraulinen, usein tuohon kyllä törmää. Moottorin kääntökulma on pienempi pakin suuntaan mutta samalla kulma-alueella ihan saman suuruinen momentin jako hydraulisen ja mekaanisen välityksen kesken pakilla ja eteenpäin ajolla.

Eikös joissakin massikoissa ole ihan sama Fendt vario vaihteisto. Ymmärtääkseni oli pelkästään estetty alueen vaihto vauhdissa. Jotain kiusaa että markkinasegmentit saa pidettyä erillään.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 20.02.21 - klo:06:42
Fordin Secet-O-Speed on powersift, Massikan Multipover on pikavaihde.
Ei mitään tekemistä portaattomuuden kanssa.
Nesteellä toimivia molemmat .

Siitäki huolimattaa ee oo portaaton tua. Nesteessä oot.Sano mitä sanot.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 20.02.21 - klo:07:45
Oliko niin että, varion pakki on täysin hydro?

Enpä varmasti menisi sanomaan, sillä se ylempi pumppu käännetään vinousasennossa pumppaamaan toisin päin vinoon, jolloin se hydraulimoottori alkaa pyöriä toisin päin, mutta myös planeettavaihde on edelleen mukana aivan symmetrisesti, joten isommilla nopeuksilla tulee varmaankin mekaaninen ylentävä välitys samalla tavalla mukaan kuin eteenpäin ajettaessakin. Mutta se peruutus on varmaan sillä peltoalueella vain, vaihtuu varmaan siinä suuntaa vaihdettaessa.

Voi olla tietenkin että se on vain ohjelmistolla rajoitettu se pakkinopeus. Kulkeehan Fendt sitä neljääkymppiä puolilla kierroksilla, että se huippunopeuskin lienee vain elektronisesti säädetty.

-SS-

Joku urban legend että pakki olisi pelkästään hydraulinen, usein tuohon kyllä törmää. Moottorin kääntökulma on pienempi pakin suuntaan mutta samalla kulma-alueella ihan saman suuruinen momentin jako hydraulisen ja mekaanisen välityksen kesken pakilla ja eteenpäin ajolla.

Eikös joissakin massikoissa ole ihan sama Fendt vario vaihteisto. Ymmärtääkseni oli pelkästään estetty alueen vaihto vauhdissa. Jotain kiusaa että markkinasegmentit saa pidettyä erillään.

Olikos se Dyna - 6 . Vaihteistoita korjasivat aika paljon . Ei kestänyt koska liian pieni , kuulemma .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 20.02.21 - klo:07:52
https://arthurstractors.com/select-o-speed-transmissions/
Noista se alkoi traktoreissa kehitys . Noista sitten tuli uuteen hollantilaseen vaihteistot . Tuo ei ollut portaaton mutta noista osaksi kehitys lähti liikkeelle .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: metsajussi - 20.02.21 - klo:08:45
Fordin Secet-O-Speed on powersift, Massikan Multipover on pikavaihde.
Ei mitään tekemistä portaattomuuden kanssa.
Nesteellä toimivia molemmat .

Ja monessa vehkeessä on vielä nesteellä toimiva perinteinen kytkin.. ja nestevälitteiset jarrut. Kuskillakin voi olla nestettä monessakin paikassa :-)

Asiaan - noissa luetelluissa pikavaihde- ym ratkaisuissa nestettä käytetään vain mekaanisten voimansiirto-osien tilan tai asennon ohjaukseen, varsinaista tehoa pyörille se ei välitä yhtään. Portaattomassa laatikossa hydraulitehoa käytetään (nopeudesta ja tekniikasta riippuen) enemmän tai vähemmän varsinaisena tehoa välittävänä ratkaisuna moottorin ja pyörien välissä.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 20.02.21 - klo:09:02
Fordin Secet-O-Speed on powersift, Massikan Multipover on pikavaihde.
Ei mitään tekemistä portaattomuuden kanssa.
Nesteellä toimivia molemmat .

Ja monessa vehkeessä on vielä nesteellä toimiva perinteinen kytkin.. ja nestevälitteiset jarrut. Kuskillakin voi olla nestettä monessakin paikassa :-)

Asiaan - noissa luetelluissa pikavaihde- ym ratkaisuissa nestettä käytetään vain mekaanisten voimansiirto-osien tilan tai asennon ohjaukseen, varsinaista tehoa pyörille se ei välitä yhtään. Portaattomassa laatikossa hydraulitehoa käytetään (nopeudesta ja tekniikasta riippuen) enemmän tai vähemmän varsinaisena tehoa välittävänä ratkaisuna moottorin ja pyörien välissä.
Multipower voisi aivan hyvin olla meekaaniseti käytetty ja kuski ei eroa huomaisi.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 20.02.21 - klo:09:09
Fordin Secet-O-Speed on powersift, Massikan Multipover on pikavaihde.
Ei mitään tekemistä portaattomuuden kanssa.
Nesteellä toimivia molemmat .

Ja monessa vehkeessä on vielä nesteellä toimiva perinteinen kytkin.. ja nestevälitteiset jarrut. Kuskillakin voi olla nestettä monessakin paikassa :-)

Asiaan - noissa luetelluissa pikavaihde- ym ratkaisuissa nestettä käytetään vain mekaanisten voimansiirto-osien tilan tai asennon ohjaukseen, varsinaista tehoa pyörille se ei välitä yhtään. Portaattomassa laatikossa hydraulitehoa käytetään (nopeudesta ja tekniikasta riippuen) enemmän tai vähemmän varsinaisena tehoa välittävänä ratkaisuna moottorin ja pyörien välissä.
Multipower voisi aivan hyvin olla meekaaniseti käytetty ja kuski ei eroa huomaisi.

Synkropoveriako tarkoitat http://www.konedata.net/Traktorit/MF550.htm
Muistaakseni 690 massikoissa sellaisia oli . 903 Valmetissa oli mekaaninen ylivaihde .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 20.02.21 - klo:09:11
https://uusi.keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=67325.0
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Pasi - 20.02.21 - klo:09:19
Eikös joissakin massikoissa ole ihan sama Fendt vario vaihteisto. Ymmärtääkseni oli pelkästään estetty alueen vaihto vauhdissa. Jotain kiusaa että markkinasegmentit saa pidettyä erillään.

Dyna-VT:tä on kutsuttu joskus Pirkka-Fendtiksi tällä palstalla. Konedatan mukaan sen vaihteisto on tosiaan hyvin läheistä sukua Fendtin vaihteistolle. Erot ovat vissiin vain hallintaohjelmistossa.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Cultor - 20.02.21 - klo:09:27
Oliko niin että, varion pakki on täysin hydro?

Enpä varmasti menisi sanomaan, sillä se ylempi pumppu käännetään vinousasennossa pumppaamaan toisin päin vinoon, jolloin se hydraulimoottori alkaa pyöriä toisin päin, mutta myös planeettavaihde on edelleen mukana aivan symmetrisesti, joten isommilla nopeuksilla tulee varmaankin mekaaninen ylentävä välitys samalla tavalla mukaan kuin eteenpäin ajettaessakin. Mutta se peruutus on varmaan sillä peltoalueella vain, vaihtuu varmaan siinä suuntaa vaihdettaessa.
Planeettavaihteiston aurinkopyörä pyörii pakilla vastakkaiseen suuntaan planeettakannattimeen ja kehäpyörään verrattuna.  Planeettakannatin pyörii moottorin mukana ja nopeudella, kehäpyörä samaan suuntaan huomattavasti nopeammin. Alla olevaan peruutustilanteen kuvaan aurinkopyörän pyörimissuunta on merkitty väärin. Pakilla voima kulkee hydrostaattisesti, ajopumppuakin pyöritetään osittain hydrauliikan voimalla.

Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: ht - 20.02.21 - klo:09:32

Olikos se Dyna - 6 . Vaihteistoita korjasivat aika paljon . Ei kestänyt koska liian pieni , kuulemma .

Eikös Dyna 6 ole ihan normaali osapowershift? 4 mekaanista aluetta ja jokaisessa 6 pikavaihdevälitystä napista.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 20.02.21 - klo:09:45

Olikos se Dyna - 6 . Vaihteistoita korjasivat aika paljon . Ei kestänyt koska liian pieni , kuulemma .

Eikös Dyna 6 ole ihan normaali osapowershift? 4 mekaanista aluetta ja jokaisessa 6 pikavaihdevälitystä napista.
Näin olen ymmärtänyt, 3000 sarjassa oli loota murheita.
Amerikkaan taidettiin tehdä powersift miehille dyna VT pykälillä, siis ihan ohjelmalla.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: metsajussi - 20.02.21 - klo:10:17
Eikös Dyna 6 ole ihan normaali osapowershift? 4 mekaanista aluetta ja jokaisessa 6 pikavaihdevälitystä napista.

Jep. Dyna-4 lisättynä yhdellä viipaleella lisää.
EI mitenkään erityisen heikko tai huono.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 20.02.21 - klo:11:44
Eikös joissakin massikoissa ole ihan sama Fendt vario vaihteisto. Ymmärtääkseni oli pelkästään estetty alueen vaihto vauhdissa. Jotain kiusaa että markkinasegmentit saa pidettyä erillään.

Dyna-VT:tä on kutsuttu joskus Pirkka-Fendtiksi tällä palstalla. Konedatan mukaan sen vaihteisto on tosiaan hyvin läheistä sukua Fendtin vaihteistolle. Erot ovat vissiin vain hallintaohjelmistossa.
Fentin vaihteistot , liian pienet , kuulemma .
Uushollantilaisiin lisättiin tehoja sillä seurauksella ettei vaihteistot kestäneet . Pakkoihin lisää painetta ja alko kestämään .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 20.02.21 - klo:12:43
Täh. :D
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: metsajussi - 20.02.21 - klo:13:50
Pakkojen paineet eivät minusta oikein kerro itse vaihteiston kestävyydestä. Paineethan valitaan pakan ja siirrettävän momentin mukaan, ja jos pakan muu rakenne kestää korotetun paineen niin eihän siinä mitään. Joihinkin pakkoihin voidaan lisätä levyjäkin tarvittaessa.

Mutta sitten kun sieltä alkaa mekaaniset osat eli laakerit, boorit, hampaat ja akselit pettämään niin sitten on huonompi tilanne ja voi sanoa että laatikko ei tosiaan kestä käytettyä tehoa. Oikeammin ilmaistuna vääntöä.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 20.02.21 - klo:14:22
Pakkojen paineet eivät minusta oikein kerro itse vaihteiston kestävyydestä. Paineethan valitaan pakan ja siirrettävän momentin mukaan, ja jos pakan muu rakenne kestää korotetun paineen niin eihän siinä mitään. Joihinkin pakkoihin voidaan lisätä levyjäkin tarvittaessa.

Mutta sitten kun sieltä alkaa mekaaniset osat eli laakerit, boorit, hampaat ja akselit pettämään niin sitten on huonompi tilanne ja voi sanoa että laatikko ei tosiaan kestä käytettyä tehoa. Oikeammin ilmaistuna vääntöä.
Huoltomieheltä tuon kuulin .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: metsajussi - 20.02.21 - klo:14:39
Huoltomieheltä tuon kuulin .

Juu en mä epäile etteikö noin kävisi. Vaihteiston paineet on varmasti alunperin valittu tiedossa olevalle teholle. Tarpeettoman korkea paine mm. tuhlaa tehoa ja lämmittää laatikon öljyjä.

Jos moottorin  tehoa mennään olennaisesti nostamaan niin on hyvin mahdollista että paineita joutuu muuttamaan ettei pakat ala luistamaan. Tämän jälkeen on täysin mahdollista että laatikko toimii ja jatkossa kestää ongelmitta ne isommatkin tehot. Tai sitten ei, jos mekaaninen puoli ei kestä :-//

Tietysti voi sanoa että alkuperäisellään laatikko ei kestä. Sen voi kuitenkin säätämällä saada pelaamaan, lopputulos riippuu sitten täysin käytöstä ja mekaniikan mitoituksesta.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 20.02.21 - klo:15:00
Lainaus
Fentin vaihteistot , liian pienet , kuulemma .
Keneltä tämä on kuultu?
Esson baarista?
Eikös Fendtin laatikot ole vastaavia pirkkaversioita isompia, ainakin jossain mallissa oli.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 20.02.21 - klo:15:37
Lainaus
Fentin vaihteistot , liian pienet , kuulemma .
Keneltä tämä on kuultu?
Esson baarista?
Eikös Fendtin laatikot ole vastaavia pirkkaversioita isompia, ainakin jossain mallissa oli.

Massikoihin oli myyty liianpienet vaihteistot tai olivat nuukkuksissaan ostaneet liian pienet vaihteistot . Tuottajalta ja huoltomieheltä kuulin kun kysyin miks noit menee mutta venteissä kestää .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 20.02.21 - klo:15:39
Huoltomieheltä tuon kuulin .

Juu en mä epäile etteikö noin kävisi. Vaihteiston paineet on varmasti alunperin valittu tiedossa olevalle teholle. Tarpeettoman korkea paine mm. tuhlaa tehoa ja lämmittää laatikon öljyjä.

Jos moottorin  tehoa mennään olennaisesti nostamaan niin on hyvin mahdollista että paineita joutuu muuttamaan ettei pakat ala luistamaan. Tämän jälkeen on täysin mahdollista että laatikko toimii ja jatkossa kestää ongelmitta ne isommatkin tehot. Tai sitten ei, jos mekaaninen puoli ei kestä :-//

Tietysti voi sanoa että alkuperäisellään laatikko ei kestä. Sen voi kuitenkin säätämällä saada pelaamaan, lopputulos riippuu sitten täysin käytöstä ja mekaniikan mitoituksesta.

Se nyt ainakin varmaa jos tehoja nostaa pitää ammattilaisen hoitaa asia .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 20.02.21 - klo:17:07
Lainaus
Fentin vaihteistot , liian pienet , kuulemma .
Keneltä tämä on kuultu?
Esson baarista?
Eikös Fendtin laatikot ole vastaavia pirkkaversioita isompia, ainakin jossain mallissa oli.

Massikoihin oli myyty liianpienet vaihteistot tai olivat nuukkuksissaan ostaneet liian pienet vaihteistot . Tuottajalta ja huoltomieheltä kuulin kun kysyin miks noit menee mutta venteissä kestää .
Ai nyt se on sitten jo muuttunut ;D
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: icefarmer - 20.02.21 - klo:17:30
Huoltomieheltä tuon kuulin .

Juu en mä epäile etteikö noin kävisi. Vaihteiston paineet on varmasti alunperin valittu tiedossa olevalle teholle. Tarpeettoman korkea paine mm. tuhlaa tehoa ja lämmittää laatikon öljyjä.

Jos moottorin  tehoa mennään olennaisesti nostamaan niin on hyvin mahdollista että paineita joutuu muuttamaan ettei pakat ala luistamaan. Tämän jälkeen on täysin mahdollista että laatikko toimii ja jatkossa kestää ongelmitta ne isommatkin tehot. Tai sitten ei, jos mekaaninen puoli ei kestä :-//

Tietysti voi sanoa että alkuperäisellään laatikko ei kestä. Sen voi kuitenkin säätämällä saada pelaamaan, lopputulos riippuu sitten täysin käytöstä ja mekaniikan mitoituksesta.

Se nyt ainakin varmaa jos tehoja nostaa pitää ammattilaisen hoitaa asia .
tundran turveukkojen vaatimuksista tundran moottoritehtaan moottoreihin löytyy semmoset ohjelmat että etelän laatikot ei kestä.

mutta sorkkiksen pitäöä ehdottomasti ostaa joku uudenkarhea lavamaasturi automaattilaatikolla niin piisais juttua tällä koneosastollakin kun jumitusjarrullista sorkkapukkia on peruutettu kuravellissä kulman taakse  ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 20.02.21 - klo:17:58
Lainaus
Fentin vaihteistot , liian pienet , kuulemma .
Keneltä tämä on kuultu?
Esson baarista?
Eikös Fendtin laatikot ole vastaavia pirkkaversioita isompia, ainakin jossain mallissa oli.

Massikoihin oli myyty liianpienet vaihteistot tai olivat nuukkuksissaan ostaneet liian pienet vaihteistot . Tuottajalta ja huoltomieheltä kuulin kun kysyin miks noit menee mutta venteissä kestää .
Ai nyt se on sitten jo muuttunut ;D

Miten niin muuttunut . Pohjoisen porukka on täysin älyköyhää .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: metsajussi - 20.02.21 - klo:20:12

Se nyt ainakin varmaa jos tehoja nostaa pitää ammattilaisen hoitaa asia .

Mielellään juu. Sitten on vielä sekin asia että mihin niitä lisähevosia käytetään. Voimanoton pyörittämiseen,  jankkurin vetämiseen vai sekä hydrauliikalle, vo-akselille että pyörille. Laatikon kannalta noissa on iso ero.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 20.02.21 - klo:20:57
Lainaus
Fentin vaihteistot , liian pienet , kuulemma .
Keneltä tämä on kuultu?
Esson baarista?
Eikös Fendtin laatikot ole vastaavia pirkkaversioita isompia, ainakin jossain mallissa oli.

Massikoihin oli myyty liianpienet vaihteistot tai olivat nuukkuksissaan ostaneet liian pienet vaihteistot . Tuottajalta ja huoltomieheltä kuulin kun kysyin miks noit menee mutta venteissä kestää .
Ai nyt se on sitten jo muuttunut ;D

Miten niin muuttunut . Pohjoisen porukka on täysin älyköyhää .

Kaekkijen aevopierrujen äeti hää sitä on  älyköyhhä. Vaan kun se tua aevopierru se ee tuukkaa pohjoisestaTäh. Naorattaa :D :D :D :D
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Make - 20.02.21 - klo:22:34
Tuossa on yksi ensimmäisistä oikeista portaattomista: https://konedata.net/traktorit/international/international-farmall-756-856/
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 21.02.21 - klo:08:06
https://konedata.net/traktorit/john-deere/john-deere-runko-ohjattavat/
https://konedata.net/traktorit/john-deere/john-deere-4020-5020/

John deerellä oli myös hydrauliikka vetoinen malli . En löytänyt vielä
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 21.02.21 - klo:08:09
https://konedata.net/traktorit/john-deere/john-deere-1630-2130/

Mehuveto jontikka , ei ollu hyviä , kuulemma .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.02.21 - klo:08:55
Tuossa on yksi ensimmäisistä oikeista portaattomista: https://konedata.net/traktorit/international/international-farmall-756-856/
Ei siinä mielessä portaaton vaikka onkin portaaton koska hydro ;)
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.02.21 - klo:08:57
https://konedata.net/traktorit/john-deere/john-deere-1630-2130/

Mehuveto jontikka , ei ollu hyviä , kuulemma .
Hydroveto koski vain etupyöriä, kuulemma.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: klapikasa - 21.02.21 - klo:10:46
Sekoitetaan nyt vielä, portaita, niitä pitkin jolla noustaan hytiin?

T maatalous kataloogi, ehkä 90? vaaleenvihreä mulla on ollut, eikö siinä onjoku esiaste 900 sarjalaisen lisävaruste rinnakain ryömintäominasuus täysin hydraulinen ja joku nimi silläkin on? Oli ihan poikkieikkauskin siinä.

Ja nytkö rupee traktoreissa olee samaa tasoisia laatikoita kuin volvon ishift tai jcb kuusportaiset jotka esm pyöräkoneissa?

Mersuissa oli jo sk kopilisissa robotti ilman kytkinpoljinta, ei kuitenkaan portaaton, ilmapaine siirsi ja hoiti ite kytkitä. Älyttömästi vääntäviä v koneita, pystyi loikaa vaikka miten

Pasikuskit hoi, mikä robbottilaatikko xm185 oli? Napeilla sitä ohjatiin ja oli d ja pystyi lukitsee vaihteita. En nyt muista vaikka ajannut niillä, oliko muunnin vai oliko liki ishiftin robbotti?

On laitteita, monikin, jotka täys hydrauisia 0-täysii, mutta on kuitenkin kepillä tai muuten pysähdyksissä vaihtaa pienempään tyyliin 0-15kmh. Ihan vaan että jaksaa paremmin puskee kauhaa kasaan tai kiipee paremin hiljaa mäkiä. Äkkiseltään wille, kubotan 3000 leikkurit, pikkupilarit, ne 908 tai jotain

Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.02.21 - klo:11:08
Nyt kun mukaan saatiin army vehkeet, Scanian Sbat oli jo 80-luvulla paineilma ohjattu robottiloota.
Iso sähkökytkin millä valittiin suunta yms.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: klapikasa - 21.02.21 - klo:12:31
Nyt jäi pänni, mikä laatikko on xa 185 sessa? oliko eaton vai? Ei kovin paljoa netistä siitä asiasta, yi 20v kun ajoin semmosella ja sioin ne oli suht uusia

Editti allison
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.02.21 - klo:12:54
Specifications - Sisu XA-185
Model   Sisu XA-185
Use    Personnel Carrier
Made In   Finland
Curb weight   13,500 kg
Load carrying capacity   5,500 kg
Gross weight   19,000 kg
Traction system   6 x 6
In addition to the driver's seat
in the cockpit   2
the truck mode   12
Dimensions
length   7,34 m
width   2.88 m
height   3.18 m
Track width   2,40 m
wheelbase   1.90 + 1.90 m
Fuel tank capacity   145 + 145 l
Engine
make/model/approach   Valmet 612 DWI/4-T turbocharged
displacement/propulsion   7.4 l/diesel
max power/torque   185 kW/1050Nm
Transmission   Allison automatic MD 3560P,
Discount transmission   Katsa, 1 speed transmission
Differential locks   
Suspension type   leaf springs + fluid shock absorbers
Tire size/type   14 00 R20/156 g
Winch
type   Hydraulic
the attraction   80 kN
wire length   50 m
traction directions   front and back
Ground clearance   0.40 m
Approach angle   42 °
Departure angle   38 °
Water fording depth   1.80 m
Equipment   
Swimming Equipment   
anti-aircraft machine gun   NSV 12.7 mm

Tuon mukaan Allison kuten vanhemmassakin.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: klapikasa - 21.02.21 - klo:13:00
https://www.youtube.com/watch?v=PLS-x0Lazz8

allison muuniin lukolla ja täyspowershifti
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 21.02.21 - klo:13:09
https://konedata.net/traktorit/john-deere/john-deere-1630-2130/

Mehuveto jontikka , ei ollu hyviä , kuulemma .
Hydroveto koski vain etupyöriä, kuulemma.

Juu tiedän , se lukee tuossa linkissä .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.02.21 - klo:13:11
https://www.youtube.com/watch?v=PLS-x0Lazz8

allison muuniin lukolla ja täyspowershifti
On se portaaton vaan yksinkertainen ::)
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: ht - 21.02.21 - klo:18:02
Nyt kun mukaan saatiin army vehkeet, Scanian Sbat oli jo 80-luvulla paineilma ohjattu robottiloota.
Iso sähkökytkin millä valittiin suunta yms.

Eikös tuossa ollu Allisonin tekemä ihan normaali 5-lovinen automaattiloota muuntimella? Vaihdekepin tilalla oli tosiaan tuommoinen kierrettävä sähkökytkin. Lattiassa oli sitten vasemmalle jalalle nappi ("maastoajojarru") mikä laski jarrukelloihin 1,7 bar paineen, jolloin auto pysyi alamäessäkin paikallaan, jos ei painanut kaasua.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: ht - 21.02.21 - klo:18:12

Ja nytkö rupee traktoreissa olee samaa tasoisia laatikoita kuin volvon ishift tai jcb kuusportaiset jotka esm pyöräkoneissa?


Volvon iShift on "normaali" 3-lovinen kiinteillä välityksillä oleva kova loota. 2 aluetta ja puolittaja, eli 12 välitystä kaikkiaan. Tietokone, sähkö ja ilma hoitaa sitten vaihteen vaihdot ja kytkimen.
Uusimmissa puu/maansiirto/lavettiversioissa on sitten ryömintävaihteetkin.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.02.21 - klo:18:39
Nyt kun mukaan saatiin army vehkeet, Scanian Sbat oli jo 80-luvulla paineilma ohjattu robottiloota.
Iso sähkökytkin millä valittiin suunta yms.

Eikös tuossa ollu Allisonin tekemä ihan normaali 5-lovinen automaattiloota muuntimella? Vaihdekepin tilalla oli tosiaan tuommoinen kierrettävä sähkökytkin. Lattiassa oli sitten vasemmalle jalalle nappi ("maastoajojarru") mikä laski jarrukelloihin 1,7 bar paineen, jolloin auto pysyi alamäessäkin paikallaan, jos ei painanut kaasua.
Mä en tarkkaan tiedä kun en Scania koulutusta saanut, kuskin tärkein varuste oli kuulakärkikynä millä tarvittaessa jotain paineilmaventtiileitä tökittiin jos ei liikkunut.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Eastwood - 21.02.21 - klo:20:32

Hydroveto koski vain etupyöriä, kuulemma.

Niin koski, niitäkin heikosti. Oikein tasaisella alustalla saattoi traktorin saada (siis saattoi jaksaa) pelkällä etuvedolla liikkeelle. Onnistui kun vaihdekeppiä tarjos "huulille", ilman kytkimen painamista, katkaisija kytki vedon hieman ennen hammaskosketusta. Apuveto lienee oikeahkompi termi systeemille, kuin neliveto. 3130 oli käytössä. Apuvedosta johtuen hydrauliikkapumpun tuotto tais olla jotain 100L/min tai enemmän.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 22.02.21 - klo:07:31

Hydroveto koski vain etupyöriä, kuulemma.

Niin koski, niitäkin heikosti. Oikein tasaisella alustalla saattoi traktorin saada (siis saattoi jaksaa) pelkällä etuvedolla liikkeelle. Onnistui kun vaihdekeppiä tarjos "huulille", ilman kytkimen painamista, katkaisija kytki vedon hieman ennen hammaskosketusta. Apuveto lienee oikeahkompi termi systeemille, kuin neliveto. 3130 oli käytössä. Apuvedosta johtuen hydrauliikkapumpun tuotto tais olla jotain 100L/min tai enemmän.
Joo , ei hyvä vehje ollut . Tuosta suurempi versio yhdellä tutulla tai vieläkin olla aputraktorina . Vahvat nostolaitteet kuin mitkä ja siinä vissiin paineakkukin olemassa .
https://konedata.net/traktorit/john-deere/john-deere-4230-4630/
Kuvan kone ei ole hydraulisella etuvedolla .
Vaihteisto missä ilman kytkintä sai vaihteita vaihdettua ei loppujen lopuksi suosiota saanut suomessa .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Eastwood - 22.02.21 - klo:15:22
Tosta sun linkistä kattelin hydrauliikaan painetta; 155bar. Se tuli todettua hieman matalaksi. Kävi silleen, että Jukon 3m jyräkombiin hankittiin lisälaidat, sitten vaan kone kukkuroilleen täyteen  ja kylvämään... Ekan vedon päisteessä sitten ei kone noussutkaan ylös... Soittelin sitten Jukon huoltopäälikölle ja kysyin että paljonkos ootte laskeneet tarvittavan hydrauliikan painetta, jotta kone nousee lisälaidoillakin varustettuna? No, eivät olleet, eli eivät osanneet sanoa, paljonko mun pitäis ylipaineventtiiliä ruuvata jotta pääsis kylvöö jatkamaan. Enkä muista kuinka korkealle painetta nostin, mutta rupes kone kuitenkin nousemaan. Olipa tuokin aika yllätys...
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: MaaJussi77 - 22.02.21 - klo:16:37
Vaihteisto missä ilman kytkintä sai vaihteita vaihdettua ei loppujen lopuksi suosiota saanut suomessa .

Nyt en tajua? Ainahan vaihteet saa vaihdettua ilman kytkintä? Paitsi liikkeelle lähdettäessä ykkösen ja pakin?
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: -SS- - 22.02.21 - klo:18:31
Vaihteisto missä ilman kytkintä sai vaihteita vaihdettua ei loppujen lopuksi suosiota saanut suomessa .

Nyt en tajua? Ainahan vaihteet saa vaihdettua ilman kytkintä? Paitsi liikkeelle lähdettäessä ykkösen ja pakin?

Juu se onnistuu ilman kaksoiskytkinvaihteistoakin hyvin, silloin kun kone rullaa sen verran aikaa, että kerkiää sovittamaan nopeuden valmiiksi seuraavaan pykälään. Mutta erityisesti traktorin vetäessä pehmeällä pellolla raskasta kuormaa, vaikka jankkuria, tai kynnössä, ei välttämättä saa vaihdetta silmästä, kun voima on täysillä, ja jos löysää kaasua ja onnistuu pudottamaan vaihteen pois kytkennästä, nyykähtää vauhti pysäyksiin välittömästi, päin vastoin kuin maantieliikenteessä. Silloin ei pysty ilman kytkintä saamaan oikein hyvin toista välitystä päälle.  Powershiftissa on aina jokin monilevykytkin  kytkemässä ja toinen irrottamassa, planeetapyörästöt ovat aina kosketuksessa,  tai joku jarrupanta aukeaa ja/tai kiristyy. Pieni luisto aina siinä tehdään, mutta ei jalkapolkimesta. Siksihän ne "pakat" kuluu ?

Joku rallivaihteisto on järjestetty eri näköiseksi kuin traktorin vaihde.  Voi olla, ettei semmoisia vaihteita saa edes valittua vapaasti, vaan on käytettävä järjestyksessä vain peräkkäisillä vaihteilla ?  Siinä ehkä se vaihde klopsautetaan päälle sen verran kovalla vauhdilla ja voimalla, ja ylöspäinvaihtohetkellä eikös sytytys katkota ihan hetkeksi, ettei tarvitse edes kaasua löysätä ? Jos se ralliauto kulkisi 8 - piikkinen jankkuri kuivassa savessa puolen metrin syvyydessä , luultavasti alkaisi tulla kulumaa kytkentäosiin, jos ilman kytkintä yrittäisi vaihtaa ? Ainakin saattaisi missata vaihteen tai pari joskus.

-SS-
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 22.02.21 - klo:19:02
Vaihteisto missä ilman kytkintä sai vaihteita vaihdettua ei loppujen lopuksi suosiota saanut suomessa .

Nyt en tajua? Ainahan vaihteet saa vaihdettua ilman kytkintä? Paitsi liikkeelle lähdettäessä ykkösen ja pakin?
::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)

Krrooooaaah sano vaihteisto
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Make - 22.02.21 - klo:19:30
Krahinat on ammattitaidottomuutta.  ;)
Amerikan traktorit on ollu SOS tyylisiä powershiftejä 70-luvulta lähtien. Myöhemmin tulleet vaihtoehtoisesti portaattomiksi. Nykyisin pääosin keskikokoiset ja isommat eurooppalaisetkin on saatavana portaattomina tai powershifteinä.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: -SS- - 22.02.21 - klo:19:44
Krahinat on ammattitaidottomuutta.  ;)
Amerikan traktorit on ollu SOS tyylisiä powershiftejä 70-luvulta lähtien. Myöhemmin tulleet vaihtoehtoisesti portaattomiksi. Nykyisin pääosin keskikokoiset ja isommat eurooppalaisetkin on saatavana portaattomina tai powershifteinä.

Eivät amerikan traktorit varmaankaan mitään edelläkävijäitä olleet. Valmet tiettävästi osasi keksiä ensimmäisen pikavaihteen, turboahdetun traktorinmoottorin ja puoli metriä leveän tuulilasin hyttiin. Lisäksi risuveitset traktorin astinlautoina olivat siihen aikaan täysin ennenkuulumatonta tekniikkaa.

-SS-
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 22.02.21 - klo:20:01
Krahinat on ammattitaidottomuutta.  ;)
Amerikan traktorit on ollu SOS tyylisiä powershiftejä 70-luvulta lähtien. Myöhemmin tulleet vaihtoehtoisesti portaattomiksi. Nykyisin pääosin keskikokoiset ja isommat eurooppalaisetkin on saatavana portaattomina tai powershifteinä.
;D ;D ;D ;D

Jenkkilässä ne selec vaihteistot on ollut suosittuja ja kestäneetkin  :)
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 22.02.21 - klo:20:18
Lainaus
Valmet tiettävästi osasi keksiä ensimmäisen pikavaihteen
Lainaus
Vaihteisto missä ilman kytkintä sai vaihteita vaihdettua ei loppujen lopuksi suosiota saanut suomessa .

Tiettävästi ja kuulemma ;D
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 22.02.21 - klo:20:35
Lainaus
Valmet tiettävästi osasi keksiä ensimmäisen pikavaihteen
Lainaus
Vaihteisto missä ilman kytkintä sai vaihteita vaihdettua ei loppujen lopuksi suosiota saanut suomessa .

Tiettävästi ja kuulemma ;D

Ei saanut aikoinaan . Huonohuolto , heikot tiivisteet ja väärät öljyt aikoinaan .

Muuten , rekkamiehiltä kyselin , ei kuulakärkikynällä mitää scanioita korjattu , kuten aiemmin väitit . ;D
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 22.02.21 - klo:20:41
Täh. Naorattaa. :D :D :D :D
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 22.02.21 - klo:20:45
Täh. Naorattaa. :D :D :D :D
Sehän vain merkki tyhmyydestä .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 22.02.21 - klo:20:58
Lainaus
Valmet tiettävästi osasi keksiä ensimmäisen pikavaihteen
Lainaus
Vaihteisto missä ilman kytkintä sai vaihteita vaihdettua ei loppujen lopuksi suosiota saanut suomessa .

Tiettävästi ja kuulemma ;D

Ei saanut aikoinaan . Huonohuolto , heikot tiivisteet ja väärät öljyt aikoinaan .

Muuten , rekkamiehiltä kyselin , ei kuulakärkikynällä mitää scanioita korjattu , kuten aiemmin väitit . ;D
Voi, voi, luetun ymmärtäminen ;D
Ja oikein rekkamiehiltä ;D Taisi olla sama mikä valitteli -10 pakkasia ;D
Jos olisit oikeasti kysynyt mieheltä jolla on Scania ollut kuitilla, et täällä jauhaisi paskaa >:(
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 22.02.21 - klo:21:01
Täh. Naorattaa. :D :D :D :D
Sehän vain merkki tyhmyydestä .

Onhan se jo aekasemmin totettu,notta joukossa se sinun tyhymyys tiivistyy ja tiivistyy. Eekä loppuva näy. Naorattaa. :D :D
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 23.02.21 - klo:07:33
Lainaus
Valmet tiettävästi osasi keksiä ensimmäisen pikavaihteen
Lainaus
Vaihteisto missä ilman kytkintä sai vaihteita vaihdettua ei loppujen lopuksi suosiota saanut suomessa .

Tiettävästi ja kuulemma ;D

Ei saanut aikoinaan . Huonohuolto , heikot tiivisteet ja väärät öljyt aikoinaan .

Muuten , rekkamiehiltä kyselin , ei kuulakärkikynällä mitää scanioita korjattu , kuten aiemmin väitit . ;D
Voi, voi, luetun ymmärtäminen ;D
Ja oikein rekkamiehiltä ;D Taisi olla sama mikä valitteli -10 pakkasia ;D
Jos olisit oikeasti kysynyt mieheltä jolla on Scania ollut kuitilla, et täällä jauhaisi paskaa >:(

Kysyinkin . Ei tuollaisia keksimääsi vikaa ollut .  ;D
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: ht - 23.02.21 - klo:14:04
Ensimmäinen tehdasturbo ei ollu Valmetti, eikä Volvo. Vaan Allis-Chalmers D 19.
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 23.02.21 - klo:17:08
Ensimmäinen tehdasturbo ei ollu Valmetti, eikä Volvo. Vaan Allis-Chalmers D 19.
Jep https://konedata.net/traktorit/allis-chalmers/allis-chalmers-d14-d19-1957-68/
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 23.02.21 - klo:17:27
Ensimmäinen tehdasturbo ei ollu Valmetti, eikä Volvo. Vaan Allis-Chalmers D 19.
Valmetti taitaa puhua ensimmäisestä turbo nelosesta, Volvo ensimmäisestä eurooppalaisesta kutosesta ;D
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: -SS- - 23.02.21 - klo:18:41
Ensimmäinen tehdasturbo ei ollu Valmetti, eikä Volvo. Vaan Allis-Chalmers D 19.

Flamebait syöty ! Sori siitä, oli pakko vähän vanhankin huvia saada....

-SS-
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: de Citonni - 23.02.21 - klo:19:14
Lainaus
Valmet tiettävästi osasi keksiä ensimmäisen pikavaihteen
Lainaus
Vaihteisto missä ilman kytkintä sai vaihteita vaihdettua ei loppujen lopuksi suosiota saanut suomessa .

Tiettävästi ja kuulemma ;D

Ei saanut aikoinaan . Huonohuolto , heikot tiivisteet ja väärät öljyt aikoinaan .

Muuten , rekkamiehiltä kyselin , ei kuulakärkikynällä mitää scanioita korjattu , kuten aiemmin väitit . ;D
Voi, voi, luetun ymmärtäminen ;D
Ja oikein rekkamiehiltä ;D Taisi olla sama mikä valitteli -10 pakkasia ;D
Jos olisit oikeasti kysynyt mieheltä jolla on Scania ollut kuitilla, et täällä jauhaisi paskaa >:(
Kuulin, että joku tohatsukuski oli kuullut,  että joku rekkakuski oli kuullut yhdeltä taksikuskilta,  että nivelreumalääkkeenä käytetty kortisoni aiheuttaa ylivilkkautta.  ;D
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: sorkkis - 23.02.21 - klo:19:34
Mommilankartanoon tulleet Allis-Chalmerrsit turbotetiin mutta moottorit jouduttiin vaihtamaan  3500sarjalaisiin moottoreihin jotka oli jo valmiiksi suunniteltu turboahdettaviksi .
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 04.03.21 - klo:09:01
Mommilankartanoon tulleet Allis-Chalmerrsit turbotetiin mutta moottorit jouduttiin vaihtamaan  3500sarjalaisiin moottoreihin jotka oli jo valmiiksi suunniteltu turboahdettaviksi .

Olikos noessa tua porttaatonn. vaehteisto. Täh. :D
Otsikko: Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Kirjoitti: aarne - 08.03.21 - klo:20:06
Ensimmäinen tehdasturbo ei ollu Valmetti, eikä Volvo. Vaan Allis-Chalmers D 19.

Flamebait syöty ! Sori siitä, oli pakko vähän vanhankin huvia saada....

-SS-

Minä jo hetken arvelin että mitä se äsässä horisee.. ;D

Lainaus
Eivät amerikan traktorit varmaankaan mitään edelläkävijäitä olleet. Valmet tiettävästi osasi keksiä ensimmäisen pikavaihteen, turboahdetun traktorinmoottorin ja puoli metriä leveän tuulilasin hyttiin. Lisäksi risuveitset traktorin astinlautoina olivat siihen aikaan täysin ennenkuulumatonta tekniikkaa.

Kunnollista powershiftia odotellessa..no tokkopa noita olisin ostamassa ennen kuin ovat niitä vanhoja.