En muista että tuota asiaa olis käyttöohjeessa varoiteltu..Oliko sulla ventti vaiko vallu millä ajelit.
Ennen 6850 oli 6300 valtra, molemmat turbiinilla. Tuossa pienemmässä on tehtaalta tullessaan vähemmän öljyä kytkimessä ja ainakin niissä on varoiteltu luistattamasta kytkintä jatkuvasti. Isommassa on jo yli 1400 kierroksella luisto melko vähissä joten vaara keittää öljytkin on pienempi.
Tuo luistattamisen helppous on korostunut nykyään kun koneiden suunnanvaihdosta ja liikkeellelähdöstä vastaa sähkäohjatut pakkakytkimet. Eihän sellaisella voi periaatteessakaan luistattaa yhtä tarkasti kuin perinteisellä kytkimellä.
Yli kymmen v kun työ ajokki oli 6850 ht 50kmh turbiininillä. Se pelasti koko traktorin, tuo Haittavaa Tekniikkan kytkin viive ja pikavaihteiden sekoilu ja isonpuolen ykkönen oli liian iso, niin ilman turbiini olis ollut ihan surkea. Kai nykyään ne on saanut asiota paremaksi?
Sähkökytkimistä. Kuormaautopuolella I shifiillä voi ryömiä luontevasti hitaasti, vaikka ei ole kytkipoljinta lainkaan. Sen verran tunteelinen kaasupoljin, kun pitää sen ihan vähän painettuna, kierokset ei nouse, mutta auto liikkuu. Ja toi uudempi kaksoiskytin I shift se vaihtaa tosi nopsasti.
Te jotka olette ajaneet volvon I shiftillä, missä traktoripuolella olis vastaava?
Lukkituva turbiini ja poweshift on ainakin jcb pyöräkoneessa ja joissain traktorikaivureissa. Sen tuntee kun se jouhvasti ensin vaihtaa ylös ja sitten lukitsee isoin vaihde, ylämäessä moottorin ääni vastaa kuin se olis kova laatikko.