Joo täydennetään sen verran että hintaero taitaa olla jo aika pieni, tässä kuussa Valion hinta taitaa vastuullisuuslisällä olla 37,5 senttiä. Eikä se vastuullisuus paljoa vaadi. Joku osuuskunta voi lisäksi maksaa siihen edelleen jotain lisää.
Ja toisekseen kilpailuvirasto vahtii edelleen hinnoittelua, mikä auttaa kilpailijoita ainakin perusmaidoissa. Ja niille se perusmaito voi edelleen olla pääbisnes.
"Vientivastuu" on aika kulunut termi mutta kyllä Valiota haittaa se että paljon tavaraa täytyy viedä halpoina teollisuustuotteina. Voin hinta oli hetken korkeana, mutta lähes kaikki tuotanto oli varmuuden vuoksi myyty etukäteen (kaikkialla muuallakin) joten käytännön hyöty jäi pieneksi. Koko ajan kotimaan maidontuotanto on sen verran korkealla (eli ei laske vaikka kotimaan kysyntä ainakin kotimaisille perustuotteille vähän laskee) että jauhetehtaat puskevat täysillä helpoimmin tehtäviä tuotteita, mikä osaltaan haittaa paremman katteen jauhetuotteiden kehittelyä ja tuotantoa. Eli vientivastuusta valittaminen on turhaa ja vanhanaikaista, mutta on se olemassa.
Mutta koska valiolainen tuottaja on saanut viimeksi korkeinta hintaa?
On siitä varmasti aikaa. Mutta minä lasken kyllä arvon myös osuuskunnan omistukselle. Eli ne jotka ovat Arlan, Juustoportin tai Kaslinkin omistajia, eivät omista jalostusta ollenkaan. Muut tuottajat omistavat eri määriä. Ja jopa suhteessa tuottajamäärään, sanoisin että Valion tuottajilla on parhaiten omaisuutta, brändin, patenttien ja tuotantolaitosten kautta.
Jäähdyttelijälle asia voi toki olla aika yhdentekevä, mutta enemmän tuottavalle, investoineelle tilalle asia on vähän eri: Ajatellaan että tapahtuisi jokin mullistus, joka ajaa maidontuotannon alas globaalisti, tai ainakin Suomessa. Silloin maidon ostajat sanoisivat että kiitos ja näkemiin. Osuuskunnat taas pistettäisiin lihoiksi sen hetkisten tuottajien eduksi, ja todennäköisesti arvokasta osuuskuntaa omistavat tuottajat olisivat paljon paremmassa asemassa. Ja ns. positiivinen vastaava skenaario on se, että meijeri tekee jonkin oikeasti tosi tuottoisan innovaation. Silloinkin osuuskunta jakaa edun tuottajille, pörssiyhtiö taas ei. Ja innovaatiotkin ovat olleen muilla kuin Valiolla aika harvassa...
Jos on 100% varma että Suomalaisella raakamaidolla on on aina kova kysyntä riippumatta siitä paljonko sitä tuotetaan, niin kannattaa aina myydä se maito parhaaseen mahdolliseen hintaan ja unohtaa muut pohdiskelut.