Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Traktorin takapyörän laakerien rasvaus  (Luettu 8458 kertaa)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1037
Miten paljon puristatte rasvaa noihin. Niistä ei oikeen näe milloin on sopivasti. Jotkut varoittaa, että mieluiten usein ja vähän. Onko syytä pyörittää pyörää rasvauksen aikana. Sitten vielä hämää, kun jotkut puhuvat, että ne nipat  on stefan voitelemiseksi. Eikö traktoreissa kuitenkin yleensä ole ihan rasvavoideltu tuo takapyörän laakeri, vai onko öljykylvyssä olevia myös.

Viimeksi muokattu: 05.03.20 - klo:13:28 kirjoittanut Hevi

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 560
Vs: Traktorin takapyörän laakerien rasvaus
Miten paljon puristatte rasvaa noihin. Niistä ei oikeen näe milloin on sopivasti. Jotkut varoittaa, että mieluiten usein ja vähän. Onko syytä pyörittää pyörää rasvauksen aikana. Sitten vielä hämää, kun jotkut puhuvat, että ne nipat  on stefan voitelemiseksi. Eikö traktoreissa kuitenkin yleensä ole ihan rasvavoideltu tuo takapyörän laakeri, vai onko öljykylvyssä olevia myös.
Rasvausväli 800 h tai kerran vuodessa.
Lainaus
Paina rasvaa vain vähän laakerille, sillä liika menee vetopyörästön putken sisälle.

On myös öljyvoideltuja.

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1037
Vs: Traktorin takapyörän laakerien rasvaus
Itsellä Ferkuissa ja jontikoissa on käsittääkseni rasvavoidellut laakerit, mutta miten lienee Newholland T100. Fiatin tyyppinen

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 686
Vs: Traktorin takapyörän laakerien rasvaus
Ikinä kuullutkaan että takarattaan laakereita pitäisi rasvata. Eikös ne stefan takana ole öljykylvyssä taka-akselissa.

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1037
Vs: Traktorin takapyörän laakerien rasvaus

"Ikinä kuullutkaan että takarattaan laakereita pitäisi rasvata. Eikös ne stefan takana ole öljykylvyssä taka-akselissa."

Oletko käyttöohjekirjaa silmäillyt koskaan. Kyllä joka vehkeessä pruukaa olla nipat taka-akselissa ja ne rasvataan aika ajoin. Hyvin on kestänyt, ellei rasvaa ole tar*****. Öljykylpyisessä ei ole ehkä niin tärkeä toi rasva, mutta niissäkin on yleensä nippa josta rasva menee stefan ulkopintaan ja suojaa stefaa vedeltä ja lialta. Minkä merkkinen kone sulla

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: Traktorin takapyörän laakerien rasvaus
jaa'a 8500 tuntia mennyt eikä ole rasvattu, ei ole edes nippoja.On kyllä kumma juttu.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Traktorin takapyörän laakerien rasvaus
Ikinä kuullutkaan että takarattaan laakereita pitäisi rasvata. Eikös ne stefan takana ole öljykylvyssä taka-akselissa.
Pitää sanoa et yllätyksenä tuli . Missä nipat ? ???
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Traktorin takapyörän laakerien rasvaus
Nipat on esimerkiksi 6000- ja 8000-sarjan Valmet/Valtroissa jos ohuemmat akseliputket, uudemmissa tuli isommat akseliputket lisätyllä öljytilavuudella ja laakerit öljykylpyiset. Olen rasvannut tuon Megan nipat aika monta kertaa vuodessa milloin minkäkin värisellä vaseliinilla ja aonakin tämän ensimmäisen reilun 13000 tuntia mennyt ilman ongelmia. Valmet 305:ssa on myös nipat ja niitäkin rasvattu melko usein vuodesta -86 asti kolmessa sukupolvessa ja edelleen pelaa kuin unelma. Yhden alkupään Valmet 6300:n olen ollut korjaamassa kun laakeri hajosi ja napakappale pyrki ulospäin akseliputkesta kesken lumitöiden.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: Traktorin takapyörän laakerien rasvaus
Valmet 20 tais olla ilman nippoja, sen jälkeen suolahden susissa on noita nippeleitä ollut, kun ei se tekniikka ole oikein hallussa.aivan kuin Sampoissa. siltikään ei kestä kun ne toleranssit on mitä sattuu ja laakereita ja stefoja laitellaan kuinka sattuu.Ja yleensa niissä on ne kekkosen aikaiset vaihtokaupassa neuvostoliiton aikaset hylkylaakerit joita on vielä laatikkokaupalla suolahden tehtaan takapihalla sateessa ruostumassa.

der bauer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 901
Vs: Traktorin takapyörän laakerien rasvaus
Ikinä kuullutkaan että takarattaan laakereita pitäisi rasvata. Eikös ne stefan takana ole öljykylvyssä taka-akselissa.
Pitää sanoa et yllätyksenä tuli . Missä nipat ? ???

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Traktorin takapyörän laakerien rasvaus
Valmet 20 tais olla ilman nippoja, sen jälkeen suolahden susissa on noita nippeleitä ollut, kun ei se tekniikka ole oikein hallussa.aivan kuin Sampoissa. siltikään ei kestä kun ne toleranssit on mitä sattuu ja laakereita ja stefoja laitellaan kuinka sattuu.Ja yleensa niissä on ne kekkosen aikaiset vaihtokaupassa neuvostoliiton aikaset hylkylaakerit joita on vielä laatikkokaupalla suolahden tehtaan takapihalla sateessa ruostumassa.

Kannattaa käydä tutustumassa kotimaiseen traktoriin eri vuosikymmeniltä. Ei ollut akselinippoja portaalimalleissa kun siellä osastolla on omat ölpät sisällä. Nipat tulivat vasta Kekkosen aikojen lopun jälkeen käyttöön, liekö olisivat koskaan tulleetkaan akseliputken päähän konehenkilöä vaivaamaan jos olisi Kekkonen vielä vallassa ja "kaikki hyvin" kuten silloin?
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1037
Vs: Traktorin takapyörän laakerien rasvaus
Kyllä toi 8500 tuntia on vakuuttava näyttö (ilm) öljykylpyisen laakerin kestosta. Nipat noissakin yleensä on, mutta itse olen jossain tavannut peitetulpat nipan tilala.
Ilmeisesti näissä öljykylpyisissä riittää ainakin hyvin pieni määrä (pari painallusta) rasvaa liukastamaan stefan ulkopintaa

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1037
Vs: Traktorin takapyörän laakerien rasvaus
Nyykkärissä muuten on nipat pyörän keskiössä, eikä akseliputkessa.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Traktorin takapyörän laakerien rasvaus
Valmet 20 tais olla ilman nippoja, sen jälkeen suolahden susissa on noita nippeleitä ollut, kun ei se tekniikka ole oikein hallussa.aivan kuin Sampoissa. siltikään ei kestä kun ne toleranssit on mitä sattuu ja laakereita ja stefoja laitellaan kuinka sattuu.Ja yleensa niissä on ne kekkosen aikaiset vaihtokaupassa neuvostoliiton aikaset hylkylaakerit joita on vielä laatikkokaupalla suolahden tehtaan takapihalla sateessa ruostumassa.

Kannattaa käydä tutustumassa kotimaiseen traktoriin eri vuosikymmeniltä. Ei ollut akselinippoja portaalimalleissa kun siellä osastolla on omat ölpät sisällä. Nipat tulivat vasta Kekkosen aikojen lopun jälkeen käyttöön, liekö olisivat koskaan tulleetkaan akseliputken päähän konehenkilöä vaivaamaan jos olisi Kekkonen vielä vallassa ja "kaikki hyvin" kuten silloin?
Ovat nipan laittaneet Mannheimissäkin, että ei ole ilmeisesti tekniikka sielläkään hallussa? Vartumme mielenkiinnolla evpn "asinjantuntija" lausuntoa aiheesta ;D
pessimisti ei pety!

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1037
Vs: Traktorin takapyörän laakerien rasvaus
Noissa joissa öljykylpyiset laakerit on rasvalla pääsy ulos,  jos laittaa liikaa. Rasva ei ole tiivisteen takana. Saattaa tahria pyöriessä paikat