Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puinnit 20  (Luettu 128391 kertaa)

vain elämää

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
Vs: Puinnit 20
Torstaina kun olin reisun päällä tuota seuraamaani rypsi/rapsi peltoa.Oli vielä puimatta vihreet näytti ainakin vähentyneen.Näillä keleillä puinti varmaan haastavaa kun kasvusto on märkää.Ei ole sadepäiviä luvassa mutta sen verran kosteutta että ei kuivu.Saapa nähdä kuinka käy.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Puinnit 20
Perjantaiksi ennustettu kuivaa föhn-tuulta, saattaisi vielä onnistua.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12202
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puinnit 20
Ensi keväänä vaihdan kontun louheen,
Minä taas ajattelin vaihtaa Louhen Kontuun. Aika moni on nyt sanonut, että Kontu oli viimeinen lajike, joka toimi. Minulla oli nyt Louhea ja kaverilla samalla aukealla Sampoa. Kylvöajoissa taisi olla viikon ero, mutta ihan samalla tavoin mukavasti taimettui. Sampo kuitenkin kesti jostain syystä tuota kuivuutta paremmin. Olen sitä mieltä, että aikaisempana lajikkeena se kasvoi nopeammin ja peitti osaltaan maan. Louhi oli liian hidas ja juroili kunnes maa oli palanut ympäriltä. Siitä olikin sitten vaikea nousta.

Tuttu sanoi, että kylvi Kontua ensimmäisen erän ennen viime kevään viileää jaksoa ja loput n. 10 pv myöhemmin lämpimän jakson alkaessa. Aikaisin kylvetty oli muistaakseni kesäkuun lopulla pituudeltaan puolisääreen ja myöhemmin kylvetty lähes tuplasti pidempää. Aikaisin kylvetyt lopulta murskattiin. En tiedä miten tuli satoa myöhemmin kylvetystä. Puinti kyllä oli mennyt aika myöhään. Että syy satoeroon saattaa olla lajikeominaisuuden lisäksi myös kylvöajankohta.
Olen tätä samaa asiaa miettinyt. Kahtena keväänä kylvänyt pavun heti, kun mahdollista sillä perusteella, että iso siemen vaatii paljon kosteutta ja maan kuivahtaminen vaikeuttaa itämistä. Todennäköistä on kuitenkin, että papukin hyötyy ja menestyy paremmin lämpimässä maassa. Kannattaisi varmaan lykätä kylvöä ja kylvää sitten syvempään jos vaikuttaa kuivalta. Kylmä maa aiheuttaa vähän kasvilla kuin kasvilla juromista. Perusteena minulla on tälle aikaisuudelle, että nämä savet kuivuu niin pahasti kun kylvöaika venyy. Hankala tilanne, mutta minkäs tekee.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Puinnit 20
Ensi keväänä vaihdan kontun louheen,
Minä taas ajattelin vaihtaa Louhen Kontuun. Aika moni on nyt sanonut, että Kontu oli viimeinen lajike, joka toimi. Minulla oli nyt Louhea ja kaverilla samalla aukealla Sampoa. Kylvöajoissa taisi olla viikon ero, mutta ihan samalla tavoin mukavasti taimettui. Sampo kuitenkin kesti jostain syystä tuota kuivuutta paremmin. Olen sitä mieltä, että aikaisempana lajikkeena se kasvoi nopeammin ja peitti osaltaan maan. Louhi oli liian hidas ja juroili kunnes maa oli palanut ympäriltä. Siitä olikin sitten vaikea nousta.

Tuttu sanoi, että kylvi Kontua ensimmäisen erän ennen viime kevään viileää jaksoa ja loput n. 10 pv myöhemmin lämpimän jakson alkaessa. Aikaisin kylvetty oli muistaakseni kesäkuun lopulla pituudeltaan puolisääreen ja myöhemmin kylvetty lähes tuplasti pidempää. Aikaisin kylvetyt lopulta murskattiin. En tiedä miten tuli satoa myöhemmin kylvetystä. Puinti kyllä oli mennyt aika myöhään. Että syy satoeroon saattaa olla lajikeominaisuuden lisäksi myös kylvöajankohta.
Olen tätä samaa asiaa miettinyt. Kahtena keväänä kylvänyt pavun heti, kun mahdollista sillä perusteella, että iso siemen vaatii paljon kosteutta ja maan kuivahtaminen vaikeuttaa itämistä. Todennäköistä on kuitenkin, että papukin hyötyy ja menestyy paremmin lämpimässä maassa. Kannattaisi varmaan lykätä kylvöä ja kylvää sitten syvempään jos vaikuttaa kuivalta. Kylmä maa aiheuttaa vähän kasvilla kuin kasvilla juromista. Perusteena minulla on tälle aikaisuudelle, että nämä savet kuivuu niin pahasti kun kylvöaika venyy. Hankala tilanne, mutta minkäs tekee.

Aikaisessa olen minäkin aina ollut, mutta on se silti antanut satoa paitsi näinä kahtena edellisenä vuonna. Kun ovat kuolleet kuivuuteen heinäkuussa.
Taimettu viime keväänä hienosti ja näytti muutenkin hyvältä siihen saakka kunnes kuivuus alkoi kurittamaan.
Kylvön tein niin että rikoin sängen lautasella noin 2cm syvyyteen. Ja kylvin seimenen 8cm syvyyteen, ja jyräsinkin vielä ettei kosteus vaan karkaa.
Ainahan se lämmin maa olisi paras, mutta kun kylvettävää riittää. On aloitettava kun voi.

vain elämää

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
Vs: Puinnit 20
Perjantaiksi ennustettu kuivaa föhn-tuulta, saattaisi vielä onnistua.
melkoisesti satoi vettä viimme yönä, alkaa olla haastavaa.Tosin eilen oli kuivaava tuuli, ehkä sellaista vieläkin tulee ja täksi viikoksi ei ennusta sadetta.Kuitenkin melkoisen sitkasta nyt, kasvivalinnallahan saa jaettua sadonkorjuuta hiukan pidemmälle jaksolle, ja varmaan tämä heinäkuulta marras-joulukuulle alkaa olla jo sellainen riittävä jaksotus, jotta ehtii isommatkin alat korjaamaan pikkuisella kalustolla/

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Puinnit 20
Voi olla puimisen kannalta haastava keli

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19871
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Puinnit 20
Perjantaiksi ennustettu kuivaa föhn-tuulta, saattaisi vielä onnistua.
melkoisesti satoi vettä viimme yönä, alkaa olla haastavaa.Tosin eilen oli kuivaava tuuli, ehkä sellaista vieläkin tulee ja täksi viikoksi ei ennusta sadetta.Kuitenkin melkoisen sitkasta nyt, kasvivalinnallahan saa jaettua sadonkorjuuta hiukan pidemmälle jaksolle, ja varmaan tämä heinäkuulta marras-joulukuulle alkaa olla jo sellainen riittävä jaksotus, jotta ehtii isommatkin alat korjaamaan pikkuisella kalustolla/

Märällä kelillä rapsi ei varise. Näyttäisi olevan seuraavalle kahdelle viikolle länsiluoteista, jopa pohjoisenpuoleista, puhuria, kuivaa keliä, kyllä sieltä sen rapsin pois saa.

Halvemmaksi kylmän puhurin kuivaama rapsi tulee korjata kuin parin viikon sadekautena syyskuussa 30%:n lakoviljoja.

-SS-

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Puinnit 20
tosa mätästäjä kertoi just et kaveri aikoo suntaina puita rypsin pois ku aurinkoa koko päiväks.    niin teki viime vuonnakii ja sai vielä kuivakskii..   hiton myöhään puimassa.

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1445
Vs: Puinnit 20
Toissa päivänä joku oli vetänyt murskalla kevätrypsinsä sileeksi täälläpäin ™. Kukki kyllä syyskuulla komeasti ja näytti olevan sen jälkeen ruiskun jäljet pellossa.

vanhat koneet

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Puinnit 20
No, eilen ja tänään Jokioisilla puitiin pois iso rypsi/rapsipelto
Kasvua äitienpäivästä isänpäivään  :) 8)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Puinnit 20
Eilen puitiin syysrapsia....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19871
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Puinnit 20
Kyllä nyt kelpaa rypsiä puida. Lauhan lämmintä ja kuivahkoa pitää, tuulikin leppeä, eipä tätä juuri erota syyskuusta muu kuin se, että puissa ei ole lehtiä. Ja peliaika on päivännäöllä lyhyempi.

Huomattavasti parempi keli nyt on kuin syyskuun kahdella ensimmäisellä viikolla !

-SS-

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 603
Vs: Puinnit 20
Ja syyskuun alussa muutaman sadepäivän taki osalla oli paskat housuissa ja puitiin vesi kelasta lentäen.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19871
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Puinnit 20
Ja syyskuun alussa muutaman sadepäivän taki osalla oli paskat housuissa ja puitiin vesi kelasta lentäen.

Kyllä sillä hädällä oli paikoitellen syynsäkin. Syyskuun 21. päivänä kun kuivemmat ilmat alkoivat, oli tuho jo ehtinyt edetä. Viljoilla jyväsadon väri muuttui muutamassa viikossa puhtaan vaaleankeltaisesta tai ruskeasta tumman harmaaksi.


Kuva: Niklas 15 vuorokauden tuulisen tihkukelin jälkeen.

Sadepäiviä ei lounaassa ollut "vain muutamaa". Syyskuun alusta 20 päivän aikana sadepäiviä oli 12. Niinä kahdeksana päivänä kasvusto oli märkää, yöt erittäin kasteisia,  ja monet ottivat väkisin kuivurillisen, jotta se vähäinenkin laatu säilyisi.

Onneksi aikaiset ohralajikkeet ja syysviljat sai puiduksi viimeistään elokuun viimeisellä viikolla, vain yksi 4 mm sadekuuro. Syyskuu ei todellakaan ollut nyt se poutainen kuukausi. Elokuu oli, mutta viljan kehitykseen ja joutumiseen tuli vakavia häiriöitä alkukesän hellejakson aikana.

-SS-

Viimeksi muokattu: 07.11.20 - klo:13:37 kirjoittanut -SS-

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 603
Vs: Puinnit 20
Pitipä tarkistaa.
Tällä, suunnille niin lounaassa kuin pääsee, syyskuussa satoi 9 päivänä, sademäärä yhteesä 56mm.
Vieläkin on maa niin kuivaa että eilenkin tulevan hernemaan kyntölantit alkoivat hamaantua.
Kävin siis perälevyllä vetämässä päistevaot umpeen.
Sademää 1.5-30.9 287mm, koko kulunut vuosi 617,8mm josta tammi-maaliskuulla 214,6mm

Viimeksi muokattu: 07.11.20 - klo:13:58 kirjoittanut Tiimo