Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Portaaton vaihteisto pellolla  (Luettu 16766 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Paras portaaton on Sampon mehuvetopuimuri. Vaihteella valitaan nopeusalue ja kepillä haluttu nopeus. Mitään muuta säätöjä ei pysty, eikä tarvitse tehdä. Loistava keksintö.

Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen, että portaaton ei liene meikäläiselle sopiva valinta. En käytä edes normaalissa hitec-valmetissa minkäänlaisia pikavaihdeautomatiikkoja yms. vedonvapautuksia. Cruiser on ainoa hyödyllinen lisätoiminto, jota tulee joskus käytettyä, jos muistaa. Luulenpa, että portaattomien omistajissa on monia kaltaisiani kuskeja, jotka eivät jaksa perehtyä koneen sielunelämään, vaan keskittyvät ainoastaan ajamiseen. Kollegojen jäljiltä lienee jokunen remontoitu portaaton vaihtokonerivissä.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla

  En muista että tuota asiaa olis käyttöohjeessa varoiteltu..Oliko sulla ventti vaiko vallu millä ajelit.

Ennen 6850 oli 6300 valtra, molemmat turbiinilla. Tuossa pienemmässä on tehtaalta tullessaan vähemmän öljyä kytkimessä ja ainakin niissä on varoiteltu luistattamasta kytkintä jatkuvasti. Isommassa on jo yli 1400 kierroksella luisto melko vähissä joten vaara keittää öljytkin on pienempi.

Tuo luistattamisen helppous on korostunut nykyään kun koneiden suunnanvaihdosta ja liikkeellelähdöstä vastaa sähkäohjatut pakkakytkimet. Eihän sellaisella voi periaatteessakaan luistattaa yhtä tarkasti kuin perinteisellä kytkimellä.

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla

  En muista että tuota asiaa olis käyttöohjeessa varoiteltu..Oliko sulla ventti vaiko vallu millä ajelit.

Ennen 6850 oli 6300 valtra, molemmat turbiinilla. Tuossa pienemmässä on tehtaalta tullessaan vähemmän öljyä kytkimessä ja ainakin niissä on varoiteltu luistattamasta kytkintä jatkuvasti. Isommassa on jo yli 1400 kierroksella luisto melko vähissä joten vaara keittää öljytkin on pienempi.

Tuo luistattamisen helppous on korostunut nykyään kun koneiden suunnanvaihdosta ja liikkeellelähdöstä vastaa sähkäohjatut pakkakytkimet. Eihän sellaisella voi periaatteessakaan luistattaa yhtä tarkasti kuin perinteisellä kytkimellä.



Yli kymmen v kun työ ajokki oli 6850 ht  50kmh turbiininillä. Se pelasti koko traktorin, tuo Haittavaa Tekniikkan kytkin viive ja pikavaihteiden sekoilu ja isonpuolen ykkönen oli liian iso, niin ilman turbiini olis ollut ihan surkea. Kai nykyään ne on saanut asiota paremaksi?

Sähkökytkimistä. Kuormaautopuolella I shifiillä voi ryömiä luontevasti hitaasti, vaikka ei ole kytkipoljinta lainkaan. Sen verran tunteelinen kaasupoljin, kun pitää sen ihan vähän painettuna, kierokset ei nouse, mutta auto liikkuu. Ja toi uudempi kaksoiskytin I shift se vaihtaa tosi nopsasti.

Te jotka olette ajaneet volvon I shiftillä, missä traktoripuolella olis vastaava?

Lukkituva turbiini ja poweshift on ainakin jcb pyöräkoneessa ja joissain traktorikaivureissa. Sen tuntee kun se jouhvasti ensin vaihtaa ylös ja sitten lukitsee isoin vaihde, ylämäessä moottorin ääni vastaa kuin se olis kova laatikko.

Viimeksi muokattu: 04.02.18 - klo:10:46 kirjoittanut klapikasa

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 471
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Turbiinikytkimestä täytynee muistaa että polttoineen kulutuksena se luisto maksetaan. Hyötysuhteen tietääkö joku?
Kuutta prossaa tarjottiin ns. täysillä kierroksilla luistoksi,ihan kaiken tietävä wikipedia.
Sitten luistattaessa lienee ihan jotain muuta.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Vaikuttaa että on munkin parempi katsella vaan perinteisellä lootalla varustettuja vetokoneita. Tuli vaan portaaton mieleen kun näyttää olevan välillä myynnissä suht huokealla. Esim. NH TVT nettikoneessa id: 1688433. (En osaa kännykässä laittaa linkkiä ;)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Jos haluat ton tvt, osta se. Jos epäilet, osta joku tavalisempi, ei se on sen vaikeempaa.

Talonvaltaaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Köyhän on vaan todettava, että ihan sama miten se toimii, kunhan toimii ja kestää ja pysyy töissä, eikä oo juoppo. Minkä järjessä häviää sen voi moninkerroin kestävyydellä ja voimalla korvata.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 471
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
https://www.traktorpool.fi/details/Muut-varaosat-komponentit/John-Deere-Reperatur-JohnDeere-AutoPowr-Getriebe/2332631/
Semmottii näkyy olevan tarjolla. Paljokos tuo ny eroo normilootan rempasta?
Näitä varmaa reparoidaan jo Suomessakin,muutkin kuin Laukkanen.
Ja töiden keskeytyminen kismittää ja maksaa aina,merkistä riippumatta.
Kai oisi viisasta siirtyä ennakoivaan systyeemiin,vehe kuin vehe,silloin rempan voi tehdä ns. rauhallisempana aikana jos ny sellaisia on ;)

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Vaikuttaa että on munkin parempi katsella vaan perinteisellä lootalla varustettuja vetokoneita. Tuli vaan portaaton mieleen kun näyttää olevan välillä myynnissä suht huokealla. Esim. NH TVT nettikoneessa id: 1688433. (En osaa kännykässä laittaa linkkiä ;)

  Jos olisi valittavana nytkin uutena kovalootaventti tai vario niin ostaisin kyllä kovalootaisen, mulle riittää se pehmeä lähtö ja esim joissain päistekäännöksissä se jouheva nopeuden muutto ilman kepitystä. Vaihteitakin kun on riittävästi niin löytyy joka hommaan sopiva vaihde ..Onhan se olevinaan herraskaista kun pääsee ohjelmoimaan moottoria ja nopeuksia eri töitten mukaan, mutta minua arveluttaa kuinka kauan nuo elektroniikkajutut pysyy toimivina, siinä on sitten etsimistä mikä anturi pitää vaihtaa ja mistä sen löytää,Se homma ei ainakaan kaikilla Vallun huoltomiehillä ole hanskassa,, nimim. kokekusta on.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8371
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Vaikuttaa että on munkin parempi katsella vaan perinteisellä lootalla varustettuja vetokoneita. Tuli vaan portaaton mieleen kun näyttää olevan välillä myynnissä suht huokealla. Esim. NH TVT nettikoneessa id: 1688433. (En osaa kännykässä laittaa linkkiä ;)

  Jos olisi valittavana nytkin uutena kovalootaventti tai vario niin ostaisin kyllä kovalootaisen, mulle riittää se pehmeä lähtö ja esim joissain päistekäännöksissä se jouheva nopeuden muutto ilman kepitystä. Vaihteitakin kun on riittävästi niin löytyy joka hommaan sopiva vaihde ..Onhan se olevinaan herraskaista kun pääsee ohjelmoimaan moottoria ja nopeuksia eri töitten mukaan, mutta minua arveluttaa kuinka kauan nuo elektroniikkajutut pysyy toimivina, siinä on sitten etsimistä mikä anturi pitää vaihtaa ja mistä sen löytää,Se homma ei ainakaan kaikilla Vallun huoltomiehillä ole hanskassa,, nimim. kokekusta on.

Tuossa oli jo aivan liikaa aivan liian täyttä asiaa.

Jostain syystä isot paljon ajetut 80- 90-luvun taitteen favoritit ovat maailmalla aika kalliita koneita.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
https://www.traktorpool.fi/details/Muut-varaosat-komponentit/John-Deere-Reperatur-JohnDeere-AutoPowr-Getriebe/2332631/
Semmottii näkyy olevan tarjolla. Paljokos tuo ny eroo normilootan rempasta?
Näitä varmaa reparoidaan jo Suomessakin,muutkin kuin Laukkanen.
Ja töiden keskeytyminen kismittää ja maksaa aina,merkistä riippumatta.
Kai oisi viisasta siirtyä ennakoivaan systyeemiin,vehe kuin vehe,silloin rempan voi tehdä ns. rauhallisempana aikana jos ny sellaisia on ;)
Kyllä korjataan suomessa noita autopoweri laatikoita. Ja aika halpoja korjattaviakin ovat.Se on tosi simppeli kapistus sisältä,tuo autopower.

totuuden torvi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1964
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Autossa automaatti vaihteisto sama asia traktorissa. Kuka ostaa keppi vaihteen autoon,ei kukaan.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Autossa automaatti vaihteisto sama asia traktorissa. Kuka ostaa keppi vaihteen autoon,ei kukaan.
Just viime kesänä tuli keppilaatikko ostettua. Juuri äsken kattelin jostain, että manuaalivaihteisten autojen myynti pudonnut reilusti. Pudotuksen ennakoidaan hidastuvan jatkossa, mutta silti automaattia menee tästä eteenpäin selvästi enemmän.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
  Kepittäminenhän kuuluu autoiluun.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19965
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Paras portaaton on Sampon mehuvetopuimuri.

Juu semmoset portaattomat rikkoutuu ja on vaikeita, ja aiheuttavat Sampon pöydän putoamisenkin. Kyllä puimakoneella ajamisessa pitää olla se jalan nosto polkimelle, painallus, kanki lapaluun takana ähkäsiy, klok vapaalle , alas, klok, eteen, klok. Kytkin ylös. Sitten pyörittelyä, ja taas kytkimen painallus, klok, vapaalle, kunnon vihlaseva kangen nosto ylälinjalle ja ähkäisyllä klok taakse, niin että lapaluut kllkkaa vastakkain.

Tätä sitten satakertaa pellon puimisen aikana. Niin on Mies.

-SS-