Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tukkikärryn valinta  (Luettu 13717 kertaa)

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Tukkikärryn valinta
Moton jäljiltä ajo on huomattavasti nopeampaa kuin metsurin jäljiltä. Siksi 5€ on kyllä ale hinta ja ajajia ei kovin löydy. Ja jos metsuri kasaa ajouran varteen 3m kuitua, ajo paljon nopeampaa, mutta teko on varmaan puolta hitaampaa ainakin kun vertaa pitkän kuidun hakkuuta oikoen.  Itse ajelin tos syksyllä itse tehtyä pitkää kuitua kuormallisen noin tuntiin lyhyeltä matkalta. Eli 7kiintoa. Kuormain tuskin ikinä hankkii hintaansa, mutta helpottaa tekoa huomattavasti.
Ijasja 2 taisikin puhua omalla motollaaan tekemiensä puiden ajosta eikä metsuripuiden.

häkä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Tukkikärryn valinta
Itsellä Keslan apuvedolla oleva kärry ja aisalla 303, 7 metrin ulottuvuudella oleva kuormain. Hyvät vehkeet ja kylältä on ajokoneet oikeissa metsätöissä. Ei se kannata, mutta on vaarana että jäisi pienet ensiharvennukset ja tuulenkaadot ym. pikkuajot kokonaan tekemättä. Vedollinen kärry on hyvä, kulkee paljon tasaisemmin, eikä mene heti nyhräämiseksi.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Tukkikärryn valinta
Moton jäljiltä ajo on huomattavasti nopeampaa kuin metsurin jäljiltä. Siksi 5€ on kyllä ale hinta ja ajajia ei kovin löydy. Ja jos metsuri kasaa ajouran varteen 3m kuitua, ajo paljon nopeampaa, mutta teko on varmaan puolta hitaampaa ainakin kun vertaa pitkän kuidun hakkuuta oikoen.  Itse ajelin tos syksyllä itse tehtyä pitkää kuitua kuormallisen noin tuntiin lyhyeltä matkalta. Eli 7kiintoa. Kuormain tuskin ikinä hankkii hintaansa, mutta helpottaa tekoa huomattavasti.
Ijasja 2 taisikin puhua omalla motollaaan tekemiensä puiden ajosta eikä metsuripuiden.

Jep. Itse kun on aikanaan hakattu sahalla, on ajo ollut huomattavasti nopeampaa ku puut olleet isoissa kasoissa uran varressa. Nyt motolla joutuu joskus puimaan runkoja erilleenkin kun ei saa/kannata pyöritellä puiden välissä kolhien. Toki tavoite tehdä mahdollisimman isoja kasoja, mutta jos litrakoko hakkuulla 40 litran luokkaa ja "kasaan" tulee neljä puuta, ei se ajokaan kovin nopeaa ole.
Ajossa hidastaa eniten järeä kuormaaja suhteessa pieneen kärryyn, joka vaatii aina tukijalkojen laskemisen. Vanha yhdistelmä oli just toisin, iso kärry suhteessa pikkuiseen kalapuntariin. Oli nopeaa napsia uran varresta ku pärjäs jo muutaman kourallisen jälkeen ilman tukijalkoja, sopusuhtaiset mittasuhteet kolmosen ajoonkin, samoin lähs 50% isompi kuormatila joudutti ajoa paljon. Nykyinen toki paljon ketterämpi mutta kärry on kyllä väärää kokoluokkaa. Jos tekis/teettäs joskus paremman, kuten vanhakin oli. Edellinen kärry vanhensi kolme kuormaajaa yli 35 vuoden aikana... Tai ei viimeistä, mutta 5 metrin ulottuvuus oli tuskaa metsurihakkuulla ku ei yltänyt ku kuormatilasta alas :)

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tukkikärryn valinta
Ajossa hidastaa eniten järeä kuormaaja suhteessa pieneen kärryyn, joka vaatii aina tukijalkojen laskemisen.

Sama vika Rahikaisella - toisaalta kuormaajan reilu ulottuvuus (8,2 kai) säästää usein siirtoja ja ei tarvitse tehdä kaikkia samoja koukkauksia mitä hakkuuvehkeellä on tehnyt.
Pieni kärry + teli melko edessä on myös yllättävän ketterä, kunhan malttaa pitää sen tyhjänä pysytyssä :-D

Kärryn pitäisi oikeastaan olla aika jämy että ilman jalkoja kärsii huoletta nostella muutakin kuin jonkun viereen tippuneen kapulan . Kyllähän se kuorma päällä pystyssä pysyy aika pitkälle ilman jalkojakin, mutta näyttää siltä että runko huutaa armoa jos ei tukikäpälää laske. Mun kärry nyt onkin lelu, mutta käsittämättömästi kestänyt tähän saakka. Alunperin tarkoitettu jollekin pikkupilkille ja näteille pikku kuormille.

Hajoaa varmaan ensi viikolla kun menee kestävyyttä kehumaan :-/

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tukkikärryn valinta
Ajossa hidastaa eniten järeä kuormaaja suhteessa pieneen kärryyn, joka vaatii aina tukijalkojen laskemisen.

Sama vika Rahikaisella - toisaalta kuormaajan reilu ulottuvuus (8,2 kai) säästää usein siirtoja ja ei tarvitse tehdä kaikkia samoja koukkauksia mitä hakkuuvehkeellä on tehnyt.
Pieni kärry + teli melko edessä on myös yllättävän ketterä, kunhan malttaa pitää sen tyhjänä pysytyssä :-D

Kärryn pitäisi oikeastaan olla aika jämy että ilman jalkoja kärsii huoletta nostella muutakin kuin jonkun viereen tippuneen kapulan . Kyllähän se kuorma päällä pystyssä pysyy aika pitkälle ilman jalkojakin, mutta näyttää siltä että runko huutaa armoa jos ei tukikäpälää laske. Mun kärry nyt onkin lelu, mutta käsittämättömästi kestänyt tähän saakka. Alunperin tarkoitettu jollekin pikkupilkille ja näteille pikku kuormille.

Hajoaa varmaan ensi viikolla kun menee kestävyyttä kehumaan :-/
Kompromissi sanoisin. Aina joutuu laskemaan tukijalat maahan, mutta pieneenkin kärryyn saa paljon painoa, kun latoo viisimetristä ja yli olevaa tukkia. Kovin mäkisiä maisemia ei parane olla tai alkaa kysyä painavaa vetokonetta tai kärryyn vetoa. Toisaalta pieni kärry on ollut hyvä pahoissa paikoissa ja tuulenkaatojen hakemisessa ahtaista raoista. Ajouratkin kun tuppaa olemaan perinteistä isäntälinjaa eli liian kapeat. Joka nyt on ostamassa vehkeitä niin sanoisin, että laittaa vaan reilusti rahaa kiinni ominaisuuksiin. Esim. ne valot kärrynperässä on hyvä juttu, kun teillä kuitenkin tulee ajettua. Ei sitten tarvitse tehdä niitä kaikenlaisia virityksiä. Kyllä hyvät ominaisuudet sitten tuo pitkässä juoksussa mielekkyyttä työntekoon ja hinta unohtuu kuitenkin. Metsäverotuksessa 30 pinnan vähennys on oikeasti tuntuva asia toisin kuin maatalouspuolella, jossa tulot eivät ole enää ongelma.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Tukkikärryn valinta
aivan oikein.    kun katellu nuita koneita niiin aika monella on vuosikymmen vanhoja etelleen käytössä,   eli kestäviä, tai sit vähällä käytöllä.   monet käyttää aika monipuolisesti noita joten kait net hintansa haukkuu..   tai mitä välii.   helpottaa monia töitä kuiteskin.     ja puuta liikutettava kuiteskin.

kenni_

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: Tukkikärryn valinta
Saapa nähdä saako kärryä ollenkaan kiitos koronan. On se jo kai linjastolla ja 26. päivä pitäis ilmeisesti tulla suomeen. Näissä tehdäänkin siis kärryt virossa ja osa kuormaimista suomessa. Ei nyt ollu ihan niin kotimainen kun ajattelin/toivoin, mutta eipä mahda mitään. Kunhan nyt ehtis ennenkö kelit menee, olis vielä vaikka kuinka paljon risuja ajamatta.

kenni_

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: Tukkikärryn valinta


Nyt se tuli.

Mistäs valtran paineita saa säädettyä? 170bar näytti mittari  ~1400rpm kohdalla nousi 180:neen kun nosti kierrokset johonkin 1700-1800rpm. Kuormain kestää 210bar jos niin paljoo saa nostettua?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tukkikärryn valinta
Mistäs valtran paineita saa säädettyä? 170bar näytti mittari  ~1400rpm kohdalla nousi 180:neen kun nosti kierrokset johonkin 1700-1800rpm. Kuormain kestää 210bar jos niin paljoo saa nostettua?

Kuormain kestää mutta kestääköhän pumppu... varmaan aikansa kuitenkin. Lisäksi jos paineraja on yhteinen nostolaitteelle ja muille ulkoisille ym niin sitten siellä(kin) voimat lisääntyy.

No eihän 30 bar ole kuin 17% että ehkä huoli on turha...

kenni_

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: Tukkikärryn valinta
Niin tai jos sais edes siihen 190 minkä pitäis olla..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tukkikärryn valinta
Mikähän entisen Valtion Metallin malli oli kyseessä?

kenni_

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: Tukkikärryn valinta
Mikähän entisen Valtion Metallin malli oli kyseessä?

6400 2004 vuosimalli

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Tukkikärryn valinta
Olemassa oleva hyväkuntoinen vaunu, 14t veckman, onko joku laittanut vetoo esm blackbruinsit jälkeenpäin? Ei rullavetoo, vaan ihan pyöriä vääntävää.
Traktorissa nokkapumppu, 52cc, ja nimenomaan mettäpuolella edes vähän isompi kuorma kyllä pääsee, mutta ruopii. Siis kiviä, kantoja, ylämäet.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tukkikärryn valinta
Mikähän entisen Valtion Metallin malli oli kyseessä?

6400 2004 vuosimalli

6400 netin kaavion mukaan pumpun vieressä on paineraja 230 bar ja ulkoisen hydrauliikan lohkoilla oma raja 190 bar. Jälkimmäinen lie rakennettu samaan lohkoon jossa itse karatkin ovat. Eli normaalisti lohkon painepäädyssä lienee tuo 190 bar ruuvi. Nostolaitteelle on sylinterien linjalla oma 200 bar shokki.

Voi olla että säätö on vähän pielessä - tai sitten pumppu jo sen verran elämää nähnyt että ei täyttä painetta saa aikaan. EI olisi vanhemmassa koneessa mikään yllätys sekään. Selviää jos ruuvia vähän kiristää, noin 190 pitäisi kuitenkin olla tehdaspaine.

kenni_

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: Tukkikärryn valinta
Mikähän entisen Valtion Metallin malli oli kyseessä?

6400 2004 vuosimalli

6400 netin kaavion mukaan pumpun vieressä on paineraja 230 bar ja ulkoisen hydrauliikan lohkoilla oma raja 190 bar. Jälkimmäinen lie rakennettu samaan lohkoon jossa itse karatkin ovat. Eli normaalisti lohkon painepäädyssä lienee tuo 190 bar ruuvi. Nostolaitteelle on sylinterien linjalla oma 200 bar shokki.

Voi olla että säätö on vähän pielessä - tai sitten pumppu jo sen verran elämää nähnyt että ei täyttä painetta saa aikaan. EI olisi vanhemmassa koneessa mikään yllätys sekään. Selviää jos ruuvia vähän kiristää, noin 190 pitäisi kuitenkin olla tehdaspaine.

Okei, kiitos tiedosta. Tuntejahan ei oo vielä edes kuuttatuhatta, että ei nyt vielä kauheen väljä pitäis olla.. Pitää paneutua kuhan kiireet helpottaa.