8 milliä eilen.Kesäkuu 73,sateli viitenätoista päivänä ja 5 kpl millin sadepäivää.Kylvön jälkeen 119 milliä.Vei parhaan terän toukokuun lopun 41 milliä kahteen päivään.
Voisi kyllä antaa lisää vettä,nyt kasvit sitä vaatii.
Tilanne hieman toinen kun antanut alle 30mm kylvöjen päälle. Siinä on huippupäällikkösatoja hyvä ottaa tuolla vesimäärällä mut kai se pellot myymällä tilanne paranee kun ei meikäläinen vaan osaa vaikka apupaskaakin laittaisi..
Onko tilanne sama joka vuosi? Maata viljelevän kun on totuttava siihen että kaikki ei ole omissa käsissä ja siihen mikä on niin sitten pitää yrittää parantaa tilannetta omilla toimilla ja valinnoilla.
Huippupäällikkkö sadon vei täälläpäin monelta kuivuus ja osalla liika vesi.Löytyy niitäkin jotka sen saavat tänäkin kesänä vaan pitkä on siihen että saalis on siilossa.Omalla kohdalla toistaiseksi positiivinen vire odotuksissa suhteessa laitettuihin panoksiin.
Nythän on satanut montaa vuotta enemmän jo tähän mennessä..
Mä olen täällä aina peräänkuuluttanut sitä et säille et minkään voi, turha niiden vesisateiden perään on itkeä. Ehkä tämä mennyt sinulta ohi?
Mut juu aiemmin suorakylvettiin aika paljon ja se toi kuiviin vuosiin helpotusta. Syysviljojakin yritettiin mut ei kai ne yhtenäkään vuonna 100% onnistuneet. Pöytätasaiset savipellot eivät ole niitä parhaimpia ottamaan syyssateita vastaan..
Mut niinkuin tännekin olen kirjoittanut niin tuntui jotenkin turhalta mättää puol tonnia lantaa hehtaarille kun kuivuus tai joku muu vei sen parhaan terän. 2016 vuosi jäi toistaiseksi varmaan parhaimmaksi. Silloin ei ollut hehtaariakaan syysviljaa ja vehnän, kauran ja ohran keskisato oli lähelle viittä tonnia. Elukat noista valtaosan söi niin tarkkoja kiloja ei ole tiedossa. 2017 olisi ollut hyvä mut syyssateet pilasi homman ja joku neljännes jäi puimatta. Paukkuja oli tuolloin laitettu vielä enemmän kun otolliset olosuhteet kesällä.
Mut mitä niihin valintoihin tulee niin totesin et mun on turha yrittää saada mitään 6t keskisatoa, se ei tule onnistumaan näillä maalajeilla ja vallitsevilla säätiloilla. Katsoin et paras kerätä korkeat tuet, minimoida kuluja ja yrittää samalla korjata maankasvukuntoa.. Näinpä päädyin sitten luomuun..