Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hölppä eli väljä  (Luettu 11204 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65402
Vs: Hölppä eli väljä
no höh.  ja sitten tuollasta ole kuullukaan!   miä ajan maitojämät pois tulpilla ja sit huuhtelu ja sit pesu ja sen jälkeen taas huuhtelu ja joka välissä tulppa läpi ja mitään ole koskaan kuullukaan "ilmakuivauksesta"    hitto, siinähän just menee kaikki maitohuoneen pölyt ja muu paska putkistoon..          eikä antipoottijäämiä koskaan tullu mieleenkään testata tankkimaitosta tulppien takia.      aika paljon vaihtelee siis neuvojienkin jutut ja kun sentäs käyvät tarkastamassa tilojakin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9762
Vs: Hölppä eli väljä
Antibiootti maitoja en yleensä tulppaa. Tulppaan sen puhtaan ja poistan tulpan ja jatkan lypsyä, lopuksi pästän pesuriin letkulla vettä ja koneet pesuun. Osan vesimaidosta vien kusisäiliöön loput päästän viemäriin. Tätä vettä en kierrätä. Sitten normaalit kokoojan huuhtelut ja muut ja normi pesu. Mä kun olen altis mokaamaan , niin varmasti se "puhdas" ja antibiootti tuppo menee sekaisin, siksi näin.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65402
Vs: Hölppä eli väljä
aha.  mulla nuo tulpat kerääntyy sinne maitonkokoojaan koko pesun ja huuhtelun ajan.  ja sit kun sammutan koneen putsaan tulpat pois ja laitan kuivumaan...    hitto, oonkohan tehnyt nämä vuosikymmenet ihan väärin?

navettapiika

  • Vieras
Vs: Hölppä eli väljä
Joo, niin olet..nyt vain nurkkaan häpeämään.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65402
Vs: Hölppä eli väljä
heh, niinpä tässä istun nytkin nurkassa..   nettikone istuu nurkkapöytällä sopivasti.               mutta onko joku saanu todella sanktioita noista tulpista johtuen?   

navettapiika

  • Vieras
Vs: Hölppä eli väljä
Olen kuullut, mutta en kokenut. Sen tiedän kyllä, että tulpilla on saatu bakteerit nousemaan kesäaikaan.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65402
Vs: Hölppä eli väljä
ja ilman tulppia maidon määrä nousuun.   vesi putkista tankkiin.   hitto kun nykyään kyttäävät sitä rosenttia sieltä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9762
Vs: Hölppä eli väljä
ja ilman tulppia maidon määrä nousuun.   vesi putkista tankkiin.   hitto kun nykyään kyttäävät sitä rosenttia sieltä.

Eihän kaadolla varustetussa putkessa vesi pysy. Ei varmasti tuu ruokalusikallista vettä sieltä putkesta. Siivilän putki auki ja pyöräytys maitopumppua. Siinä on se vesi mitä sieltä tulee. Jos asia on toisin, 13mm avain ja vatupassi käteen. Tekee hyvää solu tilanteellekkin. 52 putkeen vaihdettaessa huolto mies varmaan pisti suuremman kaadon ,kuin 40 aikana oli. Olis pitänyt silloin jo itse tajuta nostaa vaan surutta kunnon kaadolle.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65402
Vs: Hölppä eli väljä
muuten hyvä mutta lenkkiasennuksella alkaa jo nyt tulla katto vastaan mutta ei kait tuo vaikiaa olis jos vain joku huoltoukko moista uskois.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9762
Vs: Hölppä eli väljä
muuten hyvä mutta lenkkiasennuksella alkaa jo nyt tulla katto vastaan mutta ei kait tuo vaikiaa olis jos vain joku huoltoukko moista uskois.

Jos siellä katon ja putken välis on yhtään tilaa niin saahan sitä sitten vielä nostettua. Eri asia jos ei letkuja yllä laittaan enää kiinni kuin tikapuilta. Mutta jos kaato on kunnos ei varmasti tuu vettä tupolla. Jos on lasiputket käytös niin ne voi kyllä olla lenkoja. Ainakin ittellä oli, tuskin niitä olis ihan tasaiseen kunnon kaatoon saanut millään, mutta paremmaksi nekin olis saanut, jos olis vaan surutta nostanut.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65402
Vs: Hölppä eli väljä
juuri tuo yletys on onklema mutta eipä tuo tulpalla laskeminen ole mulla ainakaan kolmeenkymmeneen vuoteen mitään huolta tuonu.  jatkan loppuun asti.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9762
Vs: Hölppä eli väljä
juuri tuo yletys on onklema mutta eipä tuo tulpalla laskeminen ole mulla ainakaan kolmeenkymmeneen vuoteen mitään huolta tuonu.  jatkan loppuun asti.

No ei toki tuo ole ongelma. Mutta huono kaato ja monta yksikköä on. Toki tuntuu kyllä siltä, että mihin ne lehmät tottuu se on paras. Nyt kun kaadot on kohdallaan ja suurempi putki, niin ei se vaan mikään tie autuuteen ollut. Ennen sai syyttää pientä putkea tulehduksista. Nyt ei voi tehdä enää sitäkään :(

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65402
Vs: Hölppä eli väljä
joutuu jopa kattomaan peliin.   miä olen ulkoistannu nuo pelit koneen kulmiin jotta nään toiset mutta ei tuota ärstyä kärsää tartte katella.   toimiii!

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Hölppä eli väljä
Onpas kummallisia käytäntöjä putken tulppauksessa.Oma käytäntö on se, että maito pyyhkäistään kolmella tulpalla, huuhtelu ja pari tulppaa.Pesu ja ulppaus,huuhtelu ja tulppaus kolme neljä tolloa.Hoitolehmien lypyt lopuksi kuten poikineetkin, ja ternimaidon jälkeen kunnollinen huuhtelu.Desinfiointiaine perään niin tulpatkin putsaantuu.Tulpat koriin ja tarpeeksi usein uudet tollot, ei ne paljon maksa.Joskus kokeillut ennen lypsyä putken kuivausta ja takaan sen että voin yhdellä ryypyllä vetästä sen nesteen mitä kuivaustulpasta puristamalla irtoaa. Ja tää on tosi.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9762
Vs: Hölppä eli väljä
Onpas kummallisia käytäntöjä putken tulppauksessa.Oma käytäntö on se, että maito pyyhkäistään kolmella tulpalla, huuhtelu ja pari tulppaa.Pesu ja ulppaus,huuhtelu ja tulppaus kolme neljä tolloa.Hoitolehmien lypyt lopuksi kuten poikineetkin, ja ternimaidon jälkeen kunnollinen huuhtelu.Desinfiointiaine perään niin tulpatkin putsaantuu.Tulpat koriin ja tarpeeksi usein uudet tollot, ei ne paljon maksa.Joskus kokeillut ennen lypsyä putken kuivausta ja takaan sen että voin yhdellä ryypyllä vetästä sen nesteen mitä kuivaustulpasta puristamalla irtoaa. Ja tää on tosi.

Siis häh? joka välis tulppa? Maidot pois yhdellä tulpalla ja "täts it". Mutta tuo 61 ei ole idiootti varma 52 putkella, siksi kyselin 71 perään. Sen yhden tulpan pesen käsin parin litran vesimäärässä ja paiskaan pois viikon (tai kuukauden)  kahden välein:) Ternimaidotkin vedän sillä samalla ja mä en tulppaa antibioottia, lomittajilla siihen omat tulpat ja säilytyspaikka. Ei kuulu mulle niiden tekemiset, niillähän on vakuutus :)