Nykyään harvoin tarttee onneksi nostella, mutta nostoon on nyt konsti jolla nousee oikeastaan aina. Tiedättekin varmaan sen härvelin joka puristetaan lonkkakyhmyihin kiinni ja siinä on silmukka mistä saa kettingin kiinni.
Mutta sitä kettinkiä pitää jollain vähän kohottaa
Oon sellaisista pihdistä kuullut ja tuotakin makaavaa kattellut ja ihmetellyt miten se voi toimia. Vai pitääkö se lehmä maata suoras selkä suoraan ylöspäin, jotta sen saa pysymään?
Laittaa oven kohtaan jos on epävarma lehmä. Nosto onnistuu sitten vaikka etukuormaajalla jossa on esim suursäkkinostin, on pari muutakin keinoa mutta en ala neuvomaan ettei kukaan säre itseään,
Mä oon pitänyt yleensä oven kohdassa sitä varten, että on helpompi nypätä raato pihalle. No tämä makaava ei ole oven edessä ja en pitänyt edes epävarmana. Tai olis kait pitänyt pitää , 4. poikiminen mutta ennemmin laiha kuin lihava. Mutta vieläkin sitä mieltä, että ei ollut alunperinkään halvauksesta kyse. vasikka oli iso ja poiki yksin. Ehkä jotain napsahti ...
Sitten voi tulla pitkä nostelu-ura. Meillä taannoin hieholta murtui lanneranka poikimisessa ja nyt ei tarvi sanoa, että johtui kiskomisesta, itekseen oli poikiminen alkanut ja vasikka jo puoleksi pihalla,kun huomattiin ja käytiin nykäsemässä vasikka ulos. Kokoakaan ei vasikalla hirveästi ollut, joten eipä tuota osattu edes arvella. Mutta makaamaan jäi, sitkeästä yrittämisestä huolimatta. Pistettiin lopulta lihoiksi ja silloin siellä lanneluissa näkyi selvä murtumalinja. Tuli kyllä ihan puskasta tämä, mutta sellaista kuulemma sattuu.