• Tavallinen aihe

Aihe Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja  (Luettu 2417 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2867
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Ei se lentopolttoaineidenkaan käyttö aivan kiveen hakattua ole. Sähköä ollaan yrittämässä sinnekin, hybridinä tai puhtaasti.


Aika rajuja tavoitteita kyllä - Norjassa maan sisäinen lentäminen sähköiseksi 2040:

https://www.tivi.fi/uutiset/uusi-sahkolentokone-lentaa-jo-yli-1000-kilometria/4b18d86f-ff2e-4250-b92f-aa132f35a4cb

Kehitystyössä on kuitenkin sellaisia nimiä ja pääomia mukana että jotain voi syntyäkin :-)

Rakkine

  • Vieras
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Ei liity suoraan sähköautoiluun, mutta välillisesti liittyy.

https://www.vapo.com/blogi/posts/128/puhu_vain_asioita_joita_kuulijasi_haluavat_kuulla#d6ddc3af

Mistähän saadaan kaikki tulevaisuudessa tarvittava sähkö.

Kivihiili ja turve kielletään, metsien hakkuita rajoitetaan, joten puullakaan ei voida korvata  noita.

No tietysti on ydinvoima, mutta sitäkin kovasti vastustetaan, tuuli ja aurinkovoimallako tuotetaan se sähkö, jota ei saa turpeella, kivihiilellä ja puulla tuottaa. Vesivoimaa lisää? Auts, sitäkin vastustetaan.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8187
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Harva on jaksanut lukea tuon Valtioneuvoston julkaisun ?????
Tässä yx kuva akun käyttäytyminen lämpötiloissa.
Nestemäisiä polttoaineita tarvitaan sähköautossa lämmitykseen ja jäähdyttämiseen !

Kovin monet tiedot tuossa ovat pahasti vanhentuneita, vuodelta 2010.
En tiedä yhtään normaalia täyssähköautoa jossa käytettäisiin nestemäisiä polttoaineita lämmitykseen. Ehkä en vaan tiedä, kerro jos sellaisia o :-)
Joku hybridimaasturi varmaan voi noin tehdäkin, mutta onhan siellä polttomoottori jo muutenkin käytössä.
Akun kylmäkäyttäytyminen on kyllä tiedossa, sen sijaan lämmityslaitteen käyttämä energia ei ole välttämättä noin suuri - johtuen siitä että sitä lämpöä ei tehdä pelkästään suoraan sähkövastuksilla kuten 10 vuotta sitten. Ja talvirenkaat ja keli nostavat perinteisenkin auton kulutusta aivan samalla tavalla.
Eikä keskimääräisen autoilijan ajoista ole tuolla -20 - -30 C keleissä kuin vähäinen murto-osa. Inarissa toimivan taksin tai hyötyeläinlääkärin ei varmaan kannata sähköautoa hankkia, sen sijaan kehä-kolmosta päivittäin tahkoavalle sellainen sopii oikein hyvin. Vehkeet tarpeen mukaan... eikä väkisin mitään.
Pikaisella googlauksella löytyi ainakin yksi. Voivathan ne olla lisävarusteita? Pidentävät ehkä talvella toimintasädettä?
Kuinka lie, voiko noissa lisälämmittimissä käyttää dieselin sijaan polttoöljyä, kun se ei ole varsinainen voimanlähde?

https://www.nettiauto.com/audi/e-tron/10783327
Sisätilat ja mukavuudet
Ajotietokone
Avaimeton käynnistys
Ilmastointi: Automaattinen
Keskuslukitus: Kaukosäätöinen
Lämmitettävä tuulilasi
Navigointijärjestelmä
Ohjaustehostin
Penkinlämmittimet
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Pysäköintikamera
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

JäyhäJököttäjä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 172
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Harva on jaksanut lukea tuon Valtioneuvoston julkaisun ?????
Tässä yx kuva akun käyttäytyminen lämpötiloissa.
Nestemäisiä polttoaineita tarvitaan sähköautossa lämmitykseen ja jäähdyttämiseen !

Kovin monet tiedot tuossa ovat pahasti vanhentuneita, vuodelta 2010.
En tiedä yhtään normaalia täyssähköautoa jossa käytettäisiin nestemäisiä polttoaineita lämmitykseen. Ehkä en vaan tiedä, kerro jos sellaisia o :-)
Joku hybridimaasturi varmaan voi noin tehdäkin, mutta onhan siellä polttomoottori jo muutenkin käytössä.
Akun kylmäkäyttäytyminen on kyllä tiedossa, sen sijaan lämmityslaitteen käyttämä energia ei ole välttämättä noin suuri - johtuen siitä että sitä lämpöä ei tehdä pelkästään suoraan sähkövastuksilla kuten 10 vuotta sitten. Ja talvirenkaat ja keli nostavat perinteisenkin auton kulutusta aivan samalla tavalla.
Eikä keskimääräisen autoilijan ajoista ole tuolla -20 - -30 C keleissä kuin vähäinen murto-osa. Inarissa toimivan taksin tai hyötyeläinlääkärin ei varmaan kannata sähköautoa hankkia, sen sijaan kehä-kolmosta päivittäin tahkoavalle sellainen sopii oikein hyvin. Vehkeet tarpeen mukaan... eikä väkisin mitään.
Pikaisella googlauksella löytyi ainakin yksi. Voivathan ne olla lisävarusteita? Pidentävät ehkä talvella toimintasädettä?
Kuinka lie, voiko noissa lisälämmittimissä käyttää dieselin sijaan polttoöljyä, kun se ei ole varsinainen voimanlähde?

https://www.nettiauto.com/audi/e-tron/10783327
Sisätilat ja mukavuudet
Ajotietokone
Avaimeton käynnistys
Ilmastointi: Automaattinen
Keskuslukitus: Kaukosäätöinen
Lämmitettävä tuulilasi
Navigointijärjestelmä
Ohjaustehostin
Penkinlämmittimet
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Pysäköintikamera

Tai sitten ei. Yleensä polttoainekäyttöinen lisälämmitin = webasto. Mutta minun kokemukseni mukaan noi nettiauton tiedot kun ovat innokkaiden myyjien laittamia, niin niihin ei oikein aina voi luottaa. Voivat joskus olla täyttä puuta ja heinää.

eju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Hieno pirssi ja tietenkin kaikki haluaa päästöt pienemmäksi ja hyötysuhteet paremmaksi. Tästä ei ole epäilystäkään, vaikka keskustelu on ollut "eipäs juupas" tasolla osittain elikkä vaihdettu mielipiteitä.
100 000 € tuosta autosta ja akuston hinta lienee 30 000 € ja sen akuston pitäisi kestää 10 vuotta.
Paljonko akun kapasiteetista on jäljellä 5:n vuoden kuluttua.
Se mikä tässä pelottaa, on se, että kuka joutuu maksumieheksi ?
USA:ssa lienee rataverkko enimmäkseen diesel vetoista eli öljy-yhtiöt hallitsevat Pohjois- ja Etelä-Amerikkaa.
Kuinkahan paljon öljy-yhtiöillä on ostettuja ja piilotettuja patentteja ja tuskin siellä on kaihdettu siirtämästä
hyvän systeemin keksijää manalaan !
Kyllä kaits tämä sähköauto juttu on taputeltu joksikin aikaa, kunnes tulee jotakin uutta.
Mutta saamme kait nukkua yöt rauhassa ainakin 10 vuotta ja toivoa jäitä hattuun nais-eduskunnalle ?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2867
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Pikaisella googlauksella löytyi ainakin yksi. Voivathan ne olla lisävarusteita? Pidentävät ehkä talvella toimintasädettä?
Kuinka lie, voiko noissa lisälämmittimissä käyttää dieselin sijaan polttoöljyä, kun se ei ole varsinainen voimanlähde?

https://www.nettiauto.com/audi/e-tron/10783327

Seison korjattuna.
Voi se ollakin - nuo kuuluvat jo siihen luokkaan jota mä en tunne - enkä koskaan hanki. Hintaluokka lienee sellainen että ei välttämättä 1. ostajaa kiinnosta akun elinikä, pirssihän vaihdetaan viimeistään takuun päättyessä, tällä kertaa e-tron A8 malliin...
Sitten näkyy olevan myös malli Audi Q7 3,0 V6 TDI e-tron quattro tiptronic, lieneekö hybridi vai mikä. Ainakin mainitaan V6.

Lämmittimissä saa käyttää polttoöljyä. Tai vaikka puita. Sähköauton akkuakin saa ladata ihan millaisella käyttövoimalla vain, kunhan sillä ei samaan aikaan liikuta autoa.