Ei ohdakkeeseen ja valvattiin auta monivuotisesti kuin klopyralidi eli matrigon. Viitseliäimmät vetävät reppuruiskulla pesäkkeet. Tehoaine löytyy viljan aineista Ariane S/Kinvara ja öljykasveilla Galerasta. Toki voi puhtaana Matrigoninakin ajaa kummalle vaan. Arvokasta vähän on ja lämpöä oltava kunnolla.
Vettä sataa joka armas päivä mut jotenki ruiskutuksetki etenee väleissä. Tänään osu järkyttävä raekuuro onneks pari kilometriä viereen. Joka päivä riski saada kunnon pommi niskaan. Kevätviljat ja jurtit ei oo vuosiin ollu näin tuuheita. Jarrua ajettu jo toistaki reisua ensimmäisiin kylvöihin. Vapun jälkeen kylvetyt kaurat on bbch37 eli lippulehden ulostyöntymisvaihe. Ohjeen mukaan viimeinen hetki kauralla trineksapakki-etyylille eli moddukselle.
Ei Klopyraldikaan auta kuin käsittelyvuonna. MCPA lippulehdelle on tehokkain pitkäaikaisvaikutus. Varsinaisella rikkaruiskutuksella ei saisi kuitenkaan kurittaa ohdaketta. Harmony ei tunnu tehoavan ollenkaan ohdakkeeseen, joten se saattaisi olla hyvä rikkatorjuntaan ennen tuota myöhäistä MCPA:ta.
Itse olen ajanut Arianea MCPA:lla terästettynä ihan pensomisvaiheen lopulla. Tällä saa ohdaketta vähenemään. Vielä en ole kevätviljollie ajanut rikka-aineita.
Ihan täysin päinvastainen kokemus. Mulla oli yhdellä lohkolla jonkinlainen valvattiongelma ja ruiskutin siitä MCPA:lla reppuruiskulla lippulehtivaiheessa pesäkkeitä.
Siitä ei ollut oikein muuta kuin työn ilo, seuraavana vuonna oli rypsissä samoissa kohdissa ihan samanlaiset pesäkkeet.
Ajoin sen lohkon sitten Matrigonilla ja nyt ei ole seuraavaan +15 vuoteen tarvinnut vaivata päätä valvatti ongelmalla, puhdistui niin hyvin kun yleensäkään voi puhdistua.