Varsinaisia softavikoja noissa kai harvemmin on - siis ohjelmoijan jättämiä bugeja.
Ei kärsi olla softavikoja kun se on ainoa osa koneesta mitä ostaja ei omista ja mistä valmistaja on oikeasti vastuussa.
Juu. Tietysti pitää ensin määritellä mikä on 'vika', ja mikä on 'dokumentoimaton ominaisuus'.
Typerä mutta kömpelö toiminta ei varmaan ole vika ellei se aiheuta vaaraa tms. Löytyyhän niitä välillä kun käyttäjä toimii täysin eri tavalla kuin mitä suunnittelija on ajatellut. Pari esimerkkiä omasta massikasta:
- jos joystick on aktivoitu ja menee vääntämään manuaalisesti sieltä takaa venttikarojen vivuista niin se bittipuoli menee johonkin 'safe modeen' niin että saa vähän aikaa kikkailla sen aktivointinappulan kanssa ennen kuin merkki valo herkeää herjamasta ja joystick taas toimii. Muuten sieltä takaa on tosi näppärä säätää vaikkapa hydraulista työntövartta kun kiinnittää konetta, pitää vaan muistaa penkiltä lähtiessä poistaa joystick käytöstä. Systeemi tietysti huomaa että propokara liikkuu vaikka sitä ei sähköllä ohjata ja virhetilahan sellainen on...
- yleensä jos koneella ajaa joku joka ei sitä osaa käyttää, jossakin vaiheessa vaihteisto alkaa vilkuttaa jotain virhetilaa näytössä eikä kone välttämättä liiku kuin uudelleen käynnistämällä. Mä en onnistu tuossa koskaan mutta utelias kokeililja yleensä 5 minuutin sisällä. Jotenkin kun kytkintä, T-kahvaa, sen nappulaa, sitä isoa nuppia ja suunnanvaihdinta käyttää riittävän sekavasti niin systeemiltä loppuu ideat.
- vanhemman polven kuskit eivät pääse sillä ollenkaan liikkeelle kun eivät päästä kytkintä hetkeksi ylös käynnistyksen jälkeen . Jos sitä ei tee vaan tarjoaa suoraan liikkeellelähtöä perään niin virhehän siitä syntyy eikä kytkimen nosto saa aikaan kuin virheilmoituksen. Varmaan 5 kertaa olen puhelimeen vastannut että suunnanvaihdin vapaalle ja kytkin rauhassa viideksi sekunnniksi ylös ja sitten uusi liikkeellelähtöyritys.
Noista tuota keskimmäistä pitäisin varsinaisena ohjelmistovirheenä. Muut ovat enemmän tai vähemmän tarkoituksellisia mutta ärsyttäviä ominaisuuksia, ehkä niissä on joku turvallisuusajatuskin mukana.
Suorastaan vaarallisena pidän sitä että jos nostolaitetta on käytetty lokasuojien nappuloista tai niistä taaempana olevista 'pakko-ohajusnappuloista' niin se pitää kuitata uudelleen penkin vierestä. Ja sitten kun tilanne työkoneen kanssa on joskus sellainen että nostaa ei saisi enää yhtään vaan laskea, ja se kuittaus vaatii ensin nappula ylös ja sitten alas. Tuottoisa hydrauliikka ehtii tuossa nykäistä varsia vähän ylös, varsinkin jos hiukan mokaa siinä nopeassa klik-klik tempussa. Kerran olen kaatanut vielä ilman tyntövartta olleen työkonen tuolla tempulla kun varsia ei saanut suoraan alas. Saahan ne niistä mainituista nappuloista kun muistaa ettei yritä siitä tavallisesta keinukytkimestä. Minusta turhaa monimutkaisuutta kiireessä muistettavaksi.