Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kenni_ - 03.10.20 - klo:21:03

Otsikko: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: kenni_ - 03.10.20 - klo:21:03
Vanha nokka pitäisi päivitellä uuteen ja vähän miettinyt tilalle MTM tai farmi forest. 11t vaunu ja 8m nosturi, rullaveto ja sähkönen esiohjaus pitää olla.
Onko täällä kukaan ostanu vielä MTM? päällepäin ainakin näytti tukevalta, jos kerta vielä tehty strengx:stä niin vaikuttais aika pätevältä. Farmi olis sit taas enemmän kotimainen, eikä huononnäkönen sekään.
Keslakin on kai hyvä mutta hinnotellu ittensä rumasti ulos nykyään.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: metsajussi - 03.10.20 - klo:22:00
Onkohan Keslan hintapolitiikka valmistajan vai Agcon syytä? Vähän epäilen jälkimmäistä...
Halpahan se ei kyllä ole ollut koskaan.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: Peltola - 04.10.20 - klo:13:31
Myö ratkaistiin tuo asia ostamalla käytetty metsäkone noiden hinnalla. Useamman talon puut 2-3000 mottia vuodessa liikkuu ihan toisin kuin traktorilla. Tosin vanhalla traktorilla liikkuu vielä rankaa maantielläkin.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: kenni_ - 04.10.20 - klo:16:58
Joo no meille ei mettäkone sovi, koska useasti siirretään useamman kilometrin päähän tavaraa, ja mettälohkoja on 20km säteellä niin ei aina vittiis lavetillakaan siirrättää jonkun pikkuhomman takia. Kyllähän sillä muuten pieksee minkä tahasa traktoriyhdistelmän.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: kenni_ - 31.12.20 - klo:08:02
Tuli nyt sitten tilattua farmin kärrypaketti. Katotaan millanen on.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: Oksa - 31.12.20 - klo:08:11
kerroppa sit joskus kun käyttöä jo ollut, millanen kärry on ollut.    olis kiva tietää pitempiaikaisessa käytössä..    kun nuo esittelyt lehissä on niiiin lyhkäseltä ajalta.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: kenni_ - 01.01.21 - klo:17:14
Laitetaan. Kuhan ny sais ees enste. Meinas että menee helmikuulle toimitus, vaikka jo marraskussa tilattiin.  >:(
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: Oksa - 01.01.21 - klo:19:27
mistä se tuloo?   ei kait net sitä kiinassa tee?       kivaa kaupankäyntiä.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: ht - 01.01.21 - klo:19:46
mistä se tuloo?   ei kait net sitä kiinassa tee?       kivaa kaupankäyntiä.

Tää on katsos sitä että kaikille ei tehä semmosia "keskiarvo hinnat alkaen" -vehkeitä, vaan semmonen minkä asiakas haluaa. 9-10 tonnin mettäkärrinkin voi varustella jokainen näköisekseen. Se sitten ottaa oman aikansa.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: Toivo Tonta - 01.01.21 - klo:20:37
mistä se tuloo?   ei kait net sitä kiinassa tee?       kivaa kaupankäyntiä.

Tää on katsos sitä että kaikille ei tehä semmosia "keskiarvo hinnat alkaen" -vehkeitä, vaan semmonen minkä asiakas haluaa. 9-10 tonnin mettäkärrinkin voi varustella jokainen näköisekseen. Se sitten ottaa oman aikansa.
Jollekkin riittää poronsarvet, toinen haluaa sähkö Parkerin ;D
Pumppu aisalle, perään, ilman pumppua, veto tms. Pitäis olla aikas monta versioo varastossa. Jos pukkaa mahdodonta ostokiimaa päällensä joutuu keksimään muuta :P
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: Oksa - 02.01.21 - klo:08:11
paljonkohan tuossa mahtaa olla koronalisää?    tavaroiten toimituksissa ihan reiluja viiveitä.   joitain ei vain saa..
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: klapikasa - 02.01.21 - klo:10:44
Eikö farmi ole hinta alkaen virosta ns. ammatti vehkeet tekee ite?
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: Hervast - 02.01.21 - klo:16:53
mistä se tuloo?   ei kait net sitä kiinassa tee?       kivaa kaupankäyntiä.

Tää on katsos sitä että kaikille ei tehä semmosia "keskiarvo hinnat alkaen" -vehkeitä, vaan semmonen minkä asiakas haluaa. 9-10 tonnin mettäkärrinkin voi varustella jokainen näköisekseen. Se sitten ottaa oman aikansa.
Jollekkin riittää poronsarvet, toinen haluaa sähkö Parkerin ;D
Pumppu aisalle, perään, ilman pumppua, veto tms. Pitäis olla aikas monta versioo varastossa. Jos pukkaa mahdodonta ostokiimaa päällensä joutuu keksimään muuta :P

Yhteistä melkein kaikille traktorin perään yhdistettäville metsäyhdistelmille on, että ovat järkiään todella vähällä käytöllä.

Jos tässä alueella olis pitkäjänteinen yrittäjä puita ajamaan, niin möisin omankin yhistelmän pois ja ostaisin palvelut.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: klapikasa - 02.01.21 - klo:17:07
Ja toinen, ne käytetyt vaunu paketit, miltei saman hintaisia mitä ne aikoinaan maksoi, eli jotekuten hyvä sijoitus lunastaa uus.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: metsajussi - 02.01.21 - klo:18:01
Täällä etelämmässä talvetkin olleet vähän sellaisia että vaikka ajettavaa olisi ollut niin ei paljon päässyt tekemään.
Harvennusosastolla ei viitsi rypeä, paljolti tasaisia savi- ja multapohjaisia metsiä.

Saa nyt sitten nähdä miten tämän talven kanssa käy. Sataa ensin  30 cm lunta sulaan maahan niin eipä taaskaan ihan vähällä jäädy :-/
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: ijasja2 - 02.01.21 - klo:18:38
Täällä etelämmässä talvetkin olleet vähän sellaisia että vaikka ajettavaa olisi ollut niin ei paljon päässyt tekemään.
Harvennusosastolla ei viitsi rypeä, paljolti tasaisia savi- ja multapohjaisia metsiä.

Saa nyt sitten nähdä miten tämän talven kanssa käy. Sataa ensin  30 cm lunta sulaan maahan niin eipä taaskaan ihan vähällä jäädy :-/

20 senttiä höttölunta kasassa, tänään metsään mennessä piti ottaa linko perään ja putsata tiet. Pari päivää ennen Joulua oli täysin musta maa ja vettä satoi, sen jälkeen ei oo satanut ku yhtenä päivänä hiukan, vettä. Lunta hieman useaan kertaan, pikkuhiljaa kertyy ja estää jo kummasti routaantumista. Toisaalta, havutettuna urat alkaa kantamaan ku lumi tallaantuu, pakkastakin jo yli 3 astetta :D

Vanhaisäntä sai just ajolla kiinni, sen mitä on hakattuna, oli jo puut kuulemma hukassa osittain, mitä tänään ajoi. Näyttäs siltä, että kuukauden päästä voi päästä harvennuksille, jotka jäi kesken viime talvena ku ei tullut keliä. Jos tulee luvattu talvi...
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: ijasja2 - 02.01.21 - klo:18:42

Yhteistä melkein kaikille traktorin perään yhdistettäville metsäyhdistelmille on, että ovat järkiään todella vähällä käytöllä.

Jos tässä alueella olis pitkäjänteinen yrittäjä puita ajamaan, niin möisin omankin yhistelmän pois ja ostaisin palvelut.

Sama.  Jos löytyisi ajuri, joka ajaa sitä tahtia ku puuta tulee, niin saisi ajaa. Nyt vanhaisäntä ajaa mitä hakkaan, mutta tuleeko tunteja talven aikana kuin yhden öljynvaihdon verran... Pitkät matkat, vähän puuta ja hankalia maastoja, ne hyvät kun on kaikki tehty pelloiksi ajat sitten :) Tuolla yhdistelmällä tulisi kyllä kalliita puita muilla ajattamallakin, se oma työ kun ilmaista, että pysyy vanha isäntä terveenä :)
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: kylmis - 02.01.21 - klo:18:51
En antaisi omaa kärry-yhdistelmää pois. Kertaostos ja menee sen aikaa, kun metsätöitä teen. Kaikki on niin joustavaa, kun paketti on itsellä. Voi jättää puut hujan hajan ja istuskella lämpimässä kopissa ja puuhailla siellä selkäänsä säästäen. Eihän tällaiseen kehtaisi edes pyytää urakoitsijaa ajamaan. Eikä täällä oikein edes ole urakoitsijoita. Metsäkärrykuskit ovat käytännössä järjestäen +60-vee porukkaa. Moni on ajanut nuorempana urakkaa, mutta ei enää ole minkäänlaista hinkua lähteä niihin hommiin. Ennemmin soittelevat minulle, että enkö voisi mennä sinne ja sinne, kun ei kiinnostaisi. Tosi vaikeeta on löytää nuorempaa, siis alle viisikymppistä, joka lähtisi traktorin ja metsäkärryn kanssa kiertelemään metsiin. Jos meneekin, niin ihan maksimissaan omat polttopuut ja se on siinä.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: kylmis - 02.01.21 - klo:18:55
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: ijasja2 - 02.01.21 - klo:19:01
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Jep, havut on kyllä kaikki haalittu uralle ja latvojakin tehnyt säästellen hakerangaksi, että saa lisää tikkua uralle.

Tuo traktorilla puiden ajaminen, jos omalla traktorilla saa kolme-viisi kiintoa tienvarteen tunnissa, voi arvailla ettei se urakoitsijakaan paljoa enempää saa. Eli ei liiku vitosen taksalla harvennuspuut, taksa lähempänä 15 euroa ja sitten huomaakin että pitäskö sittenkin sillä omalla yhdistlemällä harrastella hiljakseen. Totta että yhdistelmä kestää kauan aikaa, tuhansia tunteja jokatapauksessa pikkuremonteilla.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: metsajussi - 02.01.21 - klo:19:45
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Tuolla energialeimikoilla vähän hankalaa ajaa reittejä etukäteen kun niitä reittejä ei ole, eikä maa nyt kestä hakkuuvehjettäkään. Tietysti jos avaa kaikki reitit ensin sahan kanssa mutta sitten pitäisi kaikki pusikot repiä käsin sivuun ellei halua survoa niitä kuraan,  kasaan viemisen sijaan.. teen siis giljotiinilla energiaa. Ja sen verran tiheää pöpelikköä ettei läpi tahdo päästä kulkemaan, sellaista kuitukokoista sekalehtipuuta. Ei käsin selvittäminen minua enää noissa nappaa kun ei niitä saa edes mihinkään sivuun kaatumaan kantamatta. Pituutta niin että giljotiinillakin otan usein kahdessa tai kolmessa pätkässä eli 10-15 m. Ei ole enää raivaussahatyömaita nuo... osan joutuu kyllä sahalla kaatamaan kun ei nipsuttimella kykene.

Kuva on viime kevään puuhastelusta - tuo ei ollut tiheä mutta muuten 'hauska' työmaa . Kurahommiksi tuokin lopussa meni kun piti saada ajettua pellon yli automiehen ja hakkurin ulottuville.

Joku oikea havuhakkuu on kyllä paljon helpompaa.

Pellonreunat taas pitäisi tehdä pellolta eikä niihinkään kaikkiin ole asiaa. Yritin yhtä multalohkoa ajella  kesantomurskaimella ennen tätä lumisadetta mutta pois sieltä piti tulla. Meinasin olla 'vuoden jäljen jättäjä' :-)
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: kylmis - 02.01.21 - klo:20:22
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Jep, havut on kyllä kaikki haalittu uralle ja latvojakin tehnyt säästellen hakerangaksi, että saa lisää tikkua uralle.

Tuo traktorilla puiden ajaminen, jos omalla traktorilla saa kolme-viisi kiintoa tienvarteen tunnissa, voi arvailla ettei se urakoitsijakaan paljoa enempää saa. Eli ei liiku vitosen taksalla harvennuspuut, taksa lähempänä 15 euroa ja sitten huomaakin että pitäskö sittenkin sillä omalla yhdistlemällä harrastella hiljakseen. Totta että yhdistelmä kestää kauan aikaa, tuhansia tunteja jokatapauksessa pikkuremonteilla.
Nämä haluaa tehdä tuntitöinä, mottitaksoista ei tule miksikään, kuulemma. Takavuosina ajelivat tyytyväisenä 4e/m3 matkojen päästä. Sitten joku kertoi, ettei näitä hommia kannata halvalla tehdä.

Joskus 2005 teetettiin harvennuksia (puinti+ajo) vielä 14e/m3 ja tekijätkin olivat ihan tyytyväisiä. Puusta maksettiin huonosti, mutta silti siitä jäi metsänomistajalle jotain. Nykyään ei niin hyvää leimikkoa olekkaan, etteikö siitä olisi korjuukustannukset 20e/m3. Taksat on nousseet, muttei urakoitsijat tule siitä siltikään miksikään, kun kaikki kustannukset ovat nousseet. Eikä tule mo:kaan, kun harvennuspuun hintaa ei saa ylöspäin.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: kylmis - 02.01.21 - klo:20:27
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Tuolla energialeimikoilla vähän hankalaa ajaa reittejä etukäteen kun niitä reittejä ei ole, eikä maa nyt kestä hakkuuvehjettäkään. Tietysti jos avaa kaikki reitit ensin sahan kanssa mutta sitten pitäisi kaikki pusikot repiä käsin sivuun ellei halua survoa niitä kuraan,  kasaan viemisen sijaan.. teen siis giljotiinilla energiaa. Ja sen verran tiheää pöpelikköä ettei läpi tahdo päästä kulkemaan, sellaista kuitukokoista sekalehtipuuta. Ei käsin selvittäminen minua enää noissa nappaa kun ei niitä saa edes mihinkään sivuun kaatumaan kantamatta. Pituutta niin että giljotiinillakin otan usein kahdessa tai kolmessa pätkässä eli 10-15 m. Ei ole enää raivaussahatyömaita nuo... osan joutuu kyllä sahalla kaatamaan kun ei nipsuttimella kykene.

Kuva on viime kevään puuhastelusta - tuo ei ollut tiheä mutta muuten 'hauska' työmaa . Kurahommiksi tuokin lopussa meni kun piti saada ajettua pellon yli automiehen ja hakkurin ulottuville.

Joku oikea havuhakkuu on kyllä paljon helpompaa.

Pellonreunat taas pitäisi tehdä pellolta eikä niihinkään kaikkiin ole asiaa. Yritin yhtä multalohkoa ajella  kesantomurskaimella ennen tätä lumisadetta mutta pois sieltä piti tulla. Meinasin olla 'vuoden jäljen jättäjä' :-)
Teetkö jotain urakkaa jollekin, sillä ei kai sinun omat metsäsi ole tuossa kunnossa. Oli miten oli, niin nyt on pakkasia luvassa jos ei lunta tule kohtuuttomasti, niin maat luultavasti menevät jäähän.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: metsajussi - 02.01.21 - klo:20:52

Teetkö jotain urakkaa jollekin, sillä ei kai sinun omat metsäsi ole tuossa kunnossa. Oli miten oli, niin nyt on pakkasia luvassa jos ei lunta tule kohtuuttomasti, niin maat luultavasti menevät jäähän.

Enimmäkseen urakoita ovat. Niistä ei ole pulaa tullut... homma on vaan aika tarkkaa saada kannattavaksi.
Mokoman raitahässäkkä oli kyllä ihan omaa - ei oikeastaan metsää vaan joskus viljelystä unohdettua joutomaata. Olisi oikeastaan sijanniltaan tonttimaata..

Nyt näyttää tosiaan lupaavammalta kuin viime "talvi".
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: metsajussi - 03.01.21 - klo:00:32
Niin paljonhan on kiinni siitä haluaako tehdä siististi - mikä nyt kasvamaan jäävässä metsässä on minusta oleellista.

Ainakin yksi iso toimija kyllä tekee energiaakin niin kauan kuin Ponssella teloilla pääsee, kelillä kuin kelillä.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: ja101 - 03.01.21 - klo:09:32
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Tuolla energialeimikoilla vähän hankalaa ajaa reittejä etukäteen kun niitä reittejä ei ole, eikä maa nyt kestä hakkuuvehjettäkään. Tietysti jos avaa kaikki reitit ensin sahan kanssa mutta sitten pitäisi kaikki pusikot repiä käsin sivuun ellei halua survoa niitä kuraan,  kasaan viemisen sijaan.. teen siis giljotiinilla energiaa. Ja sen verran tiheää pöpelikköä ettei läpi tahdo päästä kulkemaan, sellaista kuitukokoista sekalehtipuuta. Ei käsin selvittäminen minua enää noissa nappaa kun ei niitä saa edes mihinkään sivuun kaatumaan kantamatta. Pituutta niin että giljotiinillakin otan usein kahdessa tai kolmessa pätkässä eli 10-15 m. Ei ole enää raivaussahatyömaita nuo... osan joutuu kyllä sahalla kaatamaan kun ei nipsuttimella kykene.

Kuva on viime kevään puuhastelusta - tuo ei ollut tiheä mutta muuten 'hauska' työmaa . Kurahommiksi tuokin lopussa meni kun piti saada ajettua pellon yli automiehen ja hakkurin ulottuville.

Joku oikea havuhakkuu on kyllä paljon helpompaa.

Pellonreunat taas pitäisi tehdä pellolta eikä niihinkään kaikkiin ole asiaa. Yritin yhtä multalohkoa ajella  kesantomurskaimella ennen tätä lumisadetta mutta pois sieltä piti tulla. Meinasin olla 'vuoden jäljen jättäjä' :-)
Teetkö jotain urakkaa jollekin, sillä ei kai sinun omat metsäsi ole tuossa kunnossa. Oli miten oli, niin nyt on pakkasia luvassa jos ei lunta tule kohtuuttomasti, niin maat luultavasti menevät jäähän.
Meillä on samanlaisia urakoita kuin metsäjussilla ihan omissa metsissä. Kaivuri ja giljotiini yhdistelmälle eka läpi et saa urat ja siitä tuleekin jo aika reippaasti haketavaraa. Nämä urat sitten toivottavasti jäätyy kunnolla niin pystyy ajamaan. Viime talvena ei näin käynyt ja homma menikin mielenkiintoiseksi..

Mitä omaan kalustoon tulee niin eipä oikein kannata ulkopuolisella ajattaa.. kyllä taksat ovat nykyään sellaisia.

Kärry pitäisi uusia (ja ehkä kuormainkin) rahaahan noihin ei oikein vois laittaa kun eipä tosta hommasta oikein mitään rahallistakaan hyötyä ole. Vanha ajokone olisi varmaan kova mut kuinka vikasi sitten mahtavat olla..
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: vakka - 03.01.21 - klo:16:19
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Jep, havut on kyllä kaikki haalittu uralle ja latvojakin tehnyt säästellen hakerangaksi, että saa lisää tikkua uralle.

Tuo traktorilla puiden ajaminen, jos omalla traktorilla saa kolme-viisi kiintoa tienvarteen tunnissa, voi arvailla ettei se urakoitsijakaan paljoa enempää saa. Eli ei liiku vitosen taksalla harvennuspuut, taksa lähempänä 15 euroa ja sitten huomaakin että pitäskö sittenkin sillä omalla yhdistlemällä harrastella hiljakseen. Totta että yhdistelmä kestää kauan aikaa, tuhansia tunteja jokatapauksessa pikkuremonteilla.
Valitettavasti se ajotaksa tahtoo olla sen 5 euroa harvennukselta. 15 euron ajotaksoja on vain päiväunissa.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: ijasja2 - 03.01.21 - klo:21:48
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Jep, havut on kyllä kaikki haalittu uralle ja latvojakin tehnyt säästellen hakerangaksi, että saa lisää tikkua uralle.

Tuo traktorilla puiden ajaminen, jos omalla traktorilla saa kolme-viisi kiintoa tienvarteen tunnissa, voi arvailla ettei se urakoitsijakaan paljoa enempää saa. Eli ei liiku vitosen taksalla harvennuspuut, taksa lähempänä 15 euroa ja sitten huomaakin että pitäskö sittenkin sillä omalla yhdistlemällä harrastella hiljakseen. Totta että yhdistelmä kestää kauan aikaa, tuhansia tunteja jokatapauksessa pikkuremonteilla.
Valitettavasti se ajotaksa tahtoo olla sen 5 euroa harvennukselta. 15 euron ajotaksoja on vain päiväunissa.

Mottitaksalla ajaen varmaankin noin, mutta kuka ajaa kevyellä kalustolla, pitkää matkaa vaikeahkoissa olosuhteissa mottitaksalla, niin hölmöhän silloin on :) Tarkoitin että tuntihommiksi menee moiset ja silloin hintaa kertyy väksinkin. Mottitaksalla tekevät ajaa järeämmällä ajokalustolla, ja jos motteja kertyy hitaasti ts. homma kusee taksan myötä, saattaa olla ettei seuraavalla kerralla "ehdi" tulemaan ku ois tarvetta :)
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: iiro v - 03.01.21 - klo:22:25
Moton jäljiltä ajo on huomattavasti nopeampaa kuin metsurin jäljiltä. Siksi 5€ on kyllä ale hinta ja ajajia ei kovin löydy. Ja jos metsuri kasaa ajouran varteen 3m kuitua, ajo paljon nopeampaa, mutta teko on varmaan puolta hitaampaa ainakin kun vertaa pitkän kuidun hakkuuta oikoen.  Itse ajelin tos syksyllä itse tehtyä pitkää kuitua kuormallisen noin tuntiin lyhyeltä matkalta. Eli 7kiintoa. Kuormain tuskin ikinä hankkii hintaansa, mutta helpottaa tekoa huomattavasti.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: vakka - 04.01.21 - klo:05:15
Ihan hyvältähän tämä talven alku näyttää. Se on normaalia, että lumet satavat sulaan maahan. Ajoreitit on valmisteltava eli ensin ajaa kertaalleen reitin läpi ja jättää sitten jäätymään. Sen jälkeen toimii. Moton jäljiltä on sitten urat risuja täynnä, kyllä siellä pärjää. Ei niitä viikkojen pakkasjaksoja ennen lumisateita enää tule, se on historiaa.

Jep, havut on kyllä kaikki haalittu uralle ja latvojakin tehnyt säästellen hakerangaksi, että saa lisää tikkua uralle.

Tuo traktorilla puiden ajaminen, jos omalla traktorilla saa kolme-viisi kiintoa tienvarteen tunnissa, voi arvailla ettei se urakoitsijakaan paljoa enempää saa. Eli ei liiku vitosen taksalla harvennuspuut, taksa lähempänä 15 euroa ja sitten huomaakin että pitäskö sittenkin sillä omalla yhdistlemällä harrastella hiljakseen. Totta että yhdistelmä kestää kauan aikaa, tuhansia tunteja jokatapauksessa pikkuremonteilla.
Valitettavasti se ajotaksa tahtoo olla sen 5 euroa harvennukselta. 15 euron ajotaksoja on vain päiväunissa.

Mottitaksalla ajaen varmaankin noin, mutta kuka ajaa kevyellä kalustolla, pitkää matkaa vaikeahkoissa olosuhteissa mottitaksalla, niin hölmöhän silloin on :) Tarkoitin että tuntihommiksi menee moiset ja silloin hintaa kertyy väksinkin. Mottitaksalla tekevät ajaa järeämmällä ajokalustolla, ja jos motteja kertyy hitaasti ts. homma kusee taksan myötä, saattaa olla ettei seuraavalla kerralla "ehdi" tulemaan ku ois tarvetta :)
No varmasti tuossa tapauksessa kannattaakin ajaa omalla kalustolla vaikka ei sitä vanhaa isäntää ajohommaan olisikaan.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: vakka - 04.01.21 - klo:05:18
Moton jäljiltä ajo on huomattavasti nopeampaa kuin metsurin jäljiltä. Siksi 5€ on kyllä ale hinta ja ajajia ei kovin löydy. Ja jos metsuri kasaa ajouran varteen 3m kuitua, ajo paljon nopeampaa, mutta teko on varmaan puolta hitaampaa ainakin kun vertaa pitkän kuidun hakkuuta oikoen.  Itse ajelin tos syksyllä itse tehtyä pitkää kuitua kuormallisen noin tuntiin lyhyeltä matkalta. Eli 7kiintoa. Kuormain tuskin ikinä hankkii hintaansa, mutta helpottaa tekoa huomattavasti.
Ijasja 2 taisikin puhua omalla motollaaan tekemiensä puiden ajosta eikä metsuripuiden.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: häkä - 04.01.21 - klo:14:21
Itsellä Keslan apuvedolla oleva kärry ja aisalla 303, 7 metrin ulottuvuudella oleva kuormain. Hyvät vehkeet ja kylältä on ajokoneet oikeissa metsätöissä. Ei se kannata, mutta on vaarana että jäisi pienet ensiharvennukset ja tuulenkaadot ym. pikkuajot kokonaan tekemättä. Vedollinen kärry on hyvä, kulkee paljon tasaisemmin, eikä mene heti nyhräämiseksi.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: ijasja2 - 04.01.21 - klo:16:53
Moton jäljiltä ajo on huomattavasti nopeampaa kuin metsurin jäljiltä. Siksi 5€ on kyllä ale hinta ja ajajia ei kovin löydy. Ja jos metsuri kasaa ajouran varteen 3m kuitua, ajo paljon nopeampaa, mutta teko on varmaan puolta hitaampaa ainakin kun vertaa pitkän kuidun hakkuuta oikoen.  Itse ajelin tos syksyllä itse tehtyä pitkää kuitua kuormallisen noin tuntiin lyhyeltä matkalta. Eli 7kiintoa. Kuormain tuskin ikinä hankkii hintaansa, mutta helpottaa tekoa huomattavasti.
Ijasja 2 taisikin puhua omalla motollaaan tekemiensä puiden ajosta eikä metsuripuiden.

Jep. Itse kun on aikanaan hakattu sahalla, on ajo ollut huomattavasti nopeampaa ku puut olleet isoissa kasoissa uran varressa. Nyt motolla joutuu joskus puimaan runkoja erilleenkin kun ei saa/kannata pyöritellä puiden välissä kolhien. Toki tavoite tehdä mahdollisimman isoja kasoja, mutta jos litrakoko hakkuulla 40 litran luokkaa ja "kasaan" tulee neljä puuta, ei se ajokaan kovin nopeaa ole.
Ajossa hidastaa eniten järeä kuormaaja suhteessa pieneen kärryyn, joka vaatii aina tukijalkojen laskemisen. Vanha yhdistelmä oli just toisin, iso kärry suhteessa pikkuiseen kalapuntariin. Oli nopeaa napsia uran varresta ku pärjäs jo muutaman kourallisen jälkeen ilman tukijalkoja, sopusuhtaiset mittasuhteet kolmosen ajoonkin, samoin lähs 50% isompi kuormatila joudutti ajoa paljon. Nykyinen toki paljon ketterämpi mutta kärry on kyllä väärää kokoluokkaa. Jos tekis/teettäs joskus paremman, kuten vanhakin oli. Edellinen kärry vanhensi kolme kuormaajaa yli 35 vuoden aikana... Tai ei viimeistä, mutta 5 metrin ulottuvuus oli tuskaa metsurihakkuulla ku ei yltänyt ku kuormatilasta alas :)

Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: metsajussi - 04.01.21 - klo:18:03
Ajossa hidastaa eniten järeä kuormaaja suhteessa pieneen kärryyn, joka vaatii aina tukijalkojen laskemisen.

Sama vika Rahikaisella - toisaalta kuormaajan reilu ulottuvuus (8,2 kai) säästää usein siirtoja ja ei tarvitse tehdä kaikkia samoja koukkauksia mitä hakkuuvehkeellä on tehnyt.
Pieni kärry + teli melko edessä on myös yllättävän ketterä, kunhan malttaa pitää sen tyhjänä pysytyssä :-D

Kärryn pitäisi oikeastaan olla aika jämy että ilman jalkoja kärsii huoletta nostella muutakin kuin jonkun viereen tippuneen kapulan . Kyllähän se kuorma päällä pystyssä pysyy aika pitkälle ilman jalkojakin, mutta näyttää siltä että runko huutaa armoa jos ei tukikäpälää laske. Mun kärry nyt onkin lelu, mutta käsittämättömästi kestänyt tähän saakka. Alunperin tarkoitettu jollekin pikkupilkille ja näteille pikku kuormille.

Hajoaa varmaan ensi viikolla kun menee kestävyyttä kehumaan :-/
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: kylmis - 04.01.21 - klo:18:56
Ajossa hidastaa eniten järeä kuormaaja suhteessa pieneen kärryyn, joka vaatii aina tukijalkojen laskemisen.

Sama vika Rahikaisella - toisaalta kuormaajan reilu ulottuvuus (8,2 kai) säästää usein siirtoja ja ei tarvitse tehdä kaikkia samoja koukkauksia mitä hakkuuvehkeellä on tehnyt.
Pieni kärry + teli melko edessä on myös yllättävän ketterä, kunhan malttaa pitää sen tyhjänä pysytyssä :-D

Kärryn pitäisi oikeastaan olla aika jämy että ilman jalkoja kärsii huoletta nostella muutakin kuin jonkun viereen tippuneen kapulan . Kyllähän se kuorma päällä pystyssä pysyy aika pitkälle ilman jalkojakin, mutta näyttää siltä että runko huutaa armoa jos ei tukikäpälää laske. Mun kärry nyt onkin lelu, mutta käsittämättömästi kestänyt tähän saakka. Alunperin tarkoitettu jollekin pikkupilkille ja näteille pikku kuormille.

Hajoaa varmaan ensi viikolla kun menee kestävyyttä kehumaan :-/
Kompromissi sanoisin. Aina joutuu laskemaan tukijalat maahan, mutta pieneenkin kärryyn saa paljon painoa, kun latoo viisimetristä ja yli olevaa tukkia. Kovin mäkisiä maisemia ei parane olla tai alkaa kysyä painavaa vetokonetta tai kärryyn vetoa. Toisaalta pieni kärry on ollut hyvä pahoissa paikoissa ja tuulenkaatojen hakemisessa ahtaista raoista. Ajouratkin kun tuppaa olemaan perinteistä isäntälinjaa eli liian kapeat. Joka nyt on ostamassa vehkeitä niin sanoisin, että laittaa vaan reilusti rahaa kiinni ominaisuuksiin. Esim. ne valot kärrynperässä on hyvä juttu, kun teillä kuitenkin tulee ajettua. Ei sitten tarvitse tehdä niitä kaikenlaisia virityksiä. Kyllä hyvät ominaisuudet sitten tuo pitkässä juoksussa mielekkyyttä työntekoon ja hinta unohtuu kuitenkin. Metsäverotuksessa 30 pinnan vähennys on oikeasti tuntuva asia toisin kuin maatalouspuolella, jossa tulot eivät ole enää ongelma.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: Oksa - 05.01.21 - klo:08:13
aivan oikein.    kun katellu nuita koneita niiin aika monella on vuosikymmen vanhoja etelleen käytössä,   eli kestäviä, tai sit vähällä käytöllä.   monet käyttää aika monipuolisesti noita joten kait net hintansa haukkuu..   tai mitä välii.   helpottaa monia töitä kuiteskin.     ja puuta liikutettava kuiteskin.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: kenni_ - 20.02.21 - klo:10:18
Saapa nähdä saako kärryä ollenkaan kiitos koronan. On se jo kai linjastolla ja 26. päivä pitäis ilmeisesti tulla suomeen. Näissä tehdäänkin siis kärryt virossa ja osa kuormaimista suomessa. Ei nyt ollu ihan niin kotimainen kun ajattelin/toivoin, mutta eipä mahda mitään. Kunhan nyt ehtis ennenkö kelit menee, olis vielä vaikka kuinka paljon risuja ajamatta.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: kenni_ - 20.03.21 - klo:18:12
(https://lh3.googleusercontent.com/1X_L3RQoiJR2VJnT1AZIdZdH-X8ft53BumRUtZW-i9NbHiVAy_jJRVq6vmu_MPL9jOnIqao4PCJ45sIqkgfoT5mPbY4uRgZ2U2vtsvuirwK2YTipkQ2pIWk35zI7xkVjYkiYmJv1-vPT845zCzXTs3mmAGbMWz3ZsDRQfY2WQa3tlY2Zyr4ngfPX3IS1S18S7DAISqNip5RVXz9ruZRIP2Aip3uNTPxut0-JECdRStkRJN8AdR7Qjs29Gu5xq6k8Lc-ErgB9r7GXrY33nMGE3BYCEWqRO4OVP97f1rlFEe3BDwBJLHmyrQ2ZOuoPTZMDtNKa0m2Ok7P2733dO2L8cHuK0JQ8CHe0E2L9bionJlhz717HmQTfOpJMB-ay0aA2-p7btS9FD7YegCVZ9kcVBTSWqVZj6ZNfYaYA5dcbmVNtHFuYOUtGqWZDW4-RPQY1_vnJd0F8_4TrfYLlc8DsxFlWhw9c-cFIRR_VVDha-uG84q-C8C4pvA3bo-Re3qqc6DOIDeomcY8WWRZZam9Z2ihd2lmN52FgIbmhZxrtBqI0lZZQ0Dm9O7O47jVwqWK-a8nk9eoD_FNrbWfFPyh5-u1odPyMvqywbKEW4X8afDW4j43zpY41srFEcC0pikcVUx1MADzNC_L3iWqcbUPX9DYWiHLP9fyhjTsrsnr6_e0c1Wf44eCM_MCV9gYqw28puPWLHdslFINxWZkBw1BEkb95=w1151-h863-no?authuser=0)

Nyt se tuli.

Mistäs valtran paineita saa säädettyä? 170bar näytti mittari  ~1400rpm kohdalla nousi 180:neen kun nosti kierrokset johonkin 1700-1800rpm. Kuormain kestää 210bar jos niin paljoo saa nostettua?
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: metsajussi - 20.03.21 - klo:20:37
Mistäs valtran paineita saa säädettyä? 170bar näytti mittari  ~1400rpm kohdalla nousi 180:neen kun nosti kierrokset johonkin 1700-1800rpm. Kuormain kestää 210bar jos niin paljoo saa nostettua?

Kuormain kestää mutta kestääköhän pumppu... varmaan aikansa kuitenkin. Lisäksi jos paineraja on yhteinen nostolaitteelle ja muille ulkoisille ym niin sitten siellä(kin) voimat lisääntyy.

No eihän 30 bar ole kuin 17% että ehkä huoli on turha...
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: kenni_ - 20.03.21 - klo:21:36
Niin tai jos sais edes siihen 190 minkä pitäis olla..
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: metsajussi - 20.03.21 - klo:21:49
Mikähän entisen Valtion Metallin malli oli kyseessä?
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: kenni_ - 21.03.21 - klo:06:31
Mikähän entisen Valtion Metallin malli oli kyseessä?

6400 2004 vuosimalli
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: klapikasa - 21.03.21 - klo:08:33
Olemassa oleva hyväkuntoinen vaunu, 14t veckman, onko joku laittanut vetoo esm blackbruinsit jälkeenpäin? Ei rullavetoo, vaan ihan pyöriä vääntävää.
Traktorissa nokkapumppu, 52cc, ja nimenomaan mettäpuolella edes vähän isompi kuorma kyllä pääsee, mutta ruopii. Siis kiviä, kantoja, ylämäet.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: metsajussi - 21.03.21 - klo:19:01
Mikähän entisen Valtion Metallin malli oli kyseessä?

6400 2004 vuosimalli

6400 netin kaavion mukaan pumpun vieressä on paineraja 230 bar ja ulkoisen hydrauliikan lohkoilla oma raja 190 bar. Jälkimmäinen lie rakennettu samaan lohkoon jossa itse karatkin ovat. Eli normaalisti lohkon painepäädyssä lienee tuo 190 bar ruuvi. Nostolaitteelle on sylinterien linjalla oma 200 bar shokki.

Voi olla että säätö on vähän pielessä - tai sitten pumppu jo sen verran elämää nähnyt että ei täyttä painetta saa aikaan. EI olisi vanhemmassa koneessa mikään yllätys sekään. Selviää jos ruuvia vähän kiristää, noin 190 pitäisi kuitenkin olla tehdaspaine.
Otsikko: Vs: Tukkikärryn valinta
Kirjoitti: kenni_ - 22.03.21 - klo:16:18
Mikähän entisen Valtion Metallin malli oli kyseessä?

6400 2004 vuosimalli

6400 netin kaavion mukaan pumpun vieressä on paineraja 230 bar ja ulkoisen hydrauliikan lohkoilla oma raja 190 bar. Jälkimmäinen lie rakennettu samaan lohkoon jossa itse karatkin ovat. Eli normaalisti lohkon painepäädyssä lienee tuo 190 bar ruuvi. Nostolaitteelle on sylinterien linjalla oma 200 bar shokki.

Voi olla että säätö on vähän pielessä - tai sitten pumppu jo sen verran elämää nähnyt että ei täyttä painetta saa aikaan. EI olisi vanhemmassa koneessa mikään yllätys sekään. Selviää jos ruuvia vähän kiristää, noin 190 pitäisi kuitenkin olla tehdaspaine.

Okei, kiitos tiedosta. Tuntejahan ei oo vielä edes kuuttatuhatta, että ei nyt vielä kauheen väljä pitäis olla.. Pitää paneutua kuhan kiireet helpottaa.