Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe telistöstä?  (Luettu 13411 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: telistöstä?
Eikös se ollu niin, jotta kytkentämassa (kärry+kuorma) 3 kertaa traktorin paino sallituin lisäpainotuksin, jos kärryssä jarrut jne...

3*8=24 =kytkentämassa=kärryn kokonaispaino? Kokolailla eri kuin 27tn?
vain kärryn pyöristä tuleva massa huomiodaan ,eli 24 tn trippeli massa
vaatii 8 tn ,sen lisäksi veto koukkuun tuleva paino on extraa
juuri näin se lasketaan. tossa linkki josta voi tarkistaa lain sallimat kantavuudet. elikkä esim 4akseli kärry on täysin turha ilman erikois lupaa http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/4934.PDF

Niin ja näin, näin ja niin... Tietääkseni ajantasaista on tuokin. Jäi kaivelemaan toi... Jossain oli, ettei puoliperävaunun vetopötään kohdistuvaa painoa lasketa kytkentämassaan, mutta traktorista ei sanottu mitään...

Tulkintani on siis tämä: Kärryn kokonaispaino 27t = perävaunun kytkentämassa 24t, kun se kuuluisa kolme tonnia kohdistuu koukulle...
Nää asiat on ihan tarkotuksella ripoteltu sinne ja tänne, ettei kukaan pysyisi selvillä, missä mennään.
Asia ei toki mua koske, kun mä ajan aina terveisiä.


Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

 5 LUKU
Moottorikäyttöisen ja hinattavan ajoneuvon kytkeminen

 35 §
Hinattavan ajoneuvon kytkeminen traktoriin

1. Traktoriin saa kytkeä hinattavan ajoneuvon, jonka kytkentämassa on:

a) enintään kaksi kertaa traktorin omamassan suuruinen, jolleivät b–c kohdassa tarkoitetut ehdot täyty;

b) enintään 2,6 kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos vetokoukkuun kohdistuu pystysuuntainen voima, jonka suuruus on vähintään 15 prosenttia hinattavan ajoneuvon kytkentämassasta, tai jos traktorissa on jarrujärjestelmä, jota käyttäen pelkällä traktorilla suurimmilla 3 momentissa tarkoitetuilla lisäpainoilla varustettuna saavutetaan vähintään 3,5 m/s2 hidastuvuus; tai

c) enintään kolme kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos perävaunussa on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut.

2. Muuhun kuin liikennetraktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa 1 momentin rajoissa olla enintään 10 tonnia. Tätä rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta moottoriajoneuvoverosta annetun lain 17 a §:ssä tarkoitetuissa kuljetuksissa.

3. Traktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassaa määrättäessä saa traktorin omamassassa ottaa huomioon valmistajan suosituksen mukaisesti asennetut lisäpainot ja -rakenteet, kuitenkin enintään kolmasosan traktorin rekisteriin merkitystä omamassasta.

4. Traktoriin kytkettyyn perävaunuun saa kytkeä kytkentämassaltaan pienemmän perävaunun tai vastaavan maatalouteen käytettävän hinattavan ajoneuvon. Perävaunujen tai perävaunun ja hinattavan ajoneuvon yhteenlaskettu kytkentämassa ei saa ylittää etummaisen perävaunun rakenteen perusteella määräytyvää 1 momentissa tarkoitettua massaa. (18.6.1993/531)

5. Kävellen ohjattavaksi tarkoitettuun traktoriin saa kytkeä perävaunun edellyttäen, että traktori tai sen perävaunu on varustettu kuljettajan käytettäväksi tarkoitetuin jarruin. Perävaunun kuormaukseen sovelletaan traktorin perävaunun kokonaismassasta annettuja määräyksiä.

6. Kuormaa kantavaan runko-ohjauksella varustettuun traktoriin ei saa kytkeä hinattavaa ajoneuvoa.


tethering holes to their concave windings

renki68

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: telistöstä?
Eikös se ollu niin, jotta kytkentämassa (kärry+kuorma) 3 kertaa traktorin paino sallituin lisäpainotuksin, jos kärryssä jarrut jne...

3*8=24 =kytkentämassa=kärryn kokonaispaino? Kokolailla eri kuin 27tn?
vain kärryn pyöristä tuleva massa huomiodaan ,eli 24 tn trippeli massa
vaatii 8 tn ,sen lisäksi veto koukkuun tuleva paino on extraa
juuri näin se lasketaan. tossa linkki josta voi tarkistaa lain sallimat kantavuudet. elikkä esim 4akseli kärry on täysin turha ilman erikois lupaa http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/4934.PDF

Niin ja näin, näin ja niin... Tietääkseni ajantasaista on tuokin. Jäi kaivelemaan toi... Jossain oli, ettei puoliperävaunun vetopötään kohdistuvaa painoa lasketa kytkentämassaan, mutta traktorista ei sanottu mitään...

Tulkintani on siis tämä: Kärryn kokonaispaino 27t = perävaunun kytkentämassa 24t, kun se kuuluisa kolme tonnia kohdistuu koukulle...
Nää asiat on ihan tarkotuksella ripoteltu sinne ja tänne, ettei kukaan pysyisi selvillä, missä mennään.
Asia ei toki mua koske, kun mä ajan aina terveisiä

Tuota paino asiaa selviteltiin työnantajan kans kesällä 2006, kun 7480:sen perään piti löytää kärry jota voi lain puitteissa vetää maksimipainoilla. Viimein löytyi henkilö joka kouluttaa poliisia näissä asioissa ja kertoi laskukaavan: liikennetraktori 8t*3=24t eli kytkentämassa. Tohon lisätään koukkupaino 3t=kärryn kokonaismassa 27t. Nuo painot edellyttää että kärryssä on jarrut ja 3 akselia. Eli KJL:n tulkinta osui kohdalleen. Tää asia koskee mua kun isännän mukaan "ei saa ajaa terveisiä". ;)





KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: telistöstä?


Niin ja näin, näin ja niin... Tietääkseni ajantasaista on tuokin. Jäi kaivelemaan toi... Jossain oli, ettei puoliperävaunun vetopötään kohdistuvaa painoa lasketa kytkentämassaan, mutta traktorista ei sanottu mitään...

Tulkintani on siis tämä: Kärryn kokonaispaino 27t = perävaunun kytkentämassa 24t, kun se kuuluisa kolme tonnia kohdistuu koukulle...
Nää asiat on ihan tarkotuksella ripoteltu sinne ja tänne, ettei kukaan pysyisi selvillä, missä mennään.
Asia ei toki mua koske, kun mä ajan aina terveisiä
Tuota paino asiaa selviteltiin työnantajan kans kesällä 2006, kun 7480:sen perään piti löytää kärry jota voi lain puitteissa vetää maksimipainoilla. Viimein löytyi henkilö joka kouluttaa poliisia näissä asioissa ja kertoi laskukaavan: liikennetraktori 8t*3=24t eli kytkentämassa. Tohon lisätään koukkupaino 3t=kärryn kokonaismassa 27t. Nuo painot edellyttää että kärryssä on jarrut ja 3 akselia. Eli KJL:n tulkinta osui kohdalleen. Tää asia koskee mua kun isännän mukaan "ei saa ajaa terveisiä". ;)


No tossa kuvassa on mun eiliset "terveiset" Laihialta Kauhajoelle.  ;D Jarrut etutelillä.

tethering holes to their concave windings

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: telistöstä?
No tossa kuvassa on mun eiliset "terveiset" Laihialta Kauhajoelle.  ;D Jarrut etutelillä.

Onko teillä peltoa noin kaukana, vai rehutko on vähissä, kun joudut "hieman" kauempaa kuskaamaan?
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

renki68

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: telistöstä?
Jaahas. Montakos paalia tuohon pitäis vielä lisätä ettet omasta mielestä ajelis "terviisii"? Onko nuo 120cm? Ja painaa 12-14 tonnia, vai? Harmi kun mullei oo laittaa vastaavaa kuvaa kun en ole ottanut yhtään. Ja just nyt ei paaleja ajeta, vain irtorehua.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: telistöstä?
No tossa kuvassa on mun eiliset "terveiset" Laihialta Kauhajoelle.  ;D Jarrut etutelillä.

Onko teillä peltoa noin kaukana, vai rehutko on vähissä, kun joudut "hieman" kauempaa kuskaamaan?

On peltoa Laihialla... eikä oo rehut vähis. Mä oon tota väliä ajellu vuodesta -85. Alempi kerros on ylivuotisia, ylempi apilaista -07.

Jaahas. Montakos paalia tuohon pitäis vielä lisätä ettet omasta mielestä ajelis "terviisii"? Onko nuo 120cm? Ja painaa 12-14 tonnia, vai? Harmi kun mullei oo laittaa vastaavaa kuvaa kun en ole ottanut yhtään. Ja just nyt ei paaleja ajeta, vain irtorehua.

No emmä tosissani ollu terveisten kans tällä kertaa. Ei rehupaaleja oikeestaan enempää viitti laittaa tuolle matkalle. Paikallisajos, 5-10km, on tullu olkipaaleja laitettua 28. Claas 255:n paaleja ovat. Mitattu halkaisija 135cm, kuivahkoa rehua.
tethering holes to their concave windings

Heka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: telistöstä?
Entäs sitten jos on kuulavetolaite? eikös sen kautta saa olla kytkentämassa 4t traktoriin? eikö saada sillon taas tonni kärrylle lisäpainoa?

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: telistöstä?
kyllä siihen kolmiakseliseen saa melko rajuja kuormia. itellä on kuuden tonnin valtran perässä kaksi akselinen kärry painoa lain sallima 21 tonnia. talvikelillä saa olla kieli keskellä suuta  :P. tahtoo kolmiakselisessa hinta ja omapaino nousta melkoiseksi. lyhyemmillä siirroilla on tuo kaksiakselinen tuntunut hyvältä. hydraulinen puomin jousitus on hyvä tuossa multivassa. toimii hyvin tyhjänä ja kuormalla sekä talvella. hyvä varuste. :).

renki68

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: telistöstä?
Entäs sitten jos on kuulavetolaite? eikös sen kautta saa olla kytkentämassa 4t traktoriin? eikö saada sillon taas tonni kärrylle lisäpainoa?
Jostakin olen lukenut tuosta ja sain sen  käsitykseen että itse kuulavetolaiteen valmistajat sallii tuon 4t aisapainon mut laki sanoo että 3t yleisellä tiellä. Eli pellolla 4t aisalle valmistajan luvalla  ja tiellä 3t lain luvalla! Toivottavasti ymmärsit. Luulen että koneviestissä oli tuo juttu. 

renki68

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: telistöstä?

No tossa kuvassa on mun eiliset "terveiset" Laihialta Kauhajoelle.  ;D Jarrut etutelillä.
Ja tuossa kuvassa ei ole terveisiä. ;)

renki68

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: telistöstä?
En näköjään ole mikään nörtti kun en saanut kuvaa näkösälle:Sori

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: telistöstä?
En näköjään ole mikään nörtti kun en saanut kuvaa näkösälle:Sori

Tulipas näkyviin. Ei vaan näy esikatselus eikä explorerilla suoraan. Firefoxilla näkyy pienennettykin kuva.

Nostokorkeuttahan tossa on etukuormaimelle jo melkoisesti, vai millä toi kuorma on tehty?

Materiaali on kaiketi tarkkuussilputtua siilosta tai aumasta? (Vain arvaus)

Viimeksi muokattu: 11.01.08 - klo:14:52 kirjoittanut KJL

tethering holes to their concave windings

sampsa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: telistöstä?
näyttäs koukkuvaunulta äkkiä katottuna... metsjö??

renki68

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: telistöstä?


Tulipas näkyviin. Ei vaan näy esikatselus eikä explorerilla suoraan. Firefoxilla näkyy pienennettykin kuva.

Nostokorkeuttahan tossa on etukuormaimelle jo melkoisesti, vai millä toi kuorma on tehty?

Materiaali on kaiketi tarkkuussilputtua siilosta tai aumasta? (Vain arvaus)

Kyllä se tuolla massikalla on lastattu.  Pitää vaan pudottaa kontti maahan, sitte onnistuu.  Ajoasennossa kärry on 4 metriä korkea niin eihän sen lastaus muuten traktorilla onnistuis. Rehu on noukinvaunulla kerätty ja auma pellolla. 

Ja Sampsa, arvasit oikein.

 Tuossapa kuva vastauksen tueksi. Nämä on otettu puhelimella, siksi laatu aika heikko. :)




KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: telistöstä?
Tuo kuva jo selvitti mittasuhteita ihan kivasti.
tethering holes to their concave windings