Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Apulannan hinta  (Luettu 441838 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Apulannan hinta

Suursäkin tyhjennys venttiili , joka asetellaan säkin alle ja pudotetaan säkki päälle on hyvä. Itte käytän tuota. Voi valuttaa vähän tai paljon ja säkki menee lähes tyhjäksikin venttiilin kautta. Säkin lappioon väännettävät on taas myyty vaan vähäjärkisille viljelijöille piruuttaan. Oon ittekin tälläiseen haksahtanut ja siten kuulun vähäjärkisten porukkaan. Ihan paska ja turha laite.

Oon myös lipunnut aikoinaan kärryllä olevasta suursäkistä jukon säiliöön. Ehkä työläämpää kuin pikkusäkistä, mutta ei ihan mahdotonta. Lisäksi kesän viimeisen säkin , tai siis sen osan lippuan yleensä sangolla yläkautta ja suljen säkin talveksi. Hyvin on säilynyt noin.

No niin Jarimies kerkes :)

Jotenkin lainaukset sekaisin tässä... ja tärkein on edellä jo kerrottu.

Mutta on sitä tehty toisinpäinkin - joskus ostin naapurilta lavan pikkusäkkejä. Purin ne ensin maanrajassa lumikauhaan irtotavaraksi ja sillä kipaten koneeseen.. Ei tarvinnut paljoa niiden säkkien kansssa vehdata.

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 976
Vs: Apulannan hinta
Suursäkkiventtiili, arvasin, että joku mainitsee sen ;D. Se on hyvä kampe, mutta vaatii säkinnostokoneen. Kaikilla pienillä tiloilla tällaista ei ole tai ei ole käytettävissä juuri, kun pitäisi säkkiä nostaa! Luultavasti tällöin puhutaan tilasta, jonka lannoitetarve on luokkaa viisi 700 kg:n pussia per vuosi. Tällaista määräähän ei kukaan jaksaa pikkusäkeissä matalaan nostolaitekoneeseen nostaa.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19966
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Apulannan hinta
Elhon suursäkkinostimella saa melko pienellä traktorilla nostetuksi pienempään kylvökoneeseen. Nuo korkeat kylvöjunat vaatinevat jo pitkäpuomisen kurottajan. Saahan niitä vuokralle.

-SS-

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 976
Vs: Apulannan hinta
Elhon suursäkkinostimella saa melko pienellä traktorilla nostetuksi pienempään kylvökoneeseen. Nuo korkeat kylvöjunat vaatinevat jo pitkäpuomisen kurottajan. Saahan niitä vuokralle.

-SS-

Kyllähän pienelläkin traktorilla. Jotkutkin hytittömällä takapotkulla ja etukuormaajalla 700 kg:n pusseja... juuri nousee kuormaaja ja takana niin paljon vastapainoa, kun nostolaite nostaa. Mutta mitäs sitten kun on vain yksi traktori. Kylvökone irti lastauksen ajaksi ja käyttää takapainon nostolaitteessa, kylvökone kiinni ja tunnin päästä sama homma. Vaiko käsin muutaman kerran säkit koneeseen? Ja sitten kone pesuun ja odottamaan hyvällä mielellä katovuotta.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Vs: Apulannan hinta
Eräässä kartanossa lavapakkaukset rikottiin ja säkit kannettiin vanhaan sikalaan, niin kuin oli aina ennenkin tehty. Sitten Isäntä osti 4 m Rapidin. Kylvöaikaan isäntä soitti konemyyjälle, että kuinka tämä täytetään.  ;D
Mystinen kesälaatumies

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Vs: Apulannan hinta
Eilen on kuulemma Yaran hinnoitteluun tullut tarjouskampanja eli - 5% alennus, josta kauppiaani tänään soitteli. Taitaa olla tällä hetkellä lannoitekauppa hiljaista, kun innokkaimmat ovat menneinä "hulluina päivinä" omansa jo ehtineet tilata. Tämäkö on nyt Yaran lannoitevalikoima?                                   
https://www.yara.fi/lannoitus/lannoitteet/myynnissa-olevat-lannoitteet/
Spesial prize for you.
By Yara  ::)
Itse olen Yaraa karttanut sen toiminnan asiattomuuden takia. Jos muualta on saanut suhtkoht samaan hintaan niin olen ottanut. Tänä kesänä kävi virhe, kun luulin Lantmännenin  Polar CAN olevan heidän omaa tuontia. Niin vaan pääsi Yaran käärme luikertelemaan lannoitevarastoon.  :o
Mystinen kesälaatumies

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Apulannan hinta
Elhon suursäkkinostimella saa melko pienellä traktorilla nostetuksi pienempään kylvökoneeseen. Nuo korkeat kylvöjunat vaatinevat jo pitkäpuomisen kurottajan. Saahan niitä vuokralle.

-SS-

Kyllähän pienelläkin traktorilla. Jotkutkin hytittömällä takapotkulla ja etukuormaajalla 700 kg:n pusseja... juuri nousee kuormaaja ja takana niin paljon vastapainoa, kun nostolaite nostaa. Mutta mitäs sitten kun on vain yksi traktori. Kylvökone irti lastauksen ajaksi ja käyttää takapainon nostolaitteessa, kylvökone kiinni ja tunnin päästä sama homma. Vaiko käsin muutaman kerran säkit koneeseen? Ja sitten kone pesuun ja odottamaan hyvällä mielellä katovuotta.

....800kilon siemensäkki 165 avokkaalla, ei ohjaustehostinta.. 8)

Edit.

Siis tumen jyräkompin...

Viimeksi muokattu: 16.11.23 - klo:17:18 kirjoittanut SKN

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9774
Vs: Apulannan hinta

Suursäkin tyhjennys venttiili , joka asetellaan säkin alle ja pudotetaan säkki päälle on hyvä. Itte käytän tuota. Voi valuttaa vähän tai paljon ja säkki menee lähes tyhjäksikin venttiilin kautta. Säkin lappioon väännettävät on taas myyty vaan vähäjärkisille viljelijöille piruuttaan. Oon ittekin tälläiseen haksahtanut ja siten kuulun vähäjärkisten porukkaan. Ihan paska ja turha laite.

Oon myös lipunnut aikoinaan kärryllä olevasta suursäkistä jukon säiliöön. Ehkä työläämpää kuin pikkusäkistä, mutta ei ihan mahdotonta. Lisäksi kesän viimeisen säkin , tai siis sen osan lippuan yleensä sangolla yläkautta ja suljen säkin talveksi. Hyvin on säilynyt noin.

No niin Jarimies kerkes :)

Jotenkin lainaukset sekaisin tässä... ja tärkein on edellä jo kerrottu.

Mutta on sitä tehty toisinpäinkin - joskus ostin naapurilta lavan pikkusäkkejä. Purin ne ensin maanrajassa lumikauhaan irtotavaraksi ja sillä kipaten koneeseen.. Ei tarvinnut paljoa niiden säkkien kansssa vehdata.

Taisi tosiaan mennä lainaukset sekaisin, mutta vieläkin olen tuota mieltä mitä kirjoitin  ;D

Naapurille kylvin jyräkompilla ja sillä oli lannat pikkusäkeissä. Paasattiin pikkusäkit (40kg) lumikauhaan ja Tumen päällä säkkien päät auki ja valutus / tyhjäys säiliöön. Tos siemenet Velsalta lumikauhaan 2,4m ja kippaus koneeseen. Oli hyvin tyytyväinen järjestelyyn. Toki itte olin tuota tossin kauhomista harrastanut ennenkin.

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1951
Vs: Apulannan hinta
Sillo ku oli 40kg säkkejä käytin niitä. Lavanostimel koko lava ylös ja siittä säkit riviin peltikannen päälle. 3m jyräkompin täyttää äkkiä, mut nyt on myönnettävä et enää  viitseis tai edes jaksais.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9774
Vs: Apulannan hinta
En tiedä onko mies huonontunut muutenkin, vai vain siksi, että ruumiillista nostelua ei tuu tehtyä yhtään. Joku 20kg:n kivennäissäkki on pirun painava rehata. Toki voi ajatella niinkin, että jos sais 20kg pois painoa, niin olisko tämä oleilu yhtä juhlaa.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5147
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Apulannan hinta
Pelottelulle alttiit ovat nyt lantansa jo ostaneet, seuraavaksi täytyy saada kaupankäyntiin mukaan tarjoushaukat. Mun puolesta Yara saa pitää paskansa.
Kyllä sen pelottelun on luoneet viljelijät ihan itse omassa päässään, ei mulle ainakaan ole muodostunut millään tapaa sellaista kuvaa ettei niitä mahdollisesti kulumassa olevalla kaudella saisi ollenkaan vaikka muuten kaupan teko tapa onkin ihan hanurista.
Noinkin mut samalla kun viljelijöiden päähän on saatu istutettua ajatus et kesällä ostamalla se on halvinta kun vain ehtii siihen ss:n mainitsemaan 35 sekuntiin tekemään sen tilauksen.

Ihan kun yara ei voisi ostaa raaka-aineita koko Suomen tarvetta varten kerralla ja näin hinta olisi sama koko vuoden. Mut eihän se kannata koska homma on bisnestä ja siinä on tarkoitus tehdä rahaa mahdollisimman paljon.
Samalla lailla muutkin lannoitemyyjät toimivat. Heillä on tietty määrä jonka ajattelet myyvänsä ja hintaa nostetaan sen mukaan kun kiintiötä on mennyt. Ei tämä ole mitään hyväntekeväisyyttä.

Oikeasti viljelijöiden pitäisi jättää lannoitteet ostamatta niin voisi hommaan tulla muutosta. Mut niin isoa yhteistä rintamaa ei tulla koskaan saamaan. Ei edes sellaista rintamaa jossa boikotoitaisiin vaikka yaran lantoja.

Joten ei muuta kuin kiltisti kaivaa vain taskua kun apulantaa haluaa. Tänään se maksaa tän ja huomenna jotain..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Apulannan hinta
Pelottelulle alttiit ovat nyt lantansa jo ostaneet, seuraavaksi täytyy saada kaupankäyntiin mukaan tarjoushaukat. Mun puolesta Yara saa pitää paskansa.
Kyllä sen pelottelun on luoneet viljelijät ihan itse omassa päässään, ei mulle ainakaan ole muodostunut millään tapaa sellaista kuvaa ettei niitä mahdollisesti kulumassa olevalla kaudella saisi ollenkaan vaikka muuten kaupan teko tapa onkin ihan hanurista.
Noinkin mut samalla kun viljelijöiden päähän on saatu istutettua ajatus et kesällä ostamalla se on halvinta kun vain ehtii siihen ss:n mainitsemaan 35 sekuntiin tekemään sen tilauksen.

Ihan kun yara ei voisi ostaa raaka-aineita koko Suomen tarvetta varten kerralla ja näin hinta olisi sama koko vuoden. Mut eihän se kannata koska homma on bisnestä ja siinä on tarkoitus tehdä rahaa mahdollisimman paljon.
Samalla lailla muutkin lannoitemyyjät toimivat. Heillä on tietty määrä jonka ajattelet myyvänsä ja hintaa nostetaan sen mukaan kun kiintiötä on mennyt. Ei tämä ole mitään hyväntekeväisyyttä.

Oikeasti viljelijöiden pitäisi jättää lannoitteet ostamatta niin voisi hommaan tulla muutosta. Mut niin isoa yhteistä rintamaa ei tulla koskaan saamaan. Ei edes sellaista rintamaa jossa boikotoitaisiin vaikka yaran lantoja.

Joten ei muuta kuin kiltisti kaivaa vain taskua kun apulantaa haluaa. Tänään se maksaa tän ja huomenna jotain..
Oletko ajatellut riskin mahdollisuutta, minkä siinä ottaa, kun otat vuoden raaka-aineet kerralla haltuusi. Mitäs sitten jos markkinoilla tapahtuu muutos, jonka takia raaka-aineet halpenevat merkittävästi. Kilpailijat ostavat erissä ja luovat selkeän hyödyn, jonka jälkeen sinulla on iso potti kallista tavaraa myynnissä, josta on vaikea päästä eroon. Mikään Yara luokan mittakaavassa toimiva yritys tuskin toimii näin, ellei ole poikkeuksellisen varmaa näkemystä markkinoista. Yleisellä tasolla tämä Yaran arvostelu on käsittämättömissä mittasuhteissa. Mielestäni lannoitteissa voi siirtyä ihan hyvin siihen käytäntöön, että ostaa niitä varastoon useammassa erässä vuoden aikana. Ei minulla ole nytkään kaikkia lannoitteita ostettu. Ei ole edes ihan varmaa tietoa koko pinta-alasta mitä viljelen ensi keväänä. Katson maaliskuussa tilanteen uudestaan ja lasken lopullisen lannoitetarpeen kesää varten ja teen päätöksen ostetaanko lisää. Se mitä ihmisten kanssa olen keskustellut, niin moni muukin on havainnut, että keväällä tulee vielä tarjouksia lannoitteista, ei välttämättä kannata ostaa heti kauden alussa. Nämähän on kaikki niitä omia tilakohtaisia päätöksiä mitä tekee, ei siinä lannoitevalmistajaa kannata syyttää.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: Apulannan hinta
Toki voihan sen tilaamisen jättää myöhäänkin jos uskoo saavansa lannoitteet silti ja halvemmalla. Sitten täytyisi saada nämä kierrätyslannoite asiat kuntoon… Lähinnä se onko se hyväksyttävää lannoitetta ja jos ei niin mitä sille pitäisi tehdä. Mahdoton määrähän niissä on ravinteita. Käyttöhän on melko helponnäköistä kun hehtaari määrät on niin pieniä verrattuna karjanlantaan

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Vs: Apulannan hinta
Ei Yaralla siinä mitään riskiä ole, jos tavara on jo myyty eteenpäin niin hankkia tai kiinnittää raaka-aineita sitä mukaa kun kauppa käy. Toimitus sitten tehtaan kapasiteetin mukaan.
Itse olen hankkinut lannoitteita kuorma kerrallaan. Jos kaikki hankkisi kesällä tarvittaisiin paljon varastotilaakin.
Mystinen kesälaatumies

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19966
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Apulannan hinta
En oikein ymmärrä, mitä viljelijän tarvetta lannoitteiden keinotekoinen saatavuuden rajoittaminen palvelee ?

Onhan se mahdollista, että näin toimimalla lannoitteiden hinta tulee viljelijälle edullisemmaksi kuin jatkuvalla myynnillä.  Näkyyköhän se esimerkiksi belor ja cemagro lannoitteiden merkittävästi korkeampina hintoina ?

-SS-