Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etukuormaintraktoria haussa  (Luettu 17880 kertaa)

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
Jos etukuormaajan kanssa oikeasti tehdään jotain, niin runko-ohjattu on ainoa varteenotettava vaihtoehto etukuormaajan kantajaksi. Merkin voi sitten vapaasti valita.

-Ruiskutuksen onnistumisesta en tiedä.
-Kyntö onnistuu, mutta ei ensisijaisesti.

Painoja riittävästi taakse, takarenkaissa vähiten tiellä ja vielä vähemmän renkaan sisällä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
Jos etukuormaajan kanssa oikeasti tehdään jotain, niin runko-ohjattu on ainoa varteenotettava vaihtoehto etukuormaajan kantajaksi. Merkin voi sitten vapaasti valita.

-Ruiskutuksen onnistumisesta en tiedä.
-Kyntö onnistuu, mutta ei ensisijaisesti.

Painoja riittävästi taakse, takarenkaissa vähiten tiellä ja vielä vähemmän renkaan sisällä.

Käyttömukavuuden kannalta uskon tämän. Pyöräkuormaajat ovat tavallisesti linkkuja. Miksei ruiskutus onnistuisi, menee samoja jälkiä käännöksissäkin. Äkkinäisiä edes-taas ohjausliikkeitä kannattaa varmaan välttää ettei puomin päät viipota samalla tavalla, metri eteen, metri taakse. Hinattavalla ruiskulla ei sitäkään väliä.

Millaisia nuo (merkkiin katsomatta :-) ) tavalliset linkkutraktorit ovat silloin jos kuormausta joutuu tekemään tasamaata hankalammissa maasto-olosuhteissa? Linkku on vähän selllainen varottava jos joutuu olemaan kovin linkussa ja kallellaan. Eli tonni kauhassa ja sivurinteessä kovasti käännellään ? Ekana tulee mieleen vaikka niinkin tavallinen juttu kuin rehusiilossa polkeminen.

Metsähommissa olen oppinut että sisäkaarten puolelle se saattaa kovinkin tahtoa lepäämään... en kuitenkaan kaatanut ole. Vielä. Joskus vähän tullut sellainen inhottava HUIIH -tunne kun pyörä käy ilmassa... kuski nojaa vaistomaisesti ylärinteeseen. Niinkuin sillä nyt jotain merkitystä olisi  :-|

Linkulla ei muuten kannata mennä kylki liian lähelle ojaa tai seinää. Sieltä ei pääse pois päätymättä jompi kumpi pää ensin ojaan tai nojaamatta siihen seinään.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65402
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
ja tuota ihmettelen että miksi ei yleismaataloustraktorit ole kaikki linkkuja järestään, jos net on niiiin hyviä töissä?            tiedän pari linkkua ja niihin ei jotkit kuskit mene kuin kilon paloina kun ei jaksa päivää nilkuttaa...  ( kuten eräskin sanoi )  perinteistä konetta sitten ajelee ihan mieluusti.

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
Jos etukuormaajan kanssa oikeasti tehdään jotain, niin runko-ohjattu on ainoa varteenotettava vaihtoehto etukuormaajan kantajaksi. Merkin voi sitten vapaasti valita.

-Ruiskutuksen onnistumisesta en tiedä.
-Kyntö onnistuu, mutta ei ensisijaisesti.

Painoja riittävästi taakse, takarenkaissa vähiten tiellä ja vielä vähemmän renkaan sisällä.

Käyttömukavuuden kannalta uskon tämän. Pyöräkuormaajat ovat tavallisesti linkkuja. Miksei ruiskutus onnistuisi, menee samoja jälkiä käännöksissäkin. Äkkinäisiä edes-taas ohjausliikkeitä kannattaa varmaan välttää ettei puomin päät viipota samalla tavalla, metri eteen, metri taakse. Hinattavalla ruiskulla ei sitäkään väliä.

Millaisia nuo (merkkiin katsomatta :-) ) tavalliset linkkutraktorit ovat silloin jos kuormausta joutuu tekemään tasamaata hankalammissa maasto-olosuhteissa? Linkku on vähän selllainen varottava jos joutuu olemaan kovin linkussa ja kallellaan. Eli tonni kauhassa ja sivurinteessä kovasti käännellään ? Ekana tulee mieleen vaikka niinkin tavallinen juttu kuin rehusiilossa polkeminen.

Metsähommissa olen oppinut että sisäkaarten puolelle se saattaa kovinkin tahtoa lepäämään... en kuitenkaan kaatanut ole. Vielä. Joskus vähän tullut sellainen inhottava HUIIH -tunne kun pyörä käy ilmassa... kuski nojaa vaistomaisesti ylärinteeseen. Niinkuin sillä nyt jotain merkitystä olisi  :-|

Linkulla ei muuten kannata mennä kylki liian lähelle ojaa tai seinää. Sieltä ei pääse pois päätymättä jompi kumpi pää ensin ojaan tai nojaamatta siihen seinään.

Joo, ei se linkku joka paikkaan sovi, eikä varsinkaan sisänurkkaan kannata sovittaa, siitä voi olla vaikea päästä pois.

Jos on paljon tieajoa, varsinkin talvella, niin siinä etupyöräohjaus on parempi. Eräässä uudessa mallissahan saa valita kääntyykö etupyörät vai runko.

Rehusiilossa polkeminen ei ole ongelma. Jos pelottaa, niin paripyörät kiinni. Ja paino takana (renkaissa) auttaa takapyörän nosteluun.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
ja tuota ihmettelen että miksi ei yleismaataloustraktorit ole kaikki linkkuja järestään, jos net on niiiin hyviä töissä?            tiedän pari linkkua ja niihin ei jotkit kuskit mene kuin kilon paloina kun ei jaksa päivää nilkuttaa...  ( kuten eräskin sanoi )  perinteistä konetta sitten ajelee ihan mieluusti.

Osittain tottumiskysymys. Toisissa hommissa se on parempi, toisissa huonompi. Jossain ei merkitystä.

Nopeassa ja raskaassa kuljetusajossa ei ehkä omimmillaan, kyntökin on vähän sellaista 'asettelua'. Peräkärryn peruuttaminenkin vähän uusi ulottuvuus, renkaan ja aisan väli paikallaankin riippuu siitä miten rattia pyörittää.
Suurimmat preeriavetäjät taas ovat usein runko-ohjattuja. Saadaan mahtumaan isot pyörät, järeät akselit ja puhtaaseen vetämiseen optimaalinen etupainoinen painonjakautuma, työkoneethan ovat silloin aina hinattavia.

Tasamaalla kuormauskäytössä se melkein omimmillaan on. Jonkun trukkihaarukan kanssa kätevä kun voi sivusuunnassa helposti hienosäätää. Ahtaissa paikoissa ketterä sukkuloida. Nämä joissa runkonivelen lisäksi kääntyvät vielä etupyörätkin ovat käsittämättömän ketteriä. Joskus sellaista vähän kokeilin, niillä saa ajettua myös samalla lailla kylkimyyryä kuin jollain Vredolla, jokainen rengas menee omaa jälkeään.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
Itse aiheeseen: kaverilla on muutama tuhat tuntia koluttu nelosmassikka 5455 ek-koneena ja minusta se on ollut aika ongelmaton ja käteenkäypä.
Sisua vähän virittämällä tehotkin lienevät viime vuosina olleet siinä 150 paikkeilla ja hyvin on kestänyt, töitäkin sillä on tehty eikä hyssytelty. Nopeahko hydrauliikka, toimiva suunnanvaihto (!) jne.

Onhan noissa kai maanantaiyksilöitäkin ollut, mutta en yleistäisi.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8355
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

jylperö

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1255
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
Miksi ostaa traktoria ylipäänsä ilman etukuormaajaa? en ymmärrä. Kyllä siitä enemmän hyötyä on siinnä keulalla kuin haittaa.

massikka_mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 300
  • Pitääkö 200 viestin jälkeen kirjoittaa asiaakin?
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
5713SL dyna6 ismen 170b kuormaajalla ollut nyt pari kuukautta eli jotain osaa sanoa..

Hankittiin karjatilan ykköskoneeksi eli työnkuva ihan laidasta laitaan, paskan mätöstä silppurin vetoon ja kaikkea siltä väliltä.

Alkukokemukset pelkästään positiiviset, kuormaajakäytössä aivan omimmillaan, painojakauma tuttua massikkaa eli ensimmäisenä ei ole takapyörät ilmassa, tosin jos vähänkään enemmän kuormausta oon pitänyt 2000kg punttia varsissa, ei tosiaan nouse takapyörät :D Hallintalaitteet hyvät kuormauskäytössä, vedonvapautus, pikavaihteet ja suunnanvaihto löytyy tuosta effiecent mallista kuormaajanvivusta jne. Ja näkyvyys perinteisestä luiskanokka massikkaa eli erittäin hyvä.

Kuormainhommien lisäksi paljon muuta ei oo vielä ehditty tekemään kuin kyntämään muutama kymmenen hehtaaria 4siipisten variflexi mallisten paluu ööverumien kanssa ja pienestä koostaan huolimatta tuntuu melko ok kokoiselta koneelta aurojen eteen, nostolaitteessa nostovaraa vähintäänkin riittävästi vrt. aikaisemmat massikat. Ja 130 hevosvoimalla kulkee kyllä nuo 4 siipiset kaakonkulman moninaisilla maalajeilla ihan riittävää vauhtia 20 tuuman leveydelläkin.

Joku kommentoi nelikon pakan lipsumisesta, en oo ainakaan vielä saanut luistamaan. Ja vanhempiin massikoihinkin on temput olemassa millä sen nelikon pakan saa pitämään... ;D

Yhteenvetona voidaan sanoa että tähän mennessä oon erittäin tyytyväinen, ens kesän jälkeen paremmin kokemuksia
Power By Perkins

paalipoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
Ehdottomasti linkku kone etukuormainkoneeksi. Itsellä on sellainen 20 vuotias, city Valtra navetta koneena, vaihdoin kurottajan tuollaiseen. Omassa käytössä paljon monikäyttösempi ja parempi. Nostokorkeus toki on paljon vaatimattomampi. On niin mukavan ketterä ja kuormain on tehokas. Itsellä muut hommat rajoittuu kärryn vetoon ja nostolaite kylvökoneen käyttöön. Tuo hieman tehoton 14000 ajettu  moottori rajoittaa kärrynvetoa. Mutta muutama linkku täälläpäin on monipuolisessa käytössä, siirtoajoa, äestystä, perunannostoa jne. Eli itse hankin seuraavksikin linkku koneen kuormainkoneeksi, toki noita jäykkärunkoisiakin täytyy farmilla olla.

skuutteri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 35
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
Kiitoksia kaikille kommenteista, nyt näyttää pakka siltä että vähän ajettu 54xx sarjalainen massikka vie voiton. Tämä lähinnä siksi että kaikesta huolimatta noiden museoikäisten vaihtokoneiden arvo ei ollutkaan miljoonia  :o
Täytyy kyllä sanoa että se uusi 5R jontikka näyttää edelleen sellaiselta koneelta joka tulee paikkansa lunastamaan, ellei ilmene jotain mystistä. Siinä oli kyllä törkeän kallis orkkisetukuormaaja joka vähän latisti tunnelmaa.
Lähtöhinnaltaan nuo kaikki (mf 5713sl, jd 5120r, nh t5.120 ja valtra n104) oli aika tarkkaan samat 85-90t. Erot lähinnä lisävarusteista.
Jos tuota ei-maaatalouden kuormaushommaa jostain syystä tulisi enemmän niin sellainen jämerämpi avantti tai vanha trukki voisi olla siellä paikallaan, pihat on vaan sen verran  epätasaisia ettei ihan optimaalisia trukilla kurvailuun.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
Epäilemättä hyvä valinta aiottuun käyttötarkoitukseen. Käytä kuitenkin hetki aikaa sen miettimiseen, mistä löytyy tuon merkin huolto ja onko se pätevä yrittäjä. Massikka on muuten ok kone, mutta huoltovapaa se ei ole. Tässä on muutama kone ollut tutuilla, joilla on ollut aika hankalia vikoja. Ne on selvitetty, mutta huolto sai tehdä tosissaan hommia.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
  Aika hankalia ja kalliita vikoja tahtoo tulla kaikkiin merkkeihin nykyään tuon tikitalisaation myötä.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
Maassa olevan konekannan laajuus vaikuttaa silleenkin, että mahdolliset viat ja niiden syyt on todennäköisemmin tuttuja huoltomiehille.

Nyt kun Fentin huolto kattaa koko maan, niin itse saattaisin kokeilla ek-koneeksi käytettyä varjomallin fenttiä ennemin kuin verkua tai sontarekeä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Etukuormaintraktoria haussa
Maassa olevan konekannan laajuus vaikuttaa silleenkin, että mahdolliset viat ja niiden syyt on todennäköisemmin tuttuja huoltomiehille.

Nyt kun Fentin huolto kattaa koko maan, niin itse saattaisin kokeilla ek-koneeksi käytettyä varjomallin fenttiä ennemin kuin verkua tai sontarekeä.

  Sen huollon laajentuminen ei välttämättä merkitse sen toimivuutta, näitten varioitten ja tee em essien vikojen löytämisessä vaaditaan jotain kokenustakin, saati sitten oikeitten antureitten löytämistä. (Nimim. kokemusta on)
  Suosittelisin edelleen tuon merkin Farmer- mallistosta sopivan kokoista vehjettä.
  Minun mielestäni olisivat voineet säilyttää nuo Farmerit ja Favoriitit tuotannossa,pääsisi töihinkin ilman että ensteks pitää ohjelmoida jutut tarkoitukseen sopiviksi eikä tehoja hukkuisi mihnkään automaatikan vaatimaan ylimääräiseen hydrauliikkaan.