Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe äpyli poikiiii  (Luettu 13250 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: äpyli poikiiii
tuommosten kanssa temuten alkaa kyl syötä motivaatiota.  oma nousee hyvin ja lypsää ja syö iha hyin...   nyt meinaa olla tankin varat rajoilla...   mut pahempi ku tartteis jonki kans temuta..    miä en jaksa...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: äpyli poikiiii
tuommosten kanssa temuten alkaa kyl syötä motivaatiota.  oma nousee hyvin ja lypsää ja syö iha hyin...   nyt meinaa olla tankin varat rajoilla...   mut pahempi ku tartteis jonki kans temuta..    miä en jaksa...
Oikeastaan tuo nostokin alkaa tapahtumaan jo lähes rutiinilla. Kumpa olis leveämpi takakäytävä. Nyt teline tukkii käytävän täysin. No alta pääsee kävelemään kun kumartaa, mutta lypsykiskoilla ei kulje mitään. Onneksi on sentäs 3.viimeinen parsi. Taitaa 5minuutissa lehmä seisoa, kun sekin jo tietää mitä tehdä pitää kun takapaa alkaa nousemaan puolimetriä maasta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: äpyli poikiiii
hyä et on tollanen paikka.  mut ei niiin hirmu kivaa touhua ku vinssata lehmää ylös,   voimia sulle!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: äpyli poikiiii
hyä et on tollanen paikka.  mut ei niiin hirmu kivaa touhua ku vinssata lehmää ylös,   voimia sulle!

Hyvä syy olla menemättä rankamettään :)

navettapiika

  • Vieras
Vs: äpyli poikiiii
hyä et on tollanen paikka.  mut ei niiin hirmu kivaa touhua ku vinssata lehmää ylös,   voimia sulle!

Hyvä syy olla menemättä rankamettään :)
Taitas tuo pakkanenkin riittää syyksi pysyä tupasalla. Tuo on kyllä pakko tunnustaa, ettei enää viitsisi moista vaivaa nähdä.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: äpyli poikiiii
Nykyään harvoin tarttee onneksi nostella, mutta nostoon on nyt konsti jolla nousee oikeastaan aina. Tiedättekin varmaan sen härvelin joka puristetaan lonkkakyhmyihin kiinni ja siinä on silmukka mistä saa kettingin kiinni.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: äpyli poikiiii

Taitas tuo pakkanenkin riittää syyksi pysyä tupasalla. Tuo on kyllä pakko tunnustaa, ettei enää viitsisi moista vaivaa nähdä.
Oikeastaan tuo ei edes ole enää paha nakki. Onhan täs hyvää aikaa. Tietysti jos tuo kaikki on turhaa, niin sitten vähän jurppii. Kuitenkin parhaan nousuyrityksen näin iltakierrolla. Se oli jo lähellä. No teline nosto olikin sitten työläin pitkästä aikaa. Sinne se jäi puskemaan vieruskaveria :)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: äpyli poikiiii
Nykyään harvoin tarttee onneksi nostella, mutta nostoon on nyt konsti jolla nousee oikeastaan aina. Tiedättekin varmaan sen härvelin joka puristetaan lonkkakyhmyihin kiinni ja siinä on silmukka mistä saa kettingin kiinni.

Mutta sitä kettinkiä pitää jollain vähän kohottaa :) Oon sellaisista pihdistä kuullut ja tuotakin makaavaa kattellut ja ihmetellyt miten se voi toimia. Vai pitääkö se lehmä maata suoras selkä suoraan ylöspäin, jotta sen saa pysymään?

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: äpyli poikiiii
Nykyään harvoin tarttee onneksi nostella, mutta nostoon on nyt konsti jolla nousee oikeastaan aina. Tiedättekin varmaan sen härvelin joka puristetaan lonkkakyhmyihin kiinni ja siinä on silmukka mistä saa kettingin kiinni.

Mutta sitä kettinkiä pitää jollain vähän kohottaa :) Oon sellaisista pihdistä kuullut ja tuotakin makaavaa kattellut ja ihmetellyt miten se voi toimia. Vai pitääkö se lehmä maata suoras selkä suoraan ylöspäin, jotta sen saa pysymään?
Laittaa oven kohtaan jos on epävarma lehmä. Nosto onnistuu sitten vaikka etukuormaajalla jossa on esim suursäkkinostin, on pari muutakin keinoa mutta en ala neuvomaan ettei kukaan säre itseään,
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: äpyli poikiiii



Mutta sitä kettinkiä pitää jollain vähän kohottaa :) Oon sellaisista pihdistä kuullut ja tuotakin makaavaa kattellut ja ihmetellyt miten se voi toimia. Vai pitääkö se lehmä maata suoras selkä suoraan ylöspäin, jotta sen saa pysymään?
Ei tartte maata selkä ylöspäin. Useamman noston jälkeen nousee jo itse kun näyttää laitetta. Yksi pomppas pystyyn kun ruuvasin härvelin kiinni. En vielä ehtinyt saada ketjua kiinni.
Mystinen kesälaatumies

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: äpyli poikiiii
Nykyään harvoin tarttee onneksi nostella, mutta nostoon on nyt konsti jolla nousee oikeastaan aina. Tiedättekin varmaan sen härvelin joka puristetaan lonkkakyhmyihin kiinni ja siinä on silmukka mistä saa kettingin kiinni.

Mutta sitä kettinkiä pitää jollain vähän kohottaa :) Oon sellaisista pihdistä kuullut ja tuotakin makaavaa kattellut ja ihmetellyt miten se voi toimia. Vai pitääkö se lehmä maata suoras selkä suoraan ylöspäin, jotta sen saa pysymään?
Laittaa oven kohtaan jos on epävarma lehmä. Nosto onnistuu sitten vaikka etukuormaajalla jossa on esim suursäkkinostin, on pari muutakin keinoa mutta en ala neuvomaan ettei kukaan säre itseään,

Mä oon pitänyt yleensä oven kohdassa sitä varten, että on helpompi nypätä raato pihalle. No tämä makaava ei ole oven edessä ja en pitänyt edes epävarmana. Tai olis kait pitänyt pitää , 4. poikiminen mutta ennemmin laiha kuin lihava. Mutta vieläkin sitä mieltä, että ei ollut alunperinkään halvauksesta kyse. vasikka oli iso ja poiki yksin. Ehkä jotain napsahti ...

navettapiika

  • Vieras
Vs: äpyli poikiiii
Nykyään harvoin tarttee onneksi nostella, mutta nostoon on nyt konsti jolla nousee oikeastaan aina. Tiedättekin varmaan sen härvelin joka puristetaan lonkkakyhmyihin kiinni ja siinä on silmukka mistä saa kettingin kiinni.

Mutta sitä kettinkiä pitää jollain vähän kohottaa :) Oon sellaisista pihdistä kuullut ja tuotakin makaavaa kattellut ja ihmetellyt miten se voi toimia. Vai pitääkö se lehmä maata suoras selkä suoraan ylöspäin, jotta sen saa pysymään?
Laittaa oven kohtaan jos on epävarma lehmä. Nosto onnistuu sitten vaikka etukuormaajalla jossa on esim suursäkkinostin, on pari muutakin keinoa mutta en ala neuvomaan ettei kukaan säre itseään,

Mä oon pitänyt yleensä oven kohdassa sitä varten, että on helpompi nypätä raato pihalle. No tämä makaava ei ole oven edessä ja en pitänyt edes epävarmana. Tai olis kait pitänyt pitää , 4. poikiminen mutta ennemmin laiha kuin lihava. Mutta vieläkin sitä mieltä, että ei ollut alunperinkään halvauksesta kyse. vasikka oli iso ja poiki yksin. Ehkä jotain napsahti ...
Sitten voi tulla pitkä nostelu-ura. Meillä taannoin hieholta murtui lanneranka poikimisessa ja nyt ei tarvi sanoa, että johtui kiskomisesta, itekseen oli poikiminen alkanut ja vasikka jo puoleksi pihalla,kun huomattiin ja käytiin nykäsemässä vasikka ulos. Kokoakaan ei vasikalla hirveästi ollut, joten eipä tuota osattu edes arvella. Mutta makaamaan jäi, sitkeästä yrittämisestä huolimatta. Pistettiin lopulta lihoiksi ja silloin siellä lanneluissa näkyi selvä murtumalinja. Tuli kyllä ihan puskasta tämä, mutta sellaista kuulemma sattuu.

carhu

  • Vieras
Vs: äpyli poikiiii


 Kyllähän noita havereita noitten elukoitten kanssa pakkaa tulemaan,vaekka kaekkesa tekkee ee sitä aena voe edes ennakoida. Kuuluu lajin luonteeseen ja näillä se on vaen mentävä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: äpyli poikiiii
se on sitä yrittämisen riskiä tuo..     ja kun ei niiiiin hirveesti ressaa nuitten kans ni jopa pikkasen helpommin pääsee pälkähästä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: äpyli poikiiii
se on sitä yrittämisen riskiä tuo..     ja kun ei niiiiin hirveesti ressaa nuitten kans ni jopa pikkasen helpommin pääsee pälkähästä.

Aivan. Kuuluu lajin luonteeseen. Eipä tälläisillä jutuilla onneksi yöunia menetä. Kyseessä vaan elukka. Enemmän stressaa jotkut omat mokat ja vaikka antibioottimaidon lypsy. Jostain syystä mulla tahtoo tulla yöuniin lähes aina, jos elukka ab kuurilla. No niin … aamulla lehmä seisoi parressaan kuten muutama muukin kanssasisar. Toki oli voinut seisoa koko yönkin, mutta vesikuppi oli piripinnassa. Siis se juo makuullaan ja siksi päästää kupin ihan täyteen. Seisoessa juodessa juo kupin lähes tyhjäksi. Toki mahdollista on sekin, että ventiili vuotaa :) Katsotaan ja seurataan :)