Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Portaaton vaihteisto pellolla  (Luettu 16764 kertaa)

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla

 Jondierin säätöfilosofia: tikulla määritellään maksimi ajonopeus ja kaasuläpykällä se, paljonko siitä on käytössä. Muokkallessa 10-15km/h niin maksiminopeus "pitää" olla 20 ja potikka 5:lla, niin tietsikalle jää "tilaa" säädellä kierrokset ja välitykset sopiviksi. Nivelakseli puuhissa potikka 3:ssa. Maantiellä käsikaasulla jos mennään niin DE20:lle(ja US20&30) voi kertoa vastaan tulevasta mäestä ennakoivasti painamalla hetkeksi läpykän lattiaan, nostaan moottorin kierrokset maksimiin muutamaksi sekunniksi.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

totuuden torvi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1964
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Tarttee opetella   säädöt, on hyvä ja kestää kun mietti mitä tekee, ja kuinka.  Ollut 10 vuotta   Mf  HYVÄ.   

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8371
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Fendtin portaaton on ainoa oikea portaaton.

En ole koskaan ajanut portaattomalla, enkä varmaan koskaan pysty sellaista ostamaan, mutta onhan tuo selvä asia.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Fendtin portaaton on ainoa oikea portaaton.

En ole koskaan ajanut portaattomalla, enkä varmaan koskaan pysty sellaista ostamaan, mutta onhan tuo selvä asia.
Sanoo Mutumies ;D
pessimisti ei pety!

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Siihen on syynsä että ennen portaattomia malleja Fendikin varusteli mallejaan turbiinikytkimellä. Monessa tilanteessa samanlainen toiminta murto-osalla hinnasta. Toki ei sovi raskaisiin vetohommiin, mut semmosissa nyt harvemmin noin sataheppaisia nelipyttysiä käytetäänkään.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
vasen kontti tykkkäis liukuportaallisest

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Fendtin portaaton on ainoa oikea portaaton.

En ole koskaan ajanut portaattomalla, enkä varmaan koskaan pysty sellaista ostamaan, mutta onhan tuo selvä asia.
Se fentti onkin vähän sellainen löysä kuminauha.

Noissa vanhoissa Caseissa ja nyykkäreissä oli muistaakseni jokin vika laatikoissa joka oli kallis korjata. Osat hirvittävän kalliita jos niitä sattuu löytymään. Joku muu muistanee tarkemmin.

Viljatilan hommissa portaattomasta ei niin älyttömästi ole hyötyä. Kannattaa katsella Fendt/mf ja jontikoita ainoastaan jos vanhempia kerran hakee.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla

Se fentti onkin vähän sellainen löysä kuminauha.
 Mihin tuo väite perustuu, sitä ärhäkkyttähän saa säädettyä ..

Viljatilan hommissa portaattomasta ei niin älyttömästi ole hyötyä. Kannattaa katsella Fendt/mf ja jontikoita ainoastaan jos vanhempia kerran hakee.

Siihen on syynsä että ennen portaattomia malleja Fendikin varusteli mallejaan turbiinikytkimellä. Monessa tilanteessa samanlainen toiminta murto-osalla hinnasta. Toki ei sovi raskaisiin vetohommiin, mut semmosissa nyt harvemmin noin sataheppaisia nelipyttysiä käytetäänkään.
[/quote]

  Mikä siinä turpiinikytkimessä estää raskasta vetoa,, itsellä on molempia, ja jollei ole tarvetta hydrauliikka/ulosottoautomaatikalle niin mieluummin ajan vanhalla turpiinikoneella pellolla kuin tuolla portaattomalla.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8371
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Kuuskakskutosessa favoritissakin on turpiinikytkin ja siinäkin on se kaks ja puolsataa kaakkia aika matalaviritteisessä koneessa. Vaikka nuo mannit ovat manneja.

Onhan tuo voimansiirron väännön säätö turpiinilla ihan erilaista kuin moottorin kierrosluvulla. Ainoastaan portaaton vetää sille vertoja.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Fendtin portaaton on ainoa oikea portaaton.

En ole koskaan ajanut portaattomalla, enkä varmaan koskaan pysty sellaista ostamaan, mutta onhan tuo selvä asia.
Se fentti onkin vähän sellainen löysä kuminauha.

Noissa vanhoissa Caseissa ja nyykkäreissä oli muistaakseni jokin vika laatikoissa joka oli kallis korjata. Osat hirvittävän kalliita jos niitä sattuu löytymään. Joku muu muistanee tarkemmin.

Viljatilan hommissa portaattomasta ei niin älyttömästi ole hyötyä. Kannattaa katsella Fendt/mf ja jontikoita ainoastaan jos vanhempia kerran hakee.

Kuten esim, kylvökone joka tarvitsee joka hetki 40-50l/min öljyn virtauksen, joka hetki. On siinä muutakin tekemistä, kuin hämmentää keppiä. Lumityöt, 0-20 km/h eteen taa, polkimella ja suunnanvaihtimella. Pehmeät lähdöt, kierrokset harvoin yli 2000 r/min. Tykkään vaikka kone on 15v AP JD, tekniikka on varmasti siitä kehittynyt. Niin, ne kyntö säädöt, rajataan max kierrokset 1700 (tai mihin halutaan) vaihteiston-moottorin säätö eco=5? (muistaakseni) 1 alueen max nopeus sopivaksi, kaasu pohjaan ja menox. Niin sit tietysti HMS II vielä ohjelmoitava, jos sitä on muuttanut, tai muutettava.
pessimisti ei pety!

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Kuten esim, kylvökone joka tarvitsee joka hetki 40-50l/min öljyn virtauksen, joka hetki. On siinä muutakin tekemistä, kuin hämmentää keppiä. Lumityöt, 0-20 km/h eteen taa, polkimella ja suunnanvaihtimella. Pehmeät lähdöt, kierrokset harvoin yli 2000 r/min. Tykkään vaikka kone on 15v AP JD, tekniikka on varmasti siitä kehittynyt. Niin, ne kyntö säädöt, rajataan max kierrokset 1700 (tai mihin halutaan) vaihteiston-moottorin säätö eco=5? (muistaakseni) 1 alueen max nopeus sopivaksi, kaasu pohjaan ja menox. Niin sit tietysti HMS II vielä ohjelmoitava, jos sitä on muuttanut, tai muutettava.
Siks siinä lukikin että ei niin älyttömästi.
Lumitöissä tosiaan erittäin hyvä.

Mutta selvimmin edut tulee esiin rehuntekoon liittyvissä töissä.

Mihin tuo väite perustuu, sitä ärhäkkyttähän saa säädettyä ..
Omiin käyttökokemuksiin. Vaikka siinä fendtissäkin on säätöi, niin kyllä se vario tuntuu jotenkin vaan sellaiselta löysemmältä kuin CNH koneet tai JD. Olen siis ajanut sekä vanhemman mallisilla vario Fendteillä (ja massikoilla) kuin näillä tämän päivän malleilla.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Lainaus
  Mikä siinä turpiinikytkimessä estää raskasta vetoa,, itsellä on molempia, ja jollei ole tarvetta hydrauliikka/ulosottoautomaatikalle niin mieluummin ajan vanhalla turpiinikoneella pellolla kuin tuolla portaattomalla.

Ka eihän se varsinaisesti estä ajamista, mutta jos joutuu luiston rajalla vedättämään, niin hieman arveluttaa pidemmät vedot ettei keitä turbiinikytkimen öljyjä. Edellinen siis jos joutuu ajamaan kierroksilla jolloin limppu luistaa jatkuvasti. Varmempi on sitten ajaa hieman pienemmällä pykälällä ja korkeammilla kierroksilla.

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
Onko missään turbiinivehkeissä turbiinin lukitusta? Muissa vehkeissähän noita kyllä on mutta onko traktoreissa?
Sillä pääsee luistomurheesta kun edessä on vain pitkää rankkaa vetoa.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
En ainakaan minä tiedä perinteisissä traktoreissa olevan. Ehkä on vaan myönnytty siihen että stall kierrosten yläpuolella tapahtuva muutaman prosentin luisto on ihan hyväksyttävää tasoa.

Joskus kynsin suopeltoa jossa oli hakoja, siellä olis ollu mukava luistatella, muttei uskaltanut kuin paikoitellen. Tuommoisessa hommassa kun tulee paljon pidempiä luistatusjaksoja kuin vaikka etukuormainhommissa tai lumitöissä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Portaaton vaihteisto pellolla
En ainakaan minä tiedä perinteisissä traktoreissa olevan. Ehkä on vaan myönnytty siihen että stall kierrosten yläpuolella tapahtuva muutaman prosentin luisto on ihan hyväksyttävää tasoa.

Joskus kynsin suopeltoa jossa oli hakoja, siellä olis ollu mukava luistatella, muttei uskaltanut kuin paikoitellen. Tuommoisessa hommassa kun tulee paljon pidempiä luistatusjaksoja kuin vaikka etukuormainhommissa tai lumitöissä.

  En muista että tuota asiaa olis käyttöohjeessa varoiteltu..Oliko sulla ventti vaiko vallu millä ajelit.