^
Jos kylän isännät on hyvissä väleissä keskenään niin varmin tapa rikkoa rauha on tilusjärjestely . Monen käsi ei nousekkaan tervehdykseen sen jälkeen.....tai ainoastaan nyrkissä.
Varmasti näin. Sempä vuoksi ei noita viitsi alkaa suoraan ihmisille ehdottelemaan. Äkkiä siinä saattaa naapurisopu hävitä. Pitäisi osaa jotenkin tulkita millä mielellä se rajanaapuri on moisesta hommasta. Ymmärrän jos sitä samaa palstaa on oma suku viljellyt sata vuotta tai kauemmin niin sellaisesta luopuminen on vaikeaa. Mutta eipä niissä monesti järjesteltävää olekkaan vaan kyse on niistä myöhäsemmistä laajenemisista, kun on tilakokoa alettu kasvattamaan.
Itse on helppo hymyillä kun liki kaikki omat pellot on yhdessä kokonaisuudessa talouskeskuksen ympärillä, 15 ha on etäpeltoja 3 km päässä yhdessä kokonaisuudessa. Vuokrapellotkin joilla on jotain sadontuotanto merkitystä niin nekin mahtuu kilometrin tiellä ajoon.
Hyvä tilanne sulla. Kyllä meilläkin pellot on kokonaisuuksia ja osa jopa lähellä toisiaan, matkaa kyllä tulee enemmän ja vähemmän. Tarkoitin tilusjärjestelyä niin, että kun kaksi tilaa on nyt sattunut ostamaan paikasta x peltoja, toinen tilan A pellot ja toinen B. A:n ja B:n peltoja on sitten kylätien molemmin puolin tai veto-ojan molemmin puolin tai jonkin muun pysyvän luontaisen esteen. Jos peltoja voitaisiin vaihtaa niin, että A ottaa kylätien oikeanpuolen pellot ja B vasemman puolen esimerkiksi niin lohkokokoja saisi suurennettu ja tehokkuus nousisi. Monesti tuollaisissa tilanteissa myös pellot ovat ominaisuuksiltaan samoja, ettei senkään puoleen eroa ole.
Joku sitten miettii miksei alun alkaen ole ostettu niin, ettei ole ostettu vaan omien lohkojen vierestä peltoja niin ainakin täällä ostettavaa niin vähän tarjolla, että tuollaisella ajatuksella olisi helposti jäänyt kokonaan ilman. Nyt kun moni lohko on jo vaihtanut omistajaa niin tilusjärjestelyä olisi helpompi tehdä. Mut vaikeita asioita nää on.
Tota saanen esittää eriävän mielipiteen tuosta rekkahommasta. Meillä käytettiin rekkaa siirrossa tuossa yhtenä vuonna. Taksa oli muistaakseni 120e/h. Yhden kuorman (35m3) kuljetus kesti 35 minuutista 55 minuuttiin riippuen monesta asiasta. Lisäksi rekan pakolliset lepoajat ja työkohteelle siirtyminen (n. 1,5h suuntaansa) tuli ottaa laskelmissa huomioon. Mut siis tuossa tunnissa laskennallisesti olisi pitänyt liikkua puoliperällä n.44 mottia tavaraa. Sianlietteellä on sakkautuminen suuri ongelma jolloin aina ei täysiä kuormia tullut. Pitkän päivän ajoa kun laskeskelin niin tulin siihen tulokseen että motin siirto maksoi 3-3,5e. Tehokastahan tuo sinänsä on, noin 40m3 liikkuu tunnissa eli pitkän päivän jos pystyy ajelemaan niin 600m3 on vaihtaa maisemaa toki lasku saattoi hyvin olla yli pari tonnia plus alvi.
En yhtään epäile. Tapauskohtaisia juttuja nämä ovat.
Mä en tarkkaan tunne tuota kustannusrakennetta, eroja voi syntyä monesta asiasta
- auto voi kuulua levitysurakoitsijan kokonaispalveluun, hinnoittelumalli voi olla muukin kuin e/h
- voi olla myös täysperä
- tuota rengasjuttua pohdittiin lähinnä traktorin suhteen - jos alla pelto-optimoidut jotkin vähän leveämmät ja paremmat tassut, niin ne ei todellakaan parane muutaman tuhannen km hieromisesta asvaltilla. Jos laskee 4000 mottia siirettävää tekee 160 kpl 25 motin levitinkuormaa.. jos etäisyys on 10 km se tekee 20 km per keikka; eli yli 3000 km tieajoa josta puolet kuorma päällä.
Siitä ei pääse yli eikä ympäri että kaukana on liian kaukana... lähibusiness on parempi business, tässäkin.
- minusta urakoivan levittimen tuntihinta pitäisi olla kovemempi kuin auton (tietysti jos isäntä ajaa omaa levitintään niin laskukaava on eri...)
- huonommalla kelillä tiet pysyvät puhtaana ja liittymät eivät hajoa alle. On nähty että alemman luokan asvaltilta tie hajoaa liittymän reunasta kun tarpeeksi monta lietekuormaa siitä käännetty.
Juu tapaus ja tilakohtaisia juttuja. Melkein niin et kenenkään ei kannata alkaa neuvomaan vaan jokaisen on kokeiltava omalle kohdalle sopivimmat jutut.
Jos siirto tehdään traktorilla erillisellä säiliöllä niin sen traktorin rengastus voi olla "halvempi" peruspyörä jopa palarengas joka kestää tieajoa huomattavasti paremmin. Säiliössä kuorma-auton rengas on hyvä, halpa ja kevyt vetää jolloin löpöäkään ei pala niin paljon. Jos olosuhteet tasaisen niin rekan täysperävaunu (vankkurimalli) on hyvä jos mäkeä niin perinteisempi rakenne jossa tulee aisapainoa on parempi. Ja tietysti jos joutuu peruttelemaan niin perinteinen. Muuten peruuttaminen ei niin paljon ota aikaa, kun luullaan edes sillä täysperällä, jos vain ei ole tarkkapaikka.
Tieden hajoamisesta voisin sanoa sen verran, et levitysvaunu leveillä renkailla (myös traktorissa) ei säre teitä läheskään siihen malliin kuin kapea teräväkulmainen pyörä. Myös paino voi vaan jossain kohtaa tulla vastaan. Oma levityskalusto painaa varmaan kuorma päällä n. 25-30t. Tuo siirtoyhdistelmä n. 40t ja puolikas kai 60t?, 35 motin kuormalla. Ainakin meillä puolikkaan alta alkoi kylätie (soratie) antautumaan toisin kun oman siirtokaluston alta. Asiaan voi myös vaikuttaa, et puolikkaan kärryssä on yhdet pyörät kun omassa siirtovaunussa paripyörät. Jakautuu se paino paremmin siihen tiellekkin kai. Mutta se on tietysti sanottava, et tuollaisen massa vetäminen traktorilla käy kyllä traktorin kestävyyden päälle, ollaan kuitenkin määrätyllä tavalla koneen maksimin äärellä. Rekalle tuo ei ole vielä mitään. Ja vaatii tietysti sen toisen OSAAVAN kuskin. Ihan jokaiselle bensalenkkarille ei tuollaista voi antaa käsiin.
Jos tämä oma harrastelu jatkuu (sen kun tietäisi, kun kokoajan pitäisi vaan juosta kovempaa) eläinten parissa niin rakentaisin etäsäiliöt. Voisi ajattaa tai ajaa ei niin kiireiseen aikaan tavarat valmiiksi. Tai sitten toinen vaihtoehto olisi hommata todennäköisesti kuorma-auto jolla voisi sitten siirtää lietettä ja samalla voisi ajella viljoja kauppaankin kenties. Toki ylläpitokulut aika raakat, et voi olla, että ei kannata vielä mun ajoilla..