Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: mäkitupalaanen - 12.07.20 - klo:18:49
-
Onko kellään muulla ollut samanlaista ongelmaa? Traktori on siis Ford 7740 SLE, elikkä ensimmäisiä 16+16 nappilaatikolla ja sähkönostolaitteella varustettuja. Pelaa pienessä markkiajossa aivan ok, mutta kun öljyt lämpenee, alkaa kytkin ravistaa. Mitä kuumempi, sitä enemmän hakkaa. Etukuormainhommat menee hankalaksi, kun ei voi vähääkään luistattaa, ja sama vaiva koneita perään kytkiessä, tekarit ei tahdo pysyä suussa. Kytkinlevyt on uusittu parikin kertaa, ei mitään vaikutusta asiaan, öljymerkkikin on vaihtunut välillä. Kalibroitu on kylmänä ja kuumana. Nyt alkaa olla sormi kyynärpäätä myöten suussa ja konstit lopussa. Ei viitsisi näppärää konetta tuon takia pistää kiertoon.
-
Tuolta
https://thefarmingforum.co.uk/index.php?threads/ford-40-series-transmission-problem.13358/
lueskelin että kaiken muun epätoivoisen vianetsinnän jälkeen selvisi että kytkintä ja vaihteistoa ohjaavien venttiilien alumiinirunko oli sellainen että lämmetessään alkoi hirttää kytkimen PWM-ohjattua venttiilikaraa. Lienee valmistuksessa jotain jännityksiä jäänyt ao. murikkaan.
Tämä siis koneesta ja aiheesta muuten mitään tietämättä.
-
Tuolta
https://thefarmingforum.co.uk/index.php?threads/ford-40-series-transmission-problem.13358/
lueskelin että kaiken muun epätoivoisen vianetsinnän jälkeen selvisi että kytkintä ja vaihteistoa ohjaavien venttiilien alumiinirunko oli sellainen että lämmetessään alkoi hirttää kytkimen PWM-ohjattua venttiilikaraa. Lienee valmistuksessa jotain jännityksiä jäänyt ao. murikkaan.
Tämä siis koneesta ja aiheesta muuten mitään tietämättä.
Toi selittäis sen lämpenemisen jälkeen ravistamisen . Millanen kytkin siinä on , onko asetelma ? Jos asetelma kierossa voi tehdä tuon saman .
-
Kytkin on monilevyinen pakka, ymmärtääkseni solenoidiohjattu. Myöhemmissä malleissa ohjaussysteemiä on muutettu nykyisen mallin suuntaan.
Vika on alkanut ja pahentunut pikkuhiljaa, ei siis ole alkuperäinen "ominaisuus".
-
Kytkin on monilevyinen pakka, ymmärtääkseni solenoidiohjattu. Myöhemmissä malleissa ohjaussysteemiä on muutettu nykyisen mallin suuntaan.
Vika on alkanut ja pahentunut pikkuhiljaa, ei siis ole alkuperäinen "ominaisuus".
Olisko jollain näyttää räjäytys kivaa ?
-
Onko kellään muulla ollut samanlaista ongelmaa? Traktori on siis Ford 7740 SLE, elikkä ensimmäisiä 16+16 nappilaatikolla ja sähkönostolaitteella varustettuja. Pelaa pienessä markkiajossa aivan ok, mutta kun öljyt lämpenee, alkaa kytkin ravistaa. Mitä kuumempi, sitä enemmän hakkaa. Etukuormainhommat menee hankalaksi, kun ei voi vähääkään luistattaa, ja sama vaiva koneita perään kytkiessä, tekarit ei tahdo pysyä suussa. Kytkinlevyt on uusittu parikin kertaa, ei mitään vaikutusta asiaan, öljymerkkikin on vaihtunut välillä. Kalibroitu on kylmänä ja kuumana. Nyt alkaa olla sormi kyynärpäätä myöten suussa ja konstit lopussa. Ei viitsisi näppärää konetta tuon takia pistää kiertoon.
https://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=41234/153185
Ton mukaan siinä olis vetolevy . Varma asiasta ei voi olla .
Jos siinä on levy pitää asetelma vaihtaa samalla . Mitsussa vaihdettiin takuuna kytkinlevy mutta ei asetelmaa jolloin se ravisti pirusti mutta loppui kun koko kytkin asetelmineen vaihdettiin .
-
Niin eikö tuossa ole vaihteistossa sähköllä ohjatulla öljynpaineella toimiva levypakka nykyaikaiseen tapaan? Ei siis perinteistä mekaanista kytkintä vauhtipyörällä asetelmimeen?
-
kolmen varaosa luettelon mukaan on hydraulinen painelaakeri ja normaalit kytkinasetelmat /pakat.Silmälaakerit ym.
-
kolmen varaosa luettelon mukaan on hydraulinen painelaakeri ja normaalit kytkinasetelmat /pakat.Silmälaakerit ym.
OK, olin väärässä, I stand corrected.
Kuitenkin se on sähköhydraulisesti ohjattu kerran siihen myydän kytkimen potentiometriä ym?
-
Varaosaluetteloista huolimatta siellä on nimenomaan öljynpaineella toimiva levypakka, johon on levyt uusittu, niinkuin mainitsinkin.
-
Varaosaluetteloista huolimatta siellä on nimenomaan öljynpaineella toimiva levypakka, johon on levyt uusittu, niinkuin mainitsinkin.
Taitaa olla sitten montaa eri rakennetta. Ok, etsisin vikaa siitä öljynpainetta säätävästä venttiilistä (tai sähköpuolelta).
Saako siihen paineeseen nopeaa painemittaria - näkisi että heiluuko paine samalla lailla kuin nykii. Ohjaavan jännitteen (tai PWM:n ) voisi mitata myös ettei se heilu silloin kun ravistaa. Lämmetessään takerteleva venttiili voisi hyvin olla syyllinen äkäiseen toimintaan.
-
Varaosaluetteloista huolimatta siellä on nimenomaan öljynpaineella toimiva levypakka, johon on levyt uusittu, niinkuin mainitsinkin.
Mainittin vissiin että hytraulinen painelaakeriviritelmä, ja siis kytkyttimen polkimella on työsylinteri pohdippa siitä missä mättää, Ihmeellinen viritelmähän tuo on, eikä vissiin ole ollut kehityskelpoinen kun on jätetty pois.Mahtaisko tuossa toimia ihan normaali kytkinasetelma käyttövivustoineen jos kerran tuo on muuten niin erinomainen kampe pitää.Siis ihan tutkintaan tämä muutos.
-
Varaosaluetteloista huolimatta siellä on nimenomaan öljynpaineella toimiva levypakka, johon on levyt uusittu, niinkuin mainitsinkin.
Taitaa olla sitten montaa eri rakennetta. Ok, etsisin vikaa siitä öljynpainetta säätävästä venttiilistä (tai sähköpuolelta).
Saako siihen paineeseen nopeaa painemittaria - näkisi että heiluuko paine samalla lailla kuin nykii. Ohjaavan jännitteen (tai PWM:n ) voisi mitata myös ettei se heilu silloin kun ravistaa. Lämmetessään takerteleva venttiili voisi hyvin olla syyllinen äkäiseen toimintaan.
Samaa mielipuolta . En lukenut alkua kunnolla joten valittelut väärästä diaknoosista .
-
Samaa öljynpaineen vaihtelua itsekin epäilen, sen todentaminen vain voi olla vaikeaa kun ohjaussolenoidit on vaihdelaatikon sisäpuolella.
Sähköpuolessa mietityttää, miten lämpiäminen voi siihen vaikuttaa.
-
Samaa öljynpaineen vaihtelua itsekin epäilen, sen todentaminen vain voi olla vaikeaa kun ohjaussolenoidit on vaihdelaatikon sisäpuolella.
Sähköpuolessa mietityttää, miten lämpiäminen voi siihen vaikuttaa.
Voi vaikuttaa . Tuhat tarinaa : Kylmänä käy hyvin mutta lämmetessään ei .
-
tuossa jo aiemmin pohdin kytkimen muuttamista konservatiivisemmaksi mikä ei liene mahdottomuus.
Mut ei suinkas ole siinä hytraulisessa kytkimen käyttöjärjestelmässä ilmaa tai sitte neste/öljylaatu väärä.
-
Taas mietityttää... miten ilma katoaisi järjestelmästä sen jäähtyessä, ja taas lämmetessä tulisi takaisin.
Öljy on Fordin omaa, sitä ennen Castrolia, vaihto ei vaikuttanut mihinkään.
Kytkimen vaihdosta toisentyyppiseen en osaa sanoa, mutta vahva epäilys että joutuu vaihtamaan koko laatikon.
-
Mulle jäi yhä epäselväksi että onko siinä nyt siis samanlainen vaihteiston öljytilassa maljassa oleva paineella kiristyvä pakka kuin nykyaikaisissa power-shift vaihteissa ja suunnanvaihtimissa, vai joku hydrauliikalla automatisoitu mutta perinteistä kytkintä muistuttava kuiva levykytkin?
Jos sille löytyy käsiksi päästävässä paikassa oleva venttilikara, niin voisi yrittää selvittää liikkuuko se kara herkästi kun öljyt ovat kuumat. Noista brittifoorumin jutuista ymmärsin että kara olisi jopa poistettavissa kerran joku mainitsi sitä hioneensa ja takertelu loppui. Tuo ei sitten tarkoittane että otetaan hiekkapaperia ja hinkataan vaan jotain hienompaa toimenpidettä, vastaavaa kuin niiden valmistuksessakin käytettäneen. Mä en tiedä enempää... en sitäkään että onko karan pää jossain saatavilla esim kelan poistamisen jälkeen. Jos kara takertelee niin veikkaisin syyn olevan siinä, lämpölaajeneminen tekee omat tepposensa jos välykset eivät ole mitä pitäisi.
-
Vanhemmassa Fordissa nelivedon venttiilikara takerteli,
eikä kelan vaihto auttanut. Oli ihan purettavissa mutta ei
silminnähden mitään vikaa ollut, olisiko ollut aavistuksen
kaareva. Sekin toimi vian ilmaantumisen jälkeen hetkenaikaa
kovilla kierroksilla. Eikö kärsisi huoltomieheltä kysyä miten
venttiilin/venttiilit voi tarkastaa. Nestepaineella toimiva
levypakkahan on käytännössä ikuinen, miksi se on vaihdettu?
Onko vanhasta pakasta voinut päästä öljykiertoon partikkeleita?
-
Kytkin on siis power shift- mallia,mutta vanhempi versio jossa ohjaus solenoideilla. Ne taas on sijoitettu vaihteiston sisälle, elikkä vaikeat tutkia ja testailla.
Pakka on uusittu lähinnä siksi kun ei muutakaan keksitty....
-
Kytkin on siis power shift- mallia,mutta vanhempi versio jossa ohjaus solenoideilla. Ne taas on sijoitettu vaihteiston sisälle, elikkä vaikeat tutkia ja testailla.
Pakka on uusittu lähinnä siksi kun ei muutakaan keksitty....
Tuo Metsäjussi varmaan kaikista lähimpänä mutta huono diaknoosi ei ole Eeveepeenkään . Kaikki mahdollista .
-
Kytkin on siis power shift- mallia,mutta vanhempi versio jossa ohjaus solenoideilla. Ne taas on sijoitettu vaihteiston sisälle, elikkä vaikeat tutkia ja testailla.
Pakka on uusittu lähinnä siksi kun ei muutakaan keksitty....
Hankala paikka, hankala paikka...
Kyllä se kai niin on että jos vika ei ole pakassa niin sitten sen on pakko olla sitä ohjaavassa systeemissä :-(
Sinne menevät sähköt kai pystyisi mittaamaan ulkopuoleltakin, voltit ja ampeerit, pitäisi vaan tietää miltä niiden kuuluu näyttää.
Kytkinpolkimella lienee sen asentoa lukeva potentiometri, se ja johdotus seuraavalle purkille kannattaisi varmaan tarkistaa ihan ensimmäisenä ettei vaan pätki tms. Eihän se vika luultavasti siitä löydy mutta järkevintä kuitenkin varmistaa ennen isompiin purkuprojekteihin ryhtymistä.
Mikähän se seuraava purkki lienee, voisi olla sähköinenkin vika siellä.
-
Onko kellään muulla ollut samanlaista ongelmaa? Traktori on siis Ford 7740 SLE, elikkä ensimmäisiä 16+16 nappilaatikolla ja sähkönostolaitteella varustettuja. Pelaa pienessä markkiajossa aivan ok, mutta kun öljyt lämpenee, alkaa kytkin ravistaa. Mitä kuumempi, sitä enemmän hakkaa. Etukuormainhommat menee hankalaksi, kun ei voi vähääkään luistattaa, ja sama vaiva koneita perään kytkiessä, tekarit ei tahdo pysyä suussa. Kytkinlevyt on uusittu parikin kertaa, ei mitään vaikutusta asiaan, öljymerkkikin on vaihtunut välillä. Kalibroitu on kylmänä ja kuumana. Nyt alkaa olla sormi kyynärpäätä myöten suussa ja konstit lopussa. Ei viitsisi näppärää konetta tuon takia pistää kiertoon.
Kytkinlevyt uusittu parkin kertaa ? Olisko tuolla toisen vaihdon hinnalla saanut uuden solenoidin ?
Hakuammuntaa mutta Metsajussin kirjoituksesta tuli sellainen olo voi vika olla solenoidissa ja tarkemmin sanottuna kontakti häikkä . Sytyspuolat mopoissa ja leikkureissa , toimii kylmänä mutta lämmetessään pätkii sammuu .
Huom , kyseessä arvaus .
-
Arvailuun apua niin pääsette ehkä yhteisymmärrykseen edes siitä minkä sortin levyjä siellä on ::)
https://ngpc.cnh.com/Lp/es/cbs?brand=NHAG®ion=EUR&sma=&locale=en_GB
Tuolta löytyy pienen hiirulaisen rutistelun jälkeen varaosakuvasto.
-
Arvailuun apua niin pääsette ehkä yhteisymmärrykseen edes siitä minkä sortin levyjä siellä on ::)
https://ngpc.cnh.com/Lp/es/cbs?brand=NHAG®ion=EUR&sma=&locale=en_GB
Tuolta löytyy pienen hiirulaisen rutistelun jälkeen varaosakuvasto.
Eipä tuo oikein avaudu vaikka hyppis hiirulaisen päällä.Nääon niitä linkkejä jotka avautuu vain alan harrastajille.Kiitos kuitenkin.
-
Onko vielä elossa sellaisia huoltomiehiä, jotka ymmärtävät Fordin sielun maiseman päälle? Tai taitaa tämäkin olla Fordin tekniikkaan perustuva NH, mutta eri linjastolta kuin Fiatin sukuiset. Vai voiko peräti nykyiset NH huollot ymmärtää tästä jotain?
-
Onko vielä elossa sellaisia huoltomiehiä, jotka ymmärtävät Fordin sielun maiseman päälle? Tai taitaa tämäkin olla Fordin tekniikkaan perustuva NH, mutta eri linjastolta kuin Fiatin sukuiset. Vai voiko peräti nykyiset NH huollot ymmärtää tästä jotain?
Voi varmaan , kysy .
-
On kyllä tutkittu asiaa huoltomiehen kanssa ja tiedusteltu muiltakin, mutta ei ole tietoa löytynyt. Ei tosin ole ainoa meikäläisen koneiden vika jota ei ole koskaan kellään muulla esiintynyt.... :-\
-
Onhan se vian erikoisuus todennäköistä jos on joku erikoismalli kysymyksessä.Ei huoltokaan silloin ole perehtynyt kun malli on poistunut tuotannosta muutaman kappaleen tuotannon jälkeen.
-
On kyllä tutkittu asiaa huoltomiehen kanssa ja tiedusteltu muiltakin, mutta ei ole tietoa löytynyt. Ei tosin ole ainoa meikäläisen koneiden vika jota ei ole koskaan kellään muulla esiintynyt.... :-\
Joutuuko katkaisemaan jos solenoidin vaihtaa ? Entä kara tarkistuksessa ?
Helteellä , vaikka olis kummoset öljyt alkaa hydr.koneikko usein temppuilemaan , karat ja hydjarrut . Krohisee iltapäivästä öljyjen ollessa kuumimmilaan eli ei tahto paine riittää levyjen avautumiseen .
-
On kyllä tutkittu asiaa huoltomiehen kanssa ja tiedusteltu muiltakin, mutta ei ole tietoa löytynyt. Ei tosin ole ainoa meikäläisen koneiden vika jota ei ole koskaan kellään muulla esiintynyt.... :-\
Tuossakin on kaiketi suunnanvaihto kepissä ns. nappikytkin.
Vaikuttaako käyttäytymiseen?
Huoltohenkilön opetukseen kuuluu tärkeänä pointtina muistaa
mainita, että asiakkaan koneessa oleva vika on ainut laatuaan.
Näistä on omakohtaisia kokemuksia joissa huoltaja/myyjä ovat
joutuneet surkuhupaisaan tilanteeseen.
-
Tässä mallissa ei ole nappikytkintä vaan neljä pikavaihdetta napilla ja keppiä heilauttaessa tarvitaan kytkinpoljinta. Seuraavassa versiossa taitaa jo olla suunnanvaihtoviiksi ratin alla. Kytkinpoljin on sähkötoiminen, mutta jotenkin mekaanisesti "varmistettu", elikkä menee vaijeri laatikon kylkeen.
-
Niin, taisi n mainita että erikoismallit on erikoisia, kuten koneesi.Selectospeed fordeissa myös aikansa innovaatio joka hyvin pian jäi pois tuotannosta.Tämä fordissasi kytkinversio myös näitä kehityskokeiluja joita aikoinaan jopa päästivät markkinoile.Muistakaa iltarukouksessanne,, varjele minua innostumasta konekauppiaan ylistykseen erinomaisesta uudesta vaihteistoversiosta.Se on kuitenkin vasta kehitysvaiheessa joka ei koskaan tule toimimaan.Ole minulle alamaisellesi armollinen ja varjele minua Fordin ,Valtran ,NH , MF, Claas, Zetor ,Fendt, ym valmistajien epäkuranteista tuotteista joita edellämainitut testattavaksi myyvät.Anna minulle järkeä että konemyyjä ei käännytä minua vanhasta merkkiuskollisuudesta.
-
No huhhuh. Jos kone on tuotu maahantuojan kautta Suomeen,
voisi sitä kautta löytyä valmistenumerolla tietoa koneen rakenteesta
ja saada huolto/korjausohjeet. Kuvauksen perusteella kokoonpano
vaikuttaa oudolle, liekö sitten se toinen piikki Ford-kuljettajan lihassa.
Eikai kytkinakselilla olisi jarrupantaa, johon vaijeri vaikuttaisi?
-
Kytkin on monilevyinen pakka, ymmärtääkseni solenoidiohjattu. Myöhemmissä malleissa ohjaussysteemiä on muutettu nykyisen mallin suuntaan.
Vika on alkanut ja pahentunut pikkuhiljaa, ei siis ole alkuperäinen "ominaisuus".
Olisko jollain näyttää räjäytys kivaa ?
Jaa-a, ainaki melekeen jokasesa Myytinmurtajasa on jotaki siihen liittyvvää… ::)
-
En noita oo korjannut, mutta ajanut olen silloin neljännesvuossata sitten kun olivat uusia. Oli kahta mallisarjaa, SL hyvinkin perinteinen ja SLE oli oikea sähködexta kaikine herkkuineen. Oli niissä käsittääksen erilaiset kytkimetkin. Ei tuo SLE kuitenkaan pitäisi ihan harvinainen olla. Räjäytyskuvasta vaan täytyy osata valita oikea malli. ::)
-
Onko se saman näköinen kuin tämä 6640 SLE:
https://www.youtube.com/watch?v=OBnwiSyAjsc
Siinä varmaan oikeat karat esillä kun avaa lattian luukun (tai ainakin videon mukaan näyttäisi siltä).
-
Niin, taisi n mainita että erikoismallit on erikoisia, kuten koneesi.Selectospeed fordeissa myös aikansa innovaatio joka hyvin pian jäi pois tuotannosta.Tämä fordissasi kytkinversio myös näitä kehityskokeiluja joita aikoinaan jopa päästivät markkinoile.Muistakaa iltarukouksessanne,, varjele minua innostumasta konekauppiaan ylistykseen erinomaisesta uudesta vaihteistoversiosta.Se on kuitenkin vasta kehitysvaiheessa joka ei koskaan tule toimimaan.Ole minulle alamaisellesi armollinen ja varjele minua Fordin ,Valtran ,NH , MF, Claas, Zetor ,Fendt, ym valmistajien epäkuranteista tuotteista joita edellämainitut testattavaksi myyvät.Anna minulle järkeä että konemyyjä ei käännytä minua vanhasta merkkiuskollisuudesta.
Jenkkilässä niitä käytettiin pitkään ja ne kestikin . Suomessa nuukuus öljynvaihdoissa ja väärä käsittely rikkoi niitä koska pakin sai vauhdissa päälle .
-
Onko se saman näköinen kuin tämä 6640 SLE:
https://www.youtube.com/watch?v=OBnwiSyAjsc
Siinä varmaan oikeat karat esillä kun avaa lattian luukun (tai ainakin videon mukaan näyttäisi siltä).
Jossakin jontikassa oli kanssa tuon tapainen . Muistan lomituksessa joskus ajaneeni .
-
Onko se saman näköinen kuin tämä 6640 SLE:
https://www.youtube.com/watch?v=OBnwiSyAjsc
Siinä varmaan oikeat karat esillä kun avaa lattian luukun (tai ainakin videon mukaan näyttäisi siltä).
Nyt en satavarmasti muista, kun tuppaa jo välillä pätkimään, mutta luulisin että solenoidit on kyljessä olevassa kannessa kiinni. Se sitten taas on melkoisen putkihässäkän alla...
-
Onko se saman näköinen kuin tämä 6640 SLE:
https://www.youtube.com/watch?v=OBnwiSyAjsc
Siinä varmaan oikeat karat esillä kun avaa lattian luukun (tai ainakin videon mukaan näyttäisi siltä).
Nyt en satavarmasti muista, kun tuppaa jo välillä pätkimään, mutta luulisin että solenoidit on kyljessä olevassa kannessa kiinni. Se sitten taas on melkoisen putkihässäkän alla...
Ei tarvii katkaista ?
-
Onko se saman näköinen kuin tämä 6640 SLE:
https://www.youtube.com/watch?v=OBnwiSyAjsc
Siinä varmaan oikeat karat esillä kun avaa lattian luukun (tai ainakin videon mukaan näyttäisi siltä).
Nyt en satavarmasti muista, kun tuppaa jo välillä pätkimään, mutta luulisin että solenoidit on kyljessä olevassa kannessa kiinni. Se sitten taas on melkoisen putkihässäkän alla...
Jotakin tuommosta oon joskus helpottanu helmiliittimillä ja letkulla. Riippuu tietysti kohteesta passaako.
-
Ravistaako kaikilla pikavaihteilla ,itsellä ravisti jonkinverran 2 pikavaihteella.Viitaisi kuitenkin pakan käyttöpuolen vialle koska lähes koko pumpun tuotto menee luistattaessa kytkintä kytkimelle.
-
Ei ole havaittavaa eroa millä vaihteella ajaa. Pikavaihteiden vaihtokin tulee myös lämmetessä normaalia äkäisemmäksi, pitää kaasulla passata, ettei kovin lujaa paukauta.
-
Ei ole havaittavaa eroa millä vaihteella ajaa. Pikavaihteiden vaihtokin tulee myös lämmetessä normaalia äkäisemmäksi, pitää kaasulla passata, ettei kovin lujaa paukauta.
Tuo lisääntyvä äkäisyys saattaa olla normaalia kun öljy lämpenee ja liikkuu liukkaamin. Kytkeytymisnopeus voi olla säädetty lähinnä kiinteillä kuristimilla, siellä ei tietokone seuraa kytkentätapahtumaa ja muuta öljyn virtausta/painetta tilanteen mukaan ja reaaliajassa, kuten nykyään voidaan tehdä.
Joissain koneissa pikavaiheet ovat muutenkin aika lailla on/off, lienee haettu kytkinpakkojen kestävyyttä kun ei juuri luistatella.
-
mäkitupalainen nyt ei taida olla kartalla koko voortista, jonkun tuttavan tutun vehkeiden ongelmasta näyttää kyselevän.Täydet trollit hänelle.
-
Kytkinpakka vaihdettu kaks kertaa ja sama vika jatkuu eli siinä ei ollut vikaa jolloin se on muualla .
-
Ne pikavaihteet voi kalibroida ja jos sitä vaihteistoa on remontoitu niin silloin se on kalibroitu ,juuri se kalibrointi vaikutaa pakkojen kytkentäaikaan ja kalbrointi on tehtävä öljyt lämpimänä.
-
Ne pikavaihteet voi kalibroida ja jos sitä vaihteistoa on remontoitu niin silloin se on kalibroitu ,juuri se kalibrointi vaikutaa pakkojen kytkentäaikaan ja kalbrointi on tehtävä öljyt lämpimänä.
Voiko kaliproinnin pois jättäminen vaikuttaa kytkimen ravistamiseen ?
-
Kalibrointia on kokeiltu kylmänä, lämpimänä ja kuumana, mutta ei havaittavaa vaikutusta ravistamiseen.
-
Jäljelle jää solenoidi tai hydr.puolen vika .
Vielä kysyn onko siinä vetolevy ? Anteeksi tyhmyyteni mutta jos vikaa olis siinä ?
-
Näkyy olevan https://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=41234/153185
. Onko tuo vaihdettu ?
-
En tiedä millaiseen versioon tuo vetolevy on tarkoitettu, mutta ei sellaista ainakaan tästä löydy. Sehän olisi aivan liian yksinkertainen korjattavaksi...
Elikkä öljynpaineella toimiva pakka, levyt kuulemma samaa kokoa kuin Tunturi mopossa. :P
-
En tiedä millaiseen versioon tuo vetolevy on tarkoitettu, mutta ei sellaista ainakaan tästä löydy. Sehän olisi aivan liian yksinkertainen korjattavaksi...
Elikkä öljynpaineella toimiva pakka, levyt kuulemma samaa kokoa kuin Tunturi mopossa. :P
Tais vika löytyä , ehkä . AAAaaaarg . Jotakin jätetään kertomatta ja sanotaan et hakekaas vikaa . Ford 7740 on tuo vetolevy samoin muissakin nuoremmissa versioissa . Ja nyt huomiooo : Se voi olla vetolevyssä se ongelma mutta jossakin muualla se voi myös olla .
-
Se taesiki tullaki pojille ikkuisuus rojekti tuasta Vortin korijauksesta.Ee aukea ee. :D
kyllä nuo "kaksoset" sen rakentaa ihan alusta asti uudeksi. Haukkuu siinä omistajan mennen tullen ja haistattaa pitkät suunnittelu insinööreille. Ainut mikä on varmaa, että oikeaa apua ei tältä sivustolta tainnut kyllä löytyä.
-
Ei varmaan löydy koska kone pitäis olla edessä leviänä . Jäljelle jää hydrauliikka , vetolevy tai solenoidi .
-
Ford 7740 SLE shuttle lever problem. - British Farming Forum.Tuolla foorumilla näyttäisi olevan tietoa koneesta ja kytkimestä.On se vaan kumma tällä foorumilla kun jotain tietoa pitäisi saada niin kaiken maaliman "tietäjät"laittaa lekkeriksi koko homman.Löytyy varmasti suomestakin kyseeseen koneeseen tietoa ja kokemusta vikojen korjaamiseen jos siitä vain asiallisesti kerrottaisiin.
-
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=739166656900838&set=p.739166656900838&type=3&theater
Tiedoksi .
-
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=739166656900838&set=p.739166656900838&type=3&theater
Tiedoksi .
Olin melkein oikeassa ;D ;D ;D ;D ;D
Melkonen hässäkkä etten menis purkamaan ilman asiantuntia apua . Toivottavasti Mäkitupalaisella on apua tästä .
-
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=739166656900838&set=p.739166656900838&type=3&theater
Tiedoksi .
Olin melkein oikeassa ;D ;D ;D ;D ;D
Melkonen hässäkkä etten menis purkamaan ilman asiantuntia apua . Toivottavasti Mäkitupalaisella on apua tästä .
En saanut linkkiä auki , herjaa olevansa virheellinen tai vanhentunut.
Tuota Farming Forumia olen koittanut tavailla kääntäjän kautta, ei oikein tuo tekniikkaenglanti taitu. Siellä näyttää kyllä olevan paljon juttua, mutta en varsinaisesti mitään hyödyllistä ole ainakaan vielä löytänyt.
-
propoventtiili pitäis olla vikana . Liittyy solenoidiin .
Propotioventtiilin solenoidi
-
propoventtiili pitäis olla vikana . Liittyy solenoidiin .
Propotioventtiilin solenoidi
https://www.salhydro.fi/fi/proportionaaliventtiilit
Loppujen lopuks toi selittää vielä lisää ja mikä on venttiilin tarkoitus .
-
propoventtiili pitäis olla vikana . Liittyy solenoidiin .
Propotioventtiilin solenoidi
Tätähän mä tuolla jo kauan sitten tarjosin - samalta British Forumilta etsin. Eli kytkinpakkaa ohjaavan sähköohjatun venttilin kara takerteli kiinni lohkoonsa - lämpeneminen pahensi takertelua. Todellinen syy ilmeisesti siinä lohkossa eikä karassa, lienee jotain valujännitysten purkautumista tms.
Eli kun saisi mitattua sen ohjaavan sähkön (ja virran) kunnollisuuden niin eipä siihen pakan ja öljypumpun väliin sitten jää muuta aktiivilaitetta kuin se itse venttili.
Voihan siinä olla vaikka viallinen kela joka lämmetessään pätkii tms. Siksi todellisen virran mittaus kertoo onko kela moitteeton. Oskilloskooppihommia, hall-probella olisi helppo kun löytää vaan oikean narun. Ei tarvitse edes johtoa kuoria tai katkaista. Jos (pwm-) virrassa ei näy mitään nykimiseen sopivaa vääristymää silloin kun nykii niin kyllä se silloin sinne karaan tai venttiiliin kovasti viittaa.
Jutun mukaan karaa voi myös käsin liikutella, kiinni hirttämisen varmasti huomaa niinkin. Kannattaa kokeilla kuumana jos mahdollista, vaikka jollain ulkopuolelta lämmittäen ellei muuten ole helppoa testata lämpimänä.
Lohko lienee laatikon ulkopuolella, näin arvaisin. Voin olla väärässäkin, ei sitä tuossa jutussa taidettu suoraan sanoa.
Lieneekö venttili painetta säätävä vai virtausta rajoittava jolloin pakan tms vuoto muuttaa muuttuvan virtauksen muuttuvaksi paineeksi?
Toimiiko pakkasella parhaiten?
Pitäisiköhän tässä alkaa tuollaisten vikojen etsijäksi... ei vaan taida kiinnostus kuitenkaan riittää, puuhaa muutenkin ihan tarpeeksi.
-
propoventtiili pitäis olla vikana . Liittyy solenoidiin .
Propotioventtiilin solenoidi
Tätähän mä tuolla jo kauan sitten tarjosin - samalta British Forumilta etsin. Eli kytkinpakkaa ohjaavan sähköohjatun venttilin kara takerteli kiinni lohkoonsa - lämpeneminen pahensi takertelua. Todellinen syy ilmeisesti siinä lohkossa eikä karassa, lienee jotain valujännitysten purkautumista tms.
Eli kun saisi mitattua sen ohjaavan sähkön (ja virran) kunnollisuuden niin eipä siihen pakan ja öljypumpun väliin sitten jää muuta aktiivilaitetta kuin se itse venttili.
Voihan siinä olla vaikka viallinen kela joka lämmetessään pätkii tms. Siksi todellisen virran mittaus kertoo onko kela moitteeton. Oskilloskooppihommia, hall-probella olisi helppo kun löytää vaan oikean narun. Ei tarvitse edes johtoa kuoria tai katkaista. Jos (pwm-) virrassa ei näy mitään nykimiseen sopivaa vääristymää silloin kun nykii niin kyllä se silloin sinne karaan tai venttiiliin kovasti viittaa.
Jutun mukaan karaa voi myös käsin liikutella, kiinni hirttämisen varmasti huomaa niinkin. Kannattaa kokeilla kuumana jos mahdollista, vaikka jollain ulkopuolelta lämmittäen ellei muuten ole helppoa testata lämpimänä.
Lohko lienee laatikon ulkopuolella, näin arvaisin. Voin olla väärässäkin, ei sitä tuossa jutussa taidettu suoraan sanoa.
Lieneekö venttili painetta säätävä vai virtausta rajoittava jolloin pakan tms vuoto muuttaa muuttuvan virtauksen muuttuvaksi paineeksi?
Toimiiko pakkasella parhaiten?
Pitäisiköhän tässä alkaa tuollaisten vikojen etsijäksi... ei vaan taida kiinnostus kuitenkaan riittää, puuhaa muutenkin ihan tarpeeksi.
Mittaus saattaa antaa kunnossa olevan tuloksen koska lämmetessään toi vika ilmaantuu tai tässä tapauksessa pahenee . Aikaa vievää hommaa ja kuinka monta tuollaista tapausta vuodessa tulee .
-
Niin no mittaukset pitää tietenkin tehdä silloin kun vika on 'päällä'.
Ymmärsin että se on hyvin usein (ellei lämpimänä lähes aina) ilmenevä ja helposti toistettavissa oleva tilanne.
Voin mä ymmärtää väärinkin...
Mittaustuloksen tulkinnassa on myös hyvä omata vähän näkemystä ja kokemusta.
-
ei nuosta oo ropoja menny, pitääs mitata ensin paineet, tarkistaa ettei ilmaa öljyn mukana, Poskitiivisteitä mennyt joskus laatikon kylestä minkä takana solenoidit, voitelukara saattaa jumittaa, oliko kun oli pakat kädes niin pakan mäntä pohjannu? alumiinia, kuluu, jos yläreunus kuluu liikaa niin uppoaa liian syvälle ja kytkentäpaine vaikuttaa liian pienelle pinnalle siä pohjassa, näkyy pyörimis jälki jos pohjaa... tämä tekee myös repivää kytkentää, voiteluventtiilit erikseen, siä on pakoille erilliset karat siinä akselin ympärillä, kun luistattaa pakkaa niin tämä ohjaa lisää öljyä levyille.
-
tuos mikä pakka millä vaihteella aktiivinen, koitas ajatuksella saakko tietyllä pakalla vaan vian, jos vika ilmenee kaikilla, mittaisin ne paineet, täyttäisin laatikon kyljessä olevan paineakun, 9 bar. ensin tietysti vikakoodit muistista, jos painemittaukseen lähteee niin 4 kpl 25 bar mittaria kylkeen, pääsee tarkistamaan kytkeytymisen paineen nousun.... eli osaava huolto kaivaa 3h tuolta hyvän diaknoosin jo esille
-
tuos tuo pakkojen järjestys
-
Tuli viä mieleen, kummatko pakat on kattottu? Etu saumalta? Vai etu ja takasaumalta 4 kpl?
-
Täytynee nämä syystyöt koittaa päästä läpi, ellei mitään isompaa vahinkoa tapahdu. Sitten taas ehtii paremmin paneutua asiaan, kun on maat mustana.
Kiitoksia kaikille vastaajille.