• Tavallinen aihe

Aihe Portaaton vaihteisto portaat  (Luettu 5163 kertaa)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22428
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Oliko niin että, varion pakki on täysin hydro?

Enpä varmasti menisi sanomaan, sillä se ylempi pumppu käännetään vinousasennossa pumppaamaan toisin päin vinoon, jolloin se hydraulimoottori alkaa pyöriä toisin päin, mutta myös planeettavaihde on edelleen mukana aivan symmetrisesti, joten isommilla nopeuksilla tulee varmaankin mekaaninen ylentävä välitys samalla tavalla mukaan kuin eteenpäin ajettaessakin. Mutta se peruutus on varmaan sillä peltoalueella vain, vaihtuu varmaan siinä suuntaa vaihdettaessa.

Voi olla tietenkin että se on vain ohjelmistolla rajoitettu se pakkinopeus. Kulkeehan Fendt sitä neljääkymppiä puolilla kierroksilla, että se huippunopeuskin lienee vain elektronisesti säädetty.

-SS-

Joku urban legend että pakki olisi pelkästään hydraulinen, usein tuohon kyllä törmää. Moottorin kääntökulma on pienempi pakin suuntaan mutta samalla kulma-alueella ihan saman suuruinen momentin jako hydraulisen ja mekaanisen välityksen kesken pakilla ja eteenpäin ajolla.

Eikös joissakin massikoissa ole ihan sama Fendt vario vaihteisto. Ymmärtääkseni oli pelkästään estetty alueen vaihto vauhdissa. Jotain kiusaa että markkinasegmentit saa pidettyä erillään.

Olikos se Dyna - 6 . Vaihteistoita korjasivat aika paljon . Ei kestänyt koska liian pieni , kuulemma .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22428
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
https://arthurstractors.com/select-o-speed-transmissions/
Noista se alkoi traktoreissa kehitys . Noista sitten tuli uuteen hollantilaseen vaihteistot . Tuo ei ollut portaaton mutta noista osaksi kehitys lähti liikkeelle .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3126
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Fordin Secet-O-Speed on powersift, Massikan Multipover on pikavaihde.
Ei mitään tekemistä portaattomuuden kanssa.
Nesteellä toimivia molemmat .

Ja monessa vehkeessä on vielä nesteellä toimiva perinteinen kytkin.. ja nestevälitteiset jarrut. Kuskillakin voi olla nestettä monessakin paikassa :-)

Asiaan - noissa luetelluissa pikavaihde- ym ratkaisuissa nestettä käytetään vain mekaanisten voimansiirto-osien tilan tai asennon ohjaukseen, varsinaista tehoa pyörille se ei välitä yhtään. Portaattomassa laatikossa hydraulitehoa käytetään (nopeudesta ja tekniikasta riippuen) enemmän tai vähemmän varsinaisena tehoa välittävänä ratkaisuna moottorin ja pyörien välissä.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6243
  • karkki vai keppana?
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Fordin Secet-O-Speed on powersift, Massikan Multipover on pikavaihde.
Ei mitään tekemistä portaattomuuden kanssa.
Nesteellä toimivia molemmat .

Ja monessa vehkeessä on vielä nesteellä toimiva perinteinen kytkin.. ja nestevälitteiset jarrut. Kuskillakin voi olla nestettä monessakin paikassa :-)

Asiaan - noissa luetelluissa pikavaihde- ym ratkaisuissa nestettä käytetään vain mekaanisten voimansiirto-osien tilan tai asennon ohjaukseen, varsinaista tehoa pyörille se ei välitä yhtään. Portaattomassa laatikossa hydraulitehoa käytetään (nopeudesta ja tekniikasta riippuen) enemmän tai vähemmän varsinaisena tehoa välittävänä ratkaisuna moottorin ja pyörien välissä.
Multipower voisi aivan hyvin olla meekaaniseti käytetty ja kuski ei eroa huomaisi.
pessimisti ei pety!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22428
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Fordin Secet-O-Speed on powersift, Massikan Multipover on pikavaihde.
Ei mitään tekemistä portaattomuuden kanssa.
Nesteellä toimivia molemmat .

Ja monessa vehkeessä on vielä nesteellä toimiva perinteinen kytkin.. ja nestevälitteiset jarrut. Kuskillakin voi olla nestettä monessakin paikassa :-)

Asiaan - noissa luetelluissa pikavaihde- ym ratkaisuissa nestettä käytetään vain mekaanisten voimansiirto-osien tilan tai asennon ohjaukseen, varsinaista tehoa pyörille se ei välitä yhtään. Portaattomassa laatikossa hydraulitehoa käytetään (nopeudesta ja tekniikasta riippuen) enemmän tai vähemmän varsinaisena tehoa välittävänä ratkaisuna moottorin ja pyörien välissä.
Multipower voisi aivan hyvin olla meekaaniseti käytetty ja kuski ei eroa huomaisi.

Synkropoveriako tarkoitat http://www.konedata.net/Traktorit/MF550.htm
Muistaakseni 690 massikoissa sellaisia oli . 903 Valmetissa oli mekaaninen ylivaihde .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22428
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2287
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Eikös joissakin massikoissa ole ihan sama Fendt vario vaihteisto. Ymmärtääkseni oli pelkästään estetty alueen vaihto vauhdissa. Jotain kiusaa että markkinasegmentit saa pidettyä erillään.

Dyna-VT:tä on kutsuttu joskus Pirkka-Fendtiksi tällä palstalla. Konedatan mukaan sen vaihteisto on tosiaan hyvin läheistä sukua Fendtin vaihteistolle. Erot ovat vissiin vain hallintaohjelmistossa.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 529
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Oliko niin että, varion pakki on täysin hydro?

Enpä varmasti menisi sanomaan, sillä se ylempi pumppu käännetään vinousasennossa pumppaamaan toisin päin vinoon, jolloin se hydraulimoottori alkaa pyöriä toisin päin, mutta myös planeettavaihde on edelleen mukana aivan symmetrisesti, joten isommilla nopeuksilla tulee varmaankin mekaaninen ylentävä välitys samalla tavalla mukaan kuin eteenpäin ajettaessakin. Mutta se peruutus on varmaan sillä peltoalueella vain, vaihtuu varmaan siinä suuntaa vaihdettaessa.
Planeettavaihteiston aurinkopyörä pyörii pakilla vastakkaiseen suuntaan planeettakannattimeen ja kehäpyörään verrattuna.  Planeettakannatin pyörii moottorin mukana ja nopeudella, kehäpyörä samaan suuntaan huomattavasti nopeammin. Alla olevaan peruutustilanteen kuvaan aurinkopyörän pyörimissuunta on merkitty väärin. Pakilla voima kulkee hydrostaattisesti, ajopumppuakin pyöritetään osittain hydrauliikan voimalla.

Viimeksi muokattu: 20.02.21 - klo:09:31 kirjoittanut Cultor

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2349
  • Etelä-Karjala
Vs: Portaaton vaihteisto portaat

Olikos se Dyna - 6 . Vaihteistoita korjasivat aika paljon . Ei kestänyt koska liian pieni , kuulemma .

Eikös Dyna 6 ole ihan normaali osapowershift? 4 mekaanista aluetta ja jokaisessa 6 pikavaihdevälitystä napista.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6243
  • karkki vai keppana?
Vs: Portaaton vaihteisto portaat

Olikos se Dyna - 6 . Vaihteistoita korjasivat aika paljon . Ei kestänyt koska liian pieni , kuulemma .

Eikös Dyna 6 ole ihan normaali osapowershift? 4 mekaanista aluetta ja jokaisessa 6 pikavaihdevälitystä napista.
Näin olen ymmärtänyt, 3000 sarjassa oli loota murheita.
Amerikkaan taidettiin tehdä powersift miehille dyna VT pykälillä, siis ihan ohjelmalla.
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3126
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Eikös Dyna 6 ole ihan normaali osapowershift? 4 mekaanista aluetta ja jokaisessa 6 pikavaihdevälitystä napista.

Jep. Dyna-4 lisättynä yhdellä viipaleella lisää.
EI mitenkään erityisen heikko tai huono.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22428
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Eikös joissakin massikoissa ole ihan sama Fendt vario vaihteisto. Ymmärtääkseni oli pelkästään estetty alueen vaihto vauhdissa. Jotain kiusaa että markkinasegmentit saa pidettyä erillään.

Dyna-VT:tä on kutsuttu joskus Pirkka-Fendtiksi tällä palstalla. Konedatan mukaan sen vaihteisto on tosiaan hyvin läheistä sukua Fendtin vaihteistolle. Erot ovat vissiin vain hallintaohjelmistossa.
Fentin vaihteistot , liian pienet , kuulemma .
Uushollantilaisiin lisättiin tehoja sillä seurauksella ettei vaihteistot kestäneet . Pakkoihin lisää painetta ja alko kestämään .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

carhu@meiliboxi.fi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1612
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Täh. :D

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3126
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Pakkojen paineet eivät minusta oikein kerro itse vaihteiston kestävyydestä. Paineethan valitaan pakan ja siirrettävän momentin mukaan, ja jos pakan muu rakenne kestää korotetun paineen niin eihän siinä mitään. Joihinkin pakkoihin voidaan lisätä levyjäkin tarvittaessa.

Mutta sitten kun sieltä alkaa mekaaniset osat eli laakerit, boorit, hampaat ja akselit pettämään niin sitten on huonompi tilanne ja voi sanoa että laatikko ei tosiaan kestä käytettyä tehoa. Oikeammin ilmaistuna vääntöä.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22428
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Pakkojen paineet eivät minusta oikein kerro itse vaihteiston kestävyydestä. Paineethan valitaan pakan ja siirrettävän momentin mukaan, ja jos pakan muu rakenne kestää korotetun paineen niin eihän siinä mitään. Joihinkin pakkoihin voidaan lisätä levyjäkin tarvittaessa.

Mutta sitten kun sieltä alkaa mekaaniset osat eli laakerit, boorit, hampaat ja akselit pettämään niin sitten on huonompi tilanne ja voi sanoa että laatikko ei tosiaan kestä käytettyä tehoa. Oikeammin ilmaistuna vääntöä.
Huoltomieheltä tuon kuulin .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .