Teeppä Jakke noista viimeisimmistä jutuistasi 15-20 kohdan tiivistys
roomalaisin viivoin.
Ymmärtävät viimeinkin ne, jotka viime vuosina ovat tehneet tai suunnittelevat miljoonan tai parin navettainvestointia, alkaa rasvaamaan köyttä.
En taida jaksaa tehdä tiivistystä, kyllä jokainen joka osaa lukea ja ymmärtää lukemansa löytää sen noistakin jos haluaa. Jos ei halua ymmärtää niin se ei mene perille vaikka millaisen tiivistelmän tekisin. Olen sen jo täällä kirjoitellessani huomannut...
Ja nyt ensinnäkin minulla ei ole mitään halua tai tarkoitusta saada ketään sellaiseen mielentilaan että "alkaa rasvaamaan köyttä". Valitettavasti vain taloudella on tietyt peruslait joiden mukaan talous toimii. Maidontuotanto ja Valio on tietyistä syistä saanut pitkään olla tietyllä tavalla erikoisasemassa ja huhujen mukaan jopa päässyt kaupalle sanelemaan hintoja mitä teurastamopuolella ei ole tapahtunut herra ties koska viimeksi. Ja nyt se erikoisasema on ilmeisesti murtumassa, ainakin merkit ovat vahvasti siihen suuntaan.
Mutta en ole tässä tarkoituksellisesti hyökkäämässä maidontuotantoa enkä maidontuottajia vastaan. Se ei todellakaan ole tarkoitus. Mutta myöskään pään pensaaseen laittaminen ei auta mitään, kyllä tosiasiat (kuten alkanut tuonti liian suuren hintaeron takia) on tunnustettava ja elettävä ja päätökset tehtävä sen mukaan. Se mitä vastaan minä olen "hyökkäämässä" jos niin voidaan sanoa on ehkä parhaiten sanottu tässä
http://www.mtk.fi/liitot/pirkanmaa/ajankohtaista/JK_blogit/JK_blogitkansio/fi_FI/OjakoskiTammo092/ja lainauksena tuosta vaikka
"Kutistuva 141 tuki ja pysyvä 142 tuki onkin synnyttänyt järjenvastaisen ja oikeusvaltion periaatteita rikkovan rajan halki Suomen Porista Imatralle."
tai
"Tukierot 141 ja 142 alueiden välillä ovat kasvaneet mielettömiksi. "
tai
"Perusteettomiin tukieroihin paneutui Huittisten kokous 16.1. Kokous ei kuitenkaan mielestäni ollut kapinakokous MTK:ta kohtaan, vaan kyseessä oli kannanotto epäoikeudenmukaisuutta kohtaan. Kysymys ei myöskään ole kateudesta, mihin ministeri Anttila perusteettomasti viittaa Maaseudun Tulevaisuudessa 16.1., vaan yrittämisen ja toimeentulon mahdollisuuksien säilyttämisestä myös 141-alueella."
Tuossa on minun "agendani" tuotantosuunnasta riippumatta. Ja tässä maidontuotanto / Valion vaikeudet -jutussa niin siinäkin ensimmäisenä on mielessä se että tukierosta johtuen kovimmalle joutuvat AB-alueen maidontuottajat jotka jo ennestään ovat tiukimmilla olleet.