Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)  (Luettu 17600 kertaa)

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 849
Osaisiko joku valaista mikä juttu tuossa kolmella kepillä vaihtamisessa ja viimeisin oli yhdellä kepillä ja sähkönapilla, tietenkin alueiden vaihto jne. Kuin kovaa jenkeissä saa ajaa rekalla? 120kmh? Joskus luin tuosta Rebel expressin ameriikanreissuista, joku kuorma-automiesten lehti se oli. Suomesta oli kanadaan viety joku hienosti maalattu säiliöauto, sillä köröttelivät 2000km matkan Messuille/näyttelypaikalle, nuo jenkit pyyhkivät ohi.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Näinkö Aarne

https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g
On ne antiikkisia nuo jenkkien "jättirekat", Nuppi melkein hyttiä ja pitkää nokkaa, perävaunu kiikkun nokastaa rungon päässä. Eikä ole kehitystä tapahtunut vuosikymmeniin. Millähän kuski pysyy tuossa kuvassa kärryilläm että mikä pykälä päällä. Ergonomiasta ei hajuakaan!
Tässä komiat lähtörituaalit :) ja vähemmän keppejä!

https://www.youtube.com/watch?v=4BdQVKatCME
On se hienoa kun on vaihdekeppi yläpuolella olkapään ;)
pessimisti ei pety!

nissan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 806
Laitetaan vastapainona velivenäläisen vaihteiden jouheva käyttö

https://www.youtube.com/watch?v=aDgULBvJyyU

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
mut onko nuissa jenkkirekoissa yhä se puolenmetrin, mitä lie jaloissa? vaihekeppi?      ku kattoo tuosta ng;stä nuita jääteitä ajelevia, minkä vuossatan vehkeillä hyö ajelee?

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Laitetaan vastapainona velivenäläisen vaihteiden jouheva käyttö

https://www.youtube.com/watch?v=aDgULBvJyyU
Kytkin patskana.
Zilistä jäi mieleen tehostamaton ohjaus ja karmea kaartosäde, Ural, karu pelihän se oli mutta ei tarvinnut siinäkään alla käydä pyytämässä askilta anteeksi.
pessimisti ei pety!

aarne

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Laitetaan vastapainona velivenäläisen vaihteiden jouheva käyttö

https://www.youtube.com/watch?v=aDgULBvJyyU

Pisti ihan naurattamaan. Hitusenhan tuo jäi kytkimessä irroitus vajaaksi kun ei aina startata jaksanut. Krazissa kyllä kytkimen toimiessa menee pykälät sisään ihan nätisti. Joissain pykälissä oli ihan synkronointikin.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26008
  • vastustan
mut onko nuissa jenkkirekoissa yhä se puolenmetrin, mitä lie jaloissa? vaihekeppi?      ku kattoo tuosta ng;stä nuita jääteitä ajelevia, minkä vuossatan vehkeillä hyö ajelee?
synkronoimaton eaton   taitaa yhä olla se yleisin loota tuolla jenkeissä ja se ei ole edes mies joka kytkintä käyttää muuton kuin liikkeelle lähdössä, aivan täyttä ala-pertti meininkiä vailla turhia viherpiiperryksiä, teliveto löytyy vaikka lämmintä ois min 30 astetta ja  kaistoja vähintään kuus. öisin taitavat saada ajella reipasta vauhtia, riippuu vähän osavaltiosta varmaan... mikä lie sitte että nuo amerikan rekkamiehet noin konservatiivejä tuon vaihdelaatikon kanssa kun henkilöautot ja traktorit sitte järestään kytkimettömiä vehkeitä ja jalkakaasun puuttuminenkaan ei amerikan farmaria hätkäytä :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Viimeksi muokattu: 20.12.18 - klo:04:37 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Jaa kytkintä pikavaihteille vallus? Ei kyllä juurikaan ole käytetty.
Sitäpaitsi ne päävaihteetkin menee jopa juoheemmin päälle ilman kytkintä ainakin mun megas. Aluevaihde tarvii kytkintä alas vaihdos.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
oho, melkein automaatti..  millasella ajolla tuo onnaa?    miulla vain toisen merkkisiä ollu ja aina ovat korisseet kytkintä vaihtaessa..

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
No neny rytisee kytkimenki kans. Mutta paljon välikaasun kanssa pelanneena oppinu tuollakin repiin pykäliä ilman kytkintä.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
huh, tosi vanhakansalainen..     siis milloin vielä tarttikaan välikaasua?   ei jaksa enää muistaa moista..   nelitonnisessakin tais mennä ilman..

aarne

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
huh, tosi vanhakansalainen..     siis milloin vielä tarttikaan välikaasua?   ei jaksa enää muistaa moista..   nelitonnisessakin tais mennä ilman..
Eipä se kyse aina olekkaan siitä tartteeko sitä välikaasua vai ei. Siihen kun on oppinut niin sitä käyttää useinmiten manu vaihteissa merkistä ja laitteesta riippumatta. Säästää synkroja ja nopeuttaa pykältämistä kun passailee lootan kierrokset sopiviksi. Pikavaihdeautomatiikan kanssa ei toimi mutta muuten hyvinkin hyvin.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
huh, tosi vanhakansalainen..     siis milloin vielä tarttikaan välikaasua?   ei jaksa enää muistaa moista..   nelitonnisessakin tais mennä ilman..

Niin minulla on paljon raakoja ja alkukantaisia laitteita käytössä. Sekä paljon kokemuksia niistä. Huom pillariski on kunnon piitkät ohjaus sauvat.

Muuten isoo vanha viiattiki tykkää välikaasu vaihdosta.
Ja nuo vanhat isot maasto kuorkit jne.

Oli mulla myös yhdessä twin turbo bemaris semmonen loota mikä meni kivasti välikaasulla isommalle luisun katkeematta.

Mutta opittu asia selkäytimes asti.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!