Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Portaaton vaihteisto portaat  (Luettu 13006 kertaa)

echo575

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Portaaton vaihteisto portaat
Osaako joku selittää mulle, mitä meinaa, kun on tietty määrä portaita portaattomassa vaihteistossa?

Esim 4 ja 7 portaisen ero  ???

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Ei kai portaattomassa vaihteistossa ole mitään portaita. Vai onko se niin, että jokaisen portaan väli säädetään hydraulisesti, jonka vuoksi tulee ajatus portaattomasta vaihteistosta. Jos näin, niin mitä enemmän portaita, sitä vähemmän hydraulista säätöä. Eli yksi porras on mekaaninen vaihde, jota luistatetaan hydraulisesti. Kai joku uusia traktoreita korjaava tietää.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Traktori vai joku henkilöauto?

Traktorissa voi olla aluevaihteita, yleensä kai kaksi tai neljä.

Jossain variaattoriautoissa oli "sporttinen" manuaalimoodi keinotekoisilla kiinteillä vaihteilla. Sitäkin piti moduloida ettei variaattori kulu noista kohdista.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Ei kai portaattomassa vaihteistossa ole mitään portaita. Vai onko se niin, että jokaisen portaan väli säädetään hydraulisesti, jonka vuoksi tulee ajatus portaattomasta vaihteistosta. Jos näin, niin mitä enemmän portaita, sitä vähemmän hydraulista säätöä. Eli yksi porras on mekaaninen vaihde, jota luistatetaan hydraulisesti. Kai joku uusia traktoreita korjaava tietää.

Sitähän se, mekaaninen (käytännössä toki powershift-pakka tms) 'aluevaihde' jonka sisällä sitten säädetään portaattomasti. Tällä sadaan sen portaattoman säädön tekniikassa kierroslukua ja vääntömomenttia kulloinkin edullisemmalle alueelle kun iso valinta tehdään mekaanisesti.
Esim 1. porras 0 - 20 km/h ja toinen sitten 0 - 50 km/h. Hitaalla alueella sen portaattoman systeemin ei tarvitse vääntää mahdottomalla momentilla  jos kiskotaan kaikilla kilowateilla 5 km/h, eikä sen toisaalta tarvitse taipua hirmuiseen kierroslukuun kun ajetaan 50 km/h.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19865
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Osaako joku selittää mulle, mitä meinaa, kun on tietty määrä portaita portaattomassa vaihteistossa?

Esim 4 ja 7 portaisen ero  ???

Puimureissa ennen oli yleinen kolmiportainen portaaton vaihteisto. Tarkoitti sitä, että joka vaihteella saatiin säädetyksi variaattorilla hitaammalle ja nopeammalle, ja suurempaa nopeusaluetta tarvittaessa käytettiin tuon kolminopeuksisen mekaanisen vaihdelaatikon vaihdekeppiä. Joissakin John Deereissa oli neliportainen portaaton vaihdelaatikko, joka erosi tuosta mainitusta kolmiportaisesta siinä, että siinä vaihdelaatikossa olikin neljä vaihdetta eikä kolme.

Fendt Vario taitaa vieläkin olla ainoa täysin portaaton portaaton vaihteisto, siinä myös pakki menee päälle mitään mekaanista välitysuhdetta muuttamatta. Fendtissäkin taitaa olla jokin mekaaninen nopeusalueen valinta, mutta kaipa se ainakin maantiealueella lähtee nollasta ja kiihdyttää osin pumppu-hydraulimoottorihydrauliikalla ja toisaalta samaan välitykseen kytketyllä hydrauliikan jarruttamalla planeettapyörästöllä. Fendt myös jakaa vetovoimaa etu-ja taka-akselinvedon välille suoraan tuosta variolaatikosta.

-SS-

der bauer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 901
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Osaako joku selittää mulle, mitä meinaa, kun on tietty määrä portaita portaattomassa vaihteistossa?

Esim 4 ja 7 portaisen ero  ???

Puimureissa ennen oli yleinen kolmiportainen portaaton vaihteisto. Tarkoitti sitä, että joka vaihteella saatiin säädetyksi variaattorilla hitaammalle ja nopeammalle, ja suurempaa nopeusaluetta tarvittaessa käytettiin tuon kolminopeuksisen mekaanisen vaihdelaatikon vaihdekeppiä. Joissakin John Deereissa oli neliportainen portaaton vaihdelaatikko, joka erosi tuosta mainitusta kolmiportaisesta siinä, että siinä vaihdelaatikossa olikin neljä vaihdetta eikä kolme.


Onhan puimurin variaattori ja esim. JD portaattomassa paljon muutakin eroa.
Puimurissa, onko sitten kyseessä variaattori tai hydro malli niin kaikki puimurin liikuttamiseen tarvittava voima menee 100 prosenttisesti variaattorin tai hydr.moottorin läpi, ENNEN kolmenopeuksinen mekaaninen laatikko.
JD:n neliportaisessa taas on aina pohjalla mekaaninen voimansiirto, periaatteessa automaattivaihteisto mihin on lisätty hydrostaatti. Säätyvätilavuuksisen pumpun kulmaa muuttamalla, kiinteätilavuuksinen moottori pyörittää planeettapyörästön kehäpyörä(?) kulloiseen tilanteeseen vaaditulla nopeudella. Näin ollen hydrostaattinen osuus vaihtelee jatkuvasti.  Kun pumppu on nollakullmalla öljy ei liiku, silloin hydr.moottori jarruttaa planeettapyörästön kehäpyörä= voimansiirto on 100% mekaaninen.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19865
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Osaako joku selittää mulle, mitä meinaa, kun on tietty määrä portaita portaattomassa vaihteistossa?

Esim 4 ja 7 portaisen ero  ???

Puimureissa ennen oli yleinen kolmiportainen portaaton vaihteisto. Tarkoitti sitä, että joka vaihteella saatiin säädetyksi variaattorilla hitaammalle ja nopeammalle, ja suurempaa nopeusaluetta tarvittaessa käytettiin tuon kolminopeuksisen mekaanisen vaihdelaatikon vaihdekeppiä. Joissakin John Deereissa oli neliportainen portaaton vaihdelaatikko, joka erosi tuosta mainitusta kolmiportaisesta siinä, että siinä vaihdelaatikossa olikin neljä vaihdetta eikä kolme.


Onhan puimurin variaattori ja esim. JD portaattomassa paljon muutakin eroa.
Puimurissa, onko sitten kyseessä variaattori tai hydro malli niin kaikki puimurin liikuttamiseen tarvittava voima menee 100 prosenttisesti variaattorin tai hydr.moottorin läpi, ENNEN kolmenopeuksinen mekaaninen laatikko.
JD:n neliportaisessa taas on aina pohjalla mekaaninen voimansiirto, periaatteessa automaattivaihteisto mihin on lisätty hydrostaatti. Säätyvätilavuuksisen pumpun kulmaa muuttamalla, kiinteätilavuuksinen moottori pyörittää planeettapyörästön kehäpyörä(?) kulloiseen tilanteeseen vaaditulla nopeudella. Näin ollen hydrostaattinen osuus vaihtelee jatkuvasti.  Kun pumppu on nollakullmalla öljy ei liiku, silloin hydr.moottori jarruttaa planeettapyörästön kehäpyörä= voimansiirto on 100% mekaaninen.

Variossa on nähtävästi myös voimansiirtoon suoraan kiinnitetty säätötilavuusmoottori, ja se hydrauliikalla pyöriteltävä planeettapyörästö tulee mukaan sitten kun momenttia tarvitaan.



Eli tuo I ja II on jokin mekaaninen esivalinta, mutta liikkeessä ja suunnanvaihdossa tuo alempi on säätötilavuusmoottori ja ylempi on säätötilavuuspumppu, joka tietyissä ajotiloissa sivuvaikutuksena lukitsee jonkun planeettapyöränosan, jolloin ollaan niikö suoravedossa tai jollakin välityksellä, mutta osaksi voidaan mennä hydrauliikalla. Liikkeellelähtö lienee hydraulisesti enemmät puolet. Näiden hydrauliikan ja planeettapyörävaihteen energianjaolla kai määritellään optimaalinen tila tuolle vaihteistolle.

Se patentoitu homma on tuo hydraulisen ja mekaanisen planeettavaihteen koplaus pumpun ja moottorin kautta. Onhan noita tehty jo yli 100000 kappaletta, että lastentaudit lienee juurittu pois.

-SS-

Viimeksi muokattu: 19.02.21 - klo:17:06 kirjoittanut -SS-

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Eikös tuo Varion idea ole alkujaan neuvostoliittolainen? Siellä ei vaan pystytty pieniin toleransseihin ja ohjauselektroniikkaan.
Mystinen kesälaatumies

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Eikös tuo Varion idea ole alkujaan neuvostoliittolainen? Siellä ei vaan pystytty pieniin toleransseihin ja ohjauselektroniikkaan.

Foordeissa oli selec tai sinne päin oleva vaihteisto Seleg o speede , nyt meni lähemmäs , ei oikein kyllä vieläkään .
Suomessa ei tullut menestystä , huonot tiivisteet , väärät öljyt ja ajotapa rikkoi niitä .
Nesteellä oleva voiman siirto tuli alunperin panssarivaunuihin , jenkki keksintö .
Multipover tuli massikoihin , nestevedolla toimivia natikoita oli https://fi.wikipedia.org/wiki/International_Harvester_(traktori) tuo linkki ei ole niistä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Oliko niin että, varion pakki on täysin hydro?
pessimisti ei pety!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Fordin Secet-O-Speed on powersift, Massikan Multipover on pikavaihde.
Ei mitään tekemistä portaattomuuden kanssa.
pessimisti ei pety!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Fordin Secet-O-Speed on powersift, Massikan Multipover on pikavaihde.
Ei mitään tekemistä portaattomuuden kanssa.
Nesteellä toimivia molemmat .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19865
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Oliko niin että, varion pakki on täysin hydro?

Enpä varmasti menisi sanomaan, sillä se ylempi pumppu käännetään vinousasennossa pumppaamaan toisin päin vinoon, jolloin se hydraulimoottori alkaa pyöriä toisin päin, mutta myös planeettavaihde on edelleen mukana aivan symmetrisesti, joten isommilla nopeuksilla tulee varmaankin mekaaninen ylentävä välitys samalla tavalla mukaan kuin eteenpäin ajettaessakin. Mutta se peruutus on varmaan sillä peltoalueella vain, vaihtuu varmaan siinä suuntaa vaihdettaessa.

Voi olla tietenkin että se on vain ohjelmistolla rajoitettu se pakkinopeus. Kulkeehan Fendt sitä neljääkymppiä puolilla kierroksilla, että se huippunopeuskin lienee vain elektronisesti säädetty.

-SS-

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Oliko niin että, varion pakki on täysin hydro?

Enpä varmasti menisi sanomaan, sillä se ylempi pumppu käännetään vinousasennossa pumppaamaan toisin päin vinoon, jolloin se hydraulimoottori alkaa pyöriä toisin päin, mutta myös planeettavaihde on edelleen mukana aivan symmetrisesti, joten isommilla nopeuksilla tulee varmaankin mekaaninen ylentävä välitys samalla tavalla mukaan kuin eteenpäin ajettaessakin. Mutta se peruutus on varmaan sillä peltoalueella vain, vaihtuu varmaan siinä suuntaa vaihdettaessa.

Voi olla tietenkin että se on vain ohjelmistolla rajoitettu se pakkinopeus. Kulkeehan Fendt sitä neljääkymppiä puolilla kierroksilla, että se huippunopeuskin lienee vain elektronisesti säädetty.

-SS-

Joku urban legend että pakki olisi pelkästään hydraulinen, usein tuohon kyllä törmää. Moottorin kääntökulma on pienempi pakin suuntaan mutta samalla kulma-alueella ihan saman suuruinen momentin jako hydraulisen ja mekaanisen välityksen kesken pakilla ja eteenpäin ajolla.

Eikös joissakin massikoissa ole ihan sama Fendt vario vaihteisto. Ymmärtääkseni oli pelkästään estetty alueen vaihto vauhdissa. Jotain kiusaa että markkinasegmentit saa pidettyä erillään.

carhu@meiliboxi.fi

  • Vieras
Vs: Portaaton vaihteisto portaat
Fordin Secet-O-Speed on powersift, Massikan Multipover on pikavaihde.
Ei mitään tekemistä portaattomuuden kanssa.
Nesteellä toimivia molemmat .

Siitäki huolimattaa ee oo portaaton tua. Nesteessä oot.Sano mitä sanot.