• Tavallinen aihe

Aihe Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja  (Luettu 2414 kertaa)

eju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Seuraava juttu on täältä ja lukekaa myös kommentit:
https://www.talouselama.fi/uutiset/sahkoauto-on-saksassa-halvempi-kayttaa-kuin-polttomoottoriauto-tuoreet-laskelmat-paljastavat-tuhansien-eurojen-erot/9033b2e2-f5ac-3551-ad0b-533779340722
Tukea ja sakkkoja
Tästä vuodesta lähtien sähköautoja suositaan Saksassa myös työsuhdeautoina. Niiden verotusarvo on vain puolet auton listahinnasta.
MWV:n mielestä sekä Saksan hallitus että Euroopan unioni vääristävät kilpailua sähköautoille myönnetyillä muhkeilla tuilla. Liiton toimitusjohtaja Christian Küchen perää vastaavia tukia myös ilmastoneutraaleille biopolttoaineille ja synteettisille e-polttoaineille.
Küchen muistuttaa, että koko nykyistä autokantaa, ei varsinkaan kuljetuksissa käytettävää raskasta sellaista, voida koskaan sähköistää kokonaan. Siksi myös e-polttoaineiden tuotekehitystä ja yleistymistä pitäisi edistää.
Synteettisiä polttoaineita ja uusiutuvia biopolttoaineita voidaan käyttää nykyisissä dieselautoissa ja niiden tankkauksessa voidaan hyödyntää nykyistä huoltoasemaverkostoa. Sähköautot taas vaativat kokonaan uuden ja kalliin latausverkoston.
"E-polttoaineilla ja muilla ilmastoneutraaleilla vaihtoehdoilla olisi hyvä mahdollisuus pärjätä markkinoilla, jos ne saisivat edes osan siitä tuesta, mikä sähköautoille ohjataan", ETR:n Bräuninger korostaa.
MWV:n mukaan sähköautojen kilpailuetu kasvaa edelleen kahden vuoden päästä. Silloin astuu voimaan valmistajakohtainen keskimääräinen 95 g/km päästöraja.
Valmistajat joutuvat maksamaan EU:lle 95 euroa sakkoa jokaiselta ylittyvältä grammalta jokaista valmistettua autoa kohti. Jos esimerkiksi valmistajan keskipäästö on 110 g/km ja se myy vuodessa 100 000 polttomoottoriautoa, sakko on 142,5 miljoonaa euroa.
Sähköautoja käsitellään täysin päästöttöminä. Valmistajien kannattaa kaikin keinoin pyrkiä myymään sähkömalleja, koska ne vähentävät maksettavaa vuotuista sakkoa. Öljyteollisuuden mielestä tätä voidaan pitää sähköautojen epäsuorana myyntitukena.
Lukekaa seuraava juttu saadaksenne oikean kuvan, vaikka kahlaamalla läpi, 25o sivua EU:n strategia sähköautoistamisesta. Vaikka se on 10 vuotta vanha, niin siitä huolimatta se on pätevä. Siirrätte vuosilukuja eteenpäin 10 vuotta.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/78133/Julkaisuja_12-2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Viimeksi muokattu: 16.02.20 - klo:23:49 kirjoittanut eju

eju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
"Lentopolttoaineen tarve määrää jalostettavan öljyn määrän. Dieseliä ja bensaa syntyy lentopolttoaineen sivutuotteena joka tapauksessa ja ne myös poltetaan jossain jos ei autoissa ole tarvetta.
Akkuja ja sähköä taas ei tuoteta jos ei niitä tarvita.
Eli lyhyesti sähköautojen määrän lisääminen ei vähennä bensan ja dieselin polttamista.
Akkujen ja sähkön tuotantoa se lisää ja sitä myöden myös saastuttamista.
Sähköauton hyöty on paikallispäästöjen vähentäminen suurissa kaupungeissa, joita Suomessa taas ei ole.
Hybridi taas tekniikkana on hyödyllinen vaikkakin vielä kallis. Diesel-hybridi olisi paras."
Kannattaa käydä lukemassa Kiinan, Japanin ja USA:n näkymät !

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2867
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Ei se lentopolttoaineidenkaan käyttö aivan kiveen hakattua ole. Sähköä ollaan yrittämässä sinnekin, hybridinä tai puhtaasti.

Lue ja masennu:

https://siivet.fi/ajankohtaista/lennetaanko-tulevaisuudessa-hybridilla-sas-ja-airbus-tutkivat-ekolentamisen-haasteita/

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8086
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Aletaan lähestymään aikakautta, jolloin kaikki laitteet toimivat pyhällä hengellä.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

eju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Harva on jaksanut lukea tuon Valtioneuvoston julkaisun ?????
Tässä yx kuva akun käyttäytyminen lämpötiloissa.
Nestemäisiä polttoaineita tarvitaan sähköautossa lämmitykseen ja jäähdyttämiseen !
Toisessa kuvassa on sähköautokanta arvioitu 2009 olevan vuonna 2020 n. 20 000 eli alin käyrä.
Saadaan varmaankin mennä vuodelle 2030  ennenkuin saavutetaan 40 000 kpl, koska moni hypridin omistaja sanoo sähkölaskun nousseen merkittävästi. Ei kannata ja site vielä nämä pohjolan olot.
Se mikä tässä vouhotuksessa on paha, niin ensimmäiset 40 000 autoa maksetaan osittain verorahoin.
Ruotsissa tuki 6000 € ja suomessa lienee 3000 €.
Ja jotkut kuvittelevat hypridi lentokoneista ? Voi elämäsi kevät ! Onhan sitä suunnitelmia Kuun asuttamisesta.
Ei pidä uskoa kaikkea höpöä !
Niin ja muistakaa sähkön hinta ei laske vaan nousee, mitä enemmän meillä on tuulivoimaa.
Esim Tanska:
Tanskan sähkön hintojen nousu jopa 2000 euroon megawattitunnilta eli yli 40-kertaiseksi ”normaalihintaan” nähden on todella hurjaa. "Käsityksemme mukaan syynä on tuulivoiman heikko saatavuus tilanteessa, jossa naapurimaista ei saatu riittävästi apua" eli 2 € / kWh. Ydinvoima on Yes !

Viimeksi muokattu: 17.02.20 - klo:10:59 kirjoittanut eju

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 308
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Harva on jaksanut lukea tuon Valtioneuvoston julkaisun ?????
Yhden ihmisen kirjoittama julkaisu, toki ansioitunut ja elämäntyönsä aiheesta tehnyt. Sisältää kuitenkin aina riskin siitä, ettei kaikkia näkökulmia oteta tasapuolisesti huomioon.

10 vuotta on pitkä aika ja vähän mieli muuttunut...." VTT:n pro­fes­so­ri: Hen­ki­lö­au­tot kul­ke­vat 50 vuoden päästä säh­köl­lä. Voimalaitoksia ei välttämättä tarvita lisää"
https://www.lapinkansa.fi/vttn-professori-henkiloautot-kulkevat-50-vuoden-pa/77130

Oleellisinta tässä ilmastonmuutosasiassa on se, ettei mitään päästöjä ole pakko ajaa nollaan. Päästöjen puolittaminen saattaa riittää, jos samalla hiilensidontaa saadaan kasvatettua? Kulutuksen vähentäminen on toinen, joka vähentää päästöjä. Se ei vaan toimi esim lentämisessä, kun sen oletetaan vielä tuplaavan lähitulevaisuudessa. Päästöjen puolitus vaan taittaa lisäpäästöjen syntymisen.

eju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Höpö-ukkoja Lapin Kansan artikkelissa.
Kaivakaa vaan niitä hienoja ideoita esiin. Pitääkö sähkölämmitteiset  omakotitalot muuttaa takaisin öljylämmitteisiksi ?
Mietitääs Vety- ja kaasuautoja. Pullo takakonttiin ja menox.
Kaasupulloja saa joka paikasta, mutta parkkipaikat ABC:llä pienenis ja alkais kaasupulloralli tai
sitten tankataan kaasua bensiksellä siihen pulloon tai säiliöön ja maailma pelastuu.
Mutta sinne tietekin jää se moottoriöljy.
Wikipedia
"Tislatessa raakaöljystä eroaa muun muassa bensiiniä, etaani- ja butaanikaasua, petrolia, dieselöljyä, raskasta polttoöljyä ja bitumia. Kevyempiä jalosteita, kuten bensiiniä ei voida toistaiseksi muuttaa raskaammiksi, kuten lentopetroliksi. Siksi pelkän bensiinin tarpeen väheneminen ei vähennä öljyn kulutusta, vaan samaan aikaan kun luovutaan bensiinistä, pitäisi etsiä vaihtoehtoja myös polttoöljyn käytölle, öljypohjaisille muoveille, teiden asfaltoinnille ja lentämiselle. Esimerkiksi lentopetrolia saa raakaöljystä maksimissaan 10 prosenttia.[6] Jalosteiden kuten lentopetroolin määrää voidaan suhteessa lisätä krakkaamalla ja uudelleen tislaamalla. "

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8187
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Nyt voi ottaa polttoainetta jerrykannuun varalle.  Sähköauton takakonttiin pitää lastata kannun lisäksi aggregaatti.   ;D ;D ;D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 308
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Höpö-ukkoja Lapin Kansan artikkelissa.
Suomen henkilöautot kulkevat 50 vuoden päästä sähköllä, uskoo tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä.

Ensin kirjoittaa LVM:n raportin, täyttä asiaa, kun haastatellaan LK:ssa onkin Höpö-ukko? Onko Nils-Olof Nylundeja kaksi, joista toinen on höpö-ukko?

eju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
No, nyt, De CiTonni ! Nyt löytyy jo älykkyyttä !
Fabbrica Italiana Automobili De Torino  elikkä oletko Fiat:in omistaja ?
Oma versioni on tämä:
Fabricatsione Italiaano Automobile De Torino.

eju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
LVM virallinen ja LK toimittajan värittämä.
Huom. Lapin-Kansa keroo näin, lainaten nimeä. Toimittajalle ja Kansalle täytyy kertoa mahdollisimman yksinkertaisesti asia, muuten pyyhkäsee yli.
Mutta annappa kommentti sille jälkimmäiselle osuudelle. Tai jatkoa älyllisessä muodossa.
Esim. mihin viedään tisleet, jos kaikki autot ovat Sähköautoja.
Venäjälle varmman ja meidä täytyy maksaa siitä, että he polttavat ne Zil:eissä ? Ja taas maailma pelastuu.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8086
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Biokaasuautot käyvät usein paskalla.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

eju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
De CiToonni ja Mopomies, tarkoitan positiivista älykkyyttä.
En sitä, mitä Kansa ja Kansanedustajta edustavat, koskien Sähkö-autoistamisen kustannuksia hinnalla millä
hyvänsä ?
Kuulin tänään, että maanviljelijät Saksassa saavat siitä bio-paskasta, mitä siat tuotavat paremman hinnan kuin lihakilosta !

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2413
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
De CiToonni ja Mopomies, tarkoitan positiivista älykkyyttä.
En sitä, mitä Kansa ja Kansanedustajta edustavat, koskien Sähkö-autoistamisen kustannuksia hinnalla millä
hyvänsä ?
Kuulin tänään, että maanviljelijät Saksassa saavat siitä bio-paskasta, mitä siat tuotavat paremman hinnan kuin lihakilosta !

Toi olis hienoo suomessakin. Tuskin vaan tulee onnistumaan. Eihän täällä pienet aurinkokennostotkaan voi myydä kannattavasti sähköä verkkoon, kuten euroopassa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2867
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Harva on jaksanut lukea tuon Valtioneuvoston julkaisun ?????
Tässä yx kuva akun käyttäytyminen lämpötiloissa.
Nestemäisiä polttoaineita tarvitaan sähköautossa lämmitykseen ja jäähdyttämiseen !

Kovin monet tiedot tuossa ovat pahasti vanhentuneita, vuodelta 2010.
En tiedä yhtään normaalia täyssähköautoa jossa käytettäisiin nestemäisiä polttoaineita lämmitykseen. Ehkä en vaan tiedä, kerro jos sellaisia o :-)
Joku hybridimaasturi varmaan voi noin tehdäkin, mutta onhan siellä polttomoottori jo muutenkin käytössä.
Akun kylmäkäyttäytyminen on kyllä tiedossa, sen sijaan lämmityslaitteen käyttämä energia ei ole välttämättä noin suuri - johtuen siitä että sitä lämpöä ei tehdä pelkästään suoraan sähkövastuksilla kuten 10 vuotta sitten. Ja talvirenkaat ja keli nostavat perinteisenkin auton kulutusta aivan samalla tavalla.
Eikä keskimääräisen autoilijan ajoista ole tuolla -20 - -30 C keleissä kuin vähäinen murto-osa. Inarissa toimivan taksin tai hyötyeläinlääkärin ei varmaan kannata sähköautoa hankkia, sen sijaan kehä-kolmosta päivittäin tahkoavalle sellainen sopii oikein hyvin. Vehkeet tarpeen mukaan... eikä väkisin mitään.