Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe telistöstä?  (Luettu 13404 kertaa)

0077

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
telistöstä?
Olisi tarvetta isommalle perävaunulle.. onko palstalaisilla näkemyksiä tai mieluiten kokemuksia esim. hydraulijousitetusta telistöstä bpw:n tai jonkun muun toteuttamana? tulisi ainakin viljanajoon, ehkä samalle alustalle vähän muutakin.. toinen vaihtoehto olisi laittaa tavan lehtijousitettu keinuteli ja trippeli joko telistön taakse tai eteen.. myös tästä olisin kysellyt mielipiteitä, toimisiko trippeli takana paremmin, ettei tulisi "pompotusilmiötä" niin kuin etu trippelillä...

Heka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: telistöstä?
Hydraulijousituksen toimivuus pakkasella? Meneekö jäykäksi ainakin jos siellä normi öljyt, veikkaisin. Paraskeino pompotuksen vähenemiseen on ostaa isommat renkaat. Nokian isomman luokan country kingit ei ainakaan pompota.

oojee

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 46
  • nothing runs like a deere
Vs: telistöstä?
lehtijousitettu teli ja trippeli taakse, paremmin ohjautuu. 3 akseliseen saa jo mukavan kokosen vilja kuupan. 3 akseliperävaunun teli kantavuus kun on 24t+3t vetoaisalle. kokonaismassaa 27t. alustalle lavan kans tulee painoa noin 7t elikkä 20t jää kuormalle. lavan kokoa sais olla 250-300hl riippuen miten hyvä hl paino sattuu oleen :)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: telistöstä?
lehtijousitettu teli ja trippeli taakse, paremmin ohjautuu. 3 akseliseen saa jo mukavan kokosen vilja kuupan. 3 akseliperävaunun teli kantavuus kun on 24t+3t vetoaisalle. kokonaismassaa 27t. alustalle lavan kans tulee painoa noin 7t elikkä 20t jää kuormalle. lavan kokoa sais olla 250-300hl riippuen miten hyvä hl paino sattuu oleen :)

Ja veturilla oltava elopainoa sallituin lisäpainotuksin 9tn...
tethering holes to their concave windings

kuustaa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: telistöstä?
8 tn

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: telistöstä?
8 tn
Laskukaavalla, joka oli?

Eikös se ollu niin, jotta kytkentämassa (kärry+kuorma) 3 kertaa traktorin paino sallituin lisäpainotuksin, jos kärryssä jarrut jne...

3*8=24 =kytkentämassa=kärryn kokonaispaino? Kokolailla eri kuin 27tn?
tethering holes to their concave windings

kuustaa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: telistöstä?
Eikös se ollu niin, jotta kytkentämassa (kärry+kuorma) 3 kertaa traktorin paino sallituin lisäpainotuksin, jos kärryssä jarrut jne...

3*8=24 =kytkentämassa=kärryn kokonaispaino? Kokolailla eri kuin 27tn?
vain kärryn pyöristä tuleva massa huomiodaan ,eli 24 tn trippeli massa
vaatii 8 tn ,sen lisäksi veto koukkuun tuleva paino on extraa

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: telistöstä?
Eikös se ollu niin, jotta kytkentämassa (kärry+kuorma) 3 kertaa traktorin paino sallituin lisäpainotuksin, jos kärryssä jarrut jne...

3*8=24 =kytkentämassa=kärryn kokonaispaino? Kokolailla eri kuin 27tn?
vain kärryn pyöristä tuleva massa huomiodaan ,eli 24 tn trippeli massa
vaatii 8 tn ,sen lisäksi veto koukkuun tuleva paino on extraa

Juupas, eipäs, juupas, eipäs... Täytyy kaivella, kun ehtii...
tethering holes to their concave windings

arkeologi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
Vs: telistöstä?
eikös jarrullisen perävaunun painosta voi laskea 15% traktorin painoksi, siis traktorin kokonaispainon päälle.











UX 5200

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: telistöstä?
Tuli vaan mieleeni, että eikös olisi järkevää tehdä samantien neljäakselinen kärry.. Eipä tulisi samanlaisia vastaan joka päivä!  ;)

sampsa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: telistöstä?
eipä tuu 3-akselaisiakaan juurikaan vastaan...

oojee

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 46
  • nothing runs like a deere
Vs: telistöstä?
Eikös se ollu niin, jotta kytkentämassa (kärry+kuorma) 3 kertaa traktorin paino sallituin lisäpainotuksin, jos kärryssä jarrut jne...

3*8=24 =kytkentämassa=kärryn kokonaispaino? Kokolailla eri kuin 27tn?
vain kärryn pyöristä tuleva massa huomiodaan ,eli 24 tn trippeli massa
vaatii 8 tn ,sen lisäksi veto koukkuun tuleva paino on extraa
juuri näin se lasketaan. tossa linkki josta voi tarkistaa lain sallimat kantavuudet. elikkä esim 4akseli kärry on täysin turha ilman erikois lupaa http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/4934.PDF

m.v

  • Vieras
Vs: telistöstä?
[
3*8=24 =kytkentämassa=kärryn kokonaispaino? Kokolailla eri kuin 27tn?
vain kärryn pyöristä tuleva massa huomiodaan ,eli 24 tn trippeli massa
vaatii 8 tn ,sen lisäksi veto koukkuun tuleva paino on extraa
[/quote] juuri näin se lasketaan. tossa linkki josta voi tarkistaa lain sallimat kantavuudet. elikkä esim 4akseli kärry on täysin turha ilman erikois lupaa http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/4934.PDF
[/quote]
Paljonko on kärryn ja traktorin MAX kokonaismassa?

Heka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: telistöstä?
jos kärryllä on max massa se 27t niin tr:lle tulee se 3 ja tr:llä vähintään sillon oltavan 8t massaa niin sillon massa minimissään 38t?? mutta jos trisix vario fentti (19t) niin sitte massa 49t. Eli tällöin täysellä peräkärry kapasiteetilla kokonaismassa 38-49 välissä!!

Mielstäni fiksuin ratkaisu on >1,3m teli jolloin saa akselilla olla 18t ja aisalla 3t yht 21t. -->kutannustehokkain ratkaisu..

renki68

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: telistöstä?
Täällä ois yks uus rekisteröitynyt jäsen, jolle kohtalo on antanut massikan ajokikseen. Vieläkö sekaan mahtuu? 3-akselista Metsjö koukkulavakärryä tulee vedettyä 5 päivää viikossa, eikä tuo hydraulijousitus ole aiheuttanut pomppimista tyhjänä edes pakkasella. Muistaakseni siinä on bpw:n akselit mutta jousitus lienee ruotsalaisten oma keksintö...? Renkaat siinä on misukan cargot 560/60-22,5. On muuten hyvä pysymään pinnalla kosteissakin olosuhteissa, traktori uppoaa ennen kuin kärry. Onkos kellään kokemusta kyseisestä vehkeestä tai muun merkkisestä koukkulavakärrystä? Muuten, vetokoneena toimii 7480 Dyna-vt! :D

Viimeksi muokattu: 04.01.08 - klo:22:22 kirjoittanut renki68