Onhan se toki kätevää, mutta selvää kusetuksen makua on, ja ilmeisesti puree, kun jotkut eivät kerran vertaile kokonaishintoja keskenään..
Eniten ihmetyttää tuo nosturipurkulisä. Tokihan kun jotkut ostavat koko yhdistelmällisen, niin saattaa helpottaa, kun ei tarvitse ottaa nosturia päälle lainkaan. Mutta mitäs sitten, kun samassa kuormassa on nosturilla ja ilman purettavia...? Luulisi sen olevan kuskillekin mukavampaa nostella rivakkaan 2-3 säkkiä kerrallaan nosturilla kuin antaa isännän itse nysvätä etukuormaajalla syrjälaidat kolhien säkki kerrallaan...
Tietysti pitää laskea kokonaishinnan mukaan jos vertailee.
Mulla on ollut viimeiset 10 v varmaan 90% itse purkaen. Yksin ollen puran yleensä metsänosturilla, siinä ei taida suurta nopeuseroa tulla. Toisinaan ollut vähän hankalaa jos kattoa ei saa päältä pois kuten näissä yksinkertaisissa puoliperissä tavallisesti on. Toisissa taas avautuu napista hydrauliikalla koko helahoito.
Varmaan pyrkivät ryhmittelemään kuormat purkutavan mukaan ettei tule sekakuormia. Ainakin täydet yhden lajin kuormat tulevat lautoilla meren yli sellaisenaan, ainakin kuskit ovat kovin hoono soomi. Ymmärtää että niissä edullisissa ulkolaisissa kuljetuksissa ei nostureita ole. Monen lajin kuormista en tiedä kokoavatko lähtövarastolla vai missä.
Viimeksi keväällä purettiin naapurin kanssa puolikkaasta yhteiskuorma 24 t niin että kaveri otti aina trukkipiikkkeihin 2 säkkiä ja minä säkkinostimeen yhden, vuoronperään. Ei siinäkään hirmu kauan turattu. Koko kuorma samaa lajia. Toisen kuorman purki kaveri yksin kun siinä ei mulle ollut kuin joku hassu säkki.