Niinkuin kirjoitit niin tuet tulevat melko varmasti. Sanoisin et tuet tulevat varmemmin kuin 10% tuotto indeksirahastosta..
Mut siinä olet oikeassa et jos sen rahan on laittanut apulantoihin niin niiden tuottama sadonlisä ja lisätuotto onkin sitten eriasia.
Mä olen esim. Sen vuoksi valinnut luomun jo aiemmin. Kerätään luomutuki pois (ja muutkin helposti saatavat) ja korjaillaan vln:lla peltojen kasvukuntoa...
Mä en saa niitä yli 6t keskisatoja millään sadan kilon typpimäärällä niin näillä viimeaikaisilla lannoitehinnoilla ja muilla kuluilla en omilla satotasoilla saa hommaa kannattavaksi. Katsoin et parempi maksimoida tuet ja minimoida kulut. Nyt täytyy totuuden nimissä myöntää et ongelmarikkoja on muutamille lohkoille tullut enemmän et nuo vaativat työtä ja kuluja tulee. Vielä ollaan kuitenkin aika pienessä mitassa mut mikäli ongelma alkaa vain suurenemaan niin sit joutuu miettimään asiaa uudestaan.
Ja onhan se niinkin et jos ei luomusadolle löydy enää hyvähintaisia markkinoita niin sekin vaikuttaa. Toistaiseksi löytynyt yli noteerausten menekkiä. Ja onhan tavanomainen lähentynyt luomua. On monimuotoisuuspeltoa ja maanparannuskasvia joille saa korkeampaa tukea. Seuraavalla kaudella jos viherryttämis suuntaus jatkuu niin ero tukipotissa tuskin on enää merkittävä. Tavis antaa kuitenkin niitä mahdollisuuksia panostaa kun olosuhde kohdallaan, kuten nyt kun vettä tullut monea vuotta enemmän..
Mut tämä on näitä valintoja. Palatakseni apulantoihin niin tuskin monikaan miettii näitä tuottojuttuja. Ostetaan kun aina on ostettu. Jotain karkeaa laskelmaa on voitu tehdä mut se on vain niin kiva keväällä lähteä kylvöille ja yrittää taas sitä 8t satoa..

Jos maataloudessa oikeasti laskettaisiin niin olisi tämä maatalous täällä suomessa kovin erinäköistä. Nyt sukuvelvoite on vahvin ajuri eteenpäin ja se että on nyt vain kiva harrastaa viljelyä. Kannattavuuden kanssa sillä ei välttämättä ole tekemistä. Tilat myös hyvin eri tilanteissa on täysin velattomia tiloja jolloin tukipotti ja sadonmyyntitulo jää kokonaan kuluihin ja palkkaan. Siinä kun tekee vielä muuta hommaa päätyönä niin mikäs siinä on viljellä tälläkään hetkellä. Sit toisessa ääripäässä on kai ne joilla velkaa on enemmän kuin laki sallii ja leipä yritetään raapia siitä viljelystä kasaan. Eka pitää pitää pankki tyytyväisenä, sen jälkeen omamyyjä ja sit vasta oma suu..