Niin. Tiedä häntä sitten.
Onko mahtaa vielä olla voimassa se sääntö, että traktorin hytissä on oltava kattoluukku, jonka kautta pääsee ulos? Aikanaan oli ja perusteluna oli se, että jos traktorilla ajetaan jäällä ja jää pettää niin ovista ei välttämättä pääse ulos. Monellako traktorilla ylipäänsä ajetaan jäällä? Ja montako vuosittain uppoaa jäihin? Mutta kattoluukku oli silti oltava.
Ja turvavyöt on oltava, vaikka minäkin autolla ajanut sen 40+ vuotta eikä yhtään kolaria. Mutta turvavyötä on silti pidettävä.
Mutta sama idea turvahytissä. Sen idea on suojata hytissä olija sitten kun se turma joskus sattuu. Ja onhan se kuttumaista jos ajat kolarin autolla ja turvavyö napsahtaakin poikkin ja menet pää edellä tuulilasista läpi? Sama turvahytissä. Sitten kun se turma joskus sattuu, niin onhan se kuttumaista, jos se hytti sen sijasta että suojaisi niin painuukin kasaan? Noita muuten (vuosittain?) edelleen muutama sattuu, joissa hytitön traktori kaatuu ja joku siinä kuolee. Olisi se ihan kiva, jos se hytti ei pettäisi silloin kun se traktori kaatuu.
Ainakaan uusissa ei kattoluukkua useinkaan ole, siitä päättelisin että se ei enää ole pakollinen. Tuolla vaatimuksella joskus aikoinaan lähinnä piilotuettiin Valmettia?
Sama taisi olla joskus ohjaamojen ovivaatimuksissa.
Ihmeen hyvinhän nuo vanhatkin ruosteen raiskaamat 'kopit' tuossa testissä kestivät, yksikään ei tainnut mennä kuskia ajatellen liian littuun.
Eiköhän tuo turvaohjaamo ole vähän kuin talon palovakuutuskin - 99,9% ihmisistä maksaa sitä turhaan mutta harva silti luottaa pelkkään tuuriin.
Vakavista kaatumisonnettomuuksista suuri osa lienee näitä kun taitamattoman käsissä kaadetaan se papan vanha mökki-Taavetti kesälomalla johonkin ojaan tms.
Vähemmän taitaa ammattiviljelijöille näitä sattua, joskus kaatuu vauhdilla liikenteessä törmäillessä ja joskus etukuormaajan tms kanssa möhlittäessä.
Pari läheltä-piti suoritusta olen nähnyt pienehköllä ek-koneella suursäkin kanssa ilman peräpainoa... onneksi jäivät etuakselin kallistusvaran loppuessa siihen.