propoventtiili pitäis olla vikana . Liittyy solenoidiin .
Propotioventtiilin solenoidi
Tätähän mä tuolla jo kauan sitten tarjosin - samalta British Forumilta etsin. Eli kytkinpakkaa ohjaavan sähköohjatun venttilin kara takerteli kiinni lohkoonsa - lämpeneminen pahensi takertelua. Todellinen syy ilmeisesti siinä lohkossa eikä karassa, lienee jotain valujännitysten purkautumista tms.
Eli kun saisi mitattua sen ohjaavan sähkön (ja virran) kunnollisuuden niin eipä siihen pakan ja öljypumpun väliin sitten jää muuta aktiivilaitetta kuin se itse venttili.
Voihan siinä olla vaikka viallinen kela joka lämmetessään pätkii tms. Siksi todellisen virran mittaus kertoo onko kela moitteeton. Oskilloskooppihommia, hall-probella olisi helppo kun löytää vaan oikean narun. Ei tarvitse edes johtoa kuoria tai katkaista. Jos (pwm-) virrassa ei näy mitään nykimiseen sopivaa vääristymää silloin kun nykii niin kyllä se silloin sinne karaan tai venttiiliin kovasti viittaa.
Jutun mukaan karaa voi myös käsin liikutella, kiinni hirttämisen varmasti huomaa niinkin. Kannattaa kokeilla kuumana jos mahdollista, vaikka jollain ulkopuolelta lämmittäen ellei muuten ole helppoa testata lämpimänä.
Lohko lienee laatikon ulkopuolella, näin arvaisin. Voin olla väärässäkin, ei sitä tuossa jutussa taidettu suoraan sanoa.
Lieneekö venttili painetta säätävä vai virtausta rajoittava jolloin pakan tms vuoto muuttaa muuttuvan virtauksen muuttuvaksi paineeksi?
Toimiiko pakkasella parhaiten?
Pitäisiköhän tässä alkaa tuollaisten vikojen etsijäksi... ei vaan taida kiinnostus kuitenkaan riittää, puuhaa muutenkin ihan tarpeeksi.