Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet  (Luettu 38130 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Miksi olkia pitää siellä puimurissa kokopituudelta hinkata.
Voihan ne  sänget silputa sitten semmoisella sänkisilppurilla.

-SS-

Joskus 20-25-vuotta sitten oli kokeilussa ja juttua jostain "riipijäpöydästä", kuka muistaa, tai on semmosta nähnyt?

Koulun penkillä istuen tuollaisen koneen esittely videota katseltiin. Oli jotain 80/90 luvun taitetta.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Kortteen konepajan porukka sitä muistaakseni kokeili, riipijäpöytää meinaan siellä näin sen.  Sillä mitään virkaa,lakonen jää heti kättelyssä ainakin.

Jami2004

  • Vieras
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
>Sitä en tiijä , kakkosella vaan .

Kahuviljan viljelijät eivät sitä ymmärrä,että jos kamaa on pellossa paljon niin pakko on vaan downshiftata.

Neljää tonnia ajaa juoksuvauhtia. Viistonnaria kävellään. Kuustonnarissa hiivitään ja seittemästä ylöspäin menee etanoinniksi.

SAnoo vuokrapellonpoika joka ajaa ruosteisella museoromulla.



Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Kiitos Kylmis ja Don.

Oli se pyörylä olkikela. Löytyi ainakin enemmän topikkeja kuin pyörylällä 🤣

Kuinka suuri homma tuo vetoakseli remppa on?

Onko jollain tietoa mitä tuo M meinaa?

M= mekaaninen, Siis variaattori, ei hydro. Pystyt sen kuvastakin päättelemään koska on kytkinpoljin. Itse ehdottomasti hydron kannalla.
pessimisti ei pety!

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Kiitos Kylmis ja Don.

Oli se pyörylä olkikela. Löytyi ainakin enemmän topikkeja kuin pyörylällä 🤣

Kuinka suuri homma tuo vetoakseli remppa on?

Onko jollain tietoa mitä tuo M meinaa?

M= mekaaninen, Siis variaattori, ei hydro. Pystyt sen kuvastakin päättelemään koska on kytkinpoljin. Itse ehdottomasti hydron kannalla.

Aivan. Kiitos.
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Kortteen konepajan porukka sitä muistaakseni kokeili, riipijäpöytää meinaan siellä näin sen.  Sillä mitään virkaa,lakonen jää heti kättelyssä ainakin.

Se video jota mä muistan katselleeni taisi olla suuremmilta aarioilta. Jotenkin ei oo enää muistikuvia, muuta kuin että ruman näköinen oli sänki :) Kait siitä joku maininta olis jossain muistiinpanoissa, mutta ne ei löydy googelilla.

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Kiitos Kylmis ja Don.

Oli se pyörylä olkikela. Löytyi ainakin enemmän topikkeja kuin pyörylällä 🤣

Kuinka suuri homma tuo vetoakseli remppa on?

Onko jollain tietoa mitä tuo M meinaa?

M= mekaaninen, Siis variaattori, ei hydro. Pystyt sen kuvastakin päättelemään koska on kytkinpoljin. Itse ehdottomasti hydron kannalla.

Aivan. Kiitos.

Minä koitin tavata konedata sivuilta että noissa olisi vakiona hydro. Olin tavannut väärin... Mikä hydron ja mekaanisen erot on?
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Kortteen konepajan porukka sitä muistaakseni kokeili, riipijäpöytää meinaan siellä näin sen.  Sillä mitään virkaa,lakonen jää heti kättelyssä ainakin.

Se video jota mä muistan katselleeni taisi olla suuremmilta aarioilta. Jotenkin ei oo enää muistikuvia, muuta kuin että ruman näköinen oli sänki :) Kait siitä joku maininta olis jossain muistiinpanoissa, mutta ne ei löydy googelilla.

Juu, Kortteella oli moinen pöytä 90-luvun vaihteessa. Tuli ihmeteltyä hallissa, 88 Claas ja metriset ruskirenkaat vetopyörinä. Toivat silloin renkaita (?), ainakin tekivät niihin vanteita siihen aikaan.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

100-90

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
>Sitä en tiijä , kakkosella vaan .

Kahuviljan viljelijät eivät sitä ymmärrä,että jos kamaa on pellossa paljon niin pakko on vaan downshiftata.

Neljää tonnia ajaa juoksuvauhtia. Viistonnaria kävellään. Kuustonnarissa hiivitään ja seittemästä ylöspäin menee etanoinniksi.

SAnoo vuokrapellonpoika joka ajaa ruosteisella museoromulla.

Entäs jos keskimääräinen ha hinta urakkapuinnissa nykyään karkeasti on 100e/ha. 10ha=1000e ja 100ha 10000e. Viljanhinta n.70-150e/tn vuodesta ja lajikkeista riippuen, keskisato viljoilla sen n. 3500kg/ha. elikkä menisi tuotosta ensimmäinen tn/ha puintiin. jos vuokra vaikka esim. 300e/ha, niin pitäisi tulla yli 4tn/ha päästääkseen näiltä omilleen ilman yaran laskuja ja muita kuluja.. elikkä vaatisi isonkin tilan pelloilla oikeita satoja rikastumiseen ja ruosteisilla romuilla ajelua ilman urakkapuintia.. noinniikun karkeasti laskettuna päissäni.. voin toki olla väärässäkin.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Kiitos Kylmis ja Don.

Oli se pyörylä olkikela. Löytyi ainakin enemmän topikkeja kuin pyörylällä 🤣

Kuinka suuri homma tuo vetoakseli remppa on?

Onko jollain tietoa mitä tuo M meinaa?

M= mekaaninen, Siis variaattori, ei hydro. Pystyt sen kuvastakin päättelemään koska on kytkinpoljin. Itse ehdottomasti hydron kannalla.

Aivan. Kiitos.

Minä koitin tavata konedata sivuilta että noissa olisi vakiona hydro. Olin tavannut väärin... Mikä hydron ja mekaanisen erot on?

On vakiona hydro, joku änkyrä on halunna kytkinpolkimen sotkettavaksi. Hydro kahvasta eteen / taa kolmella eri vaihteella, mekaanisen varmaan tiedätkin. Pakittoman vaihdelaatikon kyljessä on hydraulimoottori, pumpun kulmaa muuttamalla vaihtuu suunta/ nopeus. Säästää voimansiirtoa, polvea, lähtee tasaisesti, lakopuinti, yms.
pessimisti ei pety!

räckals

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
  • Paljon porua vähän villoja
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Tää homma on toistaiseks taputeltu.

1. Tein aiesopimuksen: 2kpl 187 ferguja, summalla 1200€ ja rahtia tulee ehkä 200€.
Toinen on puintikunnossa, ollut ajossa 1900-luvulla viimeksi.
toinen on varaosakone josta on teränkäyttö ja joitain remmejä otettu. Ollut ulkona viimeisen 20 vuotta. Olkoon elintenluovuttajana ja kylän kaunistuksena loppuunajetun sampo 410:n kanssa kuusen alla.
2. Urakoitsija pui sen mitä tarvitsi, kosteuden ollessa kauroissa 26% luokkaa
3. Maschio tulee edelleen olemaan ykköskone sadonkorjuussa nykyisten tukiehtojen yms mukaan.
4. Laittelen toisen fergun kuntoon ja olkoon vaikka terapiapuimurina.
Rikkana rokassa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Volvo Bm ja muut vanhat puimakoneet
Tää homma on toistaiseks taputeltu.

1. Tein aiesopimuksen: 2kpl 187 ferguja, summalla 1200€ ja rahtia tulee ehkä 200€.
Toinen on puintikunnossa, ollut ajossa 1900-luvulla viimeksi.
toinen on varaosakone josta on teränkäyttö ja joitain remmejä otettu. Ollut ulkona viimeisen 20 vuotta. Olkoon elintenluovuttajana ja kylän kaunistuksena loppuunajetun sampo 410:n kanssa kuusen alla.
2. Urakoitsija pui sen mitä tarvitsi, kosteuden ollessa kauroissa 26% luokkaa
3. Maschio tulee edelleen olemaan ykköskone sadonkorjuussa nykyisten tukiehtojen yms mukaan.
4. Laittelen toisen fergun kuntoon ja olkoon vaikka terapiapuimurina.

Ei paha suunnitelma. Multa joutaa ens syksyksi jollekkin vuosimallin -83 Överum aktiv 1110 (Volvo 800) puimuri toiselta omistajalta, mutta alkuperäiseltä tilalta. Vuodessa puitu n. 15ha ja tänä syksynä vielä 6ha urakkaa jäljellä :) Joten ei ole vielä luovutus valmis :)