Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jouskari - 18.12.18 - klo:09:00

Otsikko: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Jouskari - 18.12.18 - klo:09:00
Välillä törmää erilaisiin väitteisiin ja tapoihin että miten noilla koneilla kuuluu vaihtaa vaihteita.
Että on vaihdettu vaihdetta väärin ja sitten pikavaihteet simahtanu, pakat sileenä.
Se nyt on selvä että H kaavio ja ryöminnät menee kytkimen kanssa, mutta miten renaatte noita kolmea pikavaihdetta esim tieajossa ja peltohommassa, vaikkapa äkeen vedossa? Omat koneet on vakiovireisiä (6850) ja aikalailla keventämättä on vaihdettu ylös ja alas. Niinhän se pikavaihde automatiikkakin tekee jos sitä käyttää. Mutta mitenkäs teillä homma toimii ?
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: lypsyukko - 18.12.18 - klo:09:28
Mä ajattelin , että sää kysyt justiin tuon normi vaihteen vaihtamisen. Mulle kun ei täs lähes 14v aikana se ole vielä selvinnyt. Uutuuttaan haisevana vaihteiston sanottiin "hioontuvan" tai jotain , jotta ne menevät helpommin "tupaan". No yhtä paskat ne on vieläkin, tosin valmetti miesten mielestä se on vieläkin sisäänajossa  (3800h). Synkronoimattoman vanhan Massikan vaihteistokin tuntuu tuohon verrattuna helpolta vaihtaa /käyttää. Pikavaihteita nyt näpyttelen ihan normisti. Kiihdytyksissä ehkä 1300 kier/min paikkeilla. Tosin moottori tehoja on nostettu ohjelmoinnilla 40hv ja sen huomaa. No vakionahan tuo oli ihan täys pas … 6400
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: ht - 18.12.18 - klo:09:53
 6550 eli 100 hv Hitec, turbiini, en kevennä kaasua pikavaihteen kanssa. 5400 h, toistaiseksi ehjä tuolta osin.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: SamiT - 18.12.18 - klo:15:41
8450 Mega -97 reilu 12800h nyt, uusi kytkin ja pikavaihteen korjaussarja laitettu varmuuden vuoksi 9300 tunnin kohdalla kun luulin kuulevani ylimääräistä vinkunaa pikavaihteesta, voi olla että tuuli vinkui vaan korvien välissä. Synkrot jo hiukan kuluneet kun avaamaton vaihteisto edelleen, joten päävaihteet pitää vaihtaa rauhallisesti ilman voimaa ja repimistä, ja kuluneilla synkroilla päävaihde tieajossa vaihtuu sulavasti kun laittaa ensin pikavaihteen kolmoselle ja sitten vaihtaa mekaanisia vaihteita. Pikavaihteet vaihdan joko matalilla kierroksilla tieajossa kytkimen kanssa. PS. Käytän talvella kaksitahtiöljyä 5dl tankillisessa ja alkuperäinen ruiskutuspumppu paikalla edelleen tehtaan jäljiltä. Tehot myös olleet vakiot aina. Öljyt ja filtterit unohtamatta huohotussuodatinta on perään vaihdettu säännöllisesti suunnilleen tehtaan suosittelemalla huoltovälillä ja joskus mennyt tunnit vähän ylikin, imusiivilä putsattu kaksi kertaa vimmeisen 5000 tunnin aikana ja ei siellä ole koskaan oikein mitään ollut kuten ei suodatinkoteloissakaan kun ei ole isoja jarruttomia kärryjä paljoa tieajossa laahattu.

HiTech vaihtaa pikavaihteen nätisti ja siinä ei muuta tarvitse huomoida kuin rauhallinen päävaihteen vaihto niin menee pitkään.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: kylmis - 18.12.18 - klo:16:58
Ei tuolla pellolla paljon kevennellä, pikavaihteita on pakko lyödä kehiin, silloin kun tarvitaan. Maantiellä on sitten toinen juttu, voi pikkuisen kaasusta höllätä. Hitec vaihtaa sen verran inhimillisesti, että ei tule kytkimeen kajottua. Perusmezzo sen sijaan tarvitsee hiukan sääliä. Pellolla keventämättä, mutta maantiellä käytän kytkintä. Nykiminen on muuten sen verran väkivaltaista, että ei liene terveellinen ilmiö.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: eevertti - 18.12.18 - klo:17:10
No tiellä kevennän vähän kaasua vaihtaessa isommalle. Pellolla vaihdan täydellä vedolla. 8400:ssa pikavaihteet paljon "pehmeämmät" vaihtaa kuin 6800:ssa jossa varsinkin pinemmälle vaihtaessa töksähtää aika lailla vaikka olis kytkinpohjassa.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: nissan - 18.12.18 - klo:17:17
Eikö se ole harhaanjohtamista sanoa kolmiportainen pikavaihde,ei kai sillä pysty kuin kahdesti vaihtamaan isomalle tai pienemälle
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Cutana - 18.12.18 - klo:17:22
asiaan vaikuttane onko viimeisilleen syötetty suomörkö hirmuinen puntti perässä?
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: lypsyukko - 18.12.18 - klo:18:24
Kyllä mää nyt luen noita teidän pikavaihdejuttuja hieman hymy suupielissä. Vai että kytkintä käytätte pikavaihteen kanssa :) En sitten ikinä oo kyllä tuollaista edes ennen kuullutkaan. Fiiaatin traktoreis voi vaihtaa päävaihteetkin ilman kytkintä, vaikka toki kytkimellä vaihdettavaksi ne on tehty.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: eevertti - 18.12.18 - klo:19:09
No siis lähinnä peltoliittymälle hidastaessa on kytkin pohjassa ja kun ladon pikavaihteet ykköselle niin 6800 vaihdot nykäsee, 8400 ei.
Tosiaan pikku fiiussa voi vaihteet vaihtaa sormen päillä mutta valluissa vaatii miehekkään otteen kepistä :)
En oo kyllä fiussa rohjennu ilman kytkintä hämmentää.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: lypsyukko - 18.12.18 - klo:19:38
No siis lähinnä peltoliittymälle hidastaessa on kytkin pohjassa ja kun ladon pikavaihteet ykköselle niin 6800 vaihdot nykäsee, 8400 ei.
Tosiaan pikku fiiussa voi vaihteet vaihtaa sormen päillä mutta valluissa vaatii miehekkään otteen kepistä :)
En oo kyllä fiussa rohjennu ilman kytkintä hämmentää.

No tökkii ne 6400 pikavaihteet melkoisesti, mutta pitänyt asiaa vaan lähinnä "meluna". Suuremmalle vaihdot varsinkin pehmentyneet tuon lisätehon johdosta, ei tartte enää niin huudatella normikäytössä. Toki vääntökin lisääntyi jonkun 35-40%, paljon mielekkäämpi ajella ja tosiaan nuo pikavaihde näpäytykset suuremmalle pystyy tekemään pienemmillä kierroksilla. Toki ehkä pienemmälle laitettaessakin, mutta harvoin tehonpuutteen takia tuota tarttee tehdä, vauhdin kylläkin.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: aarne - 18.12.18 - klo:21:06
Mezzossa ja megassa raakana tai vähän kytkimellä pehmentäen siten, että veto on päällä ja aavistuksen "hivottaa" polkimella että luistaa kytkimestä vaihtotapahtuman terävyydeen. Olen ajatellut että kaasulla löysätessä tulee helposti rytkyteltyä välyksiä laidasta toiseen joka ainakin käy boorien päälle, niin mielummin vaikka raakana. 05 oli helpompi näpäyttää kaasulla nykäisy pois.
Hitechillä sitten yleensä raakana jos vakio, viritettynä oikein hyväksi ja muuten jos jaksaa niin samaan aikaan kun näpäyttää nappikytkintä kun painaa pikavaihteen nappulaa ja samalla kun käyttää kaasun pikaisesti ylhäällä saa hitekillä aikaan oikein nopean ja pehmeän pikavaihteen vaihdon. Kuulostaapas monimutkaiselta näin selitettynä.. Muuten suurista vaihteen väleistä johtuen se hitekin vaihto on niin peeeerrskeeetin pitkä vaihtotapahtuma että kerkeää kitkapintaa tympäistä 250 tappiteholla.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: aarne - 18.12.18 - klo:21:22
Ja tuosta valmetin keppien jouhevuudesta piti vielä mainita, kun en itse niitä niin epäjouheina tai hankalana pidä. Alueen vaihto vauhdissa vähän nihkeä mutta siinäkin pärjää kahden käden taktiikalla kun vetää päävaihteen vapaalle kun aluetta alkaa vaihtamaan. Ei kyllä vedä mezzo/hitech linjan kepit vertoja 05 vallujen lovikepeille nopeudessa ja jämäkkyydessä. Toki jos oli säätö löysällä niin oli keppi väärässä välissä ja jos liian kireällä niin sitten tahmoi.
Tahmeana ja hitaana vaihdettavana pidän jontikan mekaanista keppiä 6000 sarjasta eteen päin. Sellaista lyhempää uudempaa versiota powerquadista, missä ei ole niitä syviä "hahloja", ei ole oikein tullut kepiteltyä niin ei pysty sanomaan, mutta -30 sarjaan asti melko kömpelö.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: nissan - 18.12.18 - klo:21:50
Näinkö Aarne

https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: aarne - 18.12.18 - klo:22:26
Näinkö Aarne

https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g

No vähän niinkuin.

Tässä mallisuoritus ylöspäin:
http://www.youtube.com/watch?v=ouORP8qR9oQ&t=81s

Ja alaspäin:
http://www.youtube.com/watch?v=ouORP8qR9oQ&t=02m8s

 ;D :D 8)



Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: metsajussi - 18.12.18 - klo:22:32
Näinkö Aarne

https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g

Miksiköhän niiden keppien pitää olla vielä noin pitkiä... ??
Ei siinä kuitenkaan voimaa näy tarvittavan.

Vai saako siinä sopivaa hartiajumppaa työn lomassa kun kurkottelee kaksin käsin noita kepuloita.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: JD6630 - 18.12.18 - klo:23:08
Ja tuosta valmetin keppien jouhevuudesta piti vielä mainita, kun en itse niitä niin epäjouheina tai hankalana pidä. Alueen vaihto vauhdissa vähän nihkeä mutta siinäkin pärjää kahden käden taktiikalla kun vetää päävaihteen vapaalle kun aluetta alkaa vaihtamaan. Ei kyllä vedä mezzo/hitech linjan kepit vertoja 05 vallujen lovikepeille nopeudessa ja jämäkkyydessä. Toki jos oli säätö löysällä niin oli keppi väärässä välissä ja jos liian kireällä niin sitten tahmoi.
Tahmeana ja hitaana vaihdettavana pidän jontikan mekaanista keppiä 6000 sarjasta eteen päin. Sellaista lyhempää uudempaa versiota powerquadista, missä ei ole niitä syviä "hahloja", ei ole oikein tullut kepiteltyä niin ei pysty sanomaan, mutta -30 sarjaan asti melko kömpelö.
Niin että tuo Valmetin 2-vipu systeemi on sun mielestä hyvä vrt. jontikan 1 vipuiseen?

Noh, uskon asioistahan ei voi kiistellä.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: aarne - 18.12.18 - klo:23:57
^ Nohnoh, eipäs nyt poroja neppariin. Kätevämpi se yksi keppi on kuin kaksi, jos se toimii jouhevasti kuten vaikkapa deutzissa. Eikä se powerquad huono ole, ei vain niin jouheva. Hitekki melkeinpä jouhevampi. Lisäksi isompien 5 pykäläisen powerquadin välitykset vaan on melko ikävät. C on liian pieni ja D on liian iso, onneksi suht kätevä rämpätä keppi linjaa edestakaisin verroinkin jos plussa versio että etsii sen käypäisen pikavaihteen. Kaikista kätevin tietysti olisi se hyvin toimiva powershift jonka Voorti tarjosi jo 80-luvun lopussa.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Cutana - 19.12.18 - klo:04:07
Jaaha,kahen kepin loukussa.
Siellä missä Miehet punnitaan.
SUOLLA  :o
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: lypsyukko - 19.12.18 - klo:08:31
Täs nyt alkaa tuntumaan siltä, että mun 6400 on tullut vikoineen linjastolta. Siinä ei saisi varmaan vaihdetta edes päälle, jos ei olisi tuollaisia vipuvarsia. Aluevaihdetta en vielä ikinä ole vaihtanut liikkeessä, en edes yrittänyt. Ihan tarpeeksi tuottaa tuskaa 1-2-3-4. Jostain syystä se välillä kait sylkee vaihdetta pois sitä vielä tupaan yrittäessä. Aina ollut tuollainen, kepinpäässä olevat pikavaihdenupitkin on pitänyt teipata paikoilleen. Mutten ne irtoaa ja roikkuu johtojen varassa. Joskus vaihtaminen saattaa onnistua lähes normaalisti, yleensä ei - siis jos verrataan johonkin muuhun vaihdekeppi härveliin. Voihan tuo olla normaalia. Ainakin joku joskus sanoi, että 3000h:n jälkeen helpottaa , mutta ei vaan vielä ole helpottanut.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: klapikasa - 19.12.18 - klo:09:21
HT eli haittavaikutuksia tekniikka. Muistan silloin kun HT tuli ja se viive kun kytkee, se on ärsyttävä, ja auto alueet, se sammuu ennen kuin se tajuu vaihtaa alas. Saman ikäluokan Es nyysky vaihtaa oikea vaihde kun käyttää kytkin poljinta. Esm kun tulee risteykseen, hidastaa, kytkin alas, kone liukuu ja kun nostaa kytkin on oikea vaihde.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: maraani - 19.12.18 - klo:09:42
Valtralla en ole koskaan ajanut, joten ei ole kokemusta vaihteiden toiminnasta. VBMValmet 705 kaksiasentoinen pikavaihde toimii hienosti enkä kevennä kaasua kumpaankaan suuntaan vaihtaessa. Pitkät vivut siinäkin on mutta alue vaihtuu vauhdissa kumpaakin suuntaan. IH 475 ei pikavaihdetta olekaan, muuten melko toimivat vaihteet ja "hauska" vaihdekaavio tavanomaisen H:n sijaan.

Monet ehkä muistavat, että meillä on pikavaihdevammainen Maxxum. Kolmonen puuttuu välistä, joten sen yli täytyy mennä kytkimellä. Kun ykkönenkään ei yleensä kytkeydy ilman virhetilan kuittausta, olen oppinut käyttämään pikavaihdettakin aina kytkimen kanssa. 2 ja 4 ovat käytettävissä. Alue vaihtuu yleensä ongelmitta molempiin suuntiin, välikaasua toki tarvitsee.

Mää luulen, että vanhaisäntä käyttää JD 2650 pikavaihdetta kytkimen kanssa, mut en oo varma. Mutta se on niitä harvoja käyttämiäni traktoreita, joissa alue ei vaihdu pysähtymättä. Mut se ei oo ainoo syy, miksi en siitä tykkää :)
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: W124 - 19.12.18 - klo:09:57
Valtralla en ole koskaan ajanut, joten ei ole kokemusta vaihteiden toiminnasta. VBMValmet 705 kaksiasentoinen pikavaihde toimii hienosti enkä kevennä kaasua kumpaankaan suuntaan vaihtaessa. Pitkät vivut siinäkin on mutta alue vaihtuu vauhdissa kumpaakin suuntaan. IH 475 ei pikavaihdetta olekaan, muuten melko toimivat vaihteet ja "hauska" vaihdekaavio tavanomaisen H:n sijaan.

Monet ehkä muistavat, että meillä on pikavaihdevammainen Maxxum. Kolmonen puuttuu välistä, joten sen yli täytyy mennä kytkimellä. Kun ykkönenkään ei yleensä kytkeydy ilman virhetilan kuittausta, olen oppinut käyttämään pikavaihdettakin aina kytkimen kanssa. 2 ja 4 ovat käytettävissä. Alue vaihtuu yleensä ongelmitta molempiin suuntiin, välikaasua toki tarvitsee.

Mää luulen, että vanhaisäntä käyttää JD 2650 pikavaihdetta kytkimen kanssa, mut en oo varma. Mutta se on niitä harvoja käyttämiäni traktoreita, joissa alue ei vaihdu pysähtymättä. Mut se ei oo ainoo syy, miksi en siitä tykkää :)

Pyöreähyttisissä aluevaihde vaihtuu vauhdissa, kun päävaihde on kakkosella. Kannattaa kokeilla.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Kaiku - 19.12.18 - klo:16:10
Lypsyukko voisi kiristää vaihdekepppien nivelasetelman hytin runkoon. 4 pulttia 13mm.
Nosta sitä kummisuojaa keppien alapäästä. Ehkä loppuu valitus Valtran vaihdeloodasta.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: John Ferguson - 19.12.18 - klo:16:32
Ei kait noissa Hiteceissä tarvi hidasta aluetta kuin metsässä ja suolla? Ainakaan 8000-sarjan kanssa ei tulisi mieleenkään ajaa minkäänlaista siirtoajoa hitaammalla alueella edes ajoon lähtiessä.

Ja mitä Jd 6-loviseen lootaan tulee, niin ei kyllä ole idioottivarmempaa vaihdevipua tehty. Jos ei ole varma vaihtuuko vaihde seuraavaan loveen, niin katsoo sitten vaikka silmällä. Kyllä semmoinen traktori on kuitenkin paras, jossa ei tarvitse kytkimen ja vaihdekepin kanssa pelleillä (tai edes nappivaihteiden).
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: MJKA - 19.12.18 - klo:16:34
Näinkö Aarne

https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g
On ne antiikkisia nuo jenkkien "jättirekat", Nuppi melkein hyttiä ja pitkää nokkaa, perävaunu kiikkun nokastaa rungon päässä. Eikä ole kehitystä tapahtunut vuosikymmeniin. Millähän kuski pysyy tuossa kuvassa kärryilläm että mikä pykälä päällä. Ergonomiasta ei hajuakaan!

Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Mr. M - 19.12.18 - klo:17:44
Valmetissa joskus kevennän kaasulla tai kytkimellä, jos haluan mukavampaa vaihtoa. Päävaihteistoa ylöspäin selatessa painan kytkimen pohjaan ja odotan hetken ennenkuin siirrän keppiä niin menee sujuvammin silmään. Huoltoukko sanoi jo muutama tuhat tuntia sitten, että synkrot pitäis vaihtaa - kai ne sit pitäis.

Nopein laatikko oli aikoinaan Belaruksessa kun sai tökkiä vaihteet läpi ilman kytkintä. (silloin kun ajoitus sattui onnistumaan..)
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Toivo Tonta - 19.12.18 - klo:17:48
Näinkö Aarne

https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g

Miksiköhän niiden keppien pitää olla vielä noin pitkiä... ??
Ei siinä kuitenkaan voimaa näy tarvittavan.

Vai saako siinä sopivaa hartiajumppaa työn lomassa kun kurkottelee kaksin käsin noita kepuloita.
Olisko laitettu nuo jatkovarret, että näkyy paremmin videolla ;D Nuo kaks reunimmaistahan  on normaalisti sähköllä/ilmalla toimivia.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: 115 - 19.12.18 - klo:18:00
Tjaa, joskus mezzolla ajanut ja jäi vaihteiston toiminnasta aika ok vaikutelma, pykälät jämäkästi päälle.
Toisin kuin Fiatin F-sarjassa, toimiiko noissa yhdessäkään vaiihteet kevyesti/täsmällisesti?

NH:n nappivaihteissa tulee jonkin verran höllättyä kierroksia vaihtaessa isommalle.
Ja kytkintä suuntaa vaihtaessa aika paljon jos lähtö ylämäkeen, pehmeää tms. Hidastaminen jarruilla ei pakoilla.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: maraani - 19.12.18 - klo:18:49
Näinkö Aarne

https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g
On ne antiikkisia nuo jenkkien "jättirekat", Nuppi melkein hyttiä ja pitkää nokkaa, perävaunu kiikkun nokastaa rungon päässä. Eikä ole kehitystä tapahtunut vuosikymmeniin. Millähän kuski pysyy tuossa kuvassa kärryilläm että mikä pykälä päällä. Ergonomiasta ei hajuakaan!
Tässä komiat lähtörituaalit :) ja vähemmän keppejä!

https://www.youtube.com/watch?v=4BdQVKatCME
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Peukalo - 19.12.18 - klo:20:08
Osaisiko joku valaista mikä juttu tuossa kolmella kepillä vaihtamisessa ja viimeisin oli yhdellä kepillä ja sähkönapilla, tietenkin alueiden vaihto jne. Kuin kovaa jenkeissä saa ajaa rekalla? 120kmh? Joskus luin tuosta Rebel expressin ameriikanreissuista, joku kuorma-automiesten lehti se oli. Suomesta oli kanadaan viety joku hienosti maalattu säiliöauto, sillä köröttelivät 2000km matkan Messuille/näyttelypaikalle, nuo jenkit pyyhkivät ohi.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Toivo Tonta - 19.12.18 - klo:20:11
Näinkö Aarne

https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g
On ne antiikkisia nuo jenkkien "jättirekat", Nuppi melkein hyttiä ja pitkää nokkaa, perävaunu kiikkun nokastaa rungon päässä. Eikä ole kehitystä tapahtunut vuosikymmeniin. Millähän kuski pysyy tuossa kuvassa kärryilläm että mikä pykälä päällä. Ergonomiasta ei hajuakaan!
Tässä komiat lähtörituaalit :) ja vähemmän keppejä!

https://www.youtube.com/watch?v=4BdQVKatCME
On se hienoa kun on vaihdekeppi yläpuolella olkapään ;)
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: nissan - 19.12.18 - klo:20:17
Laitetaan vastapainona velivenäläisen vaihteiden jouheva käyttö

https://www.youtube.com/watch?v=aDgULBvJyyU
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Oksa - 19.12.18 - klo:20:26
mut onko nuissa jenkkirekoissa yhä se puolenmetrin, mitä lie jaloissa? vaihekeppi?      ku kattoo tuosta ng;stä nuita jääteitä ajelevia, minkä vuossatan vehkeillä hyö ajelee?
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Toivo Tonta - 19.12.18 - klo:20:42
Laitetaan vastapainona velivenäläisen vaihteiden jouheva käyttö

https://www.youtube.com/watch?v=aDgULBvJyyU
Kytkin patskana.
Zilistä jäi mieleen tehostamaton ohjaus ja karmea kaartosäde, Ural, karu pelihän se oli mutta ei tarvinnut siinäkään alla käydä pyytämässä askilta anteeksi.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: aarne - 19.12.18 - klo:21:13
Laitetaan vastapainona velivenäläisen vaihteiden jouheva käyttö

https://www.youtube.com/watch?v=aDgULBvJyyU

Pisti ihan naurattamaan. Hitusenhan tuo jäi kytkimessä irroitus vajaaksi kun ei aina startata jaksanut. Krazissa kyllä kytkimen toimiessa menee pykälät sisään ihan nätisti. Joissain pykälissä oli ihan synkronointikin.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: icefarmer - 20.12.18 - klo:04:34
mut onko nuissa jenkkirekoissa yhä se puolenmetrin, mitä lie jaloissa? vaihekeppi?      ku kattoo tuosta ng;stä nuita jääteitä ajelevia, minkä vuossatan vehkeillä hyö ajelee?
synkronoimaton eaton   taitaa yhä olla se yleisin loota tuolla jenkeissä ja se ei ole edes mies joka kytkintä käyttää muuton kuin liikkeelle lähdössä, aivan täyttä ala-pertti meininkiä vailla turhia viherpiiperryksiä, teliveto löytyy vaikka lämmintä ois min 30 astetta ja  kaistoja vähintään kuus. öisin taitavat saada ajella reipasta vauhtia, riippuu vähän osavaltiosta varmaan... mikä lie sitte että nuo amerikan rekkamiehet noin konservatiivejä tuon vaihdelaatikon kanssa kun henkilöautot ja traktorit sitte järestään kytkimettömiä vehkeitä ja jalkakaasun puuttuminenkaan ei amerikan farmaria hätkäytä :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Varjo79 - 20.12.18 - klo:10:56
Jaa kytkintä pikavaihteille vallus? Ei kyllä juurikaan ole käytetty.
Sitäpaitsi ne päävaihteetkin menee jopa juoheemmin päälle ilman kytkintä ainakin mun megas. Aluevaihde tarvii kytkintä alas vaihdos.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Oksa - 20.12.18 - klo:16:59
oho, melkein automaatti..  millasella ajolla tuo onnaa?    miulla vain toisen merkkisiä ollu ja aina ovat korisseet kytkintä vaihtaessa..
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Varjo79 - 20.12.18 - klo:19:07
No neny rytisee kytkimenki kans. Mutta paljon välikaasun kanssa pelanneena oppinu tuollakin repiin pykäliä ilman kytkintä.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Oksa - 21.12.18 - klo:19:18
huh, tosi vanhakansalainen..     siis milloin vielä tarttikaan välikaasua?   ei jaksa enää muistaa moista..   nelitonnisessakin tais mennä ilman..
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: aarne - 21.12.18 - klo:20:09
huh, tosi vanhakansalainen..     siis milloin vielä tarttikaan välikaasua?   ei jaksa enää muistaa moista..   nelitonnisessakin tais mennä ilman..
Eipä se kyse aina olekkaan siitä tartteeko sitä välikaasua vai ei. Siihen kun on oppinut niin sitä käyttää useinmiten manu vaihteissa merkistä ja laitteesta riippumatta. Säästää synkroja ja nopeuttaa pykältämistä kun passailee lootan kierrokset sopiviksi. Pikavaihdeautomatiikan kanssa ei toimi mutta muuten hyvinkin hyvin.
Otsikko: Vs: Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)
Kirjoitti: Varjo79 - 21.12.18 - klo:20:25
huh, tosi vanhakansalainen..     siis milloin vielä tarttikaan välikaasua?   ei jaksa enää muistaa moista..   nelitonnisessakin tais mennä ilman..

Niin minulla on paljon raakoja ja alkukantaisia laitteita käytössä. Sekä paljon kokemuksia niistä. Huom pillariski on kunnon piitkät ohjaus sauvat.

Muuten isoo vanha viiattiki tykkää välikaasu vaihdosta.
Ja nuo vanhat isot maasto kuorkit jne.

Oli mulla myös yhdessä twin turbo bemaris semmonen loota mikä meni kivasti välikaasulla isommalle luisun katkeematta.

Mutta opittu asia selkäytimes asti.