Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: eevertti - 04.05.18 - klo:19:35
-
Muokkauskaluston uusimista suunnittelen. Täytyisi uusia niin tasausäes kuin joustopiikkikin. Potiloita molemmat. Mietin että jos laittaisi tuollaisen multivan kolmella tasauslatalla ja ehkä vielä varpajyräkin perään niin toimisikohan vehje molemmissa hommissa? Ajaisi ensin ladat alhaalla kynnöksen sileäksi ja toisen kerran perään ladat ylhäällä kylvövalmiiksi. Sitten kylvö kiekkovantaisella.
-
Miksi ladat ylhäällä tuo toinenkierros?
kysyy nimimerkki epätietoinen maalta.
-
Mää olen suunnitellut ihan samanlaista kuviota, mutta ei tule onnistumaan, kun en usko, että 143 jaksaisi vetää tuota yhdistelmää. Multiva teki nyt sellaisen ratkaisun, että Topline Cross ja Topline Super ovat samalla rungolla, vain piikkien ja latojen juttuja säädellään. Tämä kuvio aiheutti sen, että Crossin paino nousi jonnekin päälle viiden tonnin. Yhdistelmän pituus on myös sellainen, etten jaksa uskoa, että toimisi omissa lohkoissa aina kovin pätevästi. Kaupan pihalla olen käynyt Superia kattelemassa ja on se järkyttävän kokoinen laitos. Näin ollen Optima jäisi ainoaksi vaihtoehdoksi kokeilla, josko kahden ladan systeemi riittäisi tasuriksi. Olen kyllä epäileväinen. Rapidin kanssa mulle riittäisi periaatteessa se, että on tasaista. Sen takia olenkin hieman kallistunut sille kannalle, että Herkules tasuri voisi olla parempi ratkaisu. Siinä pelaisi säädöt paremmin kuin Kiressä. Kuisman tarttis kyllä päivittää toi konsepti nykyaikaisemmaksi. Terä on on kyllä edelleen ajanmukainen, mutta kannatuspyörät ja syvyydensäätö ei enää tätä päivää.
-
Täälläpäin jotkut kylvää rapidilla tasauksen perään, eli ei äestä ollenkaan. Vähän nuo savisemmat maat kyllä arveluttaa.
-
Tasausäestä ei oikein voi käyttää mihinkään. Sängen voi tietysti
äkeellä rikkoa, jos on paksu olkimatto. Jopa alle kakssataa heppasella
menee kevyesti. Noottaa, hyvin toimii
-
Mää olen suunnitellut ihan samanlaista kuviota, mutta ei tule onnistumaan, kun en usko, että 143 jaksaisi vetää tuota yhdistelmää. Multiva teki nyt sellaisen ratkaisun, että Topline Cross ja Topline Super ovat samalla rungolla, vain piikkien ja latojen juttuja säädellään. Tämä kuvio aiheutti sen, että Crossin paino nousi jonnekin päälle viiden tonnin. Yhdistelmän pituus on myös sellainen, etten jaksa uskoa, että toimisi omissa lohkoissa aina kovin pätevästi. Kaupan pihalla olen käynyt Superia kattelemassa ja on se järkyttävän kokoinen laitos. Näin ollen Optima jäisi ainoaksi vaihtoehdoksi kokeilla, josko kahden ladan systeemi riittäisi tasuriksi. Olen kyllä epäileväinen. Rapidin kanssa mulle riittäisi periaatteessa se, että on tasaista. Sen takia olenkin hieman kallistunut sille kannalle, että Herkules tasuri voisi olla parempi ratkaisu. Siinä pelaisi säädöt paremmin kuin Kiressä. Kuisman tarttis kyllä päivittää toi konsepti nykyaikaisemmaksi. Terä on on kyllä edelleen ajanmukainen, mutta kannatuspyörät ja syvyydensäätö ei enää tätä päivää.
Oli ihan pakko tarttua tähän ihmetykseen.
143 vetää aivan varmasti mitä vaan äestä, jos renkaissa olisi vain pitoa.
(https://www.trucks.nl/TruckPics/size5/4349702_2.jpg)
Mutta sitten herää kysymys, miksi tuollaista toplinea pitäisi vetää pellolla sinne tänne.
(https://c1.staticflickr.com/1/712/21498733848_eeaf126a90_b.jpg)
-
Pyörä-äkeillä täälläpäin kaikki on tasaillu neljännesvuossadan. Kaikki myi tasausäkeet pois joskus viimevuostuhannella. Ensin ajetaan ladoilla parin sentin irtomaa pintaan ja sitten ennen kylvöä syvempään. Tasausäkeet olis tarvinneet vaahtomerkkarin, että tiesi mistä on ajettu. Äkeellä saa irti ja on paremmin säädettävissä. Rapidille saa ihan hyvän alustan jo 1 lataisellakin. Tasauksessa isokin äes liikkuu yllättävän pienellä traktorilla. Itse vetelen tasauksissa 3 lataista 7 m Multiva Mega XL vakiolla N111.
-
Pyörä-äkeillä täälläpäin kaikki on tasaillu neljännesvuossadan. Kaikki myi tasausäkeet pois joskus viimevuostuhannella. Ensin ajetaan ladoilla parin sentin irtomaa pintaan ja sitten ennen kylvöä syvempään. Tasausäkeet olis tarvinneet vaahtomerkkarin, että tiesi mistä on ajettu. Äkeellä saa irti ja on paremmin säädettävissä. Rapidille saa ihan hyvän alustan jo 1 lataisellakin. Tasauksessa isokin äes liikkuu yllättävän pienellä traktorilla. Itse vetelen tasauksissa 3 lataista 7 m Multiva Mega XL vakiolla N111.
Meilläkin tasuri jäi nurkkaan seisomaan pyörä-äkeen myötä joskus 90- luvulla. Tasausäes on minusta muutenkin huono nimitys laitteelle, jonka tarkoitus olisi estää aikaisemmin kuivuvat lohkon osat kuivumasta liikaa. Siihen tosiaan pyörä-äes on paljon parempi. Minusta tasausäestys pellon tasoittamisen vuoksi on turha toimenpide.
Moni kyllä täälläpäin tasaa pellot ennen varsinaista kylvömuokkausta. Olisi parempi keskittyä tekemään syysmuokkauksista tasaisempia samalla vaivalla. Itse kaivoin sen esille jokunen vuosi sitten, kun kaveri onnistui kyntämään yhden lohkon todella epätasaiseksi. Ei se kyllä oikein hyvä ollut siinäkään. Lana olisi ollut parempi.
-
tasausäestys paikallaan tietyillä maalajeilla jotka kuivuvat liikaa, ei sillä tasausäestyksellä ole tarkoitus pellon pintaa tasailla vaan saada haihtuminen pintakerroksesta vähemälle.ei ole näemmä periaatetta sisäistetty taas teineillä.
Ja pyörääes mikä sellanen on pyöriikö se vai kuinka sillä pyörääkeeksellä muokataan..Mää on ihan vetänyt normaalia 9 metristä väderstadia perässä eikä se mihinkään pyöri ,perässä tulee tasasesti myötä ja vastamäessä.
-
Miksi pitää yleensä nykyään ajestää? Kylvinkoneissa on grossboard lataa ym., menopaluu-aurat tekee tasaista jälkeä jos isännät osaa säätää......
-
tasausäestys paikallaan tietyillä maalajeilla jotka kuivuvat liikaa, ei sillä tasausäestyksellä ole tarkoitus pellon pintaa tasailla vaan saada haihtuminen pintakerroksesta vähemälle.ei ole näemmä periaatetta sisäistetty taas teineillä.
Ja pyörääes mikä sellanen on pyöriikö se vai kuinka sillä pyörääkeeksellä muokataan..Mää on ihan vetänyt normaalia 9 metristä väderstadia perässä eikä se mihinkään pyöri ,perässä tulee tasasesti myötä ja vastamäessä.
Pyörä-äkeen työsyvyyttä säädellään kannatuspyörillä. Jalasäkeen työsyvyyttä säädellään jalaksilla. ( Senaikaisten kevyiden äkeiden säädöllä kylläkin säädeltiin jalasaten korkeutta maasta) Varpajyrä-äkeen työsyvyyttä säädellään varpajyrillä.
Hieman reilummalla 2-3 cm tasauksella saatiin aikoinaan Mietoisten koeasemalla parhaiten estettyä haihtuminen. Tasausäkeillä tuohon ei oikein tahdo päästä, mutta pyörä-äkeellä pääsee.
-
Se kuisman tasuri tekee syvemmän jäljen. Ja on painava sekä maahakuinen. Olen tuota potilaa painottanut noin 100 kg metrille verran nii ei mee pelkästään turppaan yli vaan hieroo syvemmältä
Pitäisi joo semmoinen pyöräkannatteinen äjes löytää. Ei tahdo alle kymmenmetrisiä löytää semmoisia joissa olisi kolmea useampi piikkiakseli. Nämä pientilan viisimetriset käytetyt eivät risukarhia kummempia ole. Suuret mallit vasta ovat niikö tukevia.
Vaikka pieni pelto voi olla ihan yhtä kova kuin isokin pelto.
-SS-
-
runni
-
Kuka äestää vielä 2010 luvulla? Eikö se kynnös pitäisi tasoittaa Rexiuksella ja sen perään sitten kylvö Rapidilla?
-
Pyörä-äkeillä täälläpäin kaikki on tasaillu neljännesvuossadan. Kaikki myi tasausäkeet pois joskus viimevuostuhannella. Ensin ajetaan ladoilla parin sentin irtomaa pintaan ja sitten ennen kylvöä syvempään. Tasausäkeet olis tarvinneet vaahtomerkkarin, että tiesi mistä on ajettu. Äkeellä saa irti ja on paremmin säädettävissä. Rapidille saa ihan hyvän alustan jo 1 lataisellakin. Tasauksessa isokin äes liikkuu yllättävän pienellä traktorilla. Itse vetelen tasauksissa 3 lataista 7 m Multiva Mega XL vakiolla N111.
Meilläkin tasuri jäi nurkkaan seisomaan pyörä-äkeen myötä joskus 90- luvulla. Tasausäes on minusta muutenkin huono nimitys laitteelle, jonka tarkoitus olisi estää aikaisemmin kuivuvat lohkon osat kuivumasta liikaa. Siihen tosiaan pyörä-äes on paljon parempi. Minusta tasausäestys pellon tasoittamisen vuoksi on turha toimenpide.
Moni kyllä täälläpäin tasaa pellot ennen varsinaista kylvömuokkausta. Olisi parempi keskittyä tekemään syysmuokkauksista tasaisempia samalla vaivalla. Itse kaivoin sen esille jokunen vuosi sitten, kun kaveri onnistui kyntämään yhden lohkon todella epätasaiseksi. Ei se kyllä oikein hyvä ollut siinäkään. Lana olisi ollut parempi.
Meilläkin jäi se Potilan klooni heinikkoon joskus 90-luvulla. Kire painii omassa kastissaan ja uskoisin, että herkules myös. Se on myönnettävä, että kaikki keväät eivät ole kirevuosia, sillä aina ei siinäkään paino riitä. Viime keväänä ajelin sillä suurimman osan lohkoista kylvökuntoon, kapisimman pellon kävin vielä vetämässä Multivalla, lähinnä sen takia, että sain haluamani syvyyden aikaiseksi.
-
Kuka äestää vielä 2010 luvulla? Eikö se kynnös pitäisi tasoittaa Rexiuksella ja sen perään sitten kylvö Rapidilla?
Tähän voisi laittaa, että kuka yleensäkkään muokkaa enää, kun suoraankin voi kylvää...
Eiköhän jokaisella ole omasta mielestään omanlaisensa tarpeet omille maille. Osa on sitä mieltä, että kaikki on kynnettävä ja se on parasta omille pelloille. Toisen mielestä parasta on kun ei mene ollenkaan ronkkimaan vaan kylvää suoraan. Tapoja on monia.
Mitä itse aiheeseen tulee niin nyt pitkästä aikaa kun on kynnettyjä niin ajattelin kyllä toplinella hoitaa tasaamisen. Tuo vanha potilan tasuri on niin kevyt ja "terätkin" on jo ehtoo puolella, että uskon paremman jäljen saavani multivalla vaikkei ole kuin yksi lata.
-
Voi tulla vähän sanomista jos kuivalantaa ei muokata peltoon ollenkaan... Nestemäisiä jätöksiä saa toki sijoitettua suoraan. Moni karjatila on täällä päin laittanut huumassa lautasmuokkaimen ja palannut kyntöön.
-
Tähän voisi laittaa, että kuka yleensäkkään muokkaa enää, kun suoraankin voi kylvää...
[/quote]
Suorakylväjät tarvii äkeen, jossa ei ole piikkejä ollenkaan.
-
täähän olikin hauska ketju :-)