• Tavallinen aihe

Aihe Multiva topline super  (Luettu 2350 kertaa)

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 148
Multiva topline super
Vanhaa potilaa masteria vaihtamassa vähän järeempään. Onko kokemusta multiva topline super akeistä? Millainen tuo harva 12x65 piikki ratkaisu toimii kevyt muokattuja ja kynnettyja ajaessa? Optima ehkä hieman liian kesy vaihtoehto ja multivalla ei oikein muita vaihtoehtoja. Maat melko jäykkiä savia iso osa... Toinen vois olla Potila magnum plus, tuon toplinen saa vain samaan hintaan ja vois olla monipuolisempi

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2536
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Multiva topline super
Eiks tollaset saa sotkettua millä tahansa? Eri asia sitten kun aletaan keväällä sänkiä avaamaan silloin erottuu jyvät akanoista..

traktorikuski

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 114
Vs: Multiva topline super
Miten tuo aloituskysymys pitäisi ymmärtää. Itsekin ajattelin kuten ja101 yllä mutta ehkä tuossa ei haettukaan läpäisykykyä sängessä vaan kylvöpohjan laatua kynnetyllä ja kevytmuokatussa missä tiheäpiikkinen väderikin menee läpi.

Väderstad NZA menee aika hyvin läpi jäykässä savessa sängellä jos olkimassa on kohtuullinen mutta ne kevyet hiekat sillä tulee mukana sänkipellossa.

Mutta oliko tässä tiedossa läpäisykykyinen äes ja haettiin vaan sen ominaisuuksia silloin kun oljesta ei ole haittaa?

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 148
Vs: Multiva topline super
Hakusessa on siis todella tehokas äes jolla tullaan ajamaan paljon, tuo topline super tosiaan alkoi kiinnostamaan kun sen saa samaan hintaan kun tuon magnum plussan, ja olisi vielä optio tuo sängestä ajo mahdollisuus... Mutta siihen haen vastausta onko tuo harva 12x65 yleensä normi äestyksessä huonompi vai parempi kun perinteinen... Vai onko merkitystä lainkaan.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2536
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Multiva topline super
Hakusessa on siis todella tehokas äes jolla tullaan ajamaan paljon, tuo topline super tosiaan alkoi kiinnostamaan kun sen saa samaan hintaan kun tuon magnum plussan, ja olisi vielä optio tuo sängestä ajo mahdollisuus... Mutta siihen haen vastausta onko tuo harva 12x65 yleensä normi äestyksessä huonompi vai parempi kun perinteinen... Vai onko merkitystä lainkaan.
Samalla lailla tuo sen pohjan tasaa. Eli kyllä se piikki joka kohdasta menee. Itse en tosin ole asiaa sen pahemmin tutkinut kun suorakylvökoneella tulee aina kylvettyä sentti pari syvemmälle kuin missä muokkauspohja on.

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 148
Vs: Multiva topline super
Joo, ilmeisesti tuo kuitenkin vastaa ihan normi äestä, koska kärki on 60mm leveä... Joskus muistelin että tuollainen oli todella kallis, nyt esim optimaan hintaeroa ei ole montaa tonnia, kuitenkin aivan eri järeysluokan äes.

Moottoripolkupyörä Man

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 741
Vs: Multiva topline super
On vain yksi oikea topline. Sillä maanmuokkaus on hankalaa.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2536
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Multiva topline super
Joo, ilmeisesti tuo kuitenkin vastaa ihan normi äestä, koska kärki on 60mm leveä... Joskus muistelin että tuollainen oli todella kallis, nyt esim optimaan hintaeroa ei ole montaa tonnia, kuitenkin aivan eri järeysluokan äes.
Joo järeyttä ja avaruutta on tullut lisää tuonkin kehityskaaren aikana. Meillä oli 11 vai 12 vuosimallinen edellinen ja se oli vielä hieman sellainen rimpula. Nyt uusi 18 vm. Ja järeys ihan toista luokkaa. Runko sinänsä molemmissa jo järeä, mutta jälkiharan ja varpajyrän rakenteet ovat järeämpi uudessa jne.

Hyvä vehje se on. Muista ei tosin kokemusta niin empä osaa sanoa.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2221
Vs: Multiva topline super
Joo, ilmeisesti tuo kuitenkin vastaa ihan normi äestä, koska kärki on 60mm leveä... Joskus muistelin että tuollainen oli todella kallis, nyt esim optimaan hintaeroa ei ole montaa tonnia, kuitenkin aivan eri järeysluokan äes.
Joo järeyttä ja avaruutta on tullut lisää tuonkin kehityskaaren aikana. Meillä oli 11 vai 12 vuosimallinen edellinen ja se oli vielä hieman sellainen rimpula. Nyt uusi 18 vm. Ja järeys ihan toista luokkaa. Runko sinänsä molemmissa jo järeä, mutta jälkiharan ja varpajyrän rakenteet ovat järeämpi uudessa jne.

Hyvä vehje se on. Muista ei tosin kokemusta niin empä osaa sanoa.


On ne toiset vaan kateellisia. Ja vielä sivutoimisesti viljelevät hömppää.

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 148
Vs: Multiva topline super
Joo järeyttä ja avaruutta on tullut lisää tuonkin kehityskaaren aikana. Meillä oli 11 vai 12 vuosimallinen edellinen ja se oli vielä hieman sellainen rimpula. Nyt uusi 18 vm. Ja järeys ihan toista luokkaa. Runko sinänsä molemmissa jo järeä, mutta jälkiharan ja varpajyrän rakenteet ovat järeämpi uudessa jne.

Hyvä vehje se on. Muista ei tosin kokemusta niin empä osaa sanoa.

Onko teillä kulmatukipyörat ja jos on koetko ne tarpeelliseksi? 8 metrinen on suunnitteilla itsellä

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2536
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Multiva topline super
Joo järeyttä ja avaruutta on tullut lisää tuonkin kehityskaaren aikana. Meillä oli 11 vai 12 vuosimallinen edellinen ja se oli vielä hieman sellainen rimpula. Nyt uusi 18 vm. Ja järeys ihan toista luokkaa. Runko sinänsä molemmissa jo järeä, mutta jälkiharan ja varpajyrän rakenteet ovat järeämpi uudessa jne.

Hyvä vehje se on. Muista ei tosin kokemusta niin empä osaa sanoa.

Onko teillä kulmatukipyörat ja jos on koetko ne tarpeelliseksi? 8 metrinen on suunnitteilla itsellä
Meillä 7m enkä ole kokenut tarpeelliseksi. Vanhassa vatkasi enemmän koska pyörät olivat keskempänä konetta.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2536
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Multiva topline super
Joo, ilmeisesti tuo kuitenkin vastaa ihan normi äestä, koska kärki on 60mm leveä... Joskus muistelin että tuollainen oli todella kallis, nyt esim optimaan hintaeroa ei ole montaa tonnia, kuitenkin aivan eri järeysluokan äes.
Joo järeyttä ja avaruutta on tullut lisää tuonkin kehityskaaren aikana. Meillä oli 11 vai 12 vuosimallinen edellinen ja se oli vielä hieman sellainen rimpula. Nyt uusi 18 vm. Ja järeys ihan toista luokkaa. Runko sinänsä molemmissa jo järeä, mutta jälkiharan ja varpajyrän rakenteet ovat järeämpi uudessa jne.

Hyvä vehje se on. Muista ei tosin kokemusta niin empä osaa sanoa.


On ne toiset vaan kateellisia. Ja vielä sivutoimisesti viljelevät hömppää.

Niin vaikuttaa mitä asiaan? Täällä sivutoimijussit vaihtavat traktorit uusiin määrä ajoin. Meillä uusin traktori on jo 13 vuotta vanha ja sekin käytettynä ostettu. Äes nyt uusin hankinta. Kylvökone vuosituhannen vaihteesta, lietevaunu samoilta ajoilta. Ajoilta jolloin sikabisnes oli vielä bisnestä. Syykin äkeen vaihtoon tuli tuossa yllä mainittua. Eka oli hieman rimpula ja nyt kun sitä kannattavuutta, että voidaan edes jollakin tavalla olla tarjouskilpailuissa mukana, haetaan luomusta niin suorakylvöstä ja minimimuokkauksesta luomuun siirrytäessä tuo muokkaus tarve lisääntyy aika lailla. Pelkona oli ettei vanha kestä pitkään ja nyt kun tuo oli vielä kuosissa ja väliraha oli meistä järkevä niin vaihdettiin. Liian halvalla vanha meni koska hävisi samantien liikkeen pihasta. Niin että kyllä täällä monella sivutoimijussilla on uudemmat kampet..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51235
Vs: Multiva topline super
ei kait tuo että häpiää nopsaan liikkeen pihasta ole liian halvan vaan toimivan koneen merkki.         mut tosiaan jos olot sallii kantsii vaihtaa kones just enne kuin rempat alkaa.        siis äes on hyvä niin kauan kun ajaa asiansa mut jos alkaa esim. piikit katketa niin halvempi uusia koko värkki kuin net piikit.   siistissä hyväkuntosesta saa hyvityksen joka kattaa liki koko  piikkien vaihon ja saa pienellä panoksella paremman ja uudemman.   siis ajaa taas monia hehtaaria halvalla.

Pelto-Jussi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 291
Vs: Multiva topline super
Joo järeyttä ja avaruutta on tullut lisää tuonkin kehityskaaren aikana. Meillä oli 11 vai 12 vuosimallinen edellinen ja se oli vielä hieman sellainen rimpula. Nyt uusi 18 vm. Ja järeys ihan toista luokkaa. Runko sinänsä molemmissa jo järeä, mutta jälkiharan ja varpajyrän rakenteet ovat järeämpi uudessa jne.

Hyvä vehje se on. Muista ei tosin kokemusta niin empä osaa sanoa.

Onko teillä kulmatukipyörat ja jos on koetko ne tarpeelliseksi? 8 metrinen on suunnitteilla itsellä
Meillä 7m enkä ole kokenut tarpeelliseksi. Vanhassa vatkasi enemmän koska pyörät olivat keskempänä konetta.

Kasimetrinen Topline Cross toimii hyvin ilman kulmapyöriä ainakin meidän suht tasaisilla lohkoilla. Jos ajonopeutta kasvattaa, saattaa noille tulla tarvetta (jos veturi pompottaa niin äes alkaa heijata?)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2536
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Multiva topline super
ei kait tuo että häpiää nopsaan liikkeen pihasta ole liian halvan vaan toimivan koneen merkki.         mut tosiaan jos olot sallii kantsii vaihtaa kones just enne kuin rempat alkaa.        siis äes on hyvä niin kauan kun ajaa asiansa mut jos alkaa esim. piikit katketa niin halvempi uusia koko värkki kuin net piikit.   siistissä hyväkuntosesta saa hyvityksen joka kattaa liki koko  piikkien vaihon ja saa pienellä panoksella paremman ja uudemman.   siis ajaa taas monia hehtaaria halvalla.

Niin no ei noita käytettyinä juuri myynnissä ole. Melkein häviävät samantien. Muutaman tonnin enemmän tuosta olisi voinut saada jos olisi myynyt suoraan, mutta mennyt mikä mennyt.