Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Apulannan hinta  (Luettu 434876 kertaa)

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2269
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Apulannan hinta
Yara suomen kaupallinen johtaja ei osaa sanoa missä hinnoissa lannoitteet pyörivät :o

MITÄ xxxtua!!! 🤣

Ehkä se ei oikeasti tiedä,tässä on maailmankirjat sen verran sekaisin.
On selvää että lannoitteiden hinnat nousee rajusti, kun energian hinnatkin on  rajussa nousussa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Apulannan hinta
Mä vähän funtsailin , että turhaan tilasin noin paljon lantaa. Sanoin sen jopa ääneen lantamannenin myyjälle. Myyjä ehdotti heti, että voivat ottaa kaupalle tilaamiani lantoja. Joten taitaa hintojen suunta olla melko selvä. Sitä en tiedä mitä mää teen. Tämän syksyn lantoja säästyi ja silti rehua tuloo ihan saatanasti.

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1445
Vs: Apulannan hinta
^
Mielenkiintoinen yhtälö  ;D . Apulanta kallista ja kauppa valmis muitta mukinoitta ottamaan "ylimääräiset" takas myyntiin eli kaupalla kutina että hinta nousee/saatavuus huononee edelleen.Samaa ajatusta ruokkii tuo tieto ettei Yaran pomolla olisi tietoa hintakehityksestä ja varastot ainakin jossain pienet. Tietysti Yaran intressissä saattaa olla pitää niukkuutta niin voi pitää hintaa korkealla ja ostajat tappelee vähistä lannoista.Tokkopa tuo maakaasutilanne pikoihin helpottaa,suurin tekijä hinnan korkealla pitämisessä.Piruko näistä tietää...

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 332
Vs: Apulannan hinta
Ens viikolla Yara taas ilmeisesti avaa lannoite kaupan, kilpailevan virman myyjä oli soitellu et hinnat nousee kovasti.. et pitäis äkkiä tilata.
Ei kauheesti kiinnostais ostaa koko lannoitteita jos tästä vielä nousee..
Mitäs muut ketkä ei vielä ole tilannu meinaa  tehdä?

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Apulannan hinta
Kai ne pitää tilata, huono ilman paskaa muuten viljellä yhtään mitään. Puhdistamoliete kiinnostaisi, mutta ei sovellu oikeastaan millekkään viljelemistäni kasveista ja eikä ostajat muutenkaan juuri tuota arvosta...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Apulannan hinta
Mä oon niin kyllästynyt tähän viljelyyn tällaisena sadekesänä että päätin pudottaa panostukset minumiin ja sovin myyjän kanssa vähentäväni tilaamaani lannoite määrää. Järkeä tai ei, mutta kun koko kesänä mikään ei oikein ole onnistunut suunnitellusti niin täytynee siirtyä näennäisviljelyyn. Saattaa siinä lehmät vähetä entisestään mutta mitä sitten.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: Apulannan hinta
Mä oon niin kyllästynyt tähän viljelyyn tällaisena sadekesänä että päätin pudottaa panostukset minumiin ja sovin myyjän kanssa vähentäväni tilaamaani lannoite määrää. Järkeä tai ei, mutta kun koko kesänä mikään ei oikein ole onnistunut suunnitellusti niin täytynee siirtyä näennäisviljelyyn. Saattaa siinä lehmät vähetä entisestään mutta mitä sitten.

Onko siellä suunnalla satanut paljon🤔
Täällä kaakossa on kuivempaa kuin saharassa konsanaan. Heinäkuussa satoi sen verran että jo melkein kuivuneet viljat alkoi versomaaan, ja nyt on ne versotkin kuivumassa mutta kirjavaa on viljat vielä. Himmailin lannotuksessa vähän jo tänä keväänä mutta nyt tuntuu että vieläkin vähemmin olisi voinut laittaa kun sitä tärkeintä lannotetta, eli vettä ei sitten tänäkään kesänä tullut 😒

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Apulannan hinta
Vesi pilasi juuri kylvetyt tai orastuneet keväällä . Kesä vähän normaalimpi mutta kostea. Rehua tuli hyvin ... mutta nyt pitäis puida ja 50-75 mm vuorokaudes taitaa olla liika monille mun lohkoille tähän aikaan vuodesta. Varsinkin kun luvataan sadetta lähes joka päivälle taas ens viikolle. Huomenna kait yritetään puida ohraa , mutta ei siinäkään mitään järkeä ole mutta parempaa ei ole luvassa. Tyhjän saa pyytämättäkin.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Apulannan hinta
Kai ne pitää tilata, huono ilman paskaa muuten viljellä yhtään mitään. Puhdistamoliete kiinnostaisi, mutta ei sovellu oikeastaan millekkään viljelemistäni kasveista ja eikä ostajat muutenkaan juuri tuota arvosta...

Mikä on sellainen kasvi jolle puhdistamoliete ei sovi? Mansikka😅. Täällä tosi viljelijät vetää Lahden paskaa jurtille, viljalle, öljykasveille jne

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: Apulannan hinta
No ei kai sitä elintarvikeviljoille sais laittaa😒
Rehuviljoille vissiin sallittu.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Apulannan hinta
Se on kai jotain maanparannus ainetta, nääks kompostia🤫🤫🤫

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Apulannan hinta
Mä oon niin kyllästynyt tähän viljelyyn tällaisena sadekesänä että päätin pudottaa panostukset minumiin ja sovin myyjän kanssa vähentäväni tilaamaani lannoite määrää. Järkeä tai ei, mutta kun koko kesänä mikään ei oikein ole onnistunut suunnitellusti niin täytynee siirtyä näennäisviljelyyn. Saattaa siinä lehmät vähetä entisestään mutta mitä sitten.

Onko siellä suunnalla satanut paljon🤔
Täällä kaakossa on kuivempaa kuin saharassa konsanaan. Heinäkuussa satoi sen verran että jo melkein kuivuneet viljat alkoi versomaaan, ja nyt on ne versotkin kuivumassa mutta kirjavaa on viljat vielä. Himmailin lannotuksessa vähän jo tänä keväänä mutta nyt tuntuu että vieläkin vähemmin olisi voinut laittaa kun sitä tärkeintä lannotetta, eli vettä ei sitten tänäkään kesänä tullut 😒
Missähänpäin kaakkoa se eevertti vaikuttaa kun ainakin meillä tässä kouvostoliitossa on tullut joku n. 100mm tai no ehkä vähän vähemmän kylvöjen jälkeen joka oli toukokuun kolmannella viikolla. Toukokuun alussakin tuli vettä et jos onnistui kylvämään toukokuun alussa niin se 100mm oli varmasti.

Viime kesänä ei sit kylvöjen jälkeen jotka oli joskus touko kesäkuun vaihteessa tainnut tulla edes 10mm ennen puintia..  se oli kuiva kesäkuu tämä ehkä sellainen "normaalimpi" toki nyt kyl poikkeuksellisen kuivaa, mut ei haittaa. Tavaraa tulee ihan kivasti ja puintikosteudet alhaisia ni ei tarvii kallista öljyä poltella paljoakaan.  8)
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: Apulannan hinta
Mä oon niin kyllästynyt tähän viljelyyn tällaisena sadekesänä että päätin pudottaa panostukset minumiin ja sovin myyjän kanssa vähentäväni tilaamaani lannoite määrää. Järkeä tai ei, mutta kun koko kesänä mikään ei oikein ole onnistunut suunnitellusti niin täytynee siirtyä näennäisviljelyyn. Saattaa siinä lehmät vähetä entisestään mutta mitä sitten.

Onko siellä suunnalla satanut paljon🤔
Täällä kaakossa on kuivempaa kuin saharassa konsanaan. Heinäkuussa satoi sen verran että jo melkein kuivuneet viljat alkoi versomaaan, ja nyt on ne versotkin kuivumassa mutta kirjavaa on viljat vielä. Himmailin lannotuksessa vähän jo tänä keväänä mutta nyt tuntuu että vieläkin vähemmin olisi voinut laittaa kun sitä tärkeintä lannotetta, eli vettä ei sitten tänäkään kesänä tullut 😒
Missähänpäin kaakkoa se eevertti vaikuttaa kun ainakin meillä tässä kouvostoliitossa on tullut joku n. 100mm tai no ehkä vähän vähemmän kylvöjen jälkeen joka oli toukokuun kolmannella viikolla. Toukokuun alussakin tuli vettä et jos onnistui kylvämään toukokuun alussa niin se 100mm oli varmasti.

Viime kesänä ei sit kylvöjen jälkeen jotka oli joskus touko kesäkuun vaihteessa tainnut tulla edes 10mm ennen puintia..  se oli kuiva kesäkuu tämä ehkä sellainen "normaalimpi" toki nyt kyl poikkeuksellisen kuivaa, mut ei haittaa. Tavaraa tulee ihan kivasti ja puintikosteudet alhaisia ni ei tarvii kallista öljyä poltella paljoakaan.  8)

Ihan täällä rannalla. 7-tien alapuolella. Melkein poikkeuksetta kun sateet tulee mereltä niin sade lakkaa tässä rannikolla ja alkaa taas uudelleen tossa moottoritien yläpuolella.
Talvella taas toisin päin. Lumikuuroja tulee tässä rannalla tämän tästä.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Apulannan hinta
Mä oon niin kyllästynyt tähän viljelyyn tällaisena sadekesänä että päätin pudottaa panostukset minumiin ja sovin myyjän kanssa vähentäväni tilaamaani lannoite määrää. Järkeä tai ei, mutta kun koko kesänä mikään ei oikein ole onnistunut suunnitellusti niin täytynee siirtyä näennäisviljelyyn. Saattaa siinä lehmät vähetä entisestään mutta mitä sitten.

Onko siellä suunnalla satanut paljon🤔
Täällä kaakossa on kuivempaa kuin saharassa konsanaan. Heinäkuussa satoi sen verran että jo melkein kuivuneet viljat alkoi versomaaan, ja nyt on ne versotkin kuivumassa mutta kirjavaa on viljat vielä. Himmailin lannotuksessa vähän jo tänä keväänä mutta nyt tuntuu että vieläkin vähemmin olisi voinut laittaa kun sitä tärkeintä lannotetta, eli vettä ei sitten tänäkään kesänä tullut 😒
Missähänpäin kaakkoa se eevertti vaikuttaa kun ainakin meillä tässä kouvostoliitossa on tullut joku n. 100mm tai no ehkä vähän vähemmän kylvöjen jälkeen joka oli toukokuun kolmannella viikolla. Toukokuun alussakin tuli vettä et jos onnistui kylvämään toukokuun alussa niin se 100mm oli varmasti.

Viime kesänä ei sit kylvöjen jälkeen jotka oli joskus touko kesäkuun vaihteessa tainnut tulla edes 10mm ennen puintia..  se oli kuiva kesäkuu tämä ehkä sellainen "normaalimpi" toki nyt kyl poikkeuksellisen kuivaa, mut ei haittaa. Tavaraa tulee ihan kivasti ja puintikosteudet alhaisia ni ei tarvii kallista öljyä poltella paljoakaan.  8)

Ihan täällä rannalla. 7-tien alapuolella. Melkein poikkeuksetta kun sateet tulee mereltä niin sade lakkaa tässä rannikolla ja alkaa taas uudelleen tossa moottoritien yläpuolella.
Talvella taas toisin päin. Lumikuuroja tulee tässä rannalla tämän tästä.
Okei. Täällä puhutaan aina et salpaus selällä on sama vaikutus. Etelä kouvola jää monesti ilman sateita, kun taas pohjois kouvola ja etelä savo niitä saa...

Mut onhan se vaihtelu ollut isoa taas tänäkin kesänä. Omistakin lohkoista osa saanut enemmän vettä ja osa vähemmän vaikkei linnuntietä matkaa ole 10km enempää..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Apulannan hinta
Ihan täällä rannalla. 7-tien alapuolella. Melkein poikkeuksetta kun sateet tulee mereltä niin sade lakkaa tässä rannikolla ja alkaa taas uudelleen tossa moottoritien yläpuolella.
Talvella taas toisin päin. Lumikuuroja tulee tässä rannalla tämän tästä.
Okei. Täällä puhutaan aina et salpaus selällä on sama vaikutus. Etelä kouvola jää monesti ilman sateita, kun taas pohjois kouvola ja etelä savo niitä saa...


Juu mä olen kanssa noin 5 km Salpaussselän eteläpuolella. Kyllä sillä vissi vaikutus on. Ukkoskuurotkin kiertää...