Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajovariaattorin hihnat  (Luettu 4934 kertaa)

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1941
Ajovariaattorin hihnat
Clayson 8030. Ylempi hihna venynyt, elikäs se pitäis uusia vai kuuluko noi vaihtaa parina. Ilmeisesti joskus vaihdettu ehkä vain alempi kun se tuntuu niin piukalta ylempään verrattuna. Onko vaihdossa jotain muuta huomioon otettavaa.

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Ajovariaattorin hihnat
Samahan se on vaihtaa molemmat kun kerran purkaa. Kirjassa ohjeet säätöön että nousee sopivalle korkeudelle kumpikin hihna ääriasennoissa. Suuntaus ei pitäisi muuttua jos ei niitä säätötankoja ruuvaile. Riittävän tiukalle etteivät luista.

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 217
Vs: Ajovariaattorin hihnat
Mittaa tosiaan se hihan selkäleveys niin selviää onko eriparihihnat. Varmaan toiminta paranee vanhoillakin hihnoilla mikäli säätää variaattorin uudelleen (ääriasennoissa jäätävä molempiin suuntiin millin rako limppujen väliin). Kannattaa käyttää sen verran aikaa että tarkistaa variaattorin linjauksen moottorin- ja kytkimen hihnapyörien suhteen. Ihan vaan vaikka pitkällä vatupassilla hihnapyörän kyljestä tarkastellen että onko väli vatupassin ja hihnan välissä sama koko matkalla. Jos on vielä ns. tehtaan säädöissä niin varmasti on säädettävää.

Omassa 8030:ssä oli moottorin peti ja tukikumit jo sen verran painuneet että jouduttiin uusimaan tukikumit ja lisäämään muutama prikka ennen kun hihnalinjat sai kelvollisiksi.

Jos päädyt hihnojen vaihtoon, tai muutenkin, niin suosittelen myös variaattoriin laakereiden (2kpl 6206 2RS) uusintaa samalla. Kyseessä on yllättävän pienet (kertakäyttö/huoltovapaat) laakerit suhteessa niitä rasittaviin voimiin. Helpot vaihtaa kun vaan ensin irrottaa koko mötikän koneesta. Edit: uudet laakerit sitten liimalla kiinni - toivottavasti pesät eivät ole vielä liian väljät.

Viimeksi muokattu: 14.08.18 - klo:13:55 kirjoittanut Juubi

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1941
Vs: Ajovariaattorin hihnat
Hihnat hain uudet ja ehtoolla ehkä aloittelen purkua. Mittailin vanhoja ja niissä oli pari milliä leveys eroa. Täytyy kattoo samalla ne laakeri joista juubi kertoi.  Mötikän joutuu kuiteskin irrottaa kun hihnat vaihtaa. Olenkin tainnut juubin kotosivuilta vinkkejä ennenkin löytää, jos kyseessä sama missä 8030 remppatouhuja.

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1941
Vs: Ajovariaattorin hihnat
Toinen oli noin 3mm ja toinen tais olla lähenpänä 5mm kulunut.
Huomenna kasaan

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Ajovariaattorin hihnat
aika hurjat lukemat.   pikkasen saattaa kulku olla toista uusilla hihnoilla..

alpo10

  • Vieras
Vs: Ajovariaattorin hihnat
Clayson 8030. Ylempi hihna venynyt, elikäs se pitäis uusia vai kuuluko noi vaihtaa parina. Ilmeisesti joskus vaihdettu ehkä vain alempi kun se tuntuu niin piukalta ylempään verrattuna. Onko vaihdossa jotain muuta huomioon otettavaa.

Ei ne hihnat veny, ne kuluu reunoiltaan. Olisi variaattorin hihnojen syytä olla saman levyiset, että skaala toimii koko säätöalueen päästä päähän kunnolla. Jos molemmat on kuluneet, ovat ne molemmat siinä variaattorin limpussa liian syvällä koko ajan ja toinen aina pohjaa vuorollaan säätöalueen kummassakin päässä.
mikähän siinä on, että kuluvat vähän eri tahtiin? Moottoriin päin kiertävä hihna kuluu vähemmän. Johtuisiko siitä, että tavallisella puintinopeudella toinen hihnoista kulkee lähempänä pohjaa ja kitkapinta on pienempi? Remmi kuumenee ja kuluu enemmän, vaikka säädöt olisivat ok. Kulunut remmi siirtyy aina lähemmäs akselia ja remmit löystyy... ja kuluneempi kuluu entistä enemmän.

Vanhojen sampojen puhaltimen variaattoreissa piti koko ajan pitää kierrosnopeus täysillä ja hihnojen vaihtoväli todella lyhyt. Varmaan edullista olisi jos remmit kulkisivat lähellä keskiasentoa ja olisivat samanlevyisiä, auttaisi myös hihnapyörien ja laakerien tasaisempaan kulumiseen.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Ajovariaattorin hihnat
Toinen hihna kulkee vinommassa linjassa.
Sampossa hyvin tuttu juttu. Moottorin päästä kun hihna lähtee se on, vinossa linjassa variaattori pyörään nähden. Näkee ylhäältäpäin hyvin.