Kävin Tumen tehtaalla, kun siellä oli avoimet ovet. En ole aikaisemmin käynyt kyseisessä laitoksessa ja siltä pohjalta ei ollut mitään ennakko-odotuksia. Porukkaa olikin paikalla alusta pitäen melko mukavasti. Olivat odottaneet 40 vierasta ja ennakkoilmoittautuneita olikin heti 140 henkilöä. Lisäksi kaikki ne (kuten allekirjoittanut), jotka eivät viitsineet mitään ilmoitusta laittaa liikkeelle. Suoraan asiaan ja tehdaskierrokselle, jonka aikana selvisi mm. jo nyt 50% Suomen varaosatoimituksista menee tehdasmyyntinä. Mielestäni hieman yllättävä tieto, kuvittelin, että Keskon jälkimarkkinointiosuus olisi suurempi. Tehtaaseen on investoitu useampi miljoona viime vuosien aikana. Kaiken tavaran laatu huononee koko ajan. Esim. vanhat automaattilevyntyöstökoneet päätettiin pitää tuotannossa automaation päivityksen avulla. Koneet ovat paljon painavampia kuin uudet. Rautaa on käytetty enemmän, mikä näkyy siinä, että koneet eivät väsähdä niin nopeasti. Tuollaiseen levykoneeseen alkaa tulla toleranssiheittoja raudan väsyessä, mikää näkyy työstettyjen osien laadun huonontumisena. Aina kun mahdollista, koitetaan käyttää kotimaisia alihankkijoita. Toimitusvarmuus osille merkittävin yksittäinen syy. Selkeästi ulkomailta tulevia osia ovat vantaiden kiekot, made in Brasilia ja hydrauliikkasylinterit made in Bulgaria. Ensinmainittuja ei tahdo löytyä Euroopasta lainkaan. Jälkimmäisten osalta suomalaiset komponentit ovat niin kalliita, ettei niitä voi käyttää. Merkittävin investointi on uusi maalaamo. Jonkun verran on teknisiä ongelmia tälläkin hetkellä ollut, johtuen laitteiston uutuudesta. Laadunvalvonta tuolta osin pidetään kuitenkin kohotetussa valmiudessa, eikä pitäisi näkyä asiakkaalle päin. Koneita ohjelmoidaan koko ajan uudelleen parempaan suoritukseen. Pulverimaalaus itsessään on aika haastava prosessi, koska se edellyttää täysin puhtaita osia ennen maalauksen ajamista kiinni. Lopputulos on kuitenkin erittäin kestävä maalipinta. Suuri haaste on saada tuotanto toimimaan siten ettei ole tyhjäkäyntiä, päivässä pitäisi valmistua noin 3½ jyräcombia tuosta mallisarjasta. Juuri nyt oli työn alla 52 koneen sarja, mikä on aika kunnioitusta herättävä määrä. Se menee vielä sujuvasti läpi, kun uusin Draco meni toisella kierroksella puolet nopeammin läpi nollasarjaan verrattuna. Konetta ei yksinkertaisesti osattu koota heti oikealla tavalla. Pohdinnan ja muutosten jälkeen päästiin heti sujuvampaan lopputulokseen. Norja on tärkein vientimaa, jostain syystä Tumen tuotteista tykätään siellä ja maine on hyvä. Eksoottinen vientimaa on Japani. Sen maatalous muistuttaa pinta-alojen puolesta hyvin paljon Suomea. Tilat noin 100-150ha peltoalaltaan. Suosituin tuote on perusjyräkombi. Uusi maa, uudet olosuhteet tuottavat yllätyksiä aivan kaikilta osin. Maalajit, siemenet, apulannat jne. Kaikki on aina erilaista ja kone käyttäytyy eritavalla. On haaste paneutua kohdemaan ongelmiin ja löytää niihin sopivia ratkaisuja. Myös Venäjä on tärkeä vientimaa. Siellä vastassa voi olla 1500-2000ha kokoisia peltokuvioita. Töitä tehdään sesonkina kolmessa vuorossa. Yllättäen venäläiset osaavat pitää koneista huolta. Erityisesti on mainittava rasvaushalukkuus, sitä löytyy. Balttian maissa on kulttuuri sellainen, että koneilla etupäässä vain ajetaan. Esim. Kesko koitti/koittaa aina myydä puimurin mukana huollon koneelle. Jos ei tässä onnistuta, niin vaihtokoneeksi tarjotaan loppuun ajettua konetta. Näiden jälleenmyynti on vaikeaa ja vaatii vähintään jonkinlaisen koneen peruskunnostuksen. Helpompi tie olisi huoltaa konetta käytön aikana. Tehtaan pihalla oli mukava määrä valmiita tuotteita. Sen verran niitä silmäilin, että kylvinkoneiden varustelutaso vaihteli laidasta laitaan. Tuon pajan jäljiltä asiakas saa ainakin haluamansa varustelun. Muista tuotteista näytillä oli mm. SKN:ää kiihottava Hankmo ja sitten pari kappaletta peräkärryjä. Niille oli mätkäisty teknisiä tietoja ja hinnat kylkeen. Tästä päättelisin, että niitäkin aletaan myydä Suomessa. Äkeistä ei ollut juttua. Takavuosina niitä meni vielä vientimarkkinoille vaikka myyntiä Suomeen ei enää ollut. Sellainen käsitys on, että äkeiden valmistus olisi jo lopetettu.
Tämmösiä pikku juttuja ja mielenkiintoisia täppitietoja tuli eteen. Kyllä tämmöisissä tehdaskierroksissa kannattaa käydä ihan yleissivistyksen vuoksi pitkän linjan Rapidi-miehenkin. Aina oppii jotain uutta.