Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hölppä eli väljä  (Luettu 11123 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Hölppä eli väljä
Liikkuuko 71mm kuivaustulppa lavalin 52:s putkes? 61mm on kyllä hölppä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64940
Vs: Hölppä eli väljä
liikkuu.. muttei ihan kuivana. ite aikoinaan ostin vahinkossa 61 siä ja hyvin kulki kun hieman kostutti ja sen jälkeen käyttänny noita.  mulla ei mene kuin muutama tulppa koko pesun aikana.                  noi 50 on sellasia tuppoja et jo muutaman viikon käytön jälkeen poisheittokunnossa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Vs: Hölppä eli väljä
liikkuu.. muttei ihan kuivana. ite aikoinaan ostin vahinkossa 61 siä ja hyvin kulki kun hieman kostutti ja sen jälkeen käyttänny noita.  mulla ei mene kuin muutama tulppa koko pesun aikana.                  noi 50 on sellasia tuppoja et jo muutaman viikon käytön jälkeen poisheittokunnossa.

No mä oon pärjännyt ihan yhdellä tulpalla per pesu. Siis maidon tyhjään tulpalla ja se siinä. Mutta toi 61mm tulppa vaan on väljä, ei se tuo kaikkea pois. Tai voi se kerran tai pari tuoda tyhjäksi mutta sitten kait pehmenee liikaa. Siinä se sitten putki sitten lorottaa maitoa, kun kokoojaa pesee tai paremminkin huuhtelee.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64940
Vs: Hölppä eli väljä
nuo tulpat pehmenee aika nopsaan nykyään.  liekö joku ymppijuttu tuossakin?   aikasemmin kesän pärjäsi yksillä mutta nykyään on joko kesät pitentynnä tahi sit tulpat leviää aikasemmin.                isotkin tulpat toimii kuhan saa pikkasen kosteutta kitkaa syömään.                               ite kanssa yhellä tulpalla maito putkista.     

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Hölppä eli väljä
liikkuu.. muttei ihan kuivana. ite aikoinaan ostin vahinkossa 61 siä ja hyvin kulki kun hieman kostutti ja sen jälkeen käyttänny noita.  mulla ei mene kuin muutama tulppa koko pesun aikana.                  noi 50 on sellasia tuppoja et jo muutaman viikon käytön jälkeen poisheittokunnossa.

No mä oon pärjännyt ihan yhdellä tulpalla per pesu. Siis maidon tyhjään tulpalla ja se siinä. Mutta toi 61mm tulppa vaan on väljä, ei se tuo kaikkea pois. Tai voi se kerran tai pari tuoda tyhjäksi mutta sitten kait pehmenee liikaa. Siinä se sitten putki sitten lorottaa maitoa, kun kokoojaa pesee tai paremminkin huuhtelee.
Notkoja putkistossa kenties?Nykyään kaikki ei käytä tulppia ollenkaan.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: Hölppä eli väljä
Liikkuuko 71mm kuivaustulppa lavalin 52:s putkes? 61mm on kyllä hölppä.

Liikkuu.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Vs: Hölppä eli väljä
liikkuu.. muttei ihan kuivana. ite aikoinaan ostin vahinkossa 61 siä ja hyvin kulki kun hieman kostutti ja sen jälkeen käyttänny noita.  mulla ei mene kuin muutama tulppa koko pesun aikana.                  noi 50 on sellasia tuppoja et jo muutaman viikon käytön jälkeen poisheittokunnossa.

No mä oon pärjännyt ihan yhdellä tulpalla per pesu. Siis maidon tyhjään tulpalla ja se siinä. Mutta toi 61mm tulppa vaan on väljä, ei se tuo kaikkea pois. Tai voi se kerran tai pari tuoda tyhjäksi mutta sitten kait pehmenee liikaa. Siinä se sitten putki sitten lorottaa maitoa, kun kokoojaa pesee tai paremminkin huuhtelee.
Notkoja putkistossa kenties?Nykyään kaikki ei käytä tulppia ollenkaan.

Ei pitäisi olla notkoja. Nykyiset putket olleet reilun vuoden. No pitääkö sitä kuivata sitten ilmaa päästämällä. Lorotteleehan pesun jälkeenkin varmaan litra vettä kokoojaan. Eikä se lorota jos on notkoja. Tuosta ilmalla kuivaamisesta pellon huoltomies oli sitä mieltä, että silloin ei öljy kierrä tyhjöpumpussa . Lisäksi lamellit saattaa väpättää, kun alipaine taso on alhainen. Tai tälläisen selityksen antoi, kun ostin käytetyn Saccon ja lomittaja kertoi ilma kuivauksesta ko. tilalla. Romunkeräykseen meni se pumppu. Pumppu pesä sormi tuntumallakin ihan aaltomainen. Ei se maidon rahallinen arvo vaan sen ympäristö vaikutukset panospuhdistamossa :)

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Hölppä eli väljä
liikkuu.. muttei ihan kuivana. ite aikoinaan ostin vahinkossa 61 siä ja hyvin kulki kun hieman kostutti ja sen jälkeen käyttänny noita.  mulla ei mene kuin muutama tulppa koko pesun aikana.                  noi 50 on sellasia tuppoja et jo muutaman viikon käytön jälkeen poisheittokunnossa.

No mä oon pärjännyt ihan yhdellä tulpalla per pesu. Siis maidon tyhjään tulpalla ja se siinä. Mutta toi 61mm tulppa vaan on väljä, ei se tuo kaikkea pois. Tai voi se kerran tai pari tuoda tyhjäksi mutta sitten kait pehmenee liikaa. Siinä se sitten putki sitten lorottaa maitoa, kun kokoojaa pesee tai paremminkin huuhtelee.
Notkoja putkistossa kenties?Nykyään kaikki ei käytä tulppia ollenkaan.
Pesurihan kuivaa ilmalla.Sama pumppu ja pesuri on olleet käytössä pitkään eikä pumpulle ole käynyt mitenkään.Tulppaa käytän kyllä,vaikka ei putkistoon juuri mitään jääkkään,maitoa ehkä enemmän,koska tulpalla on nopeampi sammuttaa kone.

Ei pitäisi olla notkoja. Nykyiset putket olleet reilun vuoden. No pitääkö sitä kuivata sitten ilmaa päästämällä. Lorotteleehan pesun jälkeenkin varmaan litra vettä kokoojaan. Eikä se lorota jos on notkoja. Tuosta ilmalla kuivaamisesta pellon huoltomies oli sitä mieltä, että silloin ei öljy kierrä tyhjöpumpussa . Lisäksi lamellit saattaa väpättää, kun alipaine taso on alhainen. Tai tälläisen selityksen antoi, kun ostin käytetyn Saccon ja lomittaja kertoi ilma kuivauksesta ko. tilalla. Romunkeräykseen meni se pumppu. Pumppu pesä sormi tuntumallakin ihan aaltomainen. Ei se maidon rahallinen arvo vaan sen ympäristö vaikutukset panospuhdistamossa :)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Vs: Hölppä eli väljä


Pesurihan kuivaa ilmalla.Sama pumppu ja pesuri on olleet käytössä pitkään eikä pumpulle ole käynyt mitenkään.Tulppaa käytän kyllä,vaikka ei putkistoon juuri mitään jääkkään,maitoa ehkä enemmän,koska tulpalla on nopeampi sammuttaa kone.




Niinhän se pesuri kuivaa, mutta ainakin mulla käynti on niin lyhyt että ei se siinä ajassa tyhjäksi tule. Lorottaa sitten tyhjäksi päivän mittaan. Tulpalla sieltä ei enää vettä saa, vaikka joillain lomittajilla oli pitkään ajatus että putkisto pitää "kuivata" ennen lypsyä. Niin maidon mä tulppaan, normit ja antibiootit, mutta 61mm ei vähän käytettynä enää tyhjää putkea. Toki jos 10min pyörittää ilmalla se varmaan on tyhjä, mutta en odottele sellaisia. Sitä en tiedä onko pumpun kulumisen ja ilmalla kuivaamisen välinen syys ja seuraus niin tarkka kuin huoltomies kertoi. Sen sanoi pilanneen pumpun. Yhtä mieltä oltiin siitä, että tehot oli kateis ja pumppu kuumeni ihan älyttömästi. Vaikka myyjän mukaan se tietysti oli kunnossa :)  Nooh ei siinä sen kummempaa, muut kaupassa tulleet tavarat oli kunnossa joten pieni kupru vain mun ajatuksiini.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Hölppä eli väljä
Meille tuli nootti meijeriltä, että puhtaita ja pestyjä putkia ei saa tolloilla sotkia, eli kuivaaminen nyt vain unholaan. Totesin, että pitäköön sitten vetensä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Vs: Hölppä eli väljä
Meille tuli nootti meijeriltä, että puhtaita ja pestyjä putkia ei saa tolloilla sotkia, eli kuivaaminen nyt vain unholaan. Totesin, että pitäköön sitten vetensä.

Juuri noin mä olen tehnyt ainakin 20v. Syynä laiskuus, mutta sitä maitoa mä tollalla kuivaan.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: Hölppä eli väljä
Meille tuli nootti meijeriltä, että puhtaita ja pestyjä putkia ei saa tolloilla sotkia, eli kuivaaminen nyt vain unholaan. Totesin, että pitäköön sitten vetensä.

Eikös se nootti koskenut puhtaan putkiston kuivausta samoilla tulpilla millä maitoinen putki tyhjätään?
Tai sitten oli eri nootti.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Vs: Hölppä eli väljä
Meille tuli nootti meijeriltä, että puhtaita ja pestyjä putkia ei saa tolloilla sotkia, eli kuivaaminen nyt vain unholaan. Totesin, että pitäköön sitten vetensä.

Eikös se nootti koskenut puhtaan putkiston kuivausta samoilla tulpilla millä maitoinen putki tyhjätään?
Tai sitten oli eri nootti.

Kyllä multa ainakin kerran tuotantoneuvoja kyseli, että ethän sä vaan kuivaa puhdasta putkea. Oli tyytyväinen kun olin silloin jo laiska.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: Hölppä eli väljä
Meille tuli nootti meijeriltä, että puhtaita ja pestyjä putkia ei saa tolloilla sotkia, eli kuivaaminen nyt vain unholaan. Totesin, että pitäköön sitten vetensä.

Eikös se nootti koskenut puhtaan putkiston kuivausta samoilla tulpilla millä maitoinen putki tyhjätään?
Tai sitten oli eri nootti.

Kyllä multa ainakin kerran tuotantoneuvoja kyseli, että ethän sä vaan kuivaa puhdasta putkea. Oli tyytyväinen kun olin silloin jo laiska.

Ok, käytäntöjä on näemmä monia. Viimeksi tänään ohjeistin lomittajaa ettei maitoja tulpata, mutta putki kuivataan.  Maidon tulppauksessa/tulppien pesussa piilee jonkinlainen riski, jos on antibioottilehmiä lypsyssä. Tästä tuli joku varoitus alkuvuodesta.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

navettapiika

  • Vieras
Vs: Hölppä eli väljä
Meille tuli nootti meijeriltä, että puhtaita ja pestyjä putkia ei saa tolloilla sotkia, eli kuivaaminen nyt vain unholaan. Totesin, että pitäköön sitten vetensä.

Eikös se nootti koskenut puhtaan putkiston kuivausta samoilla tulpilla millä maitoinen putki tyhjätään?
Tai sitten oli eri nootti.

Kyllä multa ainakin kerran tuotantoneuvoja kyseli, että ethän sä vaan kuivaa puhdasta putkea. Oli tyytyväinen kun olin silloin jo laiska.

Ok, käytäntöjä on näemmä monia. Viimeksi tänään ohjeistin lomittajaa ettei maitoja tulpata, mutta putki kuivataan.  Maidon tulppauksessa/tulppien pesussa piilee jonkinlainen riski, jos on antibioottilehmiä lypsyssä. Tästä tuli joku varoitus alkuvuodesta.
Tuosta puhtaitten putkien tulppauksesta on jo pari vuotta sitten tullut nootti, ei tänä vuonna, koska en ole opettanut nuorimmalle lypsäjälle tuollaista lainkaan, ja hänkin on parisen  vuotta lypsänyt.