Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Äkeen hankinta  (Luettu 6568 kertaa)

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Äkeen hankinta
Muokkauskaluston uusimista suunnittelen. Täytyisi uusia niin tasausäes kuin joustopiikkikin. Potiloita molemmat. Mietin että jos laittaisi tuollaisen multivan kolmella tasauslatalla ja ehkä vielä varpajyräkin perään niin toimisikohan vehje molemmissa hommissa? Ajaisi ensin ladat alhaalla kynnöksen sileäksi ja toisen kerran perään ladat ylhäällä kylvövalmiiksi. Sitten kylvö kiekkovantaisella.

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Äkeen hankinta
Miksi ladat ylhäällä tuo toinenkierros?

kysyy nimimerkki epätietoinen maalta.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: Äkeen hankinta
Mää olen suunnitellut ihan samanlaista kuviota, mutta ei tule onnistumaan, kun en usko, että 143 jaksaisi vetää tuota yhdistelmää. Multiva teki nyt sellaisen ratkaisun, että Topline Cross ja Topline Super ovat samalla rungolla, vain piikkien ja latojen juttuja säädellään. Tämä kuvio aiheutti sen, että Crossin paino nousi jonnekin päälle viiden tonnin. Yhdistelmän pituus on myös sellainen, etten jaksa uskoa, että toimisi omissa lohkoissa aina kovin pätevästi. Kaupan pihalla olen käynyt Superia kattelemassa ja on se järkyttävän kokoinen laitos. Näin ollen Optima jäisi ainoaksi vaihtoehdoksi kokeilla, josko kahden ladan systeemi riittäisi tasuriksi. Olen kyllä epäileväinen. Rapidin kanssa mulle riittäisi periaatteessa se, että on tasaista. Sen takia olenkin hieman kallistunut sille kannalle, että Herkules tasuri voisi olla parempi ratkaisu. Siinä pelaisi säädöt paremmin kuin Kiressä. Kuisman tarttis kyllä päivittää toi konsepti nykyaikaisemmaksi. Terä on on kyllä edelleen ajanmukainen, mutta kannatuspyörät ja syvyydensäätö ei enää tätä päivää.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Äkeen hankinta
Täälläpäin jotkut kylvää rapidilla tasauksen perään, eli ei äestä ollenkaan. Vähän nuo savisemmat maat kyllä arveluttaa.

montöör

  • Vieras
Vs: Äkeen hankinta
Tasausäestä ei oikein voi käyttää mihinkään. Sängen voi tietysti
äkeellä rikkoa, jos on paksu olkimatto. Jopa alle kakssataa heppasella
menee kevyesti. Noottaa, hyvin toimii

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Äkeen hankinta
Mää olen suunnitellut ihan samanlaista kuviota, mutta ei tule onnistumaan, kun en usko, että 143 jaksaisi vetää tuota yhdistelmää. Multiva teki nyt sellaisen ratkaisun, että Topline Cross ja Topline Super ovat samalla rungolla, vain piikkien ja latojen juttuja säädellään. Tämä kuvio aiheutti sen, että Crossin paino nousi jonnekin päälle viiden tonnin. Yhdistelmän pituus on myös sellainen, etten jaksa uskoa, että toimisi omissa lohkoissa aina kovin pätevästi. Kaupan pihalla olen käynyt Superia kattelemassa ja on se järkyttävän kokoinen laitos. Näin ollen Optima jäisi ainoaksi vaihtoehdoksi kokeilla, josko kahden ladan systeemi riittäisi tasuriksi. Olen kyllä epäileväinen. Rapidin kanssa mulle riittäisi periaatteessa se, että on tasaista. Sen takia olenkin hieman kallistunut sille kannalle, että Herkules tasuri voisi olla parempi ratkaisu. Siinä pelaisi säädöt paremmin kuin Kiressä. Kuisman tarttis kyllä päivittää toi konsepti nykyaikaisemmaksi. Terä on on kyllä edelleen ajanmukainen, mutta kannatuspyörät ja syvyydensäätö ei enää tätä päivää.


Oli ihan pakko tarttua tähän ihmetykseen.

143 vetää aivan varmasti mitä vaan äestä, jos renkaissa olisi vain pitoa.






Mutta sitten herää kysymys, miksi tuollaista toplinea pitäisi vetää pellolla sinne tänne.



On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8354
Vs: Äkeen hankinta
Pyörä-äkeillä täälläpäin kaikki on tasaillu neljännesvuossadan. Kaikki myi tasausäkeet pois joskus viimevuostuhannella. Ensin ajetaan ladoilla parin sentin irtomaa pintaan ja sitten ennen kylvöä syvempään. Tasausäkeet olis tarvinneet vaahtomerkkarin, että tiesi mistä on ajettu. Äkeellä saa irti ja on paremmin säädettävissä. Rapidille saa ihan hyvän alustan jo 1 lataisellakin. Tasauksessa isokin äes liikkuu yllättävän pienellä traktorilla. Itse vetelen tasauksissa 3 lataista 7 m Multiva Mega XL vakiolla N111.
Mystinen kesälaatumies

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1542
Vs: Äkeen hankinta
Pyörä-äkeillä täälläpäin kaikki on tasaillu neljännesvuossadan. Kaikki myi tasausäkeet pois joskus viimevuostuhannella. Ensin ajetaan ladoilla parin sentin irtomaa pintaan ja sitten ennen kylvöä syvempään. Tasausäkeet olis tarvinneet vaahtomerkkarin, että tiesi mistä on ajettu. Äkeellä saa irti ja on paremmin säädettävissä. Rapidille saa ihan hyvän alustan jo 1 lataisellakin. Tasauksessa isokin äes liikkuu yllättävän pienellä traktorilla. Itse vetelen tasauksissa 3 lataista 7 m Multiva Mega XL vakiolla N111.

Meilläkin tasuri jäi nurkkaan seisomaan pyörä-äkeen myötä joskus 90- luvulla. Tasausäes on minusta muutenkin huono nimitys laitteelle, jonka tarkoitus olisi estää aikaisemmin kuivuvat lohkon osat kuivumasta liikaa. Siihen tosiaan pyörä-äes on paljon parempi. Minusta tasausäestys pellon tasoittamisen vuoksi on turha toimenpide.

Moni kyllä täälläpäin tasaa pellot ennen varsinaista kylvömuokkausta. Olisi parempi keskittyä tekemään syysmuokkauksista tasaisempia samalla vaivalla. Itse kaivoin sen esille jokunen vuosi sitten, kun kaveri onnistui kyntämään yhden lohkon todella epätasaiseksi. Ei se kyllä oikein hyvä ollut siinäkään. Lana olisi ollut parempi.
Don Essex

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Äkeen hankinta
tasausäestys paikallaan tietyillä maalajeilla jotka kuivuvat liikaa, ei sillä tasausäestyksellä ole tarkoitus pellon pintaa tasailla vaan saada haihtuminen pintakerroksesta vähemälle.ei ole näemmä periaatetta sisäistetty taas teineillä.
Ja pyörääes mikä sellanen on pyöriikö se vai kuinka sillä pyörääkeeksellä muokataan..Mää on ihan vetänyt normaalia 9 metristä väderstadia perässä eikä se mihinkään pyöri ,perässä tulee tasasesti myötä ja vastamäessä.

Köntys

  • Vieras
Vs: Äkeen hankinta

Miksi pitää yleensä nykyään ajestää? Kylvinkoneissa on grossboard lataa ym., menopaluu-aurat tekee tasaista jälkeä jos isännät osaa säätää......

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8354
Vs: Äkeen hankinta
tasausäestys paikallaan tietyillä maalajeilla jotka kuivuvat liikaa, ei sillä tasausäestyksellä ole tarkoitus pellon pintaa tasailla vaan saada haihtuminen pintakerroksesta vähemälle.ei ole näemmä periaatetta sisäistetty taas teineillä.
Ja pyörääes mikä sellanen on pyöriikö se vai kuinka sillä pyörääkeeksellä muokataan..Mää on ihan vetänyt normaalia 9 metristä väderstadia perässä eikä se mihinkään pyöri ,perässä tulee tasasesti myötä ja vastamäessä.
Pyörä-äkeen työsyvyyttä säädellään kannatuspyörillä. Jalasäkeen työsyvyyttä säädellään jalaksilla. ( Senaikaisten kevyiden äkeiden säädöllä kylläkin säädeltiin jalasaten korkeutta maasta) Varpajyrä-äkeen työsyvyyttä säädellään varpajyrillä.
Hieman reilummalla 2-3 cm tasauksella saatiin aikoinaan Mietoisten koeasemalla parhaiten estettyä haihtuminen. Tasausäkeillä tuohon ei oikein tahdo päästä, mutta pyörä-äkeellä pääsee.
Mystinen kesälaatumies

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19933
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Äkeen hankinta
Se kuisman tasuri tekee syvemmän jäljen. Ja on painava sekä maahakuinen. Olen tuota potilaa painottanut noin 100 kg metrille  verran nii ei mee pelkästään  turppaan yli vaan hieroo syvemmältä

Pitäisi joo semmoinen pyöräkannatteinen äjes löytää. Ei tahdo alle kymmenmetrisiä löytää semmoisia joissa olisi kolmea useampi piikkiakseli. Nämä pientilan viisimetriset käytetyt eivät risukarhia kummempia ole. Suuret mallit vasta ovat niikö tukevia.

Vaikka pieni pelto voi olla ihan yhtä kova kuin isokin pelto.

-SS-

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: Äkeen hankinta
runni

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Äkeen hankinta
Kuka äestää vielä 2010 luvulla? Eikö se kynnös pitäisi tasoittaa Rexiuksella ja sen perään sitten kylvö Rapidilla?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: Äkeen hankinta
Pyörä-äkeillä täälläpäin kaikki on tasaillu neljännesvuossadan. Kaikki myi tasausäkeet pois joskus viimevuostuhannella. Ensin ajetaan ladoilla parin sentin irtomaa pintaan ja sitten ennen kylvöä syvempään. Tasausäkeet olis tarvinneet vaahtomerkkarin, että tiesi mistä on ajettu. Äkeellä saa irti ja on paremmin säädettävissä. Rapidille saa ihan hyvän alustan jo 1 lataisellakin. Tasauksessa isokin äes liikkuu yllättävän pienellä traktorilla. Itse vetelen tasauksissa 3 lataista 7 m Multiva Mega XL vakiolla N111.

Meilläkin tasuri jäi nurkkaan seisomaan pyörä-äkeen myötä joskus 90- luvulla. Tasausäes on minusta muutenkin huono nimitys laitteelle, jonka tarkoitus olisi estää aikaisemmin kuivuvat lohkon osat kuivumasta liikaa. Siihen tosiaan pyörä-äes on paljon parempi. Minusta tasausäestys pellon tasoittamisen vuoksi on turha toimenpide.

Moni kyllä täälläpäin tasaa pellot ennen varsinaista kylvömuokkausta. Olisi parempi keskittyä tekemään syysmuokkauksista tasaisempia samalla vaivalla. Itse kaivoin sen esille jokunen vuosi sitten, kun kaveri onnistui kyntämään yhden lohkon todella epätasaiseksi. Ei se kyllä oikein hyvä ollut siinäkään. Lana olisi ollut parempi.
Meilläkin jäi se Potilan klooni heinikkoon joskus 90-luvulla. Kire painii omassa kastissaan ja uskoisin, että herkules myös. Se on myönnettävä, että kaikki keväät eivät ole kirevuosia, sillä aina ei siinäkään paino riitä. Viime keväänä ajelin sillä suurimman osan lohkoista kylvökuntoon, kapisimman pellon kävin vielä vetämässä Multivalla, lähinnä sen takia, että sain haluamani syvyyden aikaiseksi.