Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Keskuslämmityskattilat?  (Luettu 87166 kertaa)

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Keskuslämmityskattilat?
Noinpäin minäkin sen diffusiosuojan olen ymmärtänyt että se happi menee lämmityskierron veteen ja alkaa ruostuttamaan kaikkia kattian ja varaajan metallipintoja. Tästä syystä kai ennen tehtiin levymalliseen varaajaankin erillinen pienempi täyttösäiliö päälle josta paisuntaputki lähti, siellä kun on hapekkaampi vesi, niin ruostuu ensiksi ?

Tuosta tuli mieleeni putkimiehen kertoma juttu säntillisestä omakotitalon lämmittäjästä. Pannuhuone ja liiteri oli aina tip-top siivottu ja olipa asukas kehunut vaihtavansa varaajan vedetkin vuosittain.  ;D


Meillä ruostui avopaisunta-astia 20 vuodessa seulaksi. Tehtiin uusi haponkestävästä. Myös paisuntasäiliön putki oli ruostunut aika tukkoon entisessä. Olen avopaisuntaisen järjestelmän kannattaja, koska kalvosäiliö pitäisi olla kamalan iso ainakin meillä kun on vesimääräkin yli 3000 litraa. Eikä tarvi ressata sen kalvosäiliön esipaineista yms.

Sitä olen miettinyt että mitä jos sen avosäiliön ilmarööriin laittaisi ison muovipussin jotta sinne veden kanssa tekemisiin ei pääsisi vaihtumaan hapekasta ilmaa? Tai kerros öljyä sen veden pinnalle?

Mika


Doksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 416
Vs: Keskuslämmityskattilat?
Paisuntasäiliö tulisi olla n. 5 % vesitilavuudesta, jos lämmittää öljyllä ja n. 10 %, jos käyttää kiinteätä polttoainetta. Avoimessa paisuntasäiliössä on kyllä aika monta riskitekijää, mutta kukin tekee miten haluaa.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Keskuslämmityskattilat?
Minulla on tuhannen litran varaaja, pannussa vettä noin 150 litraa+ verkosto eli yhteensä 1200-1300 litraa. Kalvopaisunnaksi ostin 200 litrasen ja nyt homma pelittää hienosti, saa veden lämpötila vaihdella 30-100 astetta, ei toisaalta nouse paine korkealle, mutta kaikissa olosuhteissa patterit pysyvät täynnä vettä, kalvopaisunasta ylimpään patteriin on korkeuseroa 7 metriä. Että mieluumin siis jopa 15%  kalvopaisunta-astian tilavuus kokonaisvesimäärästä varaavassa puulämmityssyteemissä.

Piilofarmari

  • Vieras
Vs: Keskuslämmityskattilat?
Onko kellään semmosta pikkustokeria asuintilojen yhteydessä? esim. Tommonen Säätötulen Handy Stong olisi kiinnostava 420 litran tai 920 litran säiliöllä:

http://www.saatotuli.fi/tmp_saatotuli_site_9.asp?sua=1&lang=1&s=107

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Keskuslämmityskattilat?



Meillä ruostui avopaisunta-astia 20 vuodessa seulaksi. Tehtiin uusi haponkestävästä. Myös paisuntasäiliön putki oli ruostunut aika tukkoon entisessä. Olen avopaisuntaisen järjestelmän kannattaja, koska kalvosäiliö pitäisi olla kamalan iso ainakin meillä kun on vesimääräkin yli 3000 litraa. Eikä tarvi ressata sen kalvosäiliön esipaineista yms.

Sitä olen miettinyt että mitä jos sen avosäiliön ilmarööriin laittaisi ison muovipussin jotta sinne veden kanssa tekemisiin ei pääsisi vaihtumaan hapekasta ilmaa? Tai kerros öljyä sen veden pinnalle?

Mika




Avopaisuntaa ei kyllä monessa paikkaa enää ole.  :o Melko tavanomainen nykyään tuo 3000 litraa, ettei se sen puoleen ole ongelma, ja niitä paisuntasäiliöitä voi olla useampi, jos yksi öljytynnyrin kokoinen ei löydä paikkaansa.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Keskuslämmityskattilat?
Kalvopaisutasäiliöitä voi olla tosiaan usempia, kun pistää pari 300:sta, niin taatusti riittää 3000 litran varaajan kanssa, pääasia kuulemma, että ovat samankokoisia.
Avopaisunta on tosiaan mennyttä aikaa. Tässäkin talossa ennen sellainen oli, mutta alkoi vuotamaan ja kun on tuolla vintillä, niin alkoi näkymään olohuoneen katossa vuoto. Mätänee ajanoloon, kun vesi saa happea. Kalvopaisuntajärjestelmä on suljettu, veteen ei pääse happaea kuin vettä lisätessä.

raukunenmika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Vs: Keskuslämmityskattilat?
Vuodesta 2001 asti ollut Arimax 35. Hyvä klapikattila ,mut se uusin versio ei oikein avaudu ainakaan minulle. Näyttää liian monimutkaiselta ja ainakin hintaa on saatu lisää. Niin huomio muuten sit piippu. Jos vaihdat nykyisen yläpaloisen kattilas alapaloiseen 35, on piipun oltava vähintään 8 metriä. Itsellä 7,5 metrinen piippu ja huonolla ilmalla ei vetoa tarpeeksi löydy. Arimax 35 hyvä jälkipoltto mut vaatii hyvän vedon toimiakseen. Toisioilmaa ei voi säätää mikäli piippu liian lyhyt.

Piilofarmari

  • Vieras
Vs: Keskuslämmityskattilat?
Vuodesta 2001 asti ollut Arimax 35. Hyvä klapikattila ,mut se uusin versio ei oikein avaudu ainakaan minulle. Näyttää liian monimutkaiselta ja ainakin hintaa on saatu lisää. Niin huomio muuten sit piippu. Jos vaihdat nykyisen yläpaloisen kattilas alapaloiseen 35, on piipun oltava vähintään 8 metriä. Itsellä 7,5 metrinen piippu ja huonolla ilmalla ei vetoa tarpeeksi löydy. Arimax 35 hyvä jälkipoltto mut vaatii hyvän vedon toimiakseen. Toisioilmaa ei voi säätää mikäli piippu liian lyhyt.


Siinähän on nykyään savukaasuimuri vakiona:

http://195.198.92.151/ariterm/Imuriohjain.pdf

Tuonb mukaan savukaasuimurin kierrosnopeutta voidaan säätää

Valmistajan mukaan minimivaatimus piipulle on 4 metriä, savukaasuimuri nimenomaan  pienentää  piipun korkeusvaatimusta, muutenkin tätä uutta mallia on ilmeisen vähän vielä käytössä, kun tästä pannumallista liikkuu netissä kaikenlaista  tietoa, jotku väittävät että esiintyy  puiden holvaamista, mutta senhän pitäisi olla mahdotonta, kun ainakin kuvan mukaan varastopesä  on alhaalta leveämpi kuin suuaukosta.

Kun malli muuttu ajan myötä, niin vanhempien mallien käyttäjäkokemuksista ei ole oiken hyötyä  sellaiselle, joka on kiinnostunut tästä kattilatyypistä.