• Tavallinen aihe

Aihe Tukkikärryn valinta  (Luettu 6345 kertaa)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6816
Vs: Tukkikärryn valinta
Täällä etelämmässä talvetkin olleet vähän sellaisia että vaikka ajettavaa olisi ollut niin ei paljon päässyt tekemään.
Harvennusosastolla ei viitsi rypeä, paljolti tasaisia savi- ja multapohjaisia metsiä.

Saa nyt sitten nähdä miten tämän talven kanssa käy. Sataa ensin  30 cm lunta sulaan maahan niin eipä taaskaan ihan vähällä jäädy :-/

20 senttiä höttölunta kasassa, tänään metsään mennessä piti ottaa linko perään ja putsata tiet. Pari päivää ennen Joulua oli täysin musta maa ja vettä satoi, sen jälkeen ei oo satanut ku yhtenä päivänä hiukan, vettä. Lunta hieman useaan kertaan, pikkuhiljaa kertyy ja estää jo kummasti routaantumista. Toisaalta, havutettuna urat alkaa kantamaan ku lumi tallaantuu, pakkastakin jo yli 3 astetta :D

Vanhaisäntä sai just ajolla kiinni, sen mitä on hakattuna, oli jo puut kuulemma hukassa osittain, mitä tänään ajoi. Näyttäs siltä, että kuukauden päästä voi päästä harvennuksille, jotka jäi kesken viime talvena ku ei tullut keliä. Jos tulee luvattu talvi...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6816
Vs: Tukkikärryn valinta

Yhteistä melkein kaikille traktorin perään yhdistettäville metsäyhdistelmille on, että ovat järkiään todella vähällä käytöllä.

Jos tässä alueella olis pitkäjänteinen yrittäjä puita ajamaan, niin möisin omankin yhistelmän pois ja ostaisin palvelut.

Sama.  Jos löytyisi ajuri, joka ajaa sitä tahtia ku puuta tulee, niin saisi ajaa. Nyt vanhaisäntä ajaa mitä hakkaan, mutta tuleeko tunteja talven aikana kuin yhden öljynvaihdon verran... Pitkät matkat, vähän puuta ja hankalia maastoja, ne hyvät kun on kaikki tehty pelloiksi ajat sitten :) Tuolla yhdistelmällä tulisi kyllä kalliita puita muilla ajattamallakin, se oma työ kun ilmaista, että pysyy vanha isäntä terveenä :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11249
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tukkikärryn valinta
En antaisi omaa kärry-yhdistelmää pois. Kertaostos ja menee sen aikaa, kun metsätöitä teen. Kaikki on niin joustavaa, kun paketti on itsellä. Voi jättää puut hujan hajan ja istuskella lämpimässä kopissa ja puuhailla siellä selkäänsä säästäen. Eihän tällaiseen kehtaisi edes pyytää urakoitsijaa ajamaan. Eikä täällä oikein edes ole urakoitsijoita. Metsäkärrykuskit ovat käytännössä järjestäen +60-vee porukkaa. Moni on ajanut nuorempana urakkaa, mutta ei enää ole minkäänlaista hinkua lähteä niihin hommiin. Ennemmin soittelevat minulle, että enkö voisi mennä sinne ja sinne, kun ei kiinnostaisi. Tosi vaikeeta on löytää nuorempaa, siis alle viisikymppistä, joka lähtisi traktorin ja metsäkärryn kanssa kiertelemään metsiin. Jos meneekin, niin ihan maksimissaan omat polttopuut ja se on siinä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11249
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tukkikärryn valinta
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6816
Vs: Tukkikärryn valinta
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Jep, havut on kyllä kaikki haalittu uralle ja latvojakin tehnyt säästellen hakerangaksi, että saa lisää tikkua uralle.

Tuo traktorilla puiden ajaminen, jos omalla traktorilla saa kolme-viisi kiintoa tienvarteen tunnissa, voi arvailla ettei se urakoitsijakaan paljoa enempää saa. Eli ei liiku vitosen taksalla harvennuspuut, taksa lähempänä 15 euroa ja sitten huomaakin että pitäskö sittenkin sillä omalla yhdistlemällä harrastella hiljakseen. Totta että yhdistelmä kestää kauan aikaa, tuhansia tunteja jokatapauksessa pikkuremonteilla.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3070
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tukkikärryn valinta
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Tuolla energialeimikoilla vähän hankalaa ajaa reittejä etukäteen kun niitä reittejä ei ole, eikä maa nyt kestä hakkuuvehjettäkään. Tietysti jos avaa kaikki reitit ensin sahan kanssa mutta sitten pitäisi kaikki pusikot repiä käsin sivuun ellei halua survoa niitä kuraan,  kasaan viemisen sijaan.. teen siis giljotiinilla energiaa. Ja sen verran tiheää pöpelikköä ettei läpi tahdo päästä kulkemaan, sellaista kuitukokoista sekalehtipuuta. Ei käsin selvittäminen minua enää noissa nappaa kun ei niitä saa edes mihinkään sivuun kaatumaan kantamatta. Pituutta niin että giljotiinillakin otan usein kahdessa tai kolmessa pätkässä eli 10-15 m. Ei ole enää raivaussahatyömaita nuo... osan joutuu kyllä sahalla kaatamaan kun ei nipsuttimella kykene.

Kuva on viime kevään puuhastelusta - tuo ei ollut tiheä mutta muuten 'hauska' työmaa . Kurahommiksi tuokin lopussa meni kun piti saada ajettua pellon yli automiehen ja hakkurin ulottuville.

Joku oikea havuhakkuu on kyllä paljon helpompaa.

Pellonreunat taas pitäisi tehdä pellolta eikä niihinkään kaikkiin ole asiaa. Yritin yhtä multalohkoa ajella  kesantomurskaimella ennen tätä lumisadetta mutta pois sieltä piti tulla. Meinasin olla 'vuoden jäljen jättäjä' :-)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11249
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tukkikärryn valinta
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Jep, havut on kyllä kaikki haalittu uralle ja latvojakin tehnyt säästellen hakerangaksi, että saa lisää tikkua uralle.

Tuo traktorilla puiden ajaminen, jos omalla traktorilla saa kolme-viisi kiintoa tienvarteen tunnissa, voi arvailla ettei se urakoitsijakaan paljoa enempää saa. Eli ei liiku vitosen taksalla harvennuspuut, taksa lähempänä 15 euroa ja sitten huomaakin että pitäskö sittenkin sillä omalla yhdistlemällä harrastella hiljakseen. Totta että yhdistelmä kestää kauan aikaa, tuhansia tunteja jokatapauksessa pikkuremonteilla.
Nämä haluaa tehdä tuntitöinä, mottitaksoista ei tule miksikään, kuulemma. Takavuosina ajelivat tyytyväisenä 4e/m3 matkojen päästä. Sitten joku kertoi, ettei näitä hommia kannata halvalla tehdä.

Joskus 2005 teetettiin harvennuksia (puinti+ajo) vielä 14e/m3 ja tekijätkin olivat ihan tyytyväisiä. Puusta maksettiin huonosti, mutta silti siitä jäi metsänomistajalle jotain. Nykyään ei niin hyvää leimikkoa olekkaan, etteikö siitä olisi korjuukustannukset 20e/m3. Taksat on nousseet, muttei urakoitsijat tule siitä siltikään miksikään, kun kaikki kustannukset ovat nousseet. Eikä tule mo:kaan, kun harvennuspuun hintaa ei saa ylöspäin.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11249
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tukkikärryn valinta
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Tuolla energialeimikoilla vähän hankalaa ajaa reittejä etukäteen kun niitä reittejä ei ole, eikä maa nyt kestä hakkuuvehjettäkään. Tietysti jos avaa kaikki reitit ensin sahan kanssa mutta sitten pitäisi kaikki pusikot repiä käsin sivuun ellei halua survoa niitä kuraan,  kasaan viemisen sijaan.. teen siis giljotiinilla energiaa. Ja sen verran tiheää pöpelikköä ettei läpi tahdo päästä kulkemaan, sellaista kuitukokoista sekalehtipuuta. Ei käsin selvittäminen minua enää noissa nappaa kun ei niitä saa edes mihinkään sivuun kaatumaan kantamatta. Pituutta niin että giljotiinillakin otan usein kahdessa tai kolmessa pätkässä eli 10-15 m. Ei ole enää raivaussahatyömaita nuo... osan joutuu kyllä sahalla kaatamaan kun ei nipsuttimella kykene.

Kuva on viime kevään puuhastelusta - tuo ei ollut tiheä mutta muuten 'hauska' työmaa . Kurahommiksi tuokin lopussa meni kun piti saada ajettua pellon yli automiehen ja hakkurin ulottuville.

Joku oikea havuhakkuu on kyllä paljon helpompaa.

Pellonreunat taas pitäisi tehdä pellolta eikä niihinkään kaikkiin ole asiaa. Yritin yhtä multalohkoa ajella  kesantomurskaimella ennen tätä lumisadetta mutta pois sieltä piti tulla. Meinasin olla 'vuoden jäljen jättäjä' :-)
Teetkö jotain urakkaa jollekin, sillä ei kai sinun omat metsäsi ole tuossa kunnossa. Oli miten oli, niin nyt on pakkasia luvassa jos ei lunta tule kohtuuttomasti, niin maat luultavasti menevät jäähän.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3070
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tukkikärryn valinta

Teetkö jotain urakkaa jollekin, sillä ei kai sinun omat metsäsi ole tuossa kunnossa. Oli miten oli, niin nyt on pakkasia luvassa jos ei lunta tule kohtuuttomasti, niin maat luultavasti menevät jäähän.

Enimmäkseen urakoita ovat. Niistä ei ole pulaa tullut... homma on vaan aika tarkkaa saada kannattavaksi.
Mokoman raitahässäkkä oli kyllä ihan omaa - ei oikeastaan metsää vaan joskus viljelystä unohdettua joutomaata. Olisi oikeastaan sijanniltaan tonttimaata..

Nyt näyttää tosiaan lupaavammalta kuin viime "talvi".

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3070
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tukkikärryn valinta
Niin paljonhan on kiinni siitä haluaako tehdä siististi - mikä nyt kasvamaan jäävässä metsässä on minusta oleellista.

Ainakin yksi iso toimija kyllä tekee energiaakin niin kauan kuin Ponssella teloilla pääsee, kelillä kuin kelillä.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3106
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Tukkikärryn valinta
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Tuolla energialeimikoilla vähän hankalaa ajaa reittejä etukäteen kun niitä reittejä ei ole, eikä maa nyt kestä hakkuuvehjettäkään. Tietysti jos avaa kaikki reitit ensin sahan kanssa mutta sitten pitäisi kaikki pusikot repiä käsin sivuun ellei halua survoa niitä kuraan,  kasaan viemisen sijaan.. teen siis giljotiinilla energiaa. Ja sen verran tiheää pöpelikköä ettei läpi tahdo päästä kulkemaan, sellaista kuitukokoista sekalehtipuuta. Ei käsin selvittäminen minua enää noissa nappaa kun ei niitä saa edes mihinkään sivuun kaatumaan kantamatta. Pituutta niin että giljotiinillakin otan usein kahdessa tai kolmessa pätkässä eli 10-15 m. Ei ole enää raivaussahatyömaita nuo... osan joutuu kyllä sahalla kaatamaan kun ei nipsuttimella kykene.

Kuva on viime kevään puuhastelusta - tuo ei ollut tiheä mutta muuten 'hauska' työmaa . Kurahommiksi tuokin lopussa meni kun piti saada ajettua pellon yli automiehen ja hakkurin ulottuville.

Joku oikea havuhakkuu on kyllä paljon helpompaa.

Pellonreunat taas pitäisi tehdä pellolta eikä niihinkään kaikkiin ole asiaa. Yritin yhtä multalohkoa ajella  kesantomurskaimella ennen tätä lumisadetta mutta pois sieltä piti tulla. Meinasin olla 'vuoden jäljen jättäjä' :-)
Teetkö jotain urakkaa jollekin, sillä ei kai sinun omat metsäsi ole tuossa kunnossa. Oli miten oli, niin nyt on pakkasia luvassa jos ei lunta tule kohtuuttomasti, niin maat luultavasti menevät jäähän.
Meillä on samanlaisia urakoita kuin metsäjussilla ihan omissa metsissä. Kaivuri ja giljotiini yhdistelmälle eka läpi et saa urat ja siitä tuleekin jo aika reippaasti haketavaraa. Nämä urat sitten toivottavasti jäätyy kunnolla niin pystyy ajamaan. Viime talvena ei näin käynyt ja homma menikin mielenkiintoiseksi..

Mitä omaan kalustoon tulee niin eipä oikein kannata ulkopuolisella ajattaa.. kyllä taksat ovat nykyään sellaisia.

Kärry pitäisi uusia (ja ehkä kuormainkin) rahaahan noihin ei oikein vois laittaa kun eipä tosta hommasta oikein mitään rahallistakaan hyötyä ole. Vanha ajokone olisi varmaan kova mut kuinka vikasi sitten mahtavat olla..

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Tukkikärryn valinta
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Jep, havut on kyllä kaikki haalittu uralle ja latvojakin tehnyt säästellen hakerangaksi, että saa lisää tikkua uralle.

Tuo traktorilla puiden ajaminen, jos omalla traktorilla saa kolme-viisi kiintoa tienvarteen tunnissa, voi arvailla ettei se urakoitsijakaan paljoa enempää saa. Eli ei liiku vitosen taksalla harvennuspuut, taksa lähempänä 15 euroa ja sitten huomaakin että pitäskö sittenkin sillä omalla yhdistlemällä harrastella hiljakseen. Totta että yhdistelmä kestää kauan aikaa, tuhansia tunteja jokatapauksessa pikkuremonteilla.
Valitettavasti se ajotaksa tahtoo olla sen 5 euroa harvennukselta. 15 euron ajotaksoja on vain päiväunissa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6816
Vs: Tukkikärryn valinta
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Jep, havut on kyllä kaikki haalittu uralle ja latvojakin tehnyt säästellen hakerangaksi, että saa lisää tikkua uralle.

Tuo traktorilla puiden ajaminen, jos omalla traktorilla saa kolme-viisi kiintoa tienvarteen tunnissa, voi arvailla ettei se urakoitsijakaan paljoa enempää saa. Eli ei liiku vitosen taksalla harvennuspuut, taksa lähempänä 15 euroa ja sitten huomaakin että pitäskö sittenkin sillä omalla yhdistlemällä harrastella hiljakseen. Totta että yhdistelmä kestää kauan aikaa, tuhansia tunteja jokatapauksessa pikkuremonteilla.
Valitettavasti se ajotaksa tahtoo olla sen 5 euroa harvennukselta. 15 euron ajotaksoja on vain päiväunissa.

Mottitaksalla ajaen varmaankin noin, mutta kuka ajaa kevyellä kalustolla, pitkää matkaa vaikeahkoissa olosuhteissa mottitaksalla, niin hölmöhän silloin on :) Tarkoitin että tuntihommiksi menee moiset ja silloin hintaa kertyy väksinkin. Mottitaksalla tekevät ajaa järeämmällä ajokalustolla, ja jos motteja kertyy hitaasti ts. homma kusee taksan myötä, saattaa olla ettei seuraavalla kerralla "ehdi" tulemaan ku ois tarvetta :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

iiro v

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 115
Vs: Tukkikärryn valinta
Moton jäljiltä ajo on huomattavasti nopeampaa kuin metsurin jäljiltä. Siksi 5€ on kyllä ale hinta ja ajajia ei kovin löydy. Ja jos metsuri kasaa ajouran varteen 3m kuitua, ajo paljon nopeampaa, mutta teko on varmaan puolta hitaampaa ainakin kun vertaa pitkän kuidun hakkuuta oikoen.  Itse ajelin tos syksyllä itse tehtyä pitkää kuitua kuormallisen noin tuntiin lyhyeltä matkalta. Eli 7kiintoa. Kuormain tuskin ikinä hankkii hintaansa, mutta helpottaa tekoa huomattavasti.

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Tukkikärryn valinta
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Jep, havut on kyllä kaikki haalittu uralle ja latvojakin tehnyt säästellen hakerangaksi, että saa lisää tikkua uralle.

Tuo traktorilla puiden ajaminen, jos omalla traktorilla saa kolme-viisi kiintoa tienvarteen tunnissa, voi arvailla ettei se urakoitsijakaan paljoa enempää saa. Eli ei liiku vitosen taksalla harvennuspuut, taksa lähempänä 15 euroa ja sitten huomaakin että pitäskö sittenkin sillä omalla yhdistlemällä harrastella hiljakseen. Totta että yhdistelmä kestää kauan aikaa, tuhansia tunteja jokatapauksessa pikkuremonteilla.
Valitettavasti se ajotaksa tahtoo olla sen 5 euroa harvennukselta. 15 euron ajotaksoja on vain päiväunissa.

Mottitaksalla ajaen varmaankin noin, mutta kuka ajaa kevyellä kalustolla, pitkää matkaa vaikeahkoissa olosuhteissa mottitaksalla, niin hölmöhän silloin on :) Tarkoitin että tuntihommiksi menee moiset ja silloin hintaa kertyy väksinkin. Mottitaksalla tekevät ajaa järeämmällä ajokalustolla, ja jos motteja kertyy hitaasti ts. homma kusee taksan myötä, saattaa olla ettei seuraavalla kerralla "ehdi" tulemaan ku ois tarvetta :)
No varmasti tuossa tapauksessa kannattaakin ajaa omalla kalustolla vaikka ei sitä vanhaa isäntää ajohommaan olisikaan.