Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys  (Luettu 17456 kertaa)

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Jos taneli on ostanut väärää kaasua .Kaikki epäilee että olisiko hiilidioksiidia.

Korjaaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Mittasin juuri puristuspaineet, kaikissa sylintereisä oli tasaisesti n. 10,5 bar, eli ei kuulosta harvalta, eikä venttiilivialta.

Tulpat on uudet, kaikkiin tulppiin tulee kipinä.

Vika pitäisi siis olla kaasuseoksessa. Liian rikas tai liian laiha. Pitänee vielä kerran käydä kaasupuoli läpi.
No just .Tarkista onko oikeaa kaasua .

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Höyrystimessä on säätöruuvi, joka kiristää jousta, joka painaa kaasun säätöventtiiliä pienemmälle alipainesäätöä vasten. Sillä ilmeisesti säädetään seosta. Tuo jousi oli jäänyt putsatessa huonosti. Kiinni ja ... ei vaikutusta. Säädin tuota säätöruuvia edestakaisin, eikä vaikutusta. Aina välillä syttyy ja saattaa käydä puoli sekuntia.

Kaasuputki tulee kaasuläpän ja ryypyn kuristimen väliin. Kaasuputki ei ole tukossa. Ryypyn kuristin ei ole ollut ennenkään toiminnassa ja kaasuläppä liikkuu. En tiedä, mitä muuta kaasarissa voisi olla, mikä vaikuttaa käyntiin.

Varsinaisen kaasarin ja imusarjan välissä on ylimääräinen alipainesäätöinen läppä. Säätimestä alipaineletku menee imuilmakoteloon, joka on kaasarin ja ilmanputsarin välissä. En tiedä, mikä tuon läpän tarkoitus on.
4-5 vuotta sitten oli jotain vikaa, kone ei tainnut käynyt tyhjäkäynnillä. Tuon läpän jousi oli poikki. Olin näköjään korjannut sen vain pönkäämällä säädinkotelosta läpän aukiasentoon. Eli tuo ylimääräinen läppä on ollut jo vuosia poissa käytöstä.

Sitten tuon ylimääräisen läpän ja kaasarin väliin tulee jokin putki, joka menee jonhonkin peltikoteloon moottorin kylkeen. Vähän huonosti näkee sinne väliin, mitä siellä on. Putken suulla näyttäisi olevan tippa moottoriöljyä. Tuonkaan tarkoituksesta ei ole mitään käsitystä. Venttilinkopan huohotinputki tulee kuitenkin imuilmakoteloon. Voisiko tuo olla jokin toinen huohotinputki.

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kaikki uskoo että kait kampikammiostakin tulee hohotinputki.Ne nyt ei vaikuta käyntiin lähtöön kunhan ei tukossa ole ettei tiivisteet pullahtele ulos . Onko tuo käynnistys ongelma nyt vasta talven harmi, olisiko johonkin pikku kanavaan kaasarissa jäänyt kosteutta ja nyt jäässä.Kaasari irti tenupesua ja puhaltelua... ja se toinen läppä kasarissa ,voisiko kosaanit karata väärään suuntaan jos se on selällään?Sorkkis voi korjata asia virheet ,ehkä Kaikki on väärässä Sorkkis oikeassa.Wookin voi dissata Kaikki jos haluaa.

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Niin ongelma on tullut vasta pari viikkoa sitten. Aiemmin talvella ei ole ongelmia ollut.

Trukki on nyt ollut pari päivää lämpimässä tilassa (n +15 C), joten mikään ei ole ainakaan jäässä.

Kyllä se toinen putki varmaan on kampikammion huohotinputki.

Kokeilin laittaa kaasun kiinni ja ruikkia pelkkää käynnistysspraytä kaasariin, mutta vain pari kertaa syttyi. Paremmin yrittää kaasulla.

Laitoin lohkolämppärin kiinni tunniksi (edelleen trukki on lämpimässä tilassa) ja heti lähti käyntiin. Kaasua ei vain kestä oikein antaa. Ihan vähän kestää kaasuläppää kääntää, niin käy nätisti ja nostaa kierroksia. Kun kaasuläppää kääntää enemmän auki, niin rupeaa röpöttämään, pätkimään. Vähän samalla lailla, kuin silloin kun kaasu oikeasti on loppumassa.

Kyllähän kaasua voi koi karata vääräänkin suuntaan, mutta moottorin pyöriessä imu on sen verran hyvä, että kaasu menee ilmavirran mukana moottoriin.

Kaasun säätö höyrystimessä on siis alipaineella ja alipaineletku menee imusarjaan. Ilman alipainetta kaasua ei höyrystimestä tule. Ja suuremmalla alipaineella kaasua tulee enemmän. Nyt kun kaasuläppää avataan, niin eikös imusarjassa silloin ole pienempi alipaine, kun ilmaa pääsee imusarjaan enemmän, siis ennenkuin kierrokset ehtii nousta. Silloinhan kaasua menisi kaasariin vain vähemmän. Ja suurilta kierroksilta, kun kaasuläppä menee kiinni, niin silloinhan imusarjassa on suuri alipaine ja höyrystimeltä tulisi vain enemmän kaasua, kun sitä nimenomaan ei pyydetä. Jotenkin tuo logiikka nyt ontuu pahasti.

aarne

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Jos noin päin muka se höyrystin tosiaan pelaa niin ei luulisi toimivan! Erikoista jos se samalla kokoonpanolla on toiminut aiemmin.
Tuli muutes noista kipunoista mieleen kun etsin 99 saapin katoavaa kipunaa. Pyöri tyhjäkäyntiä hyvin ja varovasti sai antaa kierroksiakin, mutta kun kuormitti moottoria niin alkoi käydä kolmella. Syyksi paljastui tulpan johto, joka löi läpi ainoastaan kun moottoria kuormitti. En tiedä voiko palotilan kovemmat olosuhteet kuormitettaessa tuoda tulpan hyppysähkölle enempi vastusta, vai mikä, mutta niin vain oli.

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Jos noin päin muka se höyrystin tosiaan pelaa niin ei luulisi toimivan! Erikoista jos se samalla kokoonpanolla on toiminut aiemmin.
Tuli muutes noista kipunoista mieleen kun etsin 99 saapin katoavaa kipunaa. Pyöri tyhjäkäyntiä hyvin ja varovasti sai antaa kierroksiakin, mutta kun kuormitti moottoria niin alkoi käydä kolmella. Syyksi paljastui tulpan johto, joka löi läpi ainoastaan kun moottoria kuormitti. En tiedä voiko palotilan kovemmat olosuhteet kuormitettaessa tuoda tulpan hyppysähkölle enempi vastusta, vai mikä, mutta niin vain oli.
Kaikki meinasi tuota myös ehdottaa ,mutta kävisikö trukki lämpimänäkään.Hiilipiuhoissa oli ainakin ennen usein vikaa .Kokeile taneli käyttää sitä pimeällä ,näkyykö hyppykipinöitä ympäri konetilaa .Tosin jos hiilihdot on viallisia,ei taida kipinätkään aina hyppiä ja näkyä . Tulppien lämpöarvokin voi olla vääränlainen ? Polttoainevikaa kuitenkin Kaikki eniten epäilee.

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Hyppykipinöitä en ole huomannut, mutta kipinää kokeiltaessa antoi kyllä kerran kynsille, vaikka pidin mukamas riittävän kaukana eristeistä kiinni.

Yksi vika ei poissulje toista vikaa. Voihan tuo lyödä johdosta läpi ja lisäksi vielä jokin muu vika.

Ehkä parempi vaihtaa vielä tulpanjohdot, niin saa senkin vian poissuljettua.

Viimeksi muokattu: 15.01.19 - klo:16:12 kirjoittanut taneli

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kaikki on mahdollista.Hiilipiuhassa on usein johdon sisässä niitä katkoksia missä kipinä hyppii johdon sisällä "piilossa .Voi siitä tulpallekin riittää vielä jonkinlainen kipuna kokeiltaessa.Moottorin toimiessa alipaine imusarjassa pysyy tai paranee kaasutettaessa kun moottori toimii niinkuin pitää. Mutta jos kierrokset ei nousejostain syystä kun kaasuläppää avaa ,alipaine pienenee . Onko muuten sytytysennakko kohillaan ,virranjakajan kansi halki tai pskainen ,puola??

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Nyt on tulpanjohdot vaihdettu, ei vaikutusta.

Tuossa höyrystimen alipainesäädössä tuntuu olevan sellainen ominaisuus, että alipaineen kasvaessa se ensin säätää kaasun virtausta suuremmalle, mutta kun alipaine kasvaa riittävän suureksi, kaasun virtaus katkeaa lähes kokonaan.

Kokeilin myös manuaalisesti säätää kaasun virtausta startatessa, mutta ei auta.

Kaasua menee sylinteriin, se on varma, seossuhteesta ei voi olla niin varma.
Riittävän lämpimänä kaasu syttyy sylinterissä, mutta huoneenlämpöisenä vain joskus.

Kipinä tulee joka sylinteriin, mutta onko se riittävän tehokas. Jos kylmä kaasu ei syty niin helposti.

Viimeksi muokattu: 15.01.19 - klo:21:19 kirjoittanut taneli

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Onko moottorissa mitään lämpöaturia, sähköistä tai mekaanista mistä johtuisi, jos noin voimakkaasti vaikuttaa lämpötila. Miten sytkän ajoitus?
pessimisti ei pety!

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Pimeässä ei näkynyt mitään irtokipinöitä.

Ajoituksesta en ole varma. Yritin sitäkin säädellä edestakaisin, mutta ei sillä tuntunut olevan vaikutusta.

Lämpöantureita ei ole näkynyt.

Nyt on puola pöydällä vaihdan sen seuraavaksi.

Yllättävän halpoja nuo vanhanaikaisen pensakoneen perus osat. Diisseliin ei viitsisi noin paljon kokeeksi vaihtaa osia.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Tulpanjohtojen toimintaa voi katsastaa jos vehje lähtee käyntiin niin sammuttaa valot ja katsoo konehuoneeseen pilkkopimeässä – veikkaan notta melkoinen loimotus on. Paiti jos on uuden silikonipintaiset kaapelit.

Niin notta kai tiesit pulloa pidettävän poikittain ja liitäntä suoraan alas ja että höyrystimessä pitää kiertää jäähdytysneste? Moottorikaasu kun tulee aika kylmänä nesteenä joka on tarkoitus höyrystimessä muuntaa kaasuksi. Toki sen pitäisi nähdä jos höyrystin ei toimi kunnolla kun se tulee kuuraan.

Jos puolasta lähtevän johdon virranjakajanpäähän tulevassa liittimessä on lähelle runkoa vietynä noin 10 mm pitkä kipinä tai enemmän pitäisi sen riittää. 

Perusennakko kipinälle on yleensä 5 – 10 astetta eykk – pyöritä siivapyörä ko kohtaan ja katso osoittaako pyöriä 1 vai 4 sylinteriä > ota kyseisen sylinterin johto irti ja liikuta löysättyä virranjakajankantta kunnes kipinä ”napsahtaa” lähellä runkoa olevasta tulpanjohdosta, nyten on perusennakko ainakin kohdallaan – se onko kipinä juuri oikeassa sylinterissä oikeaan aikaan on sitten taas oma tarinansa – sellaistakin on sattunut notta kipinä on ollut nelosessa ykkösen sijaan.

   cría cuervos y te sacarán los ojos

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Kaikki eppäilee että tulppien lämpöarvot väärät.
Lainaus
http://www.harrika.fi/wiki/index.php?title=Sytytys#Sytytystulpat
Sytytystulppia on eri lämpöarvoilla ja eri valmistajat ilmoittavat lämpöarvon eri tavalla, eli numeromerkintää tai arvoa ei voi pitää yleispätevänä.

    Kuuma tulppa = kylmä kone (mitä pienempi numero, sitä kuumempi tulppa)
    Kylmä tulppa = kuuma kone
  http://ww2.justanswer.com/uploads/heavychevy396/2011-05-17_144927_heat_range_cross_refence_chart.jpg

Korjaaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Kaasutrukin huono kylmäkäynnistyvyys
Tarkista tuleeko kaasu nesteenä vai kaasuna