Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: eju - 16.02.20 - klo:23:43

Otsikko: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: eju - 16.02.20 - klo:23:43
Seuraava juttu on täältä ja lukekaa myös kommentit:
https://www.talouselama.fi/uutiset/sahkoauto-on-saksassa-halvempi-kayttaa-kuin-polttomoottoriauto-tuoreet-laskelmat-paljastavat-tuhansien-eurojen-erot/9033b2e2-f5ac-3551-ad0b-533779340722
Tukea ja sakkkoja
Tästä vuodesta lähtien sähköautoja suositaan Saksassa myös työsuhdeautoina. Niiden verotusarvo on vain puolet auton listahinnasta.
MWV:n mielestä sekä Saksan hallitus että Euroopan unioni vääristävät kilpailua sähköautoille myönnetyillä muhkeilla tuilla. Liiton toimitusjohtaja Christian Küchen perää vastaavia tukia myös ilmastoneutraaleille biopolttoaineille ja synteettisille e-polttoaineille.
Küchen muistuttaa, että koko nykyistä autokantaa, ei varsinkaan kuljetuksissa käytettävää raskasta sellaista, voida koskaan sähköistää kokonaan. Siksi myös e-polttoaineiden tuotekehitystä ja yleistymistä pitäisi edistää.
Synteettisiä polttoaineita ja uusiutuvia biopolttoaineita voidaan käyttää nykyisissä dieselautoissa ja niiden tankkauksessa voidaan hyödyntää nykyistä huoltoasemaverkostoa. Sähköautot taas vaativat kokonaan uuden ja kalliin latausverkoston.
"E-polttoaineilla ja muilla ilmastoneutraaleilla vaihtoehdoilla olisi hyvä mahdollisuus pärjätä markkinoilla, jos ne saisivat edes osan siitä tuesta, mikä sähköautoille ohjataan", ETR:n Bräuninger korostaa.
MWV:n mukaan sähköautojen kilpailuetu kasvaa edelleen kahden vuoden päästä. Silloin astuu voimaan valmistajakohtainen keskimääräinen 95 g/km päästöraja.
Valmistajat joutuvat maksamaan EU:lle 95 euroa sakkoa jokaiselta ylittyvältä grammalta jokaista valmistettua autoa kohti. Jos esimerkiksi valmistajan keskipäästö on 110 g/km ja se myy vuodessa 100 000 polttomoottoriautoa, sakko on 142,5 miljoonaa euroa.
Sähköautoja käsitellään täysin päästöttöminä. Valmistajien kannattaa kaikin keinoin pyrkiä myymään sähkömalleja, koska ne vähentävät maksettavaa vuotuista sakkoa. Öljyteollisuuden mielestä tätä voidaan pitää sähköautojen epäsuorana myyntitukena.
Lukekaa seuraava juttu saadaksenne oikean kuvan, vaikka kahlaamalla läpi, 25o sivua EU:n strategia sähköautoistamisesta. Vaikka se on 10 vuotta vanha, niin siitä huolimatta se on pätevä. Siirrätte vuosilukuja eteenpäin 10 vuotta.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/78133/Julkaisuja_12-2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: eju - 16.02.20 - klo:23:55
"Lentopolttoaineen tarve määrää jalostettavan öljyn määrän. Dieseliä ja bensaa syntyy lentopolttoaineen sivutuotteena joka tapauksessa ja ne myös poltetaan jossain jos ei autoissa ole tarvetta.
Akkuja ja sähköä taas ei tuoteta jos ei niitä tarvita.
Eli lyhyesti sähköautojen määrän lisääminen ei vähennä bensan ja dieselin polttamista.
Akkujen ja sähkön tuotantoa se lisää ja sitä myöden myös saastuttamista.
Sähköauton hyöty on paikallispäästöjen vähentäminen suurissa kaupungeissa, joita Suomessa taas ei ole.
Hybridi taas tekniikkana on hyödyllinen vaikkakin vielä kallis. Diesel-hybridi olisi paras."
Kannattaa käydä lukemassa Kiinan, Japanin ja USA:n näkymät !
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: metsajussi - 17.02.20 - klo:08:10
Ei se lentopolttoaineidenkaan käyttö aivan kiveen hakattua ole. Sähköä ollaan yrittämässä sinnekin, hybridinä tai puhtaasti.

Lue ja masennu:

https://siivet.fi/ajankohtaista/lennetaanko-tulevaisuudessa-hybridilla-sas-ja-airbus-tutkivat-ekolentamisen-haasteita/
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: Mopomies - 17.02.20 - klo:09:30
Aletaan lähestymään aikakautta, jolloin kaikki laitteet toimivat pyhällä hengellä.
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: eju - 17.02.20 - klo:10:47
Harva on jaksanut lukea tuon Valtioneuvoston julkaisun ?????
Tässä yx kuva akun käyttäytyminen lämpötiloissa.
Nestemäisiä polttoaineita tarvitaan sähköautossa lämmitykseen ja jäähdyttämiseen !
Toisessa kuvassa on sähköautokanta arvioitu 2009 olevan vuonna 2020 n. 20 000 eli alin käyrä.
Saadaan varmaankin mennä vuodelle 2030  ennenkuin saavutetaan 40 000 kpl, koska moni hypridin omistaja sanoo sähkölaskun nousseen merkittävästi. Ei kannata ja site vielä nämä pohjolan olot.
Se mikä tässä vouhotuksessa on paha, niin ensimmäiset 40 000 autoa maksetaan osittain verorahoin.
Ruotsissa tuki 6000 € ja suomessa lienee 3000 €.
Ja jotkut kuvittelevat hypridi lentokoneista ? Voi elämäsi kevät ! Onhan sitä suunnitelmia Kuun asuttamisesta.
Ei pidä uskoa kaikkea höpöä !
Niin ja muistakaa sähkön hinta ei laske vaan nousee, mitä enemmän meillä on tuulivoimaa.
Esim Tanska:
Tanskan sähkön hintojen nousu jopa 2000 euroon megawattitunnilta eli yli 40-kertaiseksi ”normaalihintaan” nähden on todella hurjaa. "Käsityksemme mukaan syynä on tuulivoiman heikko saatavuus tilanteessa, jossa naapurimaista ei saatu riittävästi apua" eli 2 € / kWh. Ydinvoima on Yes !
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: Green New Dealer - 17.02.20 - klo:11:35
Harva on jaksanut lukea tuon Valtioneuvoston julkaisun ?????
Yhden ihmisen kirjoittama julkaisu, toki ansioitunut ja elämäntyönsä aiheesta tehnyt. Sisältää kuitenkin aina riskin siitä, ettei kaikkia näkökulmia oteta tasapuolisesti huomioon.

10 vuotta on pitkä aika ja vähän mieli muuttunut...." VTT:n pro­fes­so­ri: Hen­ki­lö­au­tot kul­ke­vat 50 vuoden päästä säh­köl­lä. Voimalaitoksia ei välttämättä tarvita lisää"
https://www.lapinkansa.fi/vttn-professori-henkiloautot-kulkevat-50-vuoden-pa/77130

Oleellisinta tässä ilmastonmuutosasiassa on se, ettei mitään päästöjä ole pakko ajaa nollaan. Päästöjen puolittaminen saattaa riittää, jos samalla hiilensidontaa saadaan kasvatettua? Kulutuksen vähentäminen on toinen, joka vähentää päästöjä. Se ei vaan toimi esim lentämisessä, kun sen oletetaan vielä tuplaavan lähitulevaisuudessa. Päästöjen puolitus vaan taittaa lisäpäästöjen syntymisen.
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: eju - 17.02.20 - klo:15:36
Höpö-ukkoja Lapin Kansan artikkelissa.
Kaivakaa vaan niitä hienoja ideoita esiin. Pitääkö sähkölämmitteiset  omakotitalot muuttaa takaisin öljylämmitteisiksi ?
Mietitääs Vety- ja kaasuautoja. Pullo takakonttiin ja menox.
Kaasupulloja saa joka paikasta, mutta parkkipaikat ABC:llä pienenis ja alkais kaasupulloralli tai
sitten tankataan kaasua bensiksellä siihen pulloon tai säiliöön ja maailma pelastuu.
Mutta sinne tietekin jää se moottoriöljy.
Wikipedia
"Tislatessa raakaöljystä eroaa muun muassa bensiiniä, etaani- ja butaanikaasua, petrolia, dieselöljyä, raskasta polttoöljyä ja bitumia. Kevyempiä jalosteita, kuten bensiiniä ei voida toistaiseksi muuttaa raskaammiksi, kuten lentopetroliksi. Siksi pelkän bensiinin tarpeen väheneminen ei vähennä öljyn kulutusta, vaan samaan aikaan kun luovutaan bensiinistä, pitäisi etsiä vaihtoehtoja myös polttoöljyn käytölle, öljypohjaisille muoveille, teiden asfaltoinnille ja lentämiselle. Esimerkiksi lentopetrolia saa raakaöljystä maksimissaan 10 prosenttia.[6] Jalosteiden kuten lentopetroolin määrää voidaan suhteessa lisätä krakkaamalla ja uudelleen tislaamalla. "
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: de Citonni - 17.02.20 - klo:16:05
Nyt voi ottaa polttoainetta jerrykannuun varalle.  Sähköauton takakonttiin pitää lastata kannun lisäksi aggregaatti.   ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: Green New Dealer - 17.02.20 - klo:16:41
Höpö-ukkoja Lapin Kansan artikkelissa.
Suomen henkilöautot kulkevat 50 vuoden päästä sähköllä, uskoo tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä.

Ensin kirjoittaa LVM:n raportin, täyttä asiaa, kun haastatellaan LK:ssa onkin Höpö-ukko? Onko Nils-Olof Nylundeja kaksi, joista toinen on höpö-ukko?
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: eju - 17.02.20 - klo:16:43
No, nyt, De CiTonni ! Nyt löytyy jo älykkyyttä !
Fabbrica Italiana Automobili De Torino  elikkä oletko Fiat:in omistaja ?
Oma versioni on tämä:
Fabricatsione Italiaano Automobile De Torino.
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: eju - 17.02.20 - klo:16:52
LVM virallinen ja LK toimittajan värittämä.
Huom. Lapin-Kansa keroo näin, lainaten nimeä. Toimittajalle ja Kansalle täytyy kertoa mahdollisimman yksinkertaisesti asia, muuten pyyhkäsee yli.
Mutta annappa kommentti sille jälkimmäiselle osuudelle. Tai jatkoa älyllisessä muodossa.
Esim. mihin viedään tisleet, jos kaikki autot ovat Sähköautoja.
Venäjälle varmman ja meidä täytyy maksaa siitä, että he polttavat ne Zil:eissä ? Ja taas maailma pelastuu.
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: Mopomies - 17.02.20 - klo:17:13
Biokaasuautot käyvät usein paskalla.
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: eju - 17.02.20 - klo:17:47
De CiToonni ja Mopomies, tarkoitan positiivista älykkyyttä.
En sitä, mitä Kansa ja Kansanedustajta edustavat, koskien Sähkö-autoistamisen kustannuksia hinnalla millä
hyvänsä ?
Kuulin tänään, että maanviljelijät Saksassa saavat siitä bio-paskasta, mitä siat tuotavat paremman hinnan kuin lihakilosta !
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: ilkka - 17.02.20 - klo:18:04
De CiToonni ja Mopomies, tarkoitan positiivista älykkyyttä.
En sitä, mitä Kansa ja Kansanedustajta edustavat, koskien Sähkö-autoistamisen kustannuksia hinnalla millä
hyvänsä ?
Kuulin tänään, että maanviljelijät Saksassa saavat siitä bio-paskasta, mitä siat tuotavat paremman hinnan kuin lihakilosta !

Toi olis hienoo suomessakin. Tuskin vaan tulee onnistumaan. Eihän täällä pienet aurinkokennostotkaan voi myydä kannattavasti sähköä verkkoon, kuten euroopassa.
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: metsajussi - 17.02.20 - klo:21:57
Harva on jaksanut lukea tuon Valtioneuvoston julkaisun ?????
Tässä yx kuva akun käyttäytyminen lämpötiloissa.
Nestemäisiä polttoaineita tarvitaan sähköautossa lämmitykseen ja jäähdyttämiseen !

Kovin monet tiedot tuossa ovat pahasti vanhentuneita, vuodelta 2010.
En tiedä yhtään normaalia täyssähköautoa jossa käytettäisiin nestemäisiä polttoaineita lämmitykseen. Ehkä en vaan tiedä, kerro jos sellaisia o :-)
Joku hybridimaasturi varmaan voi noin tehdäkin, mutta onhan siellä polttomoottori jo muutenkin käytössä.
Akun kylmäkäyttäytyminen on kyllä tiedossa, sen sijaan lämmityslaitteen käyttämä energia ei ole välttämättä noin suuri - johtuen siitä että sitä lämpöä ei tehdä pelkästään suoraan sähkövastuksilla kuten 10 vuotta sitten. Ja talvirenkaat ja keli nostavat perinteisenkin auton kulutusta aivan samalla tavalla.
Eikä keskimääräisen autoilijan ajoista ole tuolla -20 - -30 C keleissä kuin vähäinen murto-osa. Inarissa toimivan taksin tai hyötyeläinlääkärin ei varmaan kannata sähköautoa hankkia, sen sijaan kehä-kolmosta päivittäin tahkoavalle sellainen sopii oikein hyvin. Vehkeet tarpeen mukaan... eikä väkisin mitään.
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: metsajussi - 18.02.20 - klo:09:30
Ei se lentopolttoaineidenkaan käyttö aivan kiveen hakattua ole. Sähköä ollaan yrittämässä sinnekin, hybridinä tai puhtaasti.


Aika rajuja tavoitteita kyllä - Norjassa maan sisäinen lentäminen sähköiseksi 2040:

https://www.tivi.fi/uutiset/uusi-sahkolentokone-lentaa-jo-yli-1000-kilometria/4b18d86f-ff2e-4250-b92f-aa132f35a4cb

Kehitystyössä on kuitenkin sellaisia nimiä ja pääomia mukana että jotain voi syntyäkin :-)
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: Rakkine - 18.02.20 - klo:09:57
Ei liity suoraan sähköautoiluun, mutta välillisesti liittyy.

https://www.vapo.com/blogi/posts/128/puhu_vain_asioita_joita_kuulijasi_haluavat_kuulla#d6ddc3af

Mistähän saadaan kaikki tulevaisuudessa tarvittava sähkö.

Kivihiili ja turve kielletään, metsien hakkuita rajoitetaan, joten puullakaan ei voida korvata  noita.

No tietysti on ydinvoima, mutta sitäkin kovasti vastustetaan, tuuli ja aurinkovoimallako tuotetaan se sähkö, jota ei saa turpeella, kivihiilellä ja puulla tuottaa. Vesivoimaa lisää? Auts, sitäkin vastustetaan.
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: de Citonni - 18.02.20 - klo:13:55
Harva on jaksanut lukea tuon Valtioneuvoston julkaisun ?????
Tässä yx kuva akun käyttäytyminen lämpötiloissa.
Nestemäisiä polttoaineita tarvitaan sähköautossa lämmitykseen ja jäähdyttämiseen !

Kovin monet tiedot tuossa ovat pahasti vanhentuneita, vuodelta 2010.
En tiedä yhtään normaalia täyssähköautoa jossa käytettäisiin nestemäisiä polttoaineita lämmitykseen. Ehkä en vaan tiedä, kerro jos sellaisia o :-)
Joku hybridimaasturi varmaan voi noin tehdäkin, mutta onhan siellä polttomoottori jo muutenkin käytössä.
Akun kylmäkäyttäytyminen on kyllä tiedossa, sen sijaan lämmityslaitteen käyttämä energia ei ole välttämättä noin suuri - johtuen siitä että sitä lämpöä ei tehdä pelkästään suoraan sähkövastuksilla kuten 10 vuotta sitten. Ja talvirenkaat ja keli nostavat perinteisenkin auton kulutusta aivan samalla tavalla.
Eikä keskimääräisen autoilijan ajoista ole tuolla -20 - -30 C keleissä kuin vähäinen murto-osa. Inarissa toimivan taksin tai hyötyeläinlääkärin ei varmaan kannata sähköautoa hankkia, sen sijaan kehä-kolmosta päivittäin tahkoavalle sellainen sopii oikein hyvin. Vehkeet tarpeen mukaan... eikä väkisin mitään.
Pikaisella googlauksella löytyi ainakin yksi. Voivathan ne olla lisävarusteita? Pidentävät ehkä talvella toimintasädettä?
Kuinka lie, voiko noissa lisälämmittimissä käyttää dieselin sijaan polttoöljyä, kun se ei ole varsinainen voimanlähde?

https://www.nettiauto.com/audi/e-tron/10783327
Sisätilat ja mukavuudet
Ajotietokone
Avaimeton käynnistys
Ilmastointi: Automaattinen
Keskuslukitus: Kaukosäätöinen
Lämmitettävä tuulilasi
Navigointijärjestelmä
Ohjaustehostin
Penkinlämmittimet
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Pysäköintikamera
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: JäyhäJököttäjä - 18.02.20 - klo:14:05
Harva on jaksanut lukea tuon Valtioneuvoston julkaisun ?????
Tässä yx kuva akun käyttäytyminen lämpötiloissa.
Nestemäisiä polttoaineita tarvitaan sähköautossa lämmitykseen ja jäähdyttämiseen !

Kovin monet tiedot tuossa ovat pahasti vanhentuneita, vuodelta 2010.
En tiedä yhtään normaalia täyssähköautoa jossa käytettäisiin nestemäisiä polttoaineita lämmitykseen. Ehkä en vaan tiedä, kerro jos sellaisia o :-)
Joku hybridimaasturi varmaan voi noin tehdäkin, mutta onhan siellä polttomoottori jo muutenkin käytössä.
Akun kylmäkäyttäytyminen on kyllä tiedossa, sen sijaan lämmityslaitteen käyttämä energia ei ole välttämättä noin suuri - johtuen siitä että sitä lämpöä ei tehdä pelkästään suoraan sähkövastuksilla kuten 10 vuotta sitten. Ja talvirenkaat ja keli nostavat perinteisenkin auton kulutusta aivan samalla tavalla.
Eikä keskimääräisen autoilijan ajoista ole tuolla -20 - -30 C keleissä kuin vähäinen murto-osa. Inarissa toimivan taksin tai hyötyeläinlääkärin ei varmaan kannata sähköautoa hankkia, sen sijaan kehä-kolmosta päivittäin tahkoavalle sellainen sopii oikein hyvin. Vehkeet tarpeen mukaan... eikä väkisin mitään.
Pikaisella googlauksella löytyi ainakin yksi. Voivathan ne olla lisävarusteita? Pidentävät ehkä talvella toimintasädettä?
Kuinka lie, voiko noissa lisälämmittimissä käyttää dieselin sijaan polttoöljyä, kun se ei ole varsinainen voimanlähde?

https://www.nettiauto.com/audi/e-tron/10783327
Sisätilat ja mukavuudet
Ajotietokone
Avaimeton käynnistys
Ilmastointi: Automaattinen
Keskuslukitus: Kaukosäätöinen
Lämmitettävä tuulilasi
Navigointijärjestelmä
Ohjaustehostin
Penkinlämmittimet
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Pysäköintikamera

Tai sitten ei. Yleensä polttoainekäyttöinen lisälämmitin = webasto. Mutta minun kokemukseni mukaan noi nettiauton tiedot kun ovat innokkaiden myyjien laittamia, niin niihin ei oikein aina voi luottaa. Voivat joskus olla täyttä puuta ja heinää.
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: eju - 18.02.20 - klo:18:20
Hieno pirssi ja tietenkin kaikki haluaa päästöt pienemmäksi ja hyötysuhteet paremmaksi. Tästä ei ole epäilystäkään, vaikka keskustelu on ollut "eipäs juupas" tasolla osittain elikkä vaihdettu mielipiteitä.
100 000 € tuosta autosta ja akuston hinta lienee 30 000 € ja sen akuston pitäisi kestää 10 vuotta.
Paljonko akun kapasiteetista on jäljellä 5:n vuoden kuluttua.
Se mikä tässä pelottaa, on se, että kuka joutuu maksumieheksi ?
USA:ssa lienee rataverkko enimmäkseen diesel vetoista eli öljy-yhtiöt hallitsevat Pohjois- ja Etelä-Amerikkaa.
Kuinkahan paljon öljy-yhtiöillä on ostettuja ja piilotettuja patentteja ja tuskin siellä on kaihdettu siirtämästä
hyvän systeemin keksijää manalaan !
Kyllä kaits tämä sähköauto juttu on taputeltu joksikin aikaa, kunnes tulee jotakin uutta.
Mutta saamme kait nukkua yöt rauhassa ainakin 10 vuotta ja toivoa jäitä hattuun nais-eduskunnalle ?
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: metsajussi - 18.02.20 - klo:23:30
Pikaisella googlauksella löytyi ainakin yksi. Voivathan ne olla lisävarusteita? Pidentävät ehkä talvella toimintasädettä?
Kuinka lie, voiko noissa lisälämmittimissä käyttää dieselin sijaan polttoöljyä, kun se ei ole varsinainen voimanlähde?

https://www.nettiauto.com/audi/e-tron/10783327

Seison korjattuna.
Voi se ollakin - nuo kuuluvat jo siihen luokkaan jota mä en tunne - enkä koskaan hanki. Hintaluokka lienee sellainen että ei välttämättä 1. ostajaa kiinnosta akun elinikä, pirssihän vaihdetaan viimeistään takuun päättyessä, tällä kertaa e-tron A8 malliin...
Sitten näkyy olevan myös malli Audi Q7 3,0 V6 TDI e-tron quattro tiptronic, lieneekö hybridi vai mikä. Ainakin mainitaan V6.

Lämmittimissä saa käyttää polttoöljyä. Tai vaikka puita. Sähköauton akkuakin saa ladata ihan millaisella käyttövoimalla vain, kunhan sillä ei samaan aikaan liikuta autoa.

Otsikko: Terveellinen muistutus akustoista ja autoalan merkkihuolloista
Kirjoitti: pig24 - 27.12.21 - klo:15:09
Tarpeellinen informaatio videolla https://youtu.be/7_9aVzf5fC4
Otsikko: Vs: Sähköautoistus; Tukea ja sakkoja
Kirjoitti: metsajussi - 27.12.21 - klo:17:49
Paljonko akun kapasiteetista on jäljellä 5:n vuoden kuluttua.

Omassa patteririisikupissa on LeafSpyn mukaan akun kapasiteetti tippunut noin 2 % vuodessa.  Ikää nelisen vuotta ja ajettu jotain vajaa 90 000. En huomaa käytännön ajossa mitään merkittävää eroa alkuperäiseen - kai se range on tippunut mutta tällä hetkellä vielä merkityksettömän vähän.
Kennojen tasapaino näyttää käppyränä aika terveeltä, noitahan tasataan aktiivisesti koko ajan hitaasti mutta varmasti.
Auton oma akunkuntomittari nyt ei ole hövelisti vielä ole halunut noteerata minkäänlaista muutosta... mikä nyt ei yllätä.
Seisomaanhan akkuautoa ei kannata hankkia, akku vanhenee vaikka ei ajaisi metriäkään.

Tuossa akku on luultavasti päässyt aika vähällä; latauksista 90%  on ollut hitaita Type-2 latauksia, ei rajuja ja toistuvia 'ajetaan helteellä kuumaksi - pikaladataan' syklejä. Tuossahan akun lämmönhallinta on kovin primitiivinen verrattuna uudempaan tekniikkaan.
Siitä ei muutenkaan ole suunnittelupöydällä revitty maksimaalisia lataustehoja ym.

Akun ilmeisesti saa pilattua mm. sillä että käyttää täyteen ladatusta akusta vain muutaman prosentin ja heti perään lataa taas piripintaan, ja toistaa tätä muutamia kymmeniä kertoja.
Samoin usein aivan viimeisille virran hitusille ajaminen ei ole hyvä juttu. Parasta lienee pitää varaustaso siellä 30-85% jos haluaa hifistellä, käytännössä pieniakkuisen auton joutuu lataamaan aina täyteen saakka jos meinaa perille päästä.