Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hevi - 05.03.20 - klo:13:24
-
Miten paljon puristatte rasvaa noihin. Niistä ei oikeen näe milloin on sopivasti. Jotkut varoittaa, että mieluiten usein ja vähän. Onko syytä pyörittää pyörää rasvauksen aikana. Sitten vielä hämää, kun jotkut puhuvat, että ne nipat on stefan voitelemiseksi. Eikö traktoreissa kuitenkin yleensä ole ihan rasvavoideltu tuo takapyörän laakeri, vai onko öljykylvyssä olevia myös.
-
Miten paljon puristatte rasvaa noihin. Niistä ei oikeen näe milloin on sopivasti. Jotkut varoittaa, että mieluiten usein ja vähän. Onko syytä pyörittää pyörää rasvauksen aikana. Sitten vielä hämää, kun jotkut puhuvat, että ne nipat on stefan voitelemiseksi. Eikö traktoreissa kuitenkin yleensä ole ihan rasvavoideltu tuo takapyörän laakeri, vai onko öljykylvyssä olevia myös.
Rasvausväli 800 h tai kerran vuodessa.
Paina rasvaa vain vähän laakerille, sillä liika menee vetopyörästön putken sisälle.
On myös öljyvoideltuja.
-
Itsellä Ferkuissa ja jontikoissa on käsittääkseni rasvavoidellut laakerit, mutta miten lienee Newholland T100. Fiatin tyyppinen
-
Ikinä kuullutkaan että takarattaan laakereita pitäisi rasvata. Eikös ne stefan takana ole öljykylvyssä taka-akselissa.
-
"Ikinä kuullutkaan että takarattaan laakereita pitäisi rasvata. Eikös ne stefan takana ole öljykylvyssä taka-akselissa."
Oletko käyttöohjekirjaa silmäillyt koskaan. Kyllä joka vehkeessä pruukaa olla nipat taka-akselissa ja ne rasvataan aika ajoin. Hyvin on kestänyt, ellei rasvaa ole tar*****. Öljykylpyisessä ei ole ehkä niin tärkeä toi rasva, mutta niissäkin on yleensä nippa josta rasva menee stefan ulkopintaan ja suojaa stefaa vedeltä ja lialta. Minkä merkkinen kone sulla
-
jaa'a 8500 tuntia mennyt eikä ole rasvattu, ei ole edes nippoja.On kyllä kumma juttu.
-
Ikinä kuullutkaan että takarattaan laakereita pitäisi rasvata. Eikös ne stefan takana ole öljykylvyssä taka-akselissa.
Pitää sanoa et yllätyksenä tuli . Missä nipat ? ???
-
Nipat on esimerkiksi 6000- ja 8000-sarjan Valmet/Valtroissa jos ohuemmat akseliputket, uudemmissa tuli isommat akseliputket lisätyllä öljytilavuudella ja laakerit öljykylpyiset. Olen rasvannut tuon Megan nipat aika monta kertaa vuodessa milloin minkäkin värisellä vaseliinilla ja aonakin tämän ensimmäisen reilun 13000 tuntia mennyt ilman ongelmia. Valmet 305:ssa on myös nipat ja niitäkin rasvattu melko usein vuodesta -86 asti kolmessa sukupolvessa ja edelleen pelaa kuin unelma. Yhden alkupään Valmet 6300:n olen ollut korjaamassa kun laakeri hajosi ja napakappale pyrki ulospäin akseliputkesta kesken lumitöiden.
-
Valmet 20 tais olla ilman nippoja, sen jälkeen suolahden susissa on noita nippeleitä ollut, kun ei se tekniikka ole oikein hallussa.aivan kuin Sampoissa. siltikään ei kestä kun ne toleranssit on mitä sattuu ja laakereita ja stefoja laitellaan kuinka sattuu.Ja yleensa niissä on ne kekkosen aikaiset vaihtokaupassa neuvostoliiton aikaset hylkylaakerit joita on vielä laatikkokaupalla suolahden tehtaan takapihalla sateessa ruostumassa.
-
Ikinä kuullutkaan että takarattaan laakereita pitäisi rasvata. Eikös ne stefan takana ole öljykylvyssä taka-akselissa.
Pitää sanoa et yllätyksenä tuli . Missä nipat ? ???
(http://manuals.deere.com/omview/OMAL152775_19/gif/LX000520.gif)
-
Valmet 20 tais olla ilman nippoja, sen jälkeen suolahden susissa on noita nippeleitä ollut, kun ei se tekniikka ole oikein hallussa.aivan kuin Sampoissa. siltikään ei kestä kun ne toleranssit on mitä sattuu ja laakereita ja stefoja laitellaan kuinka sattuu.Ja yleensa niissä on ne kekkosen aikaiset vaihtokaupassa neuvostoliiton aikaset hylkylaakerit joita on vielä laatikkokaupalla suolahden tehtaan takapihalla sateessa ruostumassa.
Kannattaa käydä tutustumassa kotimaiseen traktoriin eri vuosikymmeniltä. Ei ollut akselinippoja portaalimalleissa kun siellä osastolla on omat ölpät sisällä. Nipat tulivat vasta Kekkosen aikojen lopun jälkeen käyttöön, liekö olisivat koskaan tulleetkaan akseliputken päähän konehenkilöä vaivaamaan jos olisi Kekkonen vielä vallassa ja "kaikki hyvin" kuten silloin?
-
Kyllä toi 8500 tuntia on vakuuttava näyttö (ilm) öljykylpyisen laakerin kestosta. Nipat noissakin yleensä on, mutta itse olen jossain tavannut peitetulpat nipan tilala.
Ilmeisesti näissä öljykylpyisissä riittää ainakin hyvin pieni määrä (pari painallusta) rasvaa liukastamaan stefan ulkopintaa
-
Nyykkärissä muuten on nipat pyörän keskiössä, eikä akseliputkessa.
-
Valmet 20 tais olla ilman nippoja, sen jälkeen suolahden susissa on noita nippeleitä ollut, kun ei se tekniikka ole oikein hallussa.aivan kuin Sampoissa. siltikään ei kestä kun ne toleranssit on mitä sattuu ja laakereita ja stefoja laitellaan kuinka sattuu.Ja yleensa niissä on ne kekkosen aikaiset vaihtokaupassa neuvostoliiton aikaset hylkylaakerit joita on vielä laatikkokaupalla suolahden tehtaan takapihalla sateessa ruostumassa.
Kannattaa käydä tutustumassa kotimaiseen traktoriin eri vuosikymmeniltä. Ei ollut akselinippoja portaalimalleissa kun siellä osastolla on omat ölpät sisällä. Nipat tulivat vasta Kekkosen aikojen lopun jälkeen käyttöön, liekö olisivat koskaan tulleetkaan akseliputken päähän konehenkilöä vaivaamaan jos olisi Kekkonen vielä vallassa ja "kaikki hyvin" kuten silloin?
Ovat nipan laittaneet Mannheimissäkin, että ei ole ilmeisesti tekniikka sielläkään hallussa? Vartumme mielenkiinnolla evpn "asinjantuntija" lausuntoa aiheesta ;D
-
Noissa joissa öljykylpyiset laakerit on rasvalla pääsy ulos, jos laittaa liikaa. Rasva ei ole tiivisteen takana. Saattaa tahria pyöriessä paikat
-
kuorma-autoissa ja niiden peräkärryissä on rasvavoidellut laakerit ja kyllähän ne miljoonan pyörii, on myös öljyvoideltuja napoja mutta niihin öljy pitää vaihtaa.
kohtuullisesti näyttäs valmettien laakerit kestävän vaikka vähän useampaakin pyörää puolellaan jotta tartteeko evp.n nyt yöuniaan menettää ;) :D ;D 8) 8)
-
Fordson Majorissakin on taka-akselin nippa laipan vieressä.
-SS-
-
oikeissa traktoreissa on nippa rasvaa varten.
-
On nää valmettifanittajat herkkiä, meni tunteisiin ja pahasti taas.
-
Laittakaa kampiakselin päihin kanssa nipat, ettei tule kanki ulos.
-
Laittakaa kampiakselin päihin kanssa nipat, ettei tule kanki ulos.
Huikee idis. :P
-
Laittakaa kampiakselin päihin kanssa nipat, ettei tule kanki ulos.
Huikee idis. :P
Hardissa on jo. Pitäskö laittaa Komiaankin?
-
Valmet 20 tais olla ilman nippoja, sen jälkeen suolahden susissa on noita nippeleitä ollut, kun ei se tekniikka ole oikein hallussa.aivan kuin Sampoissa. siltikään ei kestä kun ne toleranssit on mitä sattuu ja laakereita ja stefoja laitellaan kuinka sattuu.Ja yleensa niissä on ne kekkosen aikaiset vaihtokaupassa neuvostoliiton aikaset hylkylaakerit joita on vielä laatikkokaupalla suolahden tehtaan takapihalla sateessa ruostumassa.
Meillä on JD:ssä nipat taka-akselilla. Ei se kyllä kauhean paljoa huonompi ole kuin vanhat valtrat.
On kyllä vastuutonta toimintaa kun hylkylaakereita säilytetään pihalla ruostumassa. Muut olisi varmaan asentaneet ne ja huollossa sitten takuun jälkeen vaihdettu...
-
Fordissa ei ole nippoja. Kerran on 7840:stä laakeri menny. Sekin meni remppamiehen piikkiin, kun stefan vaihdon yhteydessä ei osannut laakeria oikein laittaa. Tunteja nyt reilu 23 000.
TM nyykkärissä nipat ja harvakseltaan (muutama kerta vuodessa) rasvaa laitan. Muutama painallus kerrallaan. 19 000 tuntia ajettu. Ei laakerin vaihtoja vielä. Ajo muuta kuin sirkkelin pyöritystä.
-
Ainakin mf 3000 sarjassa on takapyörien laakereille nipat ja voiteluväli muistaakseni 50 tuntia ohjekirjan mukaan. Uudemmassa traktorissa on taka-akselilla omat öljyt ja proput löytyy mistä saa öljyn pois.
Eli kyllä nämä on ihan tapauskohtaisia onko vaseliinia käytettävä. Enkä pidä vaseliinivoitelua yhtään huonona vaihtoehtona kunhan vaan toimii...
-
Ainakin mf 3000 sarjassa on takapyörien laakereille nipat ja voiteluväli muistaakseni 50 tuntia ohjekirjan mukaan. Uudemmassa traktorissa on taka-akselilla omat öljyt ja proput löytyy mistä saa öljyn pois.
Eli kyllä nämä on ihan tapauskohtaisia onko vaseliinia käytettävä. Enkä pidä vaseliinivoitelua yhtään huonona vaihtoehtona kunhan vaan toimii...
Ehkä tuossa oli näpyttelywirhe, oman 3070 manuaali sanoo 500 h ja rasvaus vain pari painallusta silloinkin.
-
Meidän fergussa ainakin rasva valuu pyörännavasta vanteelle, vähenemistä varten siinä on oma oljytila, jota sitten täytellään juoksevalla öljyllä, ei nipasta.
-
Onneksi Kaikki oli aikoinaan erään traktorimerkin huoltokoulutuksessa ja muistaa miten siihen nippaan pistetään voidetta oikein :D