Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maidontuotannon lopettaneet  (Luettu 17473 kertaa)

kissankello

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Maidontuotannon lopettaneet
On jo pidemmän aikaa ollut tarkoitus tehdä tänne tunnus ja aloittaa tämmöinen aihe ja nyt sunnuntain kunniaksi sain sen aikaiseksi. Tässä on pari vuotta  enemmän tai vähemmän aktiivisesti tullut seurattua näitä keskusteluja ja olen ymmärtänyt että täältä löytynee joitakin jotka ovat ehkä jo kantturansa panneet autoon, tai sitten suunnittelevat sitä. Ihan puhtaasta uteliaisuudesta haluaisin tiedustella fiiliksiä teiltä joilta navetta on tyhjentynyt/joskus tyhjenemässä. Onko lopetus jäänyt harmittamaan, tuleeko lypsyllä kyykkimistä ikävä jne. Entä tyhjenikö navetta kerralla vai karsitteko ensin esim lypsävät ja jätittekö vaikka teurashiehoja/vasikoita kasvamaan? Jätittekö pellot itelle vai vuokrasitteko pois? Entä lypsyhommien jälkeen, jäikö velkaa, ja saitteko eläkepaperit vai vaihtuiko ala kokonaan? Mitenkäs äkkiä valion osuusmaksun palautus tapahtuu, joutuuko odottamaan pitkänkin aikaa ennen kuin saa omansa takaisin?

Itsellä on ehkä vuoden parin sisään loppumassa lehmien pito ja siksi näitä mietiskelen. Tiedän sen olevan suuri helpotus kun navetta tyhjenee, mutta siitä helpotuksesta huolimatta myös vähän surettaa. Lehmiä tulee ikävä, työtä taas ei. Sitä tässä miettii että pitäiskö jättää muutama hieho tai vasikka muutamaksi kuukaudeksi viimesiä rehuja syömään, ei niinkään teurastilin takia vaan omaa pääkoppaa hoitaakseen. Mutta lieneekö siinäkään suurta järkeä.

Ajatuksia, kokemuksia...?

Viimeksi muokattu: 27.10.20 - klo:08:20 kirjoittanut kissankello

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Maidontuotannon lopettaneet
Koko karjoille löytyy ostajia.

kissankello

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Maidontuotannon lopettaneet
Kyseessä pienehkö karja, ja valtaosa lehmistä on sen verran iäkkäitä ettei niitä käy utarerakenteen puolesta enää siementämisen. Niin, ja sarvipäitä vielä, kaikki ei niitä huoli. Toki jos tästä edespäin syntyvät vasikat viitsisi nupouttaa niin helpottaisi ehkä tulevaisuuden myyntityötä. Oma viidakkonsa toisaalta siinäkin on kun pitää olla terveystodistukset jne.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: Maidontuotannon lopettaneet
Muusta en tiedä mutta osuusmaksun palautuksessa yksi kalenterivuosi irtisanomisesta siis kokonainen ei irtisanomisesta.Siis jos nyt tekee eroilmoituksen osuuskunnasta niin osuusmaksut tulevat tilille vuoden 2022 alussa.Joka muuta väittää niin epäilen ettei tiedä kolhoosin säännöistä mitään.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12037
Vs: Maidontuotannon lopettaneet
Oma viidakkonsa toisaalta siinäkin on kun pitää olla terveystodistukset jne.
Eiköhän MT ota myynti-ilmoituksen vastaan ilmankin. Jos ei pidä karjan kanssa pelaamisesta, ei ole mitään syytä jäädä alalle.

kissankello

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Maidontuotannon lopettaneet
Oma viidakkonsa toisaalta siinäkin on kun pitää olla terveystodistukset jne.
Eiköhän MT ota myynti-ilmoituksen vastaan ilmankin. Jos ei pidä karjan kanssa pelaamisesta, ei ole mitään syytä jäädä alalle.

No nyt on päivän hyvä työ tehty kun sait pätemisentarpeen tyydytettyä. Siltä varalta että jäi aloituksessa epäselväksi (tai jos aloitus jäi vaikka lukematta), tässä on nimenomaan ne lopettamisaikeet edessä eli alalta ollaan todellakin poistumassa. Jos navetassa seisoisi useampi myyntikelpoinen elukka joista saisi järkevän hinnan niin toki minä ne uudet salmonellanäytteet ottaisin ja hommaisin eläinlääkärin kirjoittamaan vielä ne terveystodistukset. Siinä voisi peräti tulla se oma vaivannäkö joskus rahana takaisin. Mutta kuten aiemmin olen sanonut, kyseessä on pieni karja joista valtaosan joutuu laittaa teuraaksi joka tapauksessa. Tässä on semmoinen mielentila muutenkin että kaikki ylimääräinen paperinläräys käy voimille. Sen teurasauton tilaaminen on nyt vain niin helppoa ja yksinkertaista, mutta ehkä olen vain laiska. Onneksi on se alanvaihto edessä.

Kokemuksia lypsylehmien jälkeisestä elämästä edelleen kaipaisin jos niitä on. Naapurin juorut ja känniavautumisetkin kelpaa.

navettapiika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 600
Vs: Maidontuotannon lopettaneet
Reilu vuosi elämää ilman lehmiä. Ikävä ei ole, mutta vitutus välistä kohtuullisen ankaraa, kun näkee, että kaikki se työ, mitä tilan eteen on tehty, on muuttunut vain tiliotteeseen merkinnäksi ja loppujen lopuksi nollille saatu vedettyä, ettei tarvitse velkoja vielä maksella.
Oma terveys pakotti jo jokunen vuosi sitten siirtymään vähän sinne takavasemmalle, mutta edelleen siinä tilan arjessa pyörien. Opiskelut olen saanut päätökseen ja sitä en kadu. Ala on uusi ja vaatii paljon, mutta joka päivä olen edellistä pätevämpi.
Tila on myyty, pala kerrallaan ja laajentajat ovat saaneet lisää, mistä laajentaa tuotantoa ja hakea sitä kannattavuutta, mutta tyhjän navetan näkeminen tuotti alkuun niin suuren tuskan, etten tilalla käynyt ja ainoa ajatus tyhjälle navetalle oli, että katoaisi jonnekin tuokin. Nyt kun aikaa on kulunut ja uudet ympyrät asumisen ja elämisen suhteen, on tuokin helpottanut.
Kaikesta huolimatta öisin en ole lehmiä lypsänyt, enkä poi´ittanut. Nyt ovat noita varaihmisiä katselleet tiloilleen, niin omasta pitkästä kokemuksesta sekä emäntänä, että lomittajana huolimatta,  en ole ilmoittautunut, vaan todennut, että olen se vihon viimeinen vaihtoehto.
Olenko katkera. Olen, minulle jäi tuosta urasta vain kipuileva kroppa ja uusi ammatti tietysti, mutta eläkettä ei tullut, vaikka yritystä siihenkin suuntaankin oli. Nyt toivon vain, että lapseni saavat tuulta siipiensä alle ja kukaan ei enää navetan ovea joudu avaamaan.
Maatilan elämä ei ole vain ammatti vaan se on samalla myös elämäntapa ja se tuo elämään myös joukon ihmisiä, joita et sitten muuten tapaa. Tämä on tietysti suurikin harmi, mutta näinhän se on joka ammatissa.
Ainoa asia, mikä edelleen vaivaa, on tuo navettarytmi. Aamulla herää ennen viittä ja illalla on mukamas kiire lypsylle..tähän menee tietysti jonkun aikaa ennen kuin korjaantuu.

kissankello

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Maidontuotannon lopettaneet
Reilu vuosi elämää ilman lehmiä. Ikävä ei ole, mutta vitutus välistä kohtuullisen ankaraa, kun näkee, että kaikki se työ, mitä tilan eteen on tehty, on muuttunut vain tiliotteeseen merkinnäksi ja loppujen lopuksi nollille saatu vedettyä, ettei tarvitse velkoja vielä maksella.
Oma terveys pakotti jo jokunen vuosi sitten siirtymään vähän sinne takavasemmalle, mutta edelleen siinä tilan arjessa pyörien. Opiskelut olen saanut päätökseen ja sitä en kadu. Ala on uusi ja vaatii paljon, mutta joka päivä olen edellistä pätevämpi.
Tila on myyty, pala kerrallaan ja laajentajat ovat saaneet lisää, mistä laajentaa tuotantoa ja hakea sitä kannattavuutta, mutta tyhjän navetan näkeminen tuotti alkuun niin suuren tuskan, etten tilalla käynyt ja ainoa ajatus tyhjälle navetalle oli, että katoaisi jonnekin tuokin. Nyt kun aikaa on kulunut ja uudet ympyrät asumisen ja elämisen suhteen, on tuokin helpottanut.
Kaikesta huolimatta öisin en ole lehmiä lypsänyt, enkä poi´ittanut. Nyt ovat noita varaihmisiä katselleet tiloilleen, niin omasta pitkästä kokemuksesta sekä emäntänä, että lomittajana huolimatta,  en ole ilmoittautunut, vaan todennut, että olen se vihon viimeinen vaihtoehto.
Olenko katkera. Olen, minulle jäi tuosta urasta vain kipuileva kroppa ja uusi ammatti tietysti, mutta eläkettä ei tullut, vaikka yritystä siihenkin suuntaankin oli. Nyt toivon vain, että lapseni saavat tuulta siipiensä alle ja kukaan ei enää navetan ovea joudu avaamaan.
Maatilan elämä ei ole vain ammatti vaan se on samalla myös elämäntapa ja se tuo elämään myös joukon ihmisiä, joita et sitten muuten tapaa. Tämä on tietysti suurikin harmi, mutta näinhän se on joka ammatissa.
Ainoa asia, mikä edelleen vaivaa, on tuo navettarytmi. Aamulla herää ennen viittä ja illalla on mukamas kiire lypsylle..tähän menee tietysti jonkun aikaa ennen kuin korjaantuu.

Kiitos, juuri näitä rehellisiä kokemuksia ja mietteitä halusinkin kuulla, ne auttaa setvimään päätä. Itse pelkään vähän etukäteen juuri tuota katkeroitumista ja sitä että jos jääkin lehmien lähtö kovasti harmittamaan. Varsinkin kun tiedän että tämä paikka on aikoinaan lähes veren hinnalla pantu pystyyn. Tuntuu siltä että ikään kuin tekisi pilkkaa siitä kaikesta vaivannäöstä ja ajasta mikä siihen on laitettu. Toisaalta tiedostan myös sen että ei tätä nykyisellään voi jatkaa, ei talouden eikä muunkaan puolesta. Suuri osa suvusta on ikääntyviä navettaihmisiä ja kaikilla on suunnilleen joku raaja paketissa, joten tämän homman vaativuuden huomaa jo siitäkin. Jatkakoon mun puolesta nämä joilla on uudet ja hyvät navetat joissa ei niinkään tarvitse kyykkiä ja olla potkittavana.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Maidontuotannon lopettaneet
Oma viidakkonsa toisaalta siinäkin on kun pitää olla terveystodistukset jne.
Eiköhän MT ota myynti-ilmoituksen vastaan ilmankin. Jos ei pidä karjan kanssa pelaamisesta, ei ole mitään syytä jäädä alalle.

No nyt on päivän hyvä työ tehty kun sait pätemisentarpeen tyydytettyä. Siltä varalta että jäi aloituksessa epäselväksi (tai jos aloitus jäi vaikka lukematta), tässä on nimenomaan ne lopettamisaikeet edessä eli alalta ollaan todellakin poistumassa. Jos navetassa seisoisi useampi myyntikelpoinen elukka joista saisi järkevän hinnan niin toki minä ne uudet salmonellanäytteet ottaisin ja hommaisin eläinlääkärin kirjoittamaan vielä ne terveystodistukset. Siinä voisi peräti tulla se oma vaivannäkö joskus rahana takaisin. Mutta kuten aiemmin olen sanonut, kyseessä on pieni karja joista valtaosan joutuu laittaa teuraaksi joka tapauksessa. Tässä on semmoinen mielentila muutenkin että kaikki ylimääräinen paperinläräys käy voimille. Sen teurasauton tilaaminen on nyt vain niin helppoa ja yksinkertaista, mutta ehkä olen vain laiska. Onneksi on se alanvaihto edessä.

Kokemuksia lypsylehmien jälkeisestä elämästä edelleen kaipaisin jos niitä on. Naapurin juorut ja känniavautumisetkin kelpaa.
Jos olet valiolainen,myynti-ilmoitus valmaan,voit yllättyä.Sarvettomuus on  eduksi,mutta saahan nuokin pois.Vasikoillekkin on ostajia,tuleville lypsylehmille.Sarvetkaan ei haittaa kaikkia parsinavettaostajia.Terveille  lypsylehmille on kysyntää.
 

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Maidontuotannon lopettaneet
kyllä.   ja kun hinnat pitää jollain järkitasolla niin menee varmasti.         eräs virma tahtoo hinnoitella jollain puhelinluettelo tavalla..    paljion numeroita-parempi menetys.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12037
Vs: Maidontuotannon lopettaneet
Terveille  lypsylehmille on kysyntää.
Aika riski ostaa kantavaa hiehoa vanhempia eläimiä. Joskus koko karjaa koskeva riski on toteutunut. Mitä tulee EL:n vastuuvakuutukseen, tullaan näyttökysymykseen mm. siitä, miten useat eri taudinaiheuttajat ovat yhtäkkiä saaneet yliotteen koko karjasta. Näyttö on sitten helpompaa, jos kyseessä on vain yksi ainoa pöpö.

Viimeksi muokattu: 23.03.20 - klo:08:59 kirjoittanut pig24

kissankello

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Maidontuotannon lopettaneet
Pitää nyt katsoa tuota myyntiasiaa uudemman kerran sitten myöhemmässä vaiheessa. Alkaa olla yks lysti että millä tavalla ne elukat lähtee, pääasia vaan että joskus lähtee.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: Maidontuotannon lopettaneet
Pitää nyt katsoa tuota myyntiasiaa uudemman kerran sitten myöhemmässä vaiheessa. Alkaa olla yks lysti että millä tavalla ne elukat lähtee, pääasia vaan että joskus lähtee.

No noin minäkin ajattelisin. Ja pienessä karjassa se pitoelukan ja teuraan välinen hinta ei lopulta suuria näyttele. Onhan joku noita pikavoittoja yrittänyt ottaa viimeisillä hiehoilla ym. elukoilla. Joskus ostaja on mennyt puihin koko kaupasta tai lopulta jäänyt hiehot maksamatta. Ja voipi sitä joutua kuuntelemaan "kehujakin" jos elukka  ei ole ollut haaveita vastaava. Toki jossain nautanetissä vanhasta "mahosta" lehmästä voidaan pyytää ihan tolkuttomasti , mutta onko niitä laskutaidottomia maksumiehiä jossain. Hei haloo 4. poikinut pitoon ?

kissankello

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Maidontuotannon lopettaneet
Tuon takia juuri tuntuu viheliäiseltä harkitakaan tuota elukoitten eloon myyntiä, siinä on kuitenkin aina se oma näpertämisensä eikä se tosiaan tällä eläinmäärällä tilillä sen kummempana summana näy.

parrooni

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 145
Vs: Maidontuotannon lopettaneet
Teuraasta saa muuten nyt aika hyvän hinnan aikaisempaan verrattuna,se hinta pitää kyllä tarkastaa toiseltakin ostajalta tällä hetkellä ;).